سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا در سپاس گفتن را بر بنده‏اى نمى‏گشاید حالى که در نعمت را به روى او ببندد ، و در دعا را بر روى او باز نمى‏کند و در پذیرفتن را بر وى فراز . و در توبه را به روى بنده نمى‏گشاید و در آمرزش را بر وى به‏بندد و استوار نماید . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

با سلام به همه دوستان و همراهان عزیزم یکی دیگر از سوالات طرح شده توسط شما عزیزان در مورد معراج پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بوده است که در این پست برایتان توضیحاتی آورده ام  

در جواب می‏گویم معراج ، جریان عروج پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به آسمان است که تعدادی از آیات قرآن ، آن را بازگو کرده است . براساس آیه نخست سوره اسراء ، خداوند پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله)  را در آغاز شب ، از مسجدالحرام به سوی مسجدالاقصی در بیت المقدس حرکت داده و آنگاه به همراهی جبرئیل به آسمان عروج کرده است .

سفر پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) از مکه به بیت المقدس ، جسمانی و روحانی بوده است و ادامه سفر ایشان به آسمانها نیز بنا به عقیده اکثر علمای شیعه ، جسمانی و روحانی بوده است . از احادیث و آیات استفاده می شود که هدف از معراج پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) سه چیز بوده است

 1 . بزرگداشت فرشتگان

 2 . دیدن عجایب و اسرار آفرینش

 3 . بازگو کردن آن برای مردم

حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرمایند : «همانا خداوند هرگز دارای مکان و زمان نیست ; ولی خدا می خواست فرشتگان و ساکنان آسمانهایش را با گام نهادن پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به میان آنها ، مورد احترام و تجلیل قرار دهد ، و نیز می خواست شگفتی های عظمتش را به پیامبرش نشان دهد تا او پس از بازگشت برای مردم بازگو کند».

نکته قابل توجه این است که جریان معراج تازگی نداشته ؛ بلکه در مورد بعضی از پیامبران پیشین البته به صورت محدود نیز این امر واقع شده است ؛ مانند : معراج حضرت عیسی(علیه السلام) (نساء ، 158) .

قرآن کریم درباره معارج پیامبر به آسمان ها و مشاهده های آن حضرت می فرماید : «و بار دیگر او ]جبرئیل[ مشاهده کرد ، نزد سدرة المنتهی ، که جنت المأوی در آن جا است ، در آن هنگام که چیزی ]نور خیره کننده ای[ سدرة المنتهی را پوشانده و چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان ننمود ، او پاره ای از آیات و نشانه های بزرگ پروردگارش را مشاهده کرد .»(نجم ،13ـ18)

بنابراین ، پیامبر گرامی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در آسمان ها گفتگوها و مشاهدات زیادی را داشتند که برای آگاهی بیشتر به تفسیر نمونه ، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران ، ج 22 ، ص 495ـ512 ، انتشارات دارالکتب الاسلامیة ، رجوع کنید .

 

در معراج پیامبر گرامی(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ، درسهای بسیار آموزنده ای وجود دارد که ذکر آنها در این مختصر نمی گنجد و می توانید ، در این زمینه ، به کتابهای تفسیر المیزان ، ج 13 ، ابتدای سوره اسراء; حیوة القلوب ، تألیف علامه مجلسی ، ج 2 ، بحث معراج و همچنین کتاب سیمای معراج پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) تألیف محمد محمدی اشتهاردی مراجعه کنید .

 

 

 

 





  • کلمات کلیدی : پایگاه پرسمان قرآنی

  • ::: جمعه 87/6/15 ::: ساعت 12:6 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر