سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هان! مبادا کسی که نمی داند، از فرا گرفتن شرم بدارد ؛ چرا که ارزش هرانسان، چیزی است که می داند . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

روح و مراتب آن در قرآن کریم به روایت وبلاگ «منتخب تفاسیر» 

وبلاگ‌نویس «منتخب تفاسیر» که در سرویس‌دهنده بلاگفا به‌روز می‌شود، در ‌پست اخیر خود به موضوع «روح و مراتب آن در قرآن کریم» پرداخته‌است.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از بخش وبلاگ خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ‌نویس «منتخب تفاسیر» به نشانیhttp://mnemooneh.blogfa.com با توجه به آیات متعدد قرآن کریم به تفسیر کلمه روح اشاره کرده‌است.

وی می‌نویسد: «در قرآن کریم کلمه «روح» که متبادر از آن مبدأ حیات است، مکرر آمده، و آن را منحصر در انسان و یا انسان و حیوان به تنهایى ندانسته، بلکه در مورد غیر این دو نیز روح را اثبات کرده‌است.» 


ادامه مطلب...




::: جمعه 86/10/14 ::: ساعت 11:22 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر

بلاگر قرآنی: وبلاگ‌های قرآنی، با توجه به نیاز مخاطبان به تولید محتوا نمی‌پردازد

گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: وبلاگ‌های قرآنی، با توجه به نیاز مخاطبان به تولید محتوا نمی‌پردازد و مخاطب‌محوری مورد توجه نیست و تنها به بازنویسی با شیوه قدیمی بسنده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر قرآنی «آغوزخان» که در سرویس پارسی‌بلاگ با محتوای دینی به روز می‌شود با اشاره به محتوای قرآنی بلاگ‌های این حوزه گفت: وبلاگ‌های قرآنی با توجه به نیاز مخاطبان و ادبیات امروزی به تولید محتوا نمی‌پردازند و بسیاری از آن‌ها با بهره‌گیری از تفاسیری چون المیزان و تفسیر نمونه تنها به بازنویسی و رونویسی رو آورده‌اند.

وی افزود: در حوزه‌ی وبلاگ‌نویسی قرآنی تا رسیدن به مطلوب راه درازی در پیش است. اگر به ظاهر و قالب‌های انتخابی وبلاگ‌های قرآنی توجه شود نشانه‌هایی از تحول و نوآوری در آن دیده نمی‌شود و از نظر ادبیات و طرح مسأله از همان ادبیات و روش‌های گذشتگان پیروی می‌شود.

 بلاگر قرآنی:
نمایشگاه امسال بخشی به عنوان آموزش و ایجاد وبلاگ‌نویسی با رویکرد دینی و قرآنی راه‌اندازی شده است که امری میمون و مبارک است ولی فضای اختصاصی و نیز امکانات آن بسیار محدود است.

این بلاگر گفت: البته این مسأله اختصاص به حوزه وبلاگ‌های قرآنی و یا دینی ندارد بلکه در جاهای دیگر نیز به شکل‌های مختلف خود را نشان می‌دهد. این روش متأثر از فرهنگی است که در حوزه‌های دیگر وجود داشته و خود را در فضای سایبر و دنیای مجازی نیز تحمیل کرده است.

به نظر وی توجه به مسأله انسجام اسلامی و اتحاد ملی در فضای مجازی امری است که نادیده گرفته شده است و نیازمند تلاش جدی از سوی همه بلاگی‌های قرآنی است.

وی گفت: در فضای مجازی محتوایی که برای بیان اتحاد ملی و انسجام اسلامی تولید می‌شود، بازخوردی از نمادهای دینی و فرهنگی کشورهای اسلامی و برخاسته از نمادهای قرآنی باشد.

بلاگر آغوزخان گفت: در نمایشگاه امسال بخشی به عنوان آموزش و ایجاد وبلاگ‌نویسی با رویکرد دینی و قرآنی راه‌اندازی شده است که امری میمون و مبارک است ولی فضای اختصاصی و نیز امکانات آن بسیار محدود است.

  بلاگر قرآنی «آغوزخان»:
امروزه نمایشگاه غیر از بخش پژوهش و برخی از غرفه‌ها تقریبا" با نگاهی تجاری به قرآن می‌نگرد که این امر آسیب‌های جدی به حوزه مقدسات و عرضه محصولات فکری قرآن وارد می‌کند.

به نظر وی شیوه برگزاری نمایشگاه نیازمند تحول ساختاری روشمند است و باید با توجه به چشم‌انداز بیست ساله و یا حتی پنجاه ساله راهبردها و خط مشی‌ها و سیاست‌ها تدوین و اجرا شود.

وی گفت: امروزه نمایشگاه غیر از بخش پژوهش و برخی از غرفه‌ها تقریبا" با نگاهی تجاری به قرآن می‌نگرد که این امر آسیب‌های جدی به حوزه مقدسات و عرضه محصولات فکری قرآن وارد می‌کند.

این بلاگر گفت: برگزاری نمایشگاه اگر با توجه به ارزش‌ها و مفاهیم قرآنی انجام گیرد، باید اصحاب علم و فضلیت در نمایشگاه حضور یافته و پاسخ‌گوی نیازهای فکری مخاطبان خود باشند.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: جمعه 86/7/13 ::: ساعت 9:27 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    وبلاگ شیعه مذهب برتر  که از وبلاگ های مفید مذهبی می باشد در سرویس دهنده پارسی بلاگ  ارائه می شود. بلاگر این وبلاگ جناب حجت الاسلام والمسلمین خانگل زاده می باشند . وبلاگ شیعه مذهب برتر از وبلاگ های پر بازدید سرویس دهنده پارسی بلاگ است و در موضوعات مختلف از جمله شیعه و سنی پاسخ به شبهات ، اخلاق ،مذهب و..... به روز می شود.

    آخرین پست این وبلاگ را که به عنوان نوشته  منتخب، معرفی شده است  را می توانید در اینجا ببینید:

    بنام خدا

    برخی از دوستان با تجربه تقریبا تمام اصولی وبلاگ نویسی را بیان کرده اند .حالا این رند بزرگوار برای چی بنده از بنده خواست تا چیزی بنویسم باید از خودشون پرسید.

    اما از آنجائیکه دیگر دوستان بزرگوارمانند با سید علی تا فتح قدس ومکه  و   رند گرامی اندر حکایات وبلاگنویسی از نظر فنّی تمام نکات را بیان کردند.(که خودم نیز خیلی از آن نکات را در وبلاگ های خودم می بینم که باید رفع شوند) .بنده نیز به سهم خودم می پردازم به برخی نکات محتوایی یک وبلاگ موفق:

    5:حرف های قلمبه، سلمبه خیلی خوبه و  باسواد بودن طرف مقابل را میرساند اما اگر بخواهیم که واقعا از نوشته هامون استفاده کافی برده شود باید بنحوی این حرفهای بزرگ را تبدیل کنیم به زبانی ساده ،تا همه فهم باشد.

    4:برخی از وبلاگنویسان از آوردن آیات وروایات فراری هستند .همیشه این نکته را به یاد داشته باشیم که اگر از یک منبعی چند تا پست بزنی شاید بعد از مدتی دیگه چیزی برای نوشتن نداشته باشی.اما هیچ وقت در نوشتن از قرآن و اهل بیت (البته در قالب زبان وبلاگنویسی)کم نمیاوریم.البته این را هم باید توجه کنیم که نوشتن از قرآن واحادیث ،ذکر کردن عین آیات وروایات نیست .بلکه مهمّ رساندن معنی ومفهوم آنهاست به مخاطب.


    3:سعی کنیم هیچ وقت توی نوشته هامون با بزرگان دینمان خودمونی نشویم بنحوی که خیلی راحت نام مبارکشان را بیاوریم .هرچه قدر هم بخواهیم با اهل بیت (ع) خودمونی باشیم مجوّز نمیشه که طوری از آنها نام ببریم که شأن ومنزلت آنها پایین بیاید (البته ناخواسته) .


    2:هر مطلبی را که می خواهیم توی وبلاگمان بیاوریم این نکته را آویزه گوشمان داشته باشیم که همه بازدیدکنندگان وبلاگمان برای استفاده بردن از مطالب مان نمیآیند توی وبلاگمان،بلکه عدّه ای هم برای پیدا کردن نقاط ضعف از وبلاگمان به خودشان زحمت داده واز وبلاگمان بازدید می کنند. پس باید در کلمه کلمه نوشتمان دقّت داشته باشیم.


    1:هیچ وقت خودمان را محدود به یک سرویس دهنده یا یک طیف خاصی از وبلاگ ها خاصّ نکنیم.چرا که هنر این است که در عین نوشتن در یک موضوع بخصوص با دیگر وبلاگهایی که در سرویس دهنده های وبلاگی دیگر ویا وبلاگهایی که در موضوعاتی دیگر می نویسند نیز ارتباط برقرار کنیم.


    راستی!


    اما دعوتنامه::


    همه وبلاگنویسان متعهد ومذهبی

    http://shiashenasi.parsiblog.com

    شیعه مذهب برتر         Shia is super relegion

     





  • کلمات کلیدی : وبلاگ های منتخب

  • ::: یکشنبه 86/6/18 ::: ساعت 7:19 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    یأس و ناامیدی در قرآن به روایت وبلاگ ‌«به نام خالق بی‌کران‌ها»

    گروه وبلاگ: بلاگر ‌«به نام خالق بی‌کران‌ها» در پست اخیر خود به موضوع «یأس و ناامیدی» در قرآن پرداخته‌است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر ‌«به نام خالق بی‌کران‌ها» به نشانی http://ahmadniroomand.blogfa.com می‌نویسد: «ایمان با یأس از رحمت الهی ناسازگار است و خداوند مردم را از یأس از رحمت خویش بر حذر می‌دارد، چرا که یأس موجب ضعف شده و تنها کافران از روح الهی مأیوس هستند.

    در مقابل امید باعث تخفیف مشکلات و تسهیل ناملایمات و تقویت روحیه و ایجاد توان و قدرت صبر می‌شود. مؤمن به رحمت الهی امید دارد و دل به مغفرت الهی می‌سپارد. لقاء‌الله و ایمان به معاد امید او و محرک او برای اعمال صالح هستند و در انجام اعمال صالح به او الهام می‌دهند.

     امید همراه با توبه
    امید بدون توبه امیدی بیجا و ناحق است. با این وجود مؤمن همواره در حالتی میان امید و رجا غوطه می‌خورد و همواره نصرت الهی و آیندهء بهتر و سعادت‌مندانه‌تر را در پیش رو می‌بیند و همواره اگر امید دارد به خاطر عمل صالح است.

    وی ادامه می‌دهد: «امید بدون توبه امیدی بیجا و ناحق است. با این وجود مؤمن همواره در حالتی میان امید و رجا غوطه می‌خورد و همواره نصرت الهی و آینده بهتر و سعادت‌مندانه‌تر را در پیش رو می‌بیند و همواره اگر امید دارد به خاطر عمل صالح است.

    وبلاگ‌نویس در برداشت تفسیری خود می‌نویسد: «نظر به اینکه قدرت کبریایی نامحدود است هرگز نباید از رحمت او نا امید شد، زیرا یأس و ناامیدی شاهدی بر عجز و محدودیت پروردگار بر حسب نظام آزمایش شدت حادثه و مصیبت و ناگواری را که از هر لحظه حساب شده و به‌طور دقیق و هیچ‌گونه

    ابهامی در آن نیست پدید می‌آورد و هر لحظه اقتضا کند راهنمایی برای گشایش آن می‌گستراند . نتیجه آن که شدت و سختی در زندگی و توجه به حوادث ناگوار و همچنین فرج و گشایش آنها هر یک بر اساسی صحیح استوار است.»






    ::: پنج شنبه 86/6/15 ::: ساعت 5:15 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    کتاب «آیات‌الکریم فی ما نزل بقیة‌الله فی الارضین» تألیف «علی‌اصغر اکبری» برای نخستین‌بار منتشر شد.
    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، مؤلف با مطالعه کتبی چون «المحجة فی ما نزل فی القائم الحجة» اثر آیت‌الله سید «هاشم بحرانی» و «المهدی فی القرآن» نوشته علامه «صادق حسینی شیرازی» و تلاش و کوشش فراوان در کتب تفاسیر شیعه و سنی این کتاب را در دویست‌وپنجاه‌وهفت آیه تدوین کرده است.
    وی با استفاده از آیات قران کریم جنبه‌های مختلفی از قبیل ظهور، شعار، یاران، کفار و ... را مورد بررسی قرار داده است که به چند نمونه اشاره‌ای کوتاه می‌شود.
    مولف موضوعاتی چون در حکومت حضرت مهدی (عج) اهل آسمان‌ها و زمین تسلیم امر الهی هستند، در عصر مهدویت همه اهل زمین مؤمن هستند، علائم اثر ظهور از جمله سفیانی، تأویل بسیاری از آیات با ظهور حضرت مهدی (عج)، امام زمان امین وحی خداوند متعال، همراه امام زمان (عج) با تکیه بر آیات قرآنی اثبات کرده است.
    کتاب «آیات‌الکریم فی ما نزل بقیة‌الله فی الارضین» تألیف «علی‌اصغر اکبری»، برای نخستین مرتبه، به شمارگان 3000 نسخه، در قطع وزیری (شومیز) منتشر شده است و بهای آن برای علاقه‌مندان 70000 ریال است




  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 86/6/4 ::: ساعت 9:48 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    حجت‌الاسلام «پناهیان»: یاد امام زمان(عج) را در وبلاگ‌ها از یاد نبریم

    گروه وبلاگ: نخستین همایش سراسری وبلاگ‌نویسان «مهدوی» روز گذشته با حضور بیش از یکصد تن از وبلاگ‌نویسان مهدوی در مسجد مقدس جمکران برگزار شد که در این همایش حجت‌الاسلام «پناهیان» تاکید کرد که یاد امام زمان(عج) را در وب‌لاگ‌ها از یاد نبریم.

    حجت الاسلام علیرضا پناهیان

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در این همایش حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «علیرضا پناهیان» در سخنرانی خود پیرامون وبلاگ‌ها، بایدها و نبایدها گفت: سخن گفتن از دین، فقط کار عالمان دین نیست و اگر صدای دین فقط از زبان عالمان دینی شنیده شود، زنگ خطر خواهد بود برای دین جامعه.

    وی ابزار وبلاگ‌نویسی را یک راه برای سخن گفتن مردم از معارف دینی دانست و افزود: در میان معارف دینی، مهدویت جایگاه ویژه‌ای دارد.

    پناهیان در ادامه سخنرانی خود تصریح کرد دعا، مناجات و الهی‌نامه از موضوعاتی است که نیاز زیادی وجود ندارد که در وبلاگ به آن پرداخته شود چون بیشتر درونی است اما یاد امام زمان(عج) را می‌توان در وبلاگ‌ها بیان کرد.

    نماینده سابق ولی فقیه در دانشگاه هنر در ادامه سخنان خود با بررسی ذکر به عنوان زیباترین زیبایی‌ عالم گفت: شهریار شبی که شعر خود در مدح امیرالمومنین را سرود، آیت‌الله مرعشی، امیرالمومنین را در خواب دیدند که به شهریار صله دادند، بنابراین اگر کسی مدح علی‌بن ابیطالب را بر صفحه‌ای بنویسد تا وقتی که این نوشته وجود دارد ثواب ذکر امیرالمومنین برای او نوشته می‌شود.

    پناهیان در ادامه با بیان اینکه هر چه قبل از ظهور، ذکر امام زمان(عج) بیشتر باشد مشکلات پس از ظهور بسیار کمتر خواهد شد، یاد حضرت مهدی (عج) را در رابطه مستقیم با حکومت حضرت دانست.

    وی وبلاگ‌نویسی را فضایی برای عرض حال و حرف دل دانست و تصریح کرد: این که بگوییم هر چه می‌خواهد دل تنگت بگوی، صحیح نیست مگر این‌که دل خانه مهدی باشد آن وقت است که می‌توانی هر چه می‌خواهد دل تنگت بگویی.

    پناهیان در پایان با بیان اینکه یکی از مقدورات ظهور، حضور ما در ارتباطات نوین جهانی است و با هنر و تدبیر می‌توان از این ابزارها برای تبلیغ دین استفاده کرد گفت: اینترنت فضای مجازی نیست بلکه یک فضای واقعی است و اگر وبلاگ‌نویسی ضرورت نداشته باشد، هیچ کار تبلیغی ضرورت ندارد.

    در ادامه این برنامه نادر طالب‌زاده به نقد و بررسی رسانه‌های غربی و اهمیت جایگاه وبلاگ در زمینه اطلاع‌رسانی پرداخت .

    این همایش نخستین برنامه از سلسله برنامه‌های ویژه وبلاگ‌نویسان «مهدوی» بود که به همت بخش اینترنت مسجد مقدس جمکران و مشارکت دفتر توسعه وبلاگ دینی برگزار شد.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 86/6/3 ::: ساعت 7:44 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    زینت پرستش کنندگان الهى

    امام سجاد علیه السلام

    امام چهارم با لقب "زین العابدین" و "سجاد" خوانده مى‌شود، چرا که او قبل از هر چیز بنده خالص و صالح خدا بود، و سجده‌های طولانی او، هر بیننده را به سوى خدا و پرستش خدا جذب مى‌کرد.

     

    خداوند در حدیث لوح که آن نامه‌اى از سوى خدا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است او را چنین معرفى کرده است: سیدالعابدین و زین اولیائى الماضین؛ او آقاى عبادت کنندگان و زینت اولیاى پیشین من است. یوسف بن اسباط مى‌گوید، پدرم گفت:

     

    نیمه‌هاى شب به مسجد رفتم، جوانى را که به سجده افتاده بود دیدم که چنین با خدا راز و نیاز مى‌کرد: «سَجَدَ وَجهى مُتِعَفراً فى التُرابِ لِخالقى و حق له؛ صورتم خاک آلود، براى آفریدگارم سجده کرد، که خداوند سزاوار سجده است.»

     

    به محضرش رفتم، دریافتم امام سجاد علیه السلام است، صبر کردم تا هوا روشن شد، به نزد ایشان رفتم و عرض کردم: اى فرزند پیامبر! چرا آن همه به خود زحمت مى‌دهى با این که خداوند تو را برترى بخشیده و تو در پیشگاه خدا مقام بسیار ارجمندى دارى؟ او با شنیدن این سخن منقلب شده و گریه کرد و فرمود: پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

     

    هنگامى که روز قیامت بر پا گردد هر چشمى جز چهار چشم گریان است:

     

    1- چشمى که از خوف خدا بگرید؛

     

    2- چشمى که در راه (جهاد) براى خدا نابینا شده باشد؛

     

    3- چشمى که از حرام‌هاى خدا پوشیده شده باشد؛

     

    4- چشمى که شب تا صبح در حال سجده بیدار باشد .

     

    عبادت امام سجاد علیه السلام، پرستش کاملا آگاهانه و بسیار عمیق بود، او با لذت و شیفتگى مخصوص، آمیخته با عرفان کامل، خدا را عبادت مى‌کرد. ارتباط و پیوند او با خدا به گونه‌اى بود که روایت شده:

     

    شبى براى عبادت برخاست، هنگام وضو، چشمش به ستارگان آسمان افتاد، و همچنان به ستارگان مى‌نگریست، و در اندیشه آفریدگار و آفرینش آنها فرو رفت، حیران و بهت‌زده در حالى که دستش در آب بود، به آسمان چشم دوخته بود تا صداى اذان صبح را شنید.

     

    فاطمه سلام الله علیها یکى از دختران امیرمومنان على علیه السلام از جابر بن عبدالله انصارى تقاضا کرد که نزد امام سجاد علیه السلام برود، و به عنوان دلسوزى از آن حضرت بخواهد که جانش را از آسیب عبادت بسیار حفظ کند، زیرا او بر اثر عبادت بسیار، از ناحیه بینى و سر زانوها و کف دست‌ها و پیشانى، آسیب سختى دیده بود. جابر نزد امام سجاد علیه السلام رفت و آن حضرت را از تحمل آن همه رنج طاقت فرسا در عبادت برحذر داشت.

     

    امام به او فرمود: اى همنشین رسول خدا! جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله آن قدر عبادت کرد که پاهایش ورم کرد، شخصى به او عرض کرد: چرا آنقدر به خود رنج مى‌دهى؟ فرمود: افلا اکون عبدا شکورا؛ آیا بنده سپاسگزار خدا نباشم.

     

    جابر به امام سجاد علیه السلام عرض کرد:

     

    جان عزیزت در خطر است، کمتر خود را در فشار قرار بده. امام فرمود:

     

    «یا جابر لا ازال على منهاج ابوى موتسیا بهما حتى القاهما؛ اى جابر همواره راه پدرانم (پیامبر و على) را مى‌پیمایم، و آنها را الگو قرار مى‌دهم تا به آنها بپیوندم.

     

    صحیفه سجادیه، یکى از نمادهاى عرفانى و زاییده اندیشه‌هاى معرفت شناسى امام سجاد علیه السلام است که به عنوان زبور آل محمد صلی الله علیه و آله شناخته شده، و با مطالعه آن، مى‌توان به عظمت بى‌کران پرستش آگاهانه آن بزرگوار واقف شد.

     

    "حجة الاسلام والمسلمین محمد محمدى اشتهاردى"

     

    منبع:

     

    http://tebyan.net/index.aspx?pid=44619

     حاوی لینکهای جالب و پرمحتوا

    (مداحی و مولودی ، سخنرانی ، تصاویر زیبا و ....)

     

     





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 86/5/28 ::: ساعت 8:50 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    «قاریان قرآن‌کریم»؛ وبلاگی برای دانلود تلاوت صوتی و تصویری

    گروه وبلاگ: وبلاگ «قاریان قرآن‌کریم» با هدف دانلود تلاوت صوتی و تصویری فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «قاریان قرآن‌کریم» فعالیت خود را از مردادماه 1386 با هدف نشر تعالیم قرآنی در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا توسط «محمدامین تکلو» شروع کرده و تاکنون بیست و هشت پست را با همین هدف به‌روز کرده‌است.

    وبلاگ «قاریان قرآن‌کریم»

    بلاگر در پست اخیر خود به بیان قسمت‌هایی از زندگی‌نامه‌ی استاد «محمدرضا پورزرگری» یکی از قاریان قرآن پرداخته و می‌نویسد: «استاد پورزرگرى آموزش روخوانى قرآن‌کریم را در کلاس چهارم دبستان و زیر نظر استادش آقاى فتحعلى و آموزش مقدماتى تجوید و صوت و لحن را، زیر نظر استادش آقاى مصطفى اسلامى در کلاس پنجم ابتدایى به پایان رساند و پس از آن با حضور جلسات استاد محسن موسوى نکات تجویدى و صوت و لحن را در سطح بالاتر همراه با مفاهیم قرآنى فرا گرفت.»

    وی در پست‌های دیگری تلاوت سوره‌ی آل عمران را با صدای «شیخ محمداحمد بسیونی»، سوره قمر و الرحمن با صدای «شیخ ابوالعینین شعیشع»، سوره توبه با صدای «شیخ اسماعیل طنطاوی» را برای دانلود علاقه‌مندان قرار داده‌است.

    وبلاگ‌نویس در پست بعدی خود با عنوان «گفت‌وگو با استاد سیدمتولی عبدالعال» آورده‌است: «آن زمان که او تعلیم و آموزش علوم و فنون این کتاب مقدس را آغاز کرد، کودکى بیش نبود. شاید در آن ایام بر ذهن احدى خطور نمى‌کرد که روزى این کودک بتواند تلاوت‌هایى چنین زیبا اجرا کند.

    هنوز هفت سال بیشتر نداشت که سه جز از این کلام مقدس را حفظ بود و این خود پیشرفتى عظیم در این راستا بود. او چون سایر قاریان در آغاز کار به تقلید از اساتید برجسته قرائت قرآن پرداخت.»

    بلاگر «قاریان قرآن‌کریم» به نشانی «http://amin-takalo.blogfa.com/» در بخش پیوندهای خود به سایت رسمی استاد عبدالفتاح و علی الطاروطی لینک داده‌است.






    ::: چهارشنبه 86/5/24 ::: ساعت 11:41 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    مباحثه سفیر ایران و راهبه مرکز مسیحیان ارتدکس/ قرآن بر معجزات متعدد حضرت مسیح تصریح دارد

    گروه سیاسی: راهبه مرکز مسیحیان ارتدکس مکزیک با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران، به مباحثه با سفیر ایران درباره‌ اسلام و مسیحیت و تفاوت‌ها و نقاط مشترک آنها پرداخت.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) چندی قبل مادر «دیونیسیا» راهبه مرکز مسیحیان ارتدکس مکزیک به دعوت سفیر جمهوری اسلامی ایران در مکزیک،‌ در محل سفارت کشورمان حضور یافت و در مورد موضوعات مشترک و نیز تفاوت‌های دین مبین اسلام و مسیحیت به ویژه ارتدکس نظیر ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی از جمله ازدواج، فلسفه خلقت انسان، فلسفه حجاب و سایر موارد مرتبط، با «قدیری» سفیر ایران به مباحثه نشست که مشروح آن به شرح ذیل است:

    قدیری: ما معتقدیم که خداوند برای هدایت بشر پیامبران متعددی را مامور کرده است. ما، پیامبران الهی در مقاطع تاریخی مختلف را مثل معلمین مقاطع مختلف تحصیلی می‌دانیم. معلم مقطع دانشگاه آموخته‌های معلمین مقطع دبیرستان را تکذیب نمی‌کنند، بلکه آن را تکمیل می‌کنند. معلمین مقطع دبیرستان هم آموخته‌های دوران دبستان را تکمیل می‌کنند.

    ما معتقدیم که حضرت عیسی مسیح (ع) پیامبر بزرگ الهی است و حضرت مریم را فردی مقدس و باکره می دانیم. ما هدایت‌های حضرت مسیح را مکمل هدایت‌های حضرت موسی (ع) می‌دانیم و معتقدیم که پیامبر اسلام(ص) نیز هدایت‌های ادیان الهی قبلی را تکمیل کرده است.

    معتقدیم که کلام خدا بر تمامی پیامبران نازل شده است. به عبارتی نمی‌توان مسلمان بود و حضرت عیسی مسیح و یا حضرت موسی را مقدس ندانست. به عبارتی دیگر ما نیز مسیحی هستیم، منتهی حضرت عیسی را فرزند خدا نمی‌دانیم، بلکه او را پیامبری بزرگ محسوب می‌کنیم. هر چند که می‌دانیم که او پدر نداشت و حضرت مریم باکره بود. به معجزات متعددد حضرت مسیح نیز اعتقاد داریم و در قرآن ذکر شده است، سوره‌ای در قرآن به نام مریم وجود دارد. معتقدیم که آن پیامبری که حضرت مسیح وعده ظهور آن را دادند، همان پیامبر اسلام است.

    پیامبر اسلام مانند سایر پیامبران الهی سواد خواندن و نوشتن نداشت تا کسی نتواند کلام آنها را آموخته‌ها از آموزگاران نسبت دهد.

     قدیری:
    ما معتقدیم که خداوند برای هدایت بشر پیامبران متعددی را مامور کرده است. ما، پیامبران الهی در مقاطع تاریخی مختلف را مثل معلمین مقاطع مختلف تحصیلی می‌دانیم

    حدود یک هزار و چهارصد سال قبل پیامبر بزرگوار اسلام فرموده است: « شکستن شاخه هر درختی مانند شکستن بال فرشته است.» و یا فرمودند: « اگر کسی فردی را به خاطر فقرش تحقیر و یا به خاطر ثروتش ستایش کند، به جنگ با خدا پرداخته است».

    اکنون شاهدیم که احزاب بسیاری در حمایت از محیط زیست فعال و قوی هستند و حتی نامشان را نظیر "حزب سبز" از آن گرفته‌اند. کدام حزب سبز یا طرفدار محیط زیست تا کنون شعاری با این استحکام در مورد حفظ محیط زیست داده است؟ این عبارات نمی‌توانند کلام بشر باشند، اینها کلام خدا است.

    زن در اسلام از جایگاه والایی برخودار است. اکثریت زنان ایران مانند شما ـ راهبه‌ها ـ لباس می‌پوشند.

    فلسفه حجاب در اسلام را خدمتتان توضیح می‌دهم. خدا انسان را با ویژگی‌های متفاوت آفرید. انسان برای زنده ماندن باید انرژی کسب کند و کسب انرژی از طریق خوردن است. اگر غذاها تلخ و بد مزه و بد بو می‌بود؛ انسان چاره‌ای جز خوردن نداشت تا بتواند زنده بماند، همانگونه که داروهای تلخ را برای زنده ماندن مصرف می‌کند! اما چون خدا ارحم‌الراحمین است، خواسته است که تامین نیاز بشر توام با لذت باشد، لذا قدرت چشایی را در دهان ما قرار داد و این همه محصولات متنوع را خلق کرد، به نحوی که زمان صرف غذا زمان مطلوب و لذت‌بخشی برای ما محسوب می‌شود.

    بقای نسل بشر نیز بر پایه رابطه زن و مرد استوار است. خدا خواست این ارتباط نیز مطلوب باشد و بنابراین جذابیت جنسی متقابل مرد و زن را در آفرینش انسان مقرر داشت که این جذابیت از نظر اسلام نعمتی الهی و ارزشی مطلوب است. این نقطه مشترک اسلام با فرهنگ رایج غربی است.

    در اسلام جذابیت جنسی یک ارزش زناشویی است، ولی در غرب علاوه بر ارزش زناشویی، ارزشی اجتماعی نیز محسوب می‌شود؛ به این معنا که اگر زنی در غرب جذاب باشد، بیشتر مورد احترام است و راحت‌تر شغل پیدا می‌کند، البته من از فرهنگ غرب صحبت می‌کنم و نه از مسیحیت.

    اسلام برای اینکه جذابیت جنسی در روابط زناشویی وجود داشته باشد، ولی از روابط اجتماعی حذف شود، راه‌های مختلفی ارائه می‌کند که یکی از آنها حجاب است. در این صورت وقتی زنی محجبه وارد جامعه می‌شود، زیبایی و جذابیت جنسی او حذف و توانمندی‌های فکری او بروز می‌کند. هفتاد درصد از ظرفیت دانشگاه‌های ایران در اختیار زنان است و آنها حتی در المپیاد رشته‌های مختلف علمی موفقیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

     سفیر ایران در مکزیک:
    بقای نسل بشر نیز بر پایه رابطه زن و مرد استوار است. خدا خواست این ارتباط نیز مطلوب باشد و بنابراین جذابیت جنسی متقابل مرد و زن را در آفرینش انسان مقرر داشت که این جذابیت از نظر اسلام نعمتی الهی و ارزشی مطلوب است. این نقطه مشترک اسلام با فرهنگ رایج غربی است

    نه مرد و نه زن نباید به عنوان عنصر جذاب از نظر فیزیکی وارد جامعه شوند. علت تفاوت در نوع پوشش به دلیل تفاوت زن و مرد در نوع خلقت است. دانشمندان غربی در زمینه تحریک‌پذیری مرد و زن آزمایشاتی انجام داده‌اند که نتیجه آن نشان می‌دهد تحریک‌پذیری جنسی مرد از طریق نگاه بیشتر از تاثیرپذیری زن از طریق نگاه است، بر همین اساس زن بایستی پوشیده‌تر باشد.

    معتقدیم که حضرت مریم(س) محجبه بوده‌اند. هیچ‌گاه وصف اندام او را نشنیده و نخوانده‌ایم، زیرا با حجاب خود اجازه نداده‌اند که از این جنبه مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرند. در موزه لوور پاریس تابلوی نقاشی‌ای از حضرت مریم(س) در محیطی باز با زنان و سایر افراد هم عصرش به نمایش گذاشته شده است. البته نقاشی به عصر دیگری تعلق داشته، ولی در این نقاشی تصور نقاش از آن زمان متجلی شده است. در این نقاشی حضرت مریم(س) با تعدادی از زنان با حجاب کامل و تعدادی زن بی‌حجاب در محیطی باز دیده می‌شوند که در مقابل یکدیگر به گفت‌وگو مشغولند. این تصویر نشان می‌دهد که (حداقل در تصور نقاش) حجاب حضرت مریم(س) لباسی سنتی نبوده است، زیرا دیگر زنان در محیط عمومی بدون حجاب بودند.

    در اسلام فلسفه حجاب، آزادی روابط اجتماعی از تاثیرپذیری جذابیت‌های جنسی است. در جوامع اسلامی هر چه سن زنان بالاتر رود محترم‌تر می‌باشند. اما در غرب پرسیدن سن زنان مسن یک سئوال نامطلوب محسوب می شود، زیرا آنها از بیان سن خود پرهیز می‌کنند و از آنجایی که مسن بودن به معنی از دست‌دادن زیبایی‌های فیزیکی است، از نظر اجتماعی نامطلوب محسوب می‌شود.

    دختران محجبه که مایل نیستند اندام خود را نمایش دهند در فرانسه از ادامه تحصیل محروم می‌شوند. زنان محجبه در بعضی مشاغل منع شده‌اند و این در حالی است که فحشا و همجنس‌گرایی در فرانسه و سایر کشورهای غربی ترویج می‌شود.

    مادر روحانی: از اینکه شما در بیان اعتقادات خود آزادانه رفتار می‌کنید، خوشحال هستم و به شما احترام می‌گذارم. چهره شما نورانی است، مانند کسی است که راهش را یافته است. شما مانند کسانی هستید که به انسان‌ها نزدیک می‌شوید و می‌خواهید با آنها تبادل نظر کنید و از بیان اعتقادات خود هراسی ندارید. شنیدن صحبت‌های شما جالب است. من مسیحی ارتدکس هستم، بر این باورم که مسیح خدای واقعی است و مادرش مادر خداست و به تثلیت ـ خدا، پسر و روح القدس ـ ایمان دارم. در انجیل در مورد زن و رابطه زن و شوهر مطالبی آمده است. از نظر ما پوشش در مسیحیت ارتباطی با زن ندارد. برای اینکه زندگی راهبه زندگی خاصی است. بنابراین تمامی راهبه‌ها یکنواخت لباس می‌پوشند و تفاوت ما در پوشیدن مقنعه است. زنی که به عنوان راهبه وارد کلیسا می‌شود، خود و زندگی‌اش را به خدا اختصاص می‌دهد و سرش را می‌پوشاند. معتقدیم که زن پوشیده وارد کلیسا شود. در گذشته سرشان را می‌پوشانیدند.

    این لباس ( با اشاره به لباسش) پوشش مختص حضرت مریم(س) در آن زمان نبود و تمامی زنان اینگونه می‌پوشیدند. جهان به سمت گناه پیش می‌رود و تدریجا از تعالیم کتاب مقدس فاصله می‌گیریم. یک راهبه زندگی خدایی را ادامه می‌دهد. زنی که برای راهبه شدن وارد کلیسا می‌شود، خودش تصمیم می‌گیرد. راهبان ـ مردها ـ نیز از آنجایی که زن در زندگی‌شان نیست، خود و زندگیشان را وقف خدا کرده‌اند، ریش و موهایشان را بلند می‌کنند. رنگ سیاه پوشش راهبه‌ها و راهبان در مسیحیت مفهوم خاصی دارد و نشانه مرگ در جهان است. به همین خاطر من شنا و رقص نمی‌کنم و برای خدمت به خدا و کمک به نیازمندان آماده‌ام. فلسفه ما آمادگی برای مرگ است. بر اساس کتاب مقدس حضرت مسیح بازخواهد گشت.

    دست ندادن ما با مردان نیز به دلیل این است که ما خود را به خاطر گناه حضرت حوا گناهکار دانسته و خود را شایسته دست دادن با مردان نمی‌دانیم.

    قدیری: ما شیعیان به عروج حضرت عیسی(ع) معتقدیم و بر این باوریم که شخصی مشابه ایشان به صلیب کشیده شده است. ضمنا معتقدیم که حضرت مسیح(ع) با حضرت مهدی(عج) امام دوازدهم شیعیان ظهور خواهند کرد و جزو یاران ولی‌عصر(عج) خواهند بود.

    معتقدیم او هرگز ادعا نکرد که فرزند خدا است و معتقدیم دیگران از فرط علاقه به او چون پدر نداشت، او را فرزند خدا نامیدند. حال آنکه حضرت آدم و حوا نه پدر داشتند و نه مادر و کسی ادعا ندارد که آنها فرزند خدا هستند، بلکه همگی آنها را مخلوق خدا می‌دانیم.

    همچنین ما معتقدیم که هر کس مسوول اعمال خود است و زنان نباید به خاطر خطای حضرت حوا احساس گناه کنند و پاسخگوی اشتباه او باشند. ضمنا معتقدیم که خداوند حضرت آدم و حوا را بخشیده است و جایگاه آنها بهشت است. ضمنا ما حضرت مریم(س) را نیز معصوم می‌دانیم. فلسفه دست ندادن زنان در اسلام نیز برای رعایت مقام زن و احترام به او است.

     قدیری:
    در اسلام فلسفه حجاب، آزادی روابط اجتماعی از تاثیرپذیری جذابیت‌های جنسی است. در جوامع اسلامی هر چه سن زنان بالاتر رود محترم‌تر می‌باشند. اما در غرب پرسیدن سن زنان مسن یک سئوال نامطلوب محسوب می‌‌شود

    مرگ حق است و دنیای دیگری وجود دارد. حضرت علی(ع) امام اول شیعیان در این رابطه می‌فرمایند: دنیا مزرعه آخرت است. ما مسلمانان خدا را یکی می دانیم و معتقدیم که همه انسان‌ها شایسته ورود به بهشت هستند و این آنها هستند که با اعمال خود راهی بهشت می‌شوند و یا خود را از آن محروم می‌کنند.

    ما معتقدیم که اگر کسی فردی را نجات دهد مثل این است که تمامی بشریت را نجات داده است. پوشش سیاه در جوامع اسلامی به علامت مرگ نیست، بلکه به دلیل جلوگیری از بازتاب نور و ممانعت از نمایان شدن اندام بدن می‌باشد. از سوی دیگر پوشیدن لباس‌های رنگی به شرط رعایت حجاب و نمایان نشدن بدن بلامانع است.

    نقاط مشترک بین ادیان اسلام و مسیحیت نیز زیاد است. می‌توانیم به عنوان پیروان دو مذهب مهم الهی با اهداف مشترک علیه پورونوگرافی،‌ فساد،‌ بی‌عدالتی و حمایت از ستمدیدگان و خیلی امور دیگر همکاری کنیم.

    انتظارم از شما خواهر مذهبی این است که مثلا زمانی که زنان مسلمان محجبه در فرانسه از تحصیل محروم می‌شوند، اعتراض کنید. اگر حضرت مریم امروز حضور داشت در فرانسه و برخی کشورها برای او حق تحصیل و کار قائل نبودند.

    مادر روحانی: یکی از مادران مقدس در فرانسه در رشته حقوق تحصیل می‌کرد. به او گفتند که به خاطر حجابت نمی‌توانی تحصیل کنی، او گفت این عادلانه نیست و اگر به من فشار بیاورید مساله را به مطبوعات می‌کشانم. این مادر مقدس در آنجا انقلابی به پا کرد و نهایتا مسوولان مجبور شدند که حجاب او را بپذیرند.

    قدیری: در مورد اقلیت‌های مذهبی در ایران باید بگویم که آنها از احترام ویژه‌ای نزد مردم برخوردار هستند. از آنجایی که تعداد آنها کم است و در تمامی مناطق پراکنده‌اند، نمی‌توانند در انتخابات منطقه‌ای موفق شوند. ما برای حضور اقلیت‌های دینی در مجلس،‌ شرایطی را فراهم کردیم که انتخابات برای آنها سراسری باشد. در حال حاضر جامعه مسیحیان دو نماینده و یهودیان یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

    این را هم بگویم که به اعتقاد ما بین صهیونیست‌ها و یهودی‌ها فرق است، هر چند یک صهیونیست می‌گوید که یهودی است. مثلا طالبان در افغانستان نماینده اسلام محسوب نمی‌شوند، همانطور که فاشیسم و نازیسم علی‌رغم ادعای مسیحی بودنشان برابر با مسیحیت نیستند و همین‌طور صهیونیست با یهودیت هم‌طراز نیست. ما صهیونیسم را مثل فاشیسم و نازیسم حزب و جریانی جنایتکار می‌دانیم، در حالی که یهودیت و مسیحیت را ادیان الهی می‌شناسیم و برای پیروان واقعی آنها احترام زیادی قائل هستیم.

     مادر روحانی:
    جهان به سمت گناه پیش می‌رود و تدریجا از تعالیم کتاب مقدس فاصله می‌گیریم. یک راهبه زندگی خدایی را ادامه می‌دهد. زنی که برای راهبه شدن وارد کلیسا می‌شود، خودش تصمیم می‌گیرد

    ما از حق خواهران روحانی برای تحصیل در ایران حمایت می‌کنیم و توقع داریم شما نیز از حقوق زنان مسلمان در جوامع مسیحی حمایت کنید. در یونان فیلمی اهانت‌آمیز علیه حضرت عیسی مسیح(ع) به نمایش گذاشته شد که ما در ایران به اکران این فیلم اعتراض کردیم. در ایران توهین به پیامبران و به ویژه حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم(س) جرم و توهین به اسلام محسوب می‌شود. این باور ما است.

    مادر روحانی: موضع شما از مواضع بسیاری از مسیحیان و حتی ارتدکس‌های یونان بهتر بود، زیرا اغلب ارتدکس‌ها متوجه این بی‌حرمتی نشدند؛ از این جهت شما یک مسیحی واقعی هستید. حتی یکی از هنرپیشه‌های این فیلم نیز ارتدکس بود. من از ملاقات و گفت‌وگو با شما خوشحال شدم و از جنابعالی برای بازدید و گفت‌وگو به کلیسای ارتدکس دعوت می‌کنم.

    در خاتمه، در خاتمه دکتر قدیری یک جلد قرآن و یک لوح فشرده حاوی فیلم مریم مقدس اهدا کرد که مورد استقبال راهبه ارتدکس مذکور قرار گرفت.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: چهارشنبه 86/5/24 ::: ساعت 11:39 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    نگاهی به «توبه موقت» در آیات و روایات

    گروه وبلاگ: «عزم بر عدم بازگشت ابدى، در توبه شرط است. این شرط مقتضى بـطـلان تـوبـه مـوقـت اسـت. امـا اشـاعـره از آنجـا کـه قائل به چنین شرطى نیستند، توبه موقت را صحیح دانسته‌اند.»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «اینجا چراغی روشن است» در پست هفتاد و هفتم خود نگاهی به «توبه موقت» در آیات و روایات انداخته است.

    وبلاگ «اینجا چراغی روشن است»

    بلاگر در ابتدای پست با توجه به اینکه تـوبـه مـوقـت جـایـز اسـت یـا نـه می‌نویسد: «عـده‌اى بـر آن رفـته‌اند که چنین توبه‌اى صحیح نیست؛ چه این توبه کاشف از آن است کـه شـخص تائب، از ارتکاب گناه، به جهت قبح آن پشیمان نشده‌است و گرنه پشیمانى او چـنـان بـود کـه تـصـمـیـم مـى‌گـرفـت دیـگـر هـیـچ بـر گـرد آن گـنـاه نـگـردد. حال که سبب پشیمانى، قبح فعل نبوده، توبه‌اى نیز محقق نمى‌شود.»

    وی ادامه می دهد: «جـمـعـى دیـگـر توبه‌ی موقت را صحیح دانسته‌اند، چنانکه در واجبات، انجام موقت، صحیح اسـت. بـدیـن بـیـان کـه در افـعال واجب، اگر چه علت مقتضى به جاى آوردن آنها، حسن و وجـوب فـعـل اسـت، لیـک چـنـانـکـه شـخص ‍ مکلف بعضى از آنها را در بعضى اوقات بـه انـجـام رسـانـد، صـحـیـح خـواهـد بـود و عـمـلش قـبـول اسـت. غـایـت امـر آن کـه چـون پـس از انـجـام فعل، مدتى نافرمانى و فعل را ترک مى‌کند و باید دوباره توبه کند.»

    وبلاگ‌نویس همچنین می افزاید: «در کتاب اصول کافى، از کنانى نقل است که چون امام صادق (علیه السلام) را از معانى این آیـه که: اى مؤمنان به سوى خدا توبه کنید؛ توبه‌اى نصوح پرسید، امام در پاسخ فرمود: (یعنى ) بنده از گناه توبه کنند و سپس بدان باز نگردد.»

    وبلاگ «اینجا چراغی روشن است» به نشانی «http://1173.blogfa.com/» فعالیت خود را در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا توسط «وحید مغربی» شروع کرده و در بخش پیوندهای خود به آرامش تنها بودن، نسیم کربلا، مهدویت، رسم انتظار، پدران و مادران مهربان با اندیشه خدایی، لیلة‌القدر، خاک جبهه، سایت امام علی، ثقلین دو، اباصالح، سایت عمومی مداحی، جامعه شیعیان آمریکا، شهید دکتر چمران و ... لینک داده‌است.






    ::: سه شنبه 86/5/16 ::: ساعت 10:14 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
       1   2   3   4   5   >>   >