سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چون تو را درودى گویند درودى گوى از آن به ، و چون به تو احسانى کنند ، افزونتر از آن پاداش ده ، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

 

 

در جلسه ای، یکی از دوستان سوالی از من کرد که با توجه به اینکه در آستانه غدیر ؛روز ولایت و رهبری هستیم ؛ دوست دارم در همین ایام مبارک به آن بپردازم سوال این است که مقام امامت بالاتر است یا نبوت ؟ چرا می گویند : حضرت علی(علیه السلام) از سایر پیامبران(علیهم السلام) بالاتر است ؟

در جواب این دوست باید بگویم که از آیات و روایات استفاده می شود که مقام امامت ، بالاتر از مقام نبوت  است .

 مقام نبوت  ، یعنی؛مقام دریافت وحی الهی و تبلیغ و نشر آن در بین مردم ، و تربیت انسان ها از طریق [انذار و تبشیر] و تعلیم و آگاهی بخشیدن به آن ها . بنابراین ، رسول موظف است در حوزه مأموریت خود ، مردم را به سوی خدا دعوت کند و فرمان الهی را به آن ها برساند ، و برای یک انقلاب فرهنگی و فکری و عقیدتی ، از هیچ کوششی دریغ نکند

اما مقام امامت یعنی؛مقام رهبری و پیشوایی مردم . امام ، کسی است که با تشکیل یک حکومت الهی و به دست آوردن قدرتِ لازم ، سعی می کند احکام خدا را عملاً اجرا کند و اگر هم رسماً نتواند حکومت تشکیل دهد ، تا آن جا که در توان دارد ، برای اجرای احکام می کوشد . به عبارت دیگر ، وظیفه امام اجرای دستورهای الهی در جامعه است ; در حالی که وظیفه رسول فقط «انذار» و «تبشیر» و ابلاغ دستورها است . به همین جهت ، مقام امامت از مقام نبوت و رسالت بالاتر و نیازمند شایستگی و لیاقت بیش تری است .

قرآن کریم در آیه 124 سوره بقره می فرماید : «خداوند ، ابراهیم را با وسایل گوناگون آزمود و او از عهده آزمایش ها به خوبی برآمد ; آن وقت ، مقام امامت را به او داد»

برخی از انبیا ، فقط دارای مقام نبوت و رسالت بوده اند ; ولی برخی دیگر ، به جهت شایستگی بیش تر ، علاوه بر مقام نبوت و رسالت ، دارای مقام امامت نیز بوده اند ; مانند : حضرت ابراهیم ، حضرت موسی(علیه السلام) ، پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله)و.. . .

علامه طباطبایی(رحمه الله) در ذیل آیه 124 می فرماید : از این آیه استفاده می شود که مقام امامت در ذرّیه لایق و پاک و معصوم ابراهیم ـ علی نبیناوآله وعلیه السلام ـ هم قرار داده شده است و پیامبران دیگری نیز دارای این مقام بوده اند ; چنان که خداوند متعال درباره اسحاق و یعقوب(علیهما السلام) می فرماید : «و جعلنهم أئمّة یهدون بأمرنا... ;(انبیاء ، 73) و آنان را پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما هدایت می کردند و به ایشان ، انجام کارهای نیک و برپاداشتن نماز و دادن زکات را وحی می کردیم و آنان پرستنده ما بودند» .

 


 

یک وبلاگ مفید

www.quranblog.com


 


 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 87/6/15 ::: ساعت 12:6 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر