سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مردم دشمن آنند که نمى‏دانند . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

گسترش محتوای قرآنی در وبلاگ‌ها و مسئولیت مدیران امور قرآنی کشور

گروه وبلاگ: در فضای وب فارسی بیشترین نتایج جست‌وجو مربط به وبلاگ‌هاست و این اهمیت موضوع را می‌رساند. فراوانی بالای محتوای قرآنی در اینترنت نیز با همه‌ی حساسیت‌ها، از جریان‌هایی است که باید با ظرافت تقویت شود؛ یکی از راه‌های تقویت آن اهتمام سازمان‌ها و نهادهایی است که متولی امور قرآنی در کشور هستند. چرایی و چگونگی این مسئله را با بلاگران و کارشناسان قرآنی و فعالان عرصه مجازی به گفت‌وگو نشستیم.

امر دین و فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وقتی امر دین در فضای مجازی قرار می‌گیرد موجودیتی است که در معرض همگان قرار می‌گیرد. البته بین امر مجازی و واقعی یک رابطه منطقی وجود دارد و جدا از یک‌دیگر نیستند. موضوع امر مجازی «انسان» است و «انسان» متعلق به جهان واقعی است و امروز متعلق به جهان مجازی نیز است. ولی قابلیت‌های امر مجازی و واقعی تفاوت‌های اساسی دارند.

در حقیقت ادیان با همه ظرفیت‌ها و تفاوت‌هایی که با هم دارند در این امر که ما «مخلوق خدا هستیم» یکی هستند. خدا بزرگ‌ترین مرجع «جهانی شدن» است چرا که از نظر خداوند هیچ تبعیض و تفکیکی در جهان نیست و در نگاه الهی جغرافیا وجود ندارد همه انسان ها مورد خطاب هستند. همه هستی مورد توجه خداست و به نوعی همه موجودات موضوع امر الهی هستند. حال که این هسته‌ی جهانی در امر دینی وجود دارد، می‌توان امیدوار بود که محدودیت‌های قومی، جغرافیایی و فرهنگی ِ جهان واقعی در جهان مجازی تکرار نشود و شاهد جهان بزرگ‌تر و جهان کم‌تبعیض‌تری باشیم.(عاملی، مصاحبه با ایکنا)

بسط و گسترش مفاهیم قرآنی توسط سازمان‌هایی که متولی امر قرآن در کشور هستند موضوعی بوده که آنرا در میان کارشناسان ارتباطات و فعالان قرآنی در فضای مجازی به بحث گذاشته‌ایم تا با یافتن راهکارهایی جدید و پیروی از آنها شاهد رشد و گسترش هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی در وبلاگستان باشیم.

انجام کاری اصولی و برنامه‌ریزی شده توسط سازمان‌های قرآنی

«بهمن هدایتی»، بلاگر وبلاگ «کلاشینکف دیجیتال» وظیفه‌ی سازمان‌هایی را که متولی امر قرآن در کشور هستند برای بسط و گسترش محتوای قرآنی در وبلاگ‌ها، بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در حال حاضر اولین فکری که مسؤولان در راستای اهداف قرآنی خود برای بسط و گسترش محتوای قرآنی دارند چیزی جز برگزاری یک جشنواره و اعطای جوایز نیست و این اصلاً کافی نبوده و باید پا فراتر گذاشت و کاری اصولی و با برنامه‌ریزی انجام‌داد.
وبلاگ «کلاشینکف دیجیتال» را اینجا کلیک کنید!

 موضوع‌بندی قرآن
قرآن به دو بخش «علوم قرآن» و «معارف قرآن» دسته‌بندی می‌شود که متأسفانه بلاگران هیچ توجهی به این نکته نکرده و تفاوتی بین وبلاگ‌های قرآنی و وبلاگ‌های مذهبی و مهدوی قائل نیستند
موضوع‌بندی وبلاگ‌های قرآنی

انتقاد در کنار قدردانی از بلاگران قرآنی

وی در ادامه‌‌ی فعالیت‌هایی که در حوزه‌ی وبلاگ‌های قرآنی باید انجام شود افزود: باید در کنار قدردانی از برگزیدگانی که در عرصه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند نقد را نیز بیان‌ کنند.

پیوند جامعه‌ی فقهی دینی با محیط مجازی

بلاگر وبلاگ «کلاشینکف دیجیتال» اظهار امیدواری کرد جامعه‌ی فقهی دینی با محیط مجازی پیوند بیشتری برقرار کند و نهادهای متولی و سازمان‌های ذیربط با سرمایه‌گذاری روی نیروهای علاقه‌مند و بالقوه در عرصه‌ی قرآنی، پل ارتباطی بین محیط مجازی و محیط واقعی باشند.

سازمان‌ها حضور جدی در وبلاگستان نداشته‌اند

«مهدی بوترابی» مدیر گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ حضور مؤسسات و مسؤولانی را که متولی امور قرآنی در کشور هستند مؤثر ندانست و خاطرنشان کرد: به نظر من سازمان‌ها و نهادهایی که برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کنند عمدتاً وظایف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند و بیشتر بلاگرهای قرآنی با امکانات شخصی خود فعالیت می‌کنند و موسسات با توجه به اینکه منابع مالی که در اختیار دارند حضور جدی در وبلاگستان نداشته‌اند و برای فعالیت‌های خود همان شیوه‌های فعالیت قدیمی با دستاوردهای اندک را انتخاب کرده‌اند.

سرویس‌بلاگ‌ها و بسترسازی و حمایت وبلاگ‌ها

مدیر گروه سایت‌های پرشین‌بلاگ درباره‌ی نقش سرویس‌بلاگ‌ها در بسط مفاهیم قرآنی اظهار کرد: واقعیت این است که سرویس‌بلاگ‌ها فعالیت زیادی در ترویج مفاهیم قرآنی نمی‌توانند انجام دهند و بیشتر نقش حمایت رسانه‌ای یا قالب‌ها و لوگوهای ویژه‌ی قرآنی تولید کنند و معمولاً قالب‌ها و لوگوهای قرآنی را هم بلاگرها طراحی می‌کنند و رویکرد اصلی سرویس‌دهنده‌های فارسی وبلاگ‌ها بسترسازی و حمایت رسانه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی بلاگرها است.
وبلاگ «قرآن بلاگ» را اینجا کلیک کنید!

تشکیل کانون‌های قرآنی در پرشین‌بلاگ

«بوترابی» از تشکیل کانون‌های قرآنی در پرشین‌بلاگ در آینده‌ی نزدیک خبر داد و تصریح کرد: بیشتر کانون‌هایی را که در پرشین‌بلاگ وجود دارد خود بلاگرها تشکیل داده‌اند و در آینده‌ی نزدیک مطمئناً بلاگرهای قرآنی نیز اقدام به تشکیل کانون‌های قرآنی نیز خواهندکرد و سرویس‌بلاگ‌ها در تشکیل این کانون‌ها نقشی ندارند.

برنامه‌ریزی‌ محتوایی برای ارتقاء وبلاگ‌های قرآنی

حجت‌الاسلام «احمد نجمی» معاون ارتباطات دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی و بلاگر وبلاگ «منبرنت» درخصوص وظایفی که برعهده‌ی سازمان‌ها و نهادهایی که متولی بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در کشور هستند اظهار داشت: در گام نخست باید برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقاء وبلاگ‌های قرآنی از نظر محتوایی داشته باشند و به نظر من حلقه‌ی مفقود شده‌ای که باعث موفقیت وبلاگ‌ها خواهد شد ارتقاء بخش محتوایی وبلاگ‌ها بوده که مسؤولان با توجه به اینکه اساتید متخصص در امر مسائل قرآنی و جزوه‌های آموزشی در این زمینه در دسترس دارند با برگزاری دوره‌های آموزشی حضوری یا اینترنتی باعث بالابردن سطح معلومات بلاگرهای قرآنی شوند.

تأکید دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی برای بسط و گسترش وبلاگ‌های دینی

وی کارنامه‌‌ی کاری دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی را رضایت‌بخش خواند و ابراز کرد: تا کنون تأکید دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی برای بسط و گسترش و حمایت از وبلاگ‌های دینی بوده و در موضوع قرآنی نشستی با موضوع بررسی عملکرد وبلاگ‌های قرانی نیز برگزار کرده‌است اگر چه هم اینک وبلاگ‌های قرآنی به‌عنوان زیرمجموعه وبلاگ‌های دینی شناخته می‌شوند.
وبلاگ «منبرنت» را اینجا کلیک کنید!

تغذیه‌ی بلاگرها و تهیه‌ی منابع قرآنی

مهندس«علیرضا شیرازی» مدیر سرویس‌دهنده‌ی فارسی بلاگفا «شیرازی» مسؤولیت سازمان‌ها و نهادهایی را بسیار جدی خواند و گفت: مسؤولیت سازمان‌ها و نهادهایی که در کشور عهده‌دار بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در محیط مجازی هستند بسیار جدی بوده و اصلی‌ترین رویه‌ای که باید در پیش بگیرند تغذیه‌ی بلاگرها و تهیه‌ی منابع برای آنها است زیرا در موارد بسیاری شاهد بوده‌ایم که بلاگری با علاقه وارد عرصه‌ی وبلاگ‌نویسی قرآنی می‌شود اما در میان راه بدون انگیزه شده و دیگر موضوعی را برای نوشتن و پرداختن به آن پیدا نمی‌کند به همین دلیل حمایت و تغذیه موضوعی بلاگرها مهم‌ترین وظیفه‌ی نهادها و سازمان‌هایی است که دغدغه‌ی فعالیت‌های قرآنی دارند.

ایجاد حلقه‌های دوستی بین وبلاگ‌های قرآنی و سایر وبلاگ‌ها

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد حلقه‌های دوستی بین وبلاگ‌های قرآنی و سایر وبلاگ‌ها با موضوعات آزاد و آشنا کردن آنها باهم، همچنین ایجاد انگیزه و علاقه در بلاگرها برای روی‌آوردن به نوشتن در وبلاگ‌های قرآنی نیز از وظایف این نهادها و سازمان‌ها است.
وبلاگ «از قرآن بپرس» را اینجا کلیک کنید!

سرویس‌بلاگ‌ها ابزاری برای بسط مفاهیم قرآنی

مدیر بلاگفا سرویس‌بلاگ‌ها را یک ابزار برای بسط مفاهیم قرآنی برشمرد و یادآور شد: سرویس‌بلاگ‌ها فقط در حد یک ابزار برای بلاگرهایی است که می‌خواهند در فضای مجازی در هر زمینه‌ای فعالیت کنند و علاوه بر آن حمایت و معرفی وبلاگ‌هایی که به مطالب قرآنی می‌پردازند در صفحه‌ی نخست هر سرویس‌بلاگ، می‌تواند به شناساندن وبلاگ‌های قرآنی به کسانی که در فضای مجازی فعال هستند کمک کند.

تأسیس یک سرویس‌بلاگ فارسی مختص وبلاگ‌های قرآنی

«محمدمهدی کارگر» بلاگر وبلاگ مهدوی «دردانه» تأسیس یک سرویس‌بلاگ فارسی را که مختص وبلاگ‌های قرآنی است نیاز وبلاگستان امروز دانست و افزود: راه اندازی و تأسیس سرویس وبلاگ که مختص وبلاگ‌های قرآنی باشد به رشد وبلاگ‌های قرآنی کمک می‌کند همچنین حمایت از این وبلاگ‌ها و ارائه‌ی خدماتی که فقط به وبلاگ‌های قرآنی اختصاص دارد مانند قالب‌های قرآنی و نیز حمایت‌های مادی که فقط از طریق سرویس وبلاگ‌ها ممکن است و همچنین برگزاری مسابقات به غنای کیفی و کمی مطالب وبلاگ‌ها کمک می‌کند.
وبلاگ «دردانه» را اینجا کلیک کنید!

حمایت از وبلاگ‌نویسان قرآنی مهم‌ترین وظیفه سازمان‌ها

«مریم میراحمدی» بلاگر وبلاگ «کوچه سیدمهدی هاشمی ارواحنافداه» بلاگر وبلاگ «کوچه سیدمهدی هاشمی» درباره نقش سازمان‌ها و نهادها برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی تصریح کرد: حمایت از وبلاگ‌نویسان قرآنی مهم‌ترین وظیفه سازمان‌ها و نهادهایی است که عهده دارد ترویج مفاهیم قرآنی در کشور هستند بوده و قرار دادن فضای رایگان برای جذب بلاگران برای نوشتن درباره مطالب قرآنی و همچنین برگزاری مسابقات و جشنواره‌هایی که صرفاً به ظاهر وبلاگ‌ها و قالب و زیبایی آنها توجه نمی‌کنند باعث تشویق وبلاگ‌نویسان قرآنی می‌شود.
وبلاگ «کوچه سیدمهدی هاشمی ارواحنافداه» را اینجا ببینید!

فعالیت بیشتر سازمان‌های قرآنی در فضای مجازی

«حامد طالبی» بلاگر وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان» فعالیت سازمان‌هایی را که عهده‌دار گسترش مفاهیم قرآنی در کشور هستند را قابل توجه قلمداد نکرد و گفت: معمولاً سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند وارد فضای مجازی نشده‌اند و گستره‌ی فعالیت‌هایشان به وبلاگستان کشیده نشده‌است و این در حالی بوده که انتظار می‌رود که چنین سازمان‌هایی بیشتر از سایر سازمان‌ها در فضای مجازی فعال باشند.

نگاه تخصصی‌تر به وبلاگ‌نویسی قرآنی

وی در ادامه افزود: در درجه‌ی اول سازمان‌ها باید دانش‌پژوهان خود را تشویق کنند که تخصصی‌تر به وبلاگ‌نویسی قرآنی نگاه کنند و نیز از سازمان‌هایی که اقدام به آموزش دادن وبلاگ‌نویسی قرآنی و یا هر فعالیت قرآنی در فضای مجازی کرده‌اند حمایت و پشتیبانی کنند و زمینه‌ای را فراهم کنند تا اینکه دانش‌پژوهان بتوانند آموخته‌های خود را به‌صورت جذاب در فضای مجازی و در قالب وبلاگ‌های قرآنی ارائه دهند.
وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان» را اینجا ببینید!

اختصاص‌دادن بودجه، مدیریت و برنامه‌ریزی

«محمد خوش‌نظر» بلاگر وبلاگ‌های «حکومت اسلامی» و «قرآن‌بلاگ» درباره مهم‌ترین وظیفه سازمان‌ها و نهادهایی که عهده دارد بسط مفاهیم قرآنی در کشور هستند خاطرنشان‌کرد: اختصاص‌دادن بودجه و مدیریت و برنامه‌ریزی برای وبلاگ‌نویسان قرآنی و همچنین راهنمایی و جهت‌دهی وبلاگ‌نویسان به سمت محتوای قرآنی از مهم‌ترین وظایف سازمان‌هایی است که رویکرد اصلی‌اشان بسط و گسترش مفاهیم قرآنی است.
وبلاگ «حکومت اسلامی» را اینجا کلیک کنید!

معرفی قرآن به‌عنوان کتاب وحی الهی به جامعه و وبلاگستان

حجت‌الاسلام «حرمت‌الله خانگل‌زاده» بلاگر وبلاگ «شیعه مذهب برتر» که در پارسی‌بلاگ می‌نویسد، نقش سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور را در فضای مجازی کم‌رنگ قلمداد کرد و گفت: مهمترین وظیفه سازمان‌های متولی امر قرآن در کشور معرفی قرآن به‌عنوان کتاب وحی الهی به جامعه و دنیای کنونی و همچنین فضای مجازی که زیر مجموعه فضای و اقعی است، بوده و این امر میسر نیست مگر با حمایت و پشتیبانی محتوایی و حتی کیفی وبلاگ‌نویسان قرآنی؛ و سازمان‌ها می‌توانند از همین طریق در فضای مجازی ابراز وجود کنند.
وبلاگ «شیعه مذهب برتر» را اینجا کلیک کنید!

حمایت مالی و محتوایی از قشر مذهبی

حجت‌الاسلام«مصطفی اسماعیلی» بلاگر وبلاگ «سوزن‌بان» و دبیر سرویس اینترنت نشریه «حجره» درباره‌ی وظایف سازمان‌های متولی امر قرآن در کشور برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در وبلاگ‌ها یادآور شد: بیشترین کمکی که این مؤسسات می‌توانند برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در وبلاگ‌ها کنند حمایت مالی و محتوایی از قشر مذهبی که به امور قرآنی آشنا هستند بود در حقیقت حمایت مالی برای برگزاری جشنواره‌ها جهت تشویق بلاگران به تولید محتوای قرآنی و حمایت محتوایی برای ارتقاء سطح کیفی وبلاگ‌های قرآنی.
سایت «پرسمان قرآنی» را اینجا کلیک کنید!

فعالیت بلاگرها در کنار سازمان‌ها برای ارتقاء وبلاگ‌های قرآنی

حجت‌الاسلام «سعید شمس» کارشناس ارشد قرآن و معارف، بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس»، مدیر سایت‌های «پرسمان قرآنی» و «کانون گفتمان قرآنی» با تأکید بر این نکته که هر فرد سازمان و نهادی که می‌تواند در ارتقاء وبلاگ‌های قرآنی مؤثر باشد باید اقدام کند، یادآور شد: هر سازمان و نهادی که در عرصه مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کند و حتی تک‌تک بلاگران قرآنی که می‌توانند گامی برای وبلاگ‌های قرآنی بردارند باید اقدام کنند و همان‌طور که اشاره کردم نباید حمایت سازمان‌ها باعث شود که آزادی که خاص فضای مجازی است به انحصار سازمانها و نهادها درآید و وبلاگ‌ها شکلی رسمی به خود بگیرند.

موضوع‌بندی وبلاگ‌های قرآنی

مدیر سایت «کانون گفتمان قرآنی» افزود: وبلاگ‌های قرآنی باید موضوع‌بندی شوند و از وبلاگ‌های مذهبی متفاوت باشند زیرا قرآن به دو بخش «علوم قرآن» و «معارف قرآن» دسته‌بندی می‌شود که متأسفانه بلاگران هیچ توجهی به این نکته نکرده و تفاوتی بین وبلاگ‌های قرآنی و وبلاگ‌های مذهبی و مهدوی قائل نیستند و این وظیفه سازمان‌ها و نهادها بوده که بلاگران را راهنمایی کنند تا بتوانند مفاهیم قرآنی را از مفاهیم مذهبی و مهدوی تفکیک کنند.
سایت «کانون گفتمان قرآنی» را اینجا کلیک کنید!

تمرکز بیشتری بر روی بخش وبلاگ‌نویسی

«نغمه متقی» بلاگر وبلاگ «مهربان‌ترین‌یار» و برگزیده‌ی جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) افزود: سازمان‌های مسؤول ترویج فرهنگ قرآنی باید تمرکز بیشتری بر روی بخش وبلاگ‌نویسی داشته‌باشند؛ چرا که محیط مجازی مخاطبانش روز به روز بیشتر می‌شود و حد و مرزی هم بین مخاطبان قائل نیست.

تحت پوشش قرار گرفتن بلاگرها توسط سازمان‌ها

«متقی» ادامه‌ ‌داد: بلاگرها به‌عنوان مبلغان قرآن باید تحت پوشش سازمان‌های قرآنی قرار بگیرند و با آموزش لازم و حمایت‌های همه جانبه از سوی این نهادها بتوانند محتوای مؤثر در شبکه جهانی اینترنت ایجاد کنند.
وبلاگ «مهربان‌ترین یار» را اینجا ببینید!

برگزاری مسابقات منظم در زمینه قرآنی

«سید جعفر فاطمی‌نوش‌آبادی» معلم وبلاگ‌نویس و رتبه نخست جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) با وبلاگ «رسول ‌رحمت»، همچنین عدم حمایت از وبلاگ‌های قرآنی را باعث دلسردی بلاگرها دانست و گفت: برگزاری مسابقات منظم در زمینه قرآنی می‌تواند به گسترش و قدرت وبلاگستان قرآنی کمک‌کند.

 حلقه‌های دوستی در فضای مجازی
ایجاد حلقه‌های دوستی بین وبلاگ‌های قرآنی و سایر وبلاگ‌ها با موضوعات آزاد و آشنا کردن آنها باهم، همچنین ایجاد انگیزه و علاقه در بلاگرها برای روی‌آوردن به نوشتن در وبلاگ‌های قرآنی نیز از وظایف این نهادها و سازمان‌ها است.

جذابتر کردن مفاهیم قرآنی

وی ادامه‌داد: برگزاری مسابقات داستان، قطعه‌های ادبی، نمایشنامه، عکس و مسابقاتی از این دست مرتبط با قرآن در فضای مجازی و قراردادن آنها در یک وب‌سایت می‌تواند محتوای قرآنی را زیادتر و جذابتر کند

ثبت وب‌سایت‌هایی با نام‌های قرآنی توسط ارگان‌های مذهبی

«نوش‌آبادی» در همین زمینه ابراز داشت: ثبت وب‌سایت‌هایی با نام‌های قرآنی توسط ارگان‌های مذهبی و استفاده از آنها به‌عنوان هدایای مسابقات می‌تواند درجریان‌سازی در فضای وبلاگستان قرآنی و دینی نقش ایفا کند.
وبلاگ «رسول رحمت» را اینجا کلیک کنید!

تشکیل کلاس‌های وبلاگ‌نویسی

وبلاگ‌نویس برگزیده‌ی جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) در پایان با پیشنهاد تشکیل کلاس‌های وبلاگ‌نویسی گفت: ایجاد کلاس‌های وبلاگ‌نویسی در مکان‌های فرهنگی همچون سازمان‌های فرهنگی هنری شهرداری، مساجد، کانون‌های فرهنگی، مدارس می‌تواند نقش مهمی در تولید و اشاعه محتوای دینی در اینترنت باشد.

ایجاد انگیزه و علاقه برای بلاگر

«هانی چیت‌چیان»، کارشناس قرآن، بلاگر و عضو گروه مؤسسان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در ادامه افزود: در هر گوشه‌ای از دنیا هر شخص، گروه یا سازمانی هر کاری هر قدر کوچک در این مقوله انجام دهد، مطمئناً تأثیرگذار خواهدبود. تأثیر موجودیت این وبلاگ‌ها در فضای وبلاگستان و حرکت‌های صورت گرفته باعث تکثیر تعداد وبلاگ‌های جدید با پست‌های قرآنی و مذهبی و همچنین بیشتر شدن میزان به‌روز رساندن وبلاگ‌های قبلی است که مطمئناً از ایجاد انگیزه و علاقه برای بلاگر نشأت می‌گیرد.
وبلاگ «آب و گل» را اینجا ببینید!

موازی‌کاری سازمان‌های مختلف قرآنی

«امیر اسماعیلی»، کارشناس ارشد ارتباطات، با اشاره به این نکته لزوماً برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مجازی قرآنی و اجرای آن، توأمان نباید به‌عهده یک سازمان باشد افزود: متأسفانه در این زمینه شاهد موازی‌کاری سازمان‌های مختلف هستیم که باید تلاش شود به جای پرداختن به کمیت به کیفیت طرح‌های قرآنی بپردازیم. باید سعی شود طرح‌های قرآنی که توسط سازمان‌ها اجرا می‌شود از حالت کوتاه‌مدت به بلندمدت تبدیل شود و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود با نگاه بلندمدت صورت گیرد و باید تلاش شود که هر طرحی «پشتوانه اندیشمندانه» داشته‌باشد و از حالت مقطعی خارج شود.
دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی را اینجا کلیک کنید!

منبع: www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : یادداشتهای قرآنی

  • ::: دوشنبه 85/12/14 ::: ساعت 10:17 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر