سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در تو دو صفت است که خداوند آنها را دوست دارد: بردباری و تأنّی [رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ به مردی فرمود ـ]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

یک بلاگر و کارشناس قرآنی:
مسؤولان نگاهشان را نسبت به فعالیت‌های مجازی قرآنی تغییر دهند

گروه وبلاگ: «فهم آیات و به‌کار گیری آن در زندگی روزمره از جمله اهدافی‌است که تاکنون در برنامه‌های مجازی قرآنی خیلی کم مورد توجه واقع شده‌است.»

«هانی چیت‌چیان»، کارشناس قرآن، بلاگر و عضو گروه مؤسسان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) درباره‌ی وظایفی که سازمان‌های متولی امر قرآن بر عهده دارند، گفت:

برنامه‌ریزان کلان نگاه‌شان را تغییر دهند و رویکرد جدیدی برای برنامه‌ریزی‌ قرآنی در فضای مجازی داشته‌باشند، چون در این صورت وبلاگ‌نویس درمی‌یابد می‌توان جور دیگری هم به این نوع فعالیت‌ها نگاه کرد. تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای که مطمئناً در فضای مجازی هم مؤثر است، انجام شده و در جای خود بسیار ارزنده و خوب است اما این، همه رسالتی نیست که ما در مورد قرآن برعهده داریم.

فضای مجازی(وبلاگ) به‌صورت شاخه‌ای است و این نگاه نیز مبتنی بر فطرت انسان است، اگر مورد توجه واقع شود، اطلاعات به‌طور خودجوش منتقل خواهدشد و به یک جریان سازنده تبدیل می شود. پیامبر اسلام نیز برای اشاعه فرهنگ اسلام که هم‌اکنون تمام جهان را فراگرفته‌است در ابتدا از تبلیغ نفر به نفر آغاز به کار کردند.

 وبلاگ‌نویسی قرآنی
وبلاگ‌نویسی قرآنی، باید با هدف نزول قرآن که همانا درک و فهم قرآن برای به‌کارگیری در زندگی است، صورت پذیرد.

‌چیت‌چیان با اشاره به تفاوت بین وبلاگ‌نویسی قرآنی و کارهای قرآنی دیگر که در فضای مجازی انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به دارا بودن تقسیم‌بندی‌های مختلف فضای مجازی اگر بخواهیم وبلاگ‌نویسی قرآنی را تعریف کنیم باید آن را از تعریف اخبار قرآنی، تفسیرها و کارهای دیگری در زمینه قرآن که در گونه‌های جداگانه صورت می‌گیرد، مجزا در نظر بگیریم.

این کارشناس قرآنی درتعریف وبلاگ‌نویسی قرآنی گفت: وبلاگ‌نویسی قرآنی در فضای مجازی، ژانری است که مفاهیم قرآنی (مفاهیمی که در قلب قرآن جا دارد) را به صورت پویا و کاربردی‌، اما با بیانی ساده طوری که برای مخاطب فضای مجازی قابل درک باشد، ارائه کند. حالا در هر قالبی که این امکان وجود داشته‌باشد. وبلاگ‌نویسی قرآنی، باید با هدف نزول قرآن که همانا درک و فهم قرآن برای به‌کارگیری در زندگی است، صورت پذیرد.

بلاگر وبلاگ «آب و گل» ضمن تأیید وجود نوعی وبلاگ‌نویسی خاص قرآنی در اینترنت افزود: کار قرآنی، که هدفش بیان خود قرآن و برگردان آن به زبان امروز باشد را می‌توان نوع خاص وبلاگ‌نویسی قرآنی نامید. اما هر نوع عرضه‌ای در اینترنت لزوماً در ژانر قرآنی قرار نمی‌گیرد.
وبلاگ «آب وگل» را اینجا ببینید!

هم اکنون تعدادی از وبلاگ‌ها هستند که در این زمینه فعالند، اما چون غالب وبلاگ‌های قرآنی، وبلاگ‌های خبر قرآنی یا متن‌های قرآنی هستند و نیز آن دسته از وبلاگ‌ها هم که کارخاص قرآنی انجام می‌دهند، از کمیت کافی برخوردار نیستند، هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم. اگر چه با توجه به حرکت مثبت وبلاگ‌نویسان در وبلاگستان شاهد ظهور یک ژانر و گونه‌ای به نام قرآن هستیم.

 تعداد وبلاگ‌های خاص قرآنی کم است!
بدلیل غالب بودن وبلاگ‌های قرآنی در حوزه خبر ومتن‌های قرآنی، آن دسته از وبلاگها هم که کارخاص قرآنی انجام می‌دهند، فقط به دلیل برخوردار نبودن از کمیت کافی در زمره ژانر قرآنی قرار نمی‌گیرند.

عدم آموزش مهمترین آفت در وبلاگ‌نویسی قرآنی

وی همچنین علت اصلی صورت نگرفتن کار خاص قرآنی در فضای مجازی را «عدم آگاهی» دانسته و اظهار داشت: عدم آموزش یکی از مهم‌ترین آفات حرکت به سمت نگاه کاربردی به قرآن است. عدم آموزش باعث می‌شود که فرد خیلی دیرتر به این نتیجه برسد که می‌توانست استفاده‌های بیشتر و بهینه‌تری از کتاب آسمانی داشته‌باشد. با این تعریف ما فقط «فرصت» را از دست می‌دهیم، ولی در هر صورت این مسیری است که چون حق و مبتنی بر آیات قرآن است خودش آسیب‌هایش را درمان خواهدکرد.

تاثیرگذاری وبلاگ‌نویسی قرآنی

چیت‌چیان در مورد تأثیرگذاری وبلاگ‌نویسی قرآنی گفت:در عرصه وبلاگ‌‌نویسی قرآنی تمام اتفاقاتی که افتاده و برنامه‌هایی که برگزار شده بی‌تأثیر نیست.

وی در ادامه افزود: در هر گوشه‌ای از دنیا هر شخص، گروه یا سازمانی هر کاری هر قدر کوچک در این مقوله انجام دهد، مطمئناً تأثیرگذار خواهدبود. تأثیر موجودیت این وبلاگ‌ها در فضای وبلاگستان و حرکت‌های صورت گرفته باعث تکثیر تعداد وبلاگ‌های جدید با پست‌های قرآنی و مذهبی و همچنین بیشتر شدن میزان به‌روز رساندن وبلاگ‌های قبلی است که مطمئناً از ایجاد انگیزه و علاقه برای بلاگر نشأت می‌گیرد.

منبع:www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : یادداشتهای قرآنی

  • ::: شنبه 85/12/12 ::: ساعت 8:36 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر