سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به من فرمان داد که نوشتن یهود را یاد بگیرم . [زیدبن ثابت]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

اعجاز بیانی قرآن در وبلاگ کانون میثاق قرآن

گروه وبلاگ: وبلاگ «کانون میثاق قرآن» از وبلاگ‌های گروهی قرآنی در سرویس‌دهنده بلاگفا است که دارای مطالب متنوعی در حوزه مفاهیم قرآنی است. بلاگر در پست جدید خود به بررسی ابعاد اعجاز قرآن پرداخته‌است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر«کانون میثاق قرآن» به نشانی http://kmisagh.blogfa.com با اشاره به ابعاد مختلف اعجاز قرآن به بررسی « اعجاز بیانی قرآن» پرداخته و می‌نویسد:

« ارباب ادب و سخن‌دانان عرب، اعجاز قرآن را در گرو فصاحت و بلاغت والاى آن دانسته‌اند، رسا بودن بیان و روان بودن عبارات که در چینش واژه‌ها رعایت شده و گزینش کلمات که دقیق انجام گرفته، نظم کلمات که هر یک در جاى مناسب خود قرار گرفته، آن چنان ترکیبى به وجود آورده کـه از لـحـاظ تـعـبـیـر و آواى الـفـاظ و کلمات بافتى به هم پیوسته و پیوند خورده فراهم آورده؛ به گونه‌اى که گویى سرتاسر هر آیه و سوره، واحد منسجمى را تشکیل داده و غیر قابل تفکیک‌اند.»

 اسلوب قرآن
جمله بندى‌ها و چینش الفاظ و عبارات، در قالبى نو و اسـلـوبـى تازه بر عرب عرضه شده، که کاملاً بى سابقه بوده و پس از آن نیز کسى مانند آن نیاورده اسـت.

وی ادامه می‌دهد: «تمامى این‌ها بـرقدرت و قوت این سخن الهى دلالت دارند به علاوه، ویژگى‌هاى کلمات انتخاب شده به گونه‌اى است که جابه جایى کلمات یا تبدیل آنها هرگز امکان‌پذیر نیست.

بلاگر در ادامه با اشاره به اسـلـوب بیان و سبک و شیوه نظم قرآن می‌نویسد: «جمله‌بندى‌ها و چینش الفاظ و عبارات، در قالبى نو و اسلوبى تازه بر عرب عرضه شده، که کاملاً بى‌سابقه بوده و پس از آن نیز کسى مانند آن نیاورده‌اسـت.

بـا ایـن کـه این‌گونه نظم و تألیف کلام تازگى داشت، ولى از چارچوب اسلوب‌هاى کلامى عـرب بـیـرون نـبـود. انـواع کـلام کـه در مـیـان فـصحاى عرب متداول بود یا شعر است یا نثر یا سجع، که هر یک داراى محاسنى و در کنار آن نیز معایبى بود.»






::: سه شنبه 86/5/16 ::: ساعت 10:14 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
نگاهی به «ماه رجب» در وبلاگ «فضیلت تلاوت سوره‌های قرآن‌کریم»

گروه وبلاگ: «حضرت رسول (ص) روایت شده که: ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در حرمت و فضیلت به آن نمى‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است و رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «فضیلت تلاوت سوره‌های قرآن‌کریم»، در پست صد و هفتاد و دوم خود به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رجب، نگاهی به این ماه داشته است.

وبلاگ «فضیلت تلاوت سوره‌های قرآن‌کریم»

بلاگر در این پست می‌نویسد: «کسى که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودى بزرگ خدا شود و غضب الهى از او دور شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته شود و از حضرت موسى بن جعفر (ع) منقول است که: هرکه یک روز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنم یک‌ساله راه از او دور شود و هرکه سه روز از آن را روزه دارد بهشت او را واجب شود.»

وی در ادامه یادآور می‌شود: از حضرت رسول صلى الله علیه و آله روایت شده که: هر که در ماه رجب صد مرتبه بگوید «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» و ختم کند آن را به صدقه ختم فرماید حق تعالى براى او به رحمت و مغفرت و کسى که چهار صد مرتبه بگوید بنویسد براى او اجر صد شهید.»

وبلاگ‌ «فضیلت تلاوت سوره‌های قرآن‌کریم» فعالیت خود را در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا از خردادماه 1384 شروع کرده و تاکنون صد و هفتاد و دو پست را با رویکرد قرآنی به روز کرده‌است.


ادامه پست را اینجا کلیک کنید!

منبع: www.iqna.ir






::: سه شنبه 86/5/2 ::: ساعت 12:40 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
منتخب پیام‌های قرآن‌کریم در وبلاگ «ثقلین»

گروه وبلاگ: بلاگر «ثقلین» در سه پست اخیر خود منتخب‌هایی از پیام‌های قرآن‌کریم را برگرفته از تفسیر نور آورده‌است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «ثقلین» در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون هفده پست را در این سرویس‌دهنده به‌روز کرده‌است.

وبلاگ «ثقلین»

بلاگر در این پست آورده‌است: «روش تبلیغ براى کفار، انذار است. اگر انذار و هشدار در انسان اثر نکند، بشارت و وعده‏ها نیز اثر نخواهند کرد. کیفر الهى، متناسب با عمل ماست. جزاى کسى که حق را فهمید و بر آن سرپوش گذاشت، آن است که خدا هم بر چشم، گوش، روح و فکرش سرپوش گذارد. در واقع انسان، خود عامل بدبختى خویش را فراهم مى‏کند.»

وی در ادامه می‌نویسد: «نفاق، رشد سرطانى دارد، زرنگى اگر در مسیر حق نباشد، بى‏شعورى است، بدتر و دردآورتر از هر دردى، جهل به آن درد است، منافق، نان را به نرخ روز مى‏خورد، از مهلت دادن و زیاده بخشى‏هاى خداوند، نباید مغرور شد.»

وبلاگ «ثقلین» فعالیت خود را از اسفندماه 1385 شروع کرده و پست‌های وبلاگش توسط «مجید دهبان» در زمینه‌های مختلف از قبیل مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و ... به‌روز می‌شود.

منبع: www.iqna.ir






::: پنج شنبه 86/4/21 ::: ساعت 10:39 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
پاسخ به شبهه‌ی چرا در آیات قرآن همیشه آقایان مورد خطاب واقع مى‏شوند؟

گروه وبلاگ: «چرا در آیات قرآن همیشه آقایان مورد خطاب واقع مى‏شوند، مثلاً در مورد آخرت، نعمت‏هاى بهشتى و حورالعین و در این آیات به خانم‏ها توجهى نمى‏شود؟»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «فرنود» که با هدف انعکاس فعالیت‌ها و اخبار قرآنی شهرستان طبس و معرفی و ارائه مطالب و پیوندهای مفید در زمینه علوم قرآنی و ایجاد تعامل بین قرآن دوستان و این مرکز شکل گرفته است.

وبلاگ «فرنود»

بلاگر در این پست سعی دارد به این پرسش که «چرا در آیات قرآن همیشه آقایان مورد خطاب واقع مى‏شوند؟» پاسخ دهد و می‌نویسد: «در مورد گفتمان مردانه قرآن مى‏گوییم، زبان قرآن عربى است و زبان عربى برخلاف زبان فارسى از دو نوع ضمایر مذکر و مؤنث برخوردار است. عرب‏ها در امورى که مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنث و در امور مخصوص مردان با واژگان مذکر بیان مى‏دارند. به جز این دو مورد، در دو مورد دیگر، یکى در امورى که بین زنان و مردان مشترک باشد و دیگرى در امورى که جنسیت در مورد آنها اصلاً مطرح نیست، از الفاظ مذکر و تنها در یک حالت لفظ مؤنت بهره مى‌‏گیرند.»
پایگاه اطلاع‌رسانی «شیعه‌نیوز»را اینجا کلیک کنید!

وی در ادامه آورده‌است: «طبیعى است که هر کتابى بخواهد با این زبان نوشته شود، اگر چه کتاب الهى باشد، باید از قواعد آن زبان پیروى کرده و بر آن ساختار باشد. بنابراین، قرآن به مقتضاى این که به زبان عربى نازل شده است، با همین گفتمان سخن مى‏گوید. همگام با قواعد عربى در سه حالت از ضمایر و واژگان مذکر و در یک حالت از واژگان مؤنث بهره مى‏گیرد.»

بلاگر می‌افزاید: «با این توضیح روشن مى‏‌شود که قرآن براى خویش گفتمان ویژه‌ی مردانه یا زنانه ابداع نکرده‌است تا در پى پاسخ به چرایى آن باشیم، بلکه زبان قرآن، زبان محاوره عربى است و قواعد و ادبیات و دستور زبان عربى در آن به کار رفته است.»

وبلاگ «فرنود» فعالیت خود را از فروردین‌ماه 1386 شروع کرده و در طول این مدت با موضوعاتی چون؛ معرفی نرم افزار قرآنی، معرفی کتاب‌های قرآنی، محصولات مرکز، پاسخ به شبهات، حافظان قرآن، قاریان قرآن و ... به‌روز کرده‌است.

پست‌های وبلاگ «فرنود» را دو نویسنده با نام‌های یاسین و طاها به‌روز کرده و این بلاگران در بخش پیوندهای روزانه به حکایات اسلامی، اصول قرائت عاصم، حکایات آموزنده، قرآن شناسی، انقلاب اسلامی ایران، دانلود تفسیر نمونه، متن کامل تفسیر نور، دانلود سخنرانی‌های مرتضی مطهری، دانلود کتب مرتضی مطهری و ... لینک داده‌اند.


وبلاگ «فرنود» را اینجا کلیک کنید!

منبع: www.iqna.ir






::: پنج شنبه 86/4/21 ::: ساعت 10:38 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
پیشینه علوم قرآنی در وبلاگ «قرآن‌نویس»

گروه وبلاگ: «در قرن نهم معروف‏ترین و جامع‏ترین کتاب در علوم قرآنى کتاب ‏«الاتقان‏» فی‏علوم القرآن، بر دست‏برومند جلال الدین سیوطى(متوفاى 911) نوشته شد.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «قرآن‌نویس» یکی از وبلاگ‌های سرویس‌دهنده بلاگفا است که در چهارمین پست خود «پیشینه علوم قرآنی» را به‌روز کرده‌است.

بلاگر «قرآن‌نویس» این مطلب را که با نام «مباحث فی علوم القرآن» از دکتر صبحى صالح، استاد علوم اسلامى در دانشگاه‏ لبنان، در این پست آورده‌است.

وبلاگ «قرآن‌نویس»

بلاگر می‌نویسد: «بحث درباره قرآن و شناخت مسایل مختلف آن، از همان دوران نخست مطرح‏بوده و همواره در طول تاریخ، بزرگان و دانش‌پژوهان در این زمینه به بحث و گفتگو نشسته و آثار نفیس و گران‏بهایى از خود به یادگار گذارده‏اند و این‏مطالعات پیوسته ادامه دارد.»

احمد کریمی بلاگر «قرآن‌نویس» بر پایه مدارک موجود، اولین کسى که درباره قرآن به بحث نشست و گفت و گو آغاز کرد را یحیى بن یعمر معرفی کرده و نوشته‌است: «یحیى بن یعمر شاگرد برومند ابو‌الاسود دؤلى (متوفاى 89) بود. نام برده ‏کتابى در فن قرائت قرآن، در روستاى واسط، نگاشته که شامل انواع قرائت‏هاى‏مختلف آن دوره است. سپس حسن بصرى (متوفاى 110) کتابى در عدد آیات ‏قرآن نوشت.»

بلاگر در ادامه می‌نویسد: «نویسندگان و آثار دیگر موجود در این زمینه به ترتیب ظهور، عبارتند از: عبد الله بن عامر یحصبى(متوفاى 118) رساله‏اى در اختلاف مصاحف عثمانى و نیز رساله دیگرى در وقف و وصل در قرآن نوشته‌است و شیبة بن نصاح مدنى (متوفاى 130) کتاب‏ «الوقوف‏» را نگاشت. آبان بن تغلب(متوفاى 141) نخستین‏کسى است که پس از یحیى بن یعمر در فن قرائات کتاب نوشت.»


متن کامل این پست را در اینجا بخوانید!

منبع: www.iqna.ir






::: پنج شنبه 86/4/21 ::: ساعت 10:34 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
تهران - ایسکانیوز : جمعی از محققان مرکز فرهنگ معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مقاله ای رابطه دختران و پسران از نگاه قرآن و روایات را بررسی کرده اند.

به گزارش روز یکشنبه گروه اجتماعی ایسکانیوز ،در این مقاله با اشاره به نهی از اسلام از برقراری روابط آسیب زا بین دختران و پسران آمده است: این نهی به معنای طرد افراد از جامعه و جلوگیری از فعالیت های اجتماعی نیست بلکه اسلام، حفظ حریم میان زن و مرد و عفت و حیا را مورد تأکید قرار می دهد.
در این مقاله با اشاره به بیان برخورد حضرت موسی با دختران شعیب در قرآن و معرفی الگوی شایسته روابط بین دختر و پسر در این آیات آمده است: این الگو شایسته به ما نشان می دهد که می شود زنان و مردان در جامعه با یکدیگر برخورد و تعامل داشته باشند و در عین حال حریم یکدیگر، حیا و عفت خود را نیز حفظ کنند.
در مقاله «روابط دختران و پسران از نگاه قرآن و روایات» به آسیب های روانی و خانوادگی ایجاد رابطه های نامشروع میان دختران و پسران اشاره و تصریح شده است: فقدان حریم میان زن و مرد و آزادی معاشرت های بی بند و بار، هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می بخشد.

منبع: http://www.maarefquran.com


در این مقاله غریزه جنسی، غریزه ای نیرومند و عمیق معرفی شده و آمده است: تحریک پذیری روح بشر، محدود نیست و هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان سیر نمی شود.
در این مقاله به انحراف اذهان و آشفتگی فکر و دل ناشی از وجود روابط نامشروع اشاره شده و آمده است: چه بسیار دخترانی که به سبب شوق دستیابی به نشانه های مقبولی زیبایی به اختلافات روانی دچار می شوند و بواسطه احساس کمبود و حقارت در زمینه توجه دیگران، لطمه های جدی بر روح و روان آنان وارد می شود.
در ادامه این مقاله آمده است: آفت دیگران این است که روح لطیف و با نشاط روابط که معمولا ناپایدار، بر اساس سودجویی و منجر به شکست است، گرفتار افسردگی می شود.
در مقاله جمعی از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن بی رغبتی به ازدواج و تشکیل خانواده از دیگر آفات چنین روابطی معرفی شده و آمده است: ازدواج در جامعه ای که روابط جنسی را به محیط خانوادگی محدود می کند، پایان انتظار و در جامعه ای که روابط آزاد در آن وجود دارد، آغاز محرومیت است.
در بخشی از این مقاله به این نکته اشاره شده است که: پسری که قبل از ازدواج با افراد زیادی ارتباط داشته به هنگام ازدواج به هر دختری که نظر کند، می پندارد او نیز با پسرهای متعدد ارتباط داشته و پاک و عفیف نیست و در نتیجه روح بی اعتمادی و سوء ظن در جامعه اوج می گیرد.
در پایان این مقاله نگاه مسموم از زمینه های ایجاد روابط ناسالم برشمرده شده و آمده است: خودنمایی و خود آرایی، طنازی در سخن، تاخیر در ازدواج، بستر اجتماعی، مرحله رشد، عدم تقید خانواده به مسایل دینی، بی توجهی به نیازهای جوانان در خانواده و رسانه از دیگر عوامل ایجاد روابط ناسالم در جامعه است که اصلاح هر کدام، نقش ویژه ای در سلامت اجتماعی از این معضل دارد.

 بایگانی اخبار




  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 86/4/18 ::: ساعت 10:0 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    آیت‌الله امامی‌کاشانی: فاطمه زهرا(س) در تفاسیر شیعه و سنی مظهر قرآن، شفاعت و هدایت معرفی شده است

    گروه سیاسی: شان نزول سوره کوثر و اعطای این صفت به فاطمه زهرا(س) در تفسیرهای مختلف علمای شیعه و سنی مطرح گردیده و این نهر عظیم را مظهر شفاعت، هدایت، قرآن و بهشت معرفی کرده است.

    آیت‌الله امامی‌کاشانی

    آیت‌الله امامی‌کاشانی امام جمعه موقت این هفته تهران در خطبه دوم نماز جمعه، با اشاره به بحث تمدن، انسان را فطرتا موجودی مدنی معرفی کرد و اظهار داشت: انسان بالطبع موجودی مدنی است و بدین سان نیاز به پیامبر دارد.

    خطیب جمعه تهران گفت: تمدن، مجتمعی منسجم است و مسئله تعاون در آن بسیار حائز اهمیت، که باید بسیار بر آن توجه داشته و البته در کشور ما در مقوله بحث‌ها و اعمال علمی بسیار این مطلب پررنگ جلوه می‌کند و دانشمندان و دانشگاهیان ما در دستیابی به علوم و نیل به فن‌آوری‌های جدید با همکاری و تعاون بالایی در اعمال مشارکت می‌کنند و یکدیگر را در این عرصه یاری می‌نمایند.

    وی ادامه داد: دستیابی و بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای از فن‌آوری‌هایی است که در اثر تلاش دانشمندان و دانشگاهیان کشور به‌دست آمد و اکنون نیز برای مقابله با شعار اجانب مبنی بر اینکه ایران جهت به‌کارگیری این علم برای کشتار تلاش می‌کند، نیاز به تعاون و همکاری دیگری دارد، چرا که ایران به‌دنبال فن‌آوری توام با علم و توحید است و این علم، حقیقت و افتخار ملی برای ما و بر دوش ملت است، ما مکررا اعلام می‌داریم که هیچگاه از حقوق حقه خود عقب نخواهیم نشست و حقوقمان در انرژی هسته‌ای می‌بایست محفوظ بماند.

     خطیب این هفته تهران:
    تاسیس شبکه‌ای خبری انگلیس‌زبان در ایران از این پس اجازه نمی‌دهد خبری به تاخیر بیفتد و یا تحریف شود واستکبار از این پس اخبار را درست نقد خواهد کردو اجازه نمی‌یابد اخبار را به روش‌های خلاف از نظر اطلاع‌رسانی به ایران مخابره کنند.

    امامی کاشانی تاکید کرد: این جزء تمدن علمی ما و یکی از پایه‌های علمیت، عزت و تمدن اسلام را نشان می‌دهد.

    وی در ادامه خطاب به مخالفان دسترسی ایران به انرژی هسته‌ای گفت: بنا بر سخنان یاد شده، چطور می‌توانید از ایران و ایرانی بخواهید از این ارزش دست بردارد.

    خطیب جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس شبکه‌ خبری پرس تی‌وی را عملی بسیار مهم و سازنده در جهان برشمرد و اظهار کرد: تاسیس چنین شبکه‌ای بسیار مهم است و به همگان می‌فهماند که ما می‌خواهیم، پیام‌های نظام اسلامی را بی‌واسطه به دنیا مخابره کنیم.

    وی ادامه داد: این شبکه که با نقاره‌ها، اینترنت و جهان در ارتباط است، مانع انتقال اخبار انحصاری به راست و دروغ در دست استکبار، می‌گردد و همه جهانیان از این طریق می‌توانند در جریان اخبار آنگونه که اتفاق می‌افتد، قرار گیرند.

    وی در تکمیل سخنان خود تصریح کرد: دنیای استکبار، دشمن ماست و این رسانه با تمام توان اخبار حق ، محکم و درست را دور از تحریف و خلاف‌گویی و کلمات نافذ منتقل خواهد کرد، چرا که بایستی بحث در هر سطحی که هست، محکم و حساب‌شده تحویل مردم داده شود و ریشه این همه موفقیت نیز در تعاون خواهد بود.

     آیت‌الله امامی‌کاشانی:
    همه‌ی ارزش‌ها در فاطمه است و همه‌ی زیبایی‌ها در او. امام عصر (عج)، حضرت مجتبی(ع) و امام حسین()ع) از فاطمه هستند.

    امامی کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود بحث سهمیه‌بندی بنزین را مطرح کرد و خاطرنشان کرد: این کار یک تعاون عمومی می‌خواهد؛ از این رو همه باید به دولت در این کار کمک کنند و البته اگر اشکالی هم در این کار می‌دانند، بازگو کنند و بگویند که چطور چنین کاری باید انجام شود.

    خطیب این هفته تهران در ادامه افزود: در یک جامعه اسلامی باید تعاون، تناصح و تعاطف وجود داشته باشد و همه باید اشکالات را بیان دارند و دولت نیز باید از همگان خصوصا قشر کم‌درآمد حمایت کند چنانچه تاکنون اینگونه بوده است.

    وی اضافه کرد: برنامه‌ها هرچه دقیق‌تر پیش‌آید، این طرح مهم سیاسی و اقتصادی به نتیجه بهتری دست خواهد یافت.

    امامی کاشانی در خطبه اول نیز با گرامیداشت روز زن به بررسی گوشه‌هایی از ولادت حضرت صدیقه کبری و ارتباط آن با جامعه امروز اشاره کرد و اظهار داشت: شان نزول سوره کوثر و اعطای این صفت به فاطمه زهرا(س) در تفسیرهای مختلف علمای شیعه و سنی مطرح گردیده و این نهر عظیم را مظهر شفاعت، هدایت، قرآن و بهشت معرفی کرده است.

    وی افزود: ولی چیزی که بیش از مفسرین، علمای اهل تسنن بیان کرده‌اند، آنست که از جانب مخالف و معاند بیان گردید که پیامبر فرزند ندارد، کوثر بر فاطمه به‌عنوان رشته هستی، صادق است، و این بیان بدان معناست که او و فرزندانش چون حلقه‌هایی به هم متصلند و همه نور پس از نور آمده‌اند که ریشه و اساس این همه نور فاطمه(س) است.

     امامی‌کاشانی خطاب به مستکبران:
    داشتن انرژی هسته‌ای جزو تمدن علمی، اسلامی و ایرانی ماست و وقتی یکی از پایه‌های علمیت و عزت کشور را نشانه گرفته‌اید، چطور یک ایرانی می‌تواند از این حق مسلم دست بردارد.

    خطیب چمعه این هفته تهران خاطرنشان کرد: بهشت بخشی از زهراست و شفاعت جزئی از او که البته این کلام در کلمات برخی مفسرین نیز آمده است.

    وی ادامه داد: کوثر حقیقتی پهناور از نظر مادی و معنوی است که خیر بشر در طول تاریخ رهین رحمت او بوده است.

    امامی کاشانی در تکمیل سخنان خود گفت: یک پایه هدایت و قرآن، اهل‌بیت هستند و فاطمه الگوی همه انسان‌ها اعم از مسلمان و غیر مسلمان و فاطمه زهرا شایسته آنست که تمام زنان از هر دین و هر سرزمینی از فکر و روش او پیروی کنند.

    وی در ادامه همگان را به مطالعه کتاب‌ها و آثار پرمحتوا توصیه کرد و از مردم خواست وقت خود را در این زمینه سرمایه‌گذاری نمایند.

    منبع: www.iqna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 86/4/16 ::: ساعت 8:31 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    شناخت حقیقت ادیان الهی در وبلاگ«شمیم نور»

    گروه وبلاگ:«شمیم نور» از جمله وبلاگ‌های فعال قرآنی در عرصه مجازی است که در پست‌های خود به «شرح حقیقت ادیان الهی» می‌پردازد.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «شمیم نور» فعالیت خود را از 20 مرداد ماه سال 1385 در سرویس دهنده بلاگفا آغاز کرده و توسط شورای نویسندگان اداره می‌شود.

    بلاگران هدف از تاسیس وبلاگ را اینگونه بیان می‌کنند:«هدف، شناخت حقیقت ادیان الهی است که می‌توان آنرا سرآغاز شناخت بزرگی خواند، زیرا انسان تا کنون موفق به کسب شناخت‌های فراوانی در زندگی مادی خود شده‌است؛ درآغاز از شناخت خود و محیط و موجودات پیرامونش شروع کرده تا در نهایت به علم و تکنولوژی خیره کننده امروزی رسیده‌ اما غافل از اینکه از شناخت حقیقی دین خود عاجز بوده‌است.

     جامعه سعادتمند
    جامعه‌ای می‌تواند به پیشرفت و نیک‌بختی برسد که از افکار و اندیشه‌های متعالی برخوردار بوده و در موضوعات دینی سخن غیر استدلالی نه به کسی بگوید و نه از کسی بشنود

    براین اساس ما می‌کوشیم با افزودن وسعت دیدخود که توأم با دیدی علمی، استدلالی و دیالکتیک است به بحث در مورد دین بپردازیم امانه آنچنان که در جوامع بشری امروز انجام می‌گیرد.»

    نویسندگان در ادامه با تأکید بر اهمیت مفهوم دین از ابتدای خلقت انسان و با نقد تعدادی از مبلغان دینی در ادیان مختلف الهی می‌نویسند:« اکنون به برکت ترقی علوم و دست‌یابی جهانیان به تکنولوژی‌ پیشرفته ارتباطی، زمان آن فرارسیده که از این فرصت مغتنم برای تبادل افکارصاحب‌نظرانِ خردمند، آگاه و علاقمند به یافتن حقایق ادیان الهی استفاده نموده و برای رسیدن به یک روش اجتماعی همه‌جانبه‌نگر که موافق علم و منطق صحیح در همه‌ی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی واقتصادی باشد، کوشش نماییم.

    جامعه‌ای می‌تواند به پیشرفت و نیک‌بختی برسد که از افکار و اندیشه‌های متعالی برخوردار بوده و در موضوعات دینی سخن غیر استدلالی نه به کسی بگوید و نه از کسی بشنود.»

    با این هدف نویسندگان وبلاگ از تمامی علاقه‌مندان و اندیشمندان دینی دعوت به تعامل با وبلاگ «شمیم نور» می‌نماید.

    تعدادی از پست‌های پیشین وبلاگ که به صورت موضوعی در آرشیوی گرد آوری شده عبارتند از:

    1- تعریف دین در جامعه‌ی بشری و نظرات جامعه‌شناسان

    2- ماهیت دین و فلسفه‌ی دین از نظر قرآن

    3- هدف غایی دین و نقش آن در سرنوشت انسان‌ها

    4- نظر اسلام حقیقی درباره‌ی سایر ادیان الهی

    5- چگونگی کتب آسمانی پیش از قرآن ( تورات و انجیل )

    6- نظر قرآن درباره‌ی چگونگی تحریف تورات و انجیل

    7- معنای لغوی قرآن - قرآن و ویژگی‌های آن

    8- نزول اولین وحی بر محمد بر طبق راهنماییهای قرآن

    تا کنون1523 نفر از «شمیم نور » بازدید کرده‌اند.


    وبلاگ شمیم نور را اینجا ببینید!

    منبع: www.iqna.ir






    ::: یکشنبه 86/4/10 ::: ساعت 3:5 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    تقسیم‌بندی قرآن به حزب و جزء یکی از موضوعاتی است که در کتاب‌های تاریخ قرآن به آن پرداخته می‌شود، این امر از آن‌جا موضوعیت دارد که برخی این سئوال را مطرح کرده‌اند که این تقسیم‌بندی امری توقیفی است یا این که همچون علامتگذاری و اعراب، بعدها توسط مسلمانان انجام شد؛ متن زیر نگاهی به انواع تقسیمات قرآنی انداخته است.
    مفهوم سوره
    سوره از «سور بلد» (دیوار بلند و گرداگرد شهر)گرفته شده است، زیرا هر سوره‏ آیاتى را در برگرفته است و به آن احاطه دارد، مانند حصار(سور)شهر که خانه‏هایى‏را در بر گرفته است.
    برخى آن را به معناى بلنداى شرف و منزلت رفیع گرفته‏اند، زیرا بنابر گفته «‏ابن‌فارس» یکى از معانى سوره، علو و ارتفاع است و «سار یسور»به معناى غضب‏نمودن و بر انگیخته شدن از همین ماده است؛ هر طبقه از ساختمان را نیز سوره ‏مى‏گویند.
    ابوالفتوح رازى مى‏گوید:«بدان که سوره را معنا منزلت ‏بود از منازل شرف و دلیل ‏این، قول نابغه ذبیانى است:الم تران الله اعطاک سورة ترى کل ملک دونها یتذبذب؛ نمى‏بینى که خداوند به تو شرف و منزلتى رفیع داده است که هر پادشاهى نزد آن‏ متزلزل مى‏نماید» و اضافه مى‏کند:«با روى شهر را از آن جهت‏ سور خوانند که بلند و مرتفع باشد» (1) .
    برخى دیگر آن را از«سور» به معناى پاره و باقى مانده چیزى دانسته‏اند؛ ابو الفتوح ‏در این باره مى‏گوید:«اما آن که مهموز گوید، اصل آن از«سؤر الماء» باشد و آن بقیه‏ آب بود در آبدان و عرب گوید:«اسارت فی الاناء»اگر در ظرف چیزى باقى گذارى و از همین جا است که «اعشى بنى ثعلبه» شاعر عرب مى‏گوید:فبانت و قد اسارت فی الفؤاد صدعا على نایها مستطیرا؛ آن زن، از من جدا شد و در دل باقى گذارد شکافى عمیق بر اثر دورى خود که هرلحظه در حال گسترش است‏» (2) .
    بنابر این، سوره در اصل سؤره بوده(به معناى پاره‏اى از قرآن) و به منظور سهولت ‏در تلفظ، همزه به واو بدل شده است و
    معنای آیه:
    آیه به معناى علامت است، زیرا هر آیه از قرآن نشانه‏اى بر درستى سخن حق تعالى است ‏یا آن که هر آیه مشتمل بر حکمى از احکام شرع یا حکمت و پندى‏است که بر آن‏ها دلالت دارد: و تلک آیات الله نتلوها علیک ‏بالحق و انک لمن المرسلین (4) و ...کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون.
    تمام قاریان متفقا آن را با واو خوانده‏اند و درهیچ یک از موارد نه گانه که در قرآن آمده کسى آن را با همزه قرائت نکرده است.
    آیه به معناى علامت است، زیرا هر آیه از قرآن نشانه‏اى بر درستى سخن حق تعالى است ‏یا آن که هر آیه مشتمل بر حکمى از احکام شرع یا حکمت و پندى‏است که بر آن‏ها دلالت دارد: و تلک آیات الله نتلوها علیک ‏بالحق و انک لمن المرسلین (4) و ...کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون (
    5). مفهوم آیه
    جاحظ گوید:«خداوند کتاب خود را -کلا و بعضا- بر خلاف شیوه عرب‏نام گذارى کرد و تمام آن را قرآن نامید، چنان که عرب مجموع اشعار یک شاعر را دیوان مى‏گوید و بعض(پاره) آن را مانند قصیده دیوان، سوره و بعض سوره را مانند هر بیت قصیده، آیه نامیده و آخر هر آیه را مانند قافیه در شعر، فاصله گویند» (6).
    راغب اصفهانى مى‏گوید: «آیه، شاید از «اوی الیه‏»گرفته شده باشد، به معناى پناه بردن ‏و جایگزین کردن و هر ساختمان بلندى را آیه گویند: اتبنون بکل ریع آیة تعبثون (7) ، در زمین‏هاى مرتفع ساختمان‏هاى بلندى به پا مى‏دارید و بیهوده کارى مى‏کنید».
    سپس گوید:«هر جمله‏اى از قرآن را که بر حکمى از احکام دلالت کند، آیه گویند، خواه سوره کامل باشد یا چند فصل یا یک فصل از یک سوره، و گاه به یک کلام کامل‏ که جدا از کلام دیگر باشد، آیه گویند و به همین اعتبار، آیات سوره‏ها قابل شمارش‏ است و هر سوره را مشتمل بر چند آیه گرفته‏اند» (8).
    یادآور می‌شوم که اشتمال هر
    ام‌الکتاب:
    ام به معناى مقصد و هدف است و سوره حمد بدین جهت ام‌الکتاب ‏خوانده شده که تمام اهداف و اغراض قرآنى در این سوره کوتاه فراهم شده است.

    سوره بر تعدادى آیات، یک ‏امر توقیفى است و کوچک‏ترین سوره، سوره کوثر شامل بر سه آیه و بزرگ‏ترین سوره، سوره بقره، شامل بر 286 آیه است.
    به هر تقدیر کم یا زیاد بودن ‏آیه‏هاى هر سوره با دستور خاص پیامبر اکرم (صلى‌الله‌علیه‌و‌آله) انجام گرفته و همچنان بدون دخل ‏و تصرف تاکنون باقى است و در این امر سرى نهفته است که مربوط به اعجاز قرآن و تناسب آیات است.
    اسامى سوره‏ها مانند تعداد آیات هر سوره توقیفى است و با صلاحدید شخص ‏پیامبر نام‌گذارى شده است، بیش‏تر سوره‏ها یک نام دارد و برخى دو یا چند نام، این‏نام گذارى‏ها، طبق شیوه عرب با کوچک‏ترین مناسبت انجام مى‏گرفته است (9) به طوز مثال استعمال ‏لفظ بقره و سخن گفتن درباره آن فقط در سوره بقره بوده است، گرچه لفظ‏ «البقر» در سوره انعام(آیه 144 و 146) و لفظ‏«بقرات‏» در سوره یوسف(آیه‏43 و 46)آمده است ولى با آن تفصیلى که در سوره بقره درباره آن سخن گفته شده، در آن‏ها مطلبى نیامده و یا درباره آل عمران لفظ‏«آل‏عمران‏» فقط دوبار در این سوره (آیه 33 و 35)آمده است و در جاى دیگر قرآن نیست و درباره سایر سور هم چنین است که:
    اسامى سوره‏ها
    درهفده آیه از سوره نساء احکام نساء به تفصیل آمده است. فقط‏ در سوره مائده (آیه 112 و 114)لفظ‏«مائده‏» آمده و در جاى دیگر قرآن ذکر نشده است.
    انعام: در شش آیه از این سوره بیش ‏از سایر سوره‏ها درباره انعام سخن گفته شده است.
    اعراف: فقط ‏در این سوره (آیه 46 و 48) لفظ‏ «اعراف‏» دو بار آمده است.
    انفال: فقط‏ در این سوره (آیه 1)لفظ‏ «انفال‏» دو بار آمده است.
    برائت: درباره ‏برائت از مشرکین گفته شده و در جاى دیگر قرآن بدین صورت ‏مطلبى نیامده است.
    یونس: تنهاسوره‏اى در قرآن که از حالات حضرت یونس سخن به میان آمده است.
    هود: فقط در این سوره درباره حضرت هود سخن گفته شده است.
    یوسف: در این سوره بیست و پنج‏بار نام مبارک ‏این پیامبر تکرار شده است.
    رعد: تنها سوره‏اى (آیه 13) است که از تسبیح رعد سخن گفته شده و در سوره بقره(آیه 19) از رعد فقط نامى برده شده است.
    ابراهیم: به تفصیل از دعاى ابراهیم درباره شهر مکه ‏و ذریه طیبه‏اش، سخن گفته شده است.
    حجر: تنها سوره‏اى است که در آن از اصحاب ‏حجر سخن گفته شده است.
    نحل: تنهاسوره‏اى است که از نحل سخن به میان آمده است.
    اسراء: تنها سوره‏اى است که در آن از اسراء سخن گفته شده است.
    کهف: تنها سوره‏اى است که در آن درباره اصحاب ‏کهف مطلبى آمده است.
    مریم: تنها در این سوره سرگذشت‏ حضرت مریم با عنوان‏«و اذکر فی الکتاب مریم...»(آیات 35-16)به تفصیل‏آمده و در سوره آل‌عمران با عنوان آل‌عمران به شرح حال او اشاره شده است.
    طه: با لفظ «طه‏» آغاز شده است.
    انبیا: تنها سوره‏اى است که از انبیاى معروف(نزد عرب)سخن‏به میان آمده است.
    حج: در این سوره به تفصیل (آیات‏38-25) از احکام حج ‏سخن گفته شده و اعلام به حج‏ شده است:«و اذن فی الناس بالحج...».
    مؤمنون: این‏سوره با جمله‏«قد افلح المؤمنون...» آغاز شده است.
    نور: آیه ‏نور در این سوره آمده است.
    فرقان: در این سوره قرآن با نام فرقان آورده شده و نزول آن یادآورى شده و خداوند به خود تبریک گفته است.
    شعراء: تنهاسوره‏اى که لفظ‏«شعراء» در آن آمده است.
    نمل: این‏سوره تنها سوره‏اى است که در آن از نمل سخن گفته شده است.
    قصص: در این‏سوره عبارت ‏«قص علیه القصص‏»(هم فعل و هم مصدر) آمده است، گرچه در سوره یوسف(ع) نیز «نقص علیک احسن القصص» آمده ولى در آن جا اولویت‏ با تسمیه به نام یوسف(ع) بوده است.
    عنکبوت: تنهاسوره‏اى که این نام در آن برده شده است.
    روم: تنها سوره‏اى که این نام‏ در آن برده شده است.
    سجده: به جهت اشتمال آن بر آیه سجده بدین نام نامیده شده است، البته در سه سوره دیگر نیز آیه سجده وجود دارد، ولى اولویت در آن‏ها با دیگر نام‏ها است.
    احزاب: تنهاسوره‏اى که در آن به واقعه احزاب اشاره شده است.
    سبا: تنهاسوره‏اى که در آن لفظ ‏«سبا» ذکر شده است.
    به گونه‏اى که ملاحظه شد، در نام‌گذارى سوره‏ها مناسبتى وجود دارد، البته عللى ‏که در این نام‌گذارى‏ها ذکر مى‏شود هرگز وجه انحصار ندارد، زیرا در نام‌گذارى، کمترین مناسبت کافى است:«یکفی فی التسمیة ادنى مناسبة‏».‌
    بیش‏تر سوره‏ها یک نام دارند، برخى دو یا سه یا بیش‏تر که این تعدد در نام به ‏جهات خاصى بوده است، مانند: سوره حمد با نام فاتحة‌الکتاب و ام‌الکتاب و السبع المثانى، جلال الدین سیوطى بیش از 20 نام براى این سوره آورده است (10).
    فاتحة الکتاب: از آن جهت‏بدین نام خوانده شده که نخستین سوره قرآن است نه ‏فقط در مصحف شریف به عنوان اولین سوره ثبت‏شده، بلکه اولین سوره کاملى ‏است.

    منبع: http:// www.maarefquran.com





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 86/4/5 ::: ساعت 5:13 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    مسؤول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخ‌گویی به شبهه‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مراکز پاسخگویی به شبهه‌ها را بازتاب دهنده معضلات جامعه دانست.
    حجت‌الاسلام سید محمد حسن آیت، مسؤول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخ‌گویی به شبهه‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح فعالیت‌های مرکز پاسخ‌گویی به شبهه‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرداخت.
    وی راه‌اندازی مرکز پاسخگویی تلفنی به شبهه‌های دینی را گامی مؤثر در جهت دست‌یابی به سخنان مقام معظم رهبری دانست و اظهار داشت: این مرکز از هفت گروه تخصصی قرآن و حدیث، تاریخ، اخلاق و عرفان، فقه، مشاوره، کلام و فلسفه تشکیل شده است که هر کدام از این گروه‌ها مسؤول پاسخگویی به پرسش‌های تخصصی حوزه خود هستند.
    مسئول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخ‌گویی به شبهه‌های حوزه علمیه قم با اشاره به ویژگی‌های گفت‌وگوی تلفنی برای برطرف شدن شبهه‌های شهروندان گفت: پیش از راه اندازی این مرکز، پاسخ‌گویی به شبهه‌ها از سوی مراجع به صورت مستقیم، مکاتبه‌ای و یا به وسیله نرم‌افزارهای رایانه‌ای بود، ولی این روش‌ها به دلیل ارایه پاسخ‌های کلی نتوانست نیاز شهروندان را برطرف سازد.
    حجت‌الاسلام آیت با بیان اینکه پاسخ‌گویی تلفنی نوعی رابطه روانی با مخاطب ایجاد می‌کند، تصریح کرد: پاسخ‌گویی سریع و جزء به جزء از دیگر ویژگی‌های این سیستم است.
    وی در ادامه با اشاره به استقبال بی‌مانند مردم از این مرکز گفت: روزانه بیش از 1200 نفر با این مرکز تماس می‌گیرند و این میزان در ماه‌های رمضان و محرم افزایش می‌یابد.
    مسؤول گروه قرآن و حدیث مرکز پاسخ‌گویی به شبهه‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، این مراکز را بازتاب دهنده معضلات و چالش‌های فرهنگی و دینی مردم عنوان کرد و گفت: در پایان
    هر روز انجام می شود؛
    پاسخ به بیش از 1200 سوال دینی از سوی مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی دفتر تبلیغات قم

    هر ماه، مدیران گروه‌های این مرکز با گردآوری پرسش‌های رایج مردم و ارایه آمار به صدا و سیما، رادیو معارف و ارگان‌های دینی، مذهبی و فرهنگی آنها را در تدوین برنامه‌های مورد نیاز مردم یاری می‌کنند.
    وی در پایان خاطر نشان کرد: شماره تلفن 71744-0251 (50 خط) به صورت شبانه روزی آماده پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی و فقهی مردم است و افزون بر آن پیام کوتاه 3000135757 آماده دریافت پرسش‌ها، دیدگاه‌ها و انتقادهای مردم است.

    منبع: http://www.maarefquran.com





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 86/4/4 ::: ساعت 2:42 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <      1   2   3   4   5   >>   >