سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشم زخم راست است و افسون راست ، و جادوگرى حق است و فال نیک درست و فال بد نه راست ، و بیمارى از یکى به دیگرى نرسد و بوى خوش بیمارى را بهبود دهد ، و عسل درمان بود . و سوارى و نگریستن به سبزه درمان بیمارى . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

حمادبن عثمان از حضرت صادق(علیه السلام) پرسید: مصحف فاطمه(علیها السلام) چیست؟

حضرت فرمود: «چون خدای تعالی جان پیامبر را گرفت، فاطمه(علیها السلام) از وفات آن حضرت تا آن جا اندوهناک شد که جز خدای عزوجل نداند. خدا فرشته ای را فرستاد تا فاطمه را تسلیت دهد و با او حدیث گوید. از این پیش آمد به علی(علیه السلام) شکایت کرد (چون هراس آور بود و گفته های او از دست می رفت) حضرت فرمود: هر وقت احساس کردی که فرشته ای فرود آمده و آوازش را شنیدی، به من خبر ده، و پس از آن علی(علیه السلام) آنچه را از فرشته می شنید، می نوشت تا این که مصحفی از این نوشته ها درست شد.»

از مجموع روایات چنین فهمیده می شود که مصحف حضرت فاطمه سخنی از اسرار علم است که در آن کلمه ای از قرآن نیست و چیزی از حلال و حرام در آن وجود ندارد; بلکه حاوی امثال، حکم، موعظه ها، سخنان عبرت آمیز و اِخبار از پیش آمدهای آینده است، بنابراین، مصحف حضرت زهرا(علیها السلام) از سلک مصحفهای قرآنی بیرون و اگر هم نام «مصحف» داشته است، جزء مصاحف قرآنی به حساب نمی آید. این مصحف بعد از حضرت زهرا نزد امامان معصوم(علیهم السلام)و الآن نزد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

بنابراین، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام)، مصحفی که منتصب به آن ها باشد، ندارند، الاّ این که همان مصحف حضرت فاطمه(علیها السلام)در دست آن ها نیز وجود داشته است.

********************

پاورقی ها:

1. اصول کافی، کلینی(رحمه الله)، ج 2، ص 237، انتشارات اسوه.

2. اصول کافی و بحارالانوار، ج 43، ص 79 و 80.

3. برای آگاهی بیشتر علاوه بر آن چه در متن آمده ر.ک: تاریخ قرآن، دکتر رامیار، ص 3

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 87/7/21 ::: ساعت 12:28 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر