سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هرگاه بنده ای را دوستبدارد و او اندکْ کار خیری انجام دهد، در برابر آن اندک، به اوپاداشِ بسیار می دهد و دادن پاداش بسیار در برابر کارِ اندک، براو سنگین نمی آید . [امام صادق علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

کتابخانه «حکمت اسلامی»؛ نرم‌افزار جامع فلسفه و منطق  

 

نرم افزار جامع کتابخانه حکمت (فلسفه و منطق) اسلامی به همت محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم تولید و به‌زودی روانه بازار خواهد شد.

به گزارش قرآن بلاگ  به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، این نرم‌افزار شامل مجموعه کتب حکمت و فلسفه اندیشمندان اسلامی تا زمان صدرالمتألهین شیرازی (ملاصدرا) است.

رویکردهای فکری – فلسفی همچون یونان، اسکندریه، حکمیون، اسلامی، اشراق و متعالیه از جمله رویکردهای فکری فلسفی این نرم‌افزار اسلامی است.

اندیشه‌ها و کتب فلاسفه‌ای مانند افلاطون و ارسطو، فلوطین، زکریای رازی، کندی ، فارابی، ابن سینا، ابن رشد، محقق طوسی، قطب الدین رازی، میرداماد، ابن باجه، شیخ اشراق، سهروردی، قطب الدین شیرازی، محقق دوانی و شارحان مکتب متعالیه صدرالمتألهین محتوای این نرم‌افزار را تشکیل می‌دهد.

نرم‌افزار کتابخانه حکمت اسلامی در چهار دسته تدوین شده‌است؛ کتاب‌های اصلی که حکمای بزرگ نوشته‌اند، شرح و حاشیه‌های نگاشته شده بر این کتب، کتابهایی که در رابطه با یکی از این حکما یا اندیشه های آنها نوشته شده و اصطلاح نامه هایی که به شرح و توضیح اصطلاحات فلسفی می‌پردازند از جمله بخش های اصلی این نرم‌افزار است.

 

این مجموعه در 257 جلد کتاب در قالب 204 عنوان با قابلیت‌هایی از جمله: نمایش کامل متون، انواع جستجو، ارتباط متون با شرح آن، ارتباط تمام متون با فرهنگ­نامه و لغت نامه، تولید شده و دارای قابلیت مطابقت با قرآن به صورت مستقل و عرضه متون با متن قرآن است.

انتقال متون انتخابی به یادداشت، چاپ و افزودن نظرات کاربران به متن و ذخیره آن با پسوندهای مختلف از امکانات جانبی این نرم‌افزار است.

از قابلیت‌های اصلی این برنامه به متن و شرح کتب، نمایش درختی و گزینشی فهرست و جستجو می‌توان اشاره کرد.

فرهنگ‌نامه‌ای که در این نرم‌افزار تهیه شده، از آثار مؤلفانی همچون شیخ الرئیس ابوعلی سینا، ملاصدرا، سهروردی، خواجه نصیرالدین طوسی، ابن رشد، افلاطون، ارسطو است.

اندیشه‌های فکری فلسفی فیلسوفان پس از ملاصدرا در نسخه دوم این نرم‌افزار تولید و روانه بازار خواهد شد. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/3/19 ::: ساعت 2:34 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر