سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که پى چاره‏هاى گونه‏گون تازد ، چاره‏جویى کار او را نسازد . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

نگاهی به «توبه موقت» در آیات و روایات

گروه وبلاگ: «عزم بر عدم بازگشت ابدى، در توبه شرط است. این شرط مقتضى بـطـلان تـوبـه مـوقـت اسـت. امـا اشـاعـره از آنجـا کـه قائل به چنین شرطى نیستند، توبه موقت را صحیح دانسته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «اینجا چراغی روشن است» در پست هفتاد و هفتم خود نگاهی به «توبه موقت» در آیات و روایات انداخته است.

وبلاگ «اینجا چراغی روشن است»

بلاگر در ابتدای پست با توجه به اینکه تـوبـه مـوقـت جـایـز اسـت یـا نـه می‌نویسد: «عـده‌اى بـر آن رفـته‌اند که چنین توبه‌اى صحیح نیست؛ چه این توبه کاشف از آن است کـه شـخص تائب، از ارتکاب گناه، به جهت قبح آن پشیمان نشده‌است و گرنه پشیمانى او چـنـان بـود کـه تـصـمـیـم مـى‌گـرفـت دیـگـر هـیـچ بـر گـرد آن گـنـاه نـگـردد. حال که سبب پشیمانى، قبح فعل نبوده، توبه‌اى نیز محقق نمى‌شود.»

وی ادامه می دهد: «جـمـعـى دیـگـر توبه‌ی موقت را صحیح دانسته‌اند، چنانکه در واجبات، انجام موقت، صحیح اسـت. بـدیـن بـیـان کـه در افـعال واجب، اگر چه علت مقتضى به جاى آوردن آنها، حسن و وجـوب فـعـل اسـت، لیـک چـنـانـکـه شـخص ‍ مکلف بعضى از آنها را در بعضى اوقات بـه انـجـام رسـانـد، صـحـیـح خـواهـد بـود و عـمـلش قـبـول اسـت. غـایـت امـر آن کـه چـون پـس از انـجـام فعل، مدتى نافرمانى و فعل را ترک مى‌کند و باید دوباره توبه کند.»

وبلاگ‌نویس همچنین می افزاید: «در کتاب اصول کافى، از کنانى نقل است که چون امام صادق (علیه السلام) را از معانى این آیـه که: اى مؤمنان به سوى خدا توبه کنید؛ توبه‌اى نصوح پرسید، امام در پاسخ فرمود: (یعنى ) بنده از گناه توبه کنند و سپس بدان باز نگردد.»

وبلاگ «اینجا چراغی روشن است» به نشانی «http://1173.blogfa.com/» فعالیت خود را در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا توسط «وحید مغربی» شروع کرده و در بخش پیوندهای خود به آرامش تنها بودن، نسیم کربلا، مهدویت، رسم انتظار، پدران و مادران مهربان با اندیشه خدایی، لیلة‌القدر، خاک جبهه، سایت امام علی، ثقلین دو، اباصالح، سایت عمومی مداحی، جامعه شیعیان آمریکا، شهید دکتر چمران و ... لینک داده‌است.






::: سه شنبه 86/5/16 ::: ساعت 10:14 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر