سفارش تبلیغ
صبا ویژن
به رگهاى دل این آدمى گوشتپاره‏اى آویزان است که شگفت‏تر چیز که در اوست آن است ، و آن دل است زیرا که دل را ماده‏ها بود از حکمت و ضدهایى مخالف آن پس اگر در دل امیدى پدید آید ، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آرد ، حرص آن را تباه سازد ، و اگر نومیدى بر آن دست یابد ، دریغ آن را بکشد ، و اگر خشمش بگیرد بر آشوبد و آرام نپذیرد ، اگر سعادت خرسندى‏اش نصیب شود ، عنان خویشتندارى از دست بدهد ، و اگر ترس به ناگاه او را فرا گیرد ، پرهیزیدن او را مشغول گرداند ، و اگر گشایشى در کارش پدید آید ، غفلت او را برباید ، و اگر مالى به دست آرد ، توانگرى وى را به سرکشى وادارد ، و اگر مصیبتى بدو رسد ناشکیبایى رسوایش کند ، و اگر به درویشى گرفتار شود ، به بلا دچار شود ، و اگر گرسنگى بى طاقتش گرداند ، ناتوانى وى را از پاى بنشاند ، و اگر پر سیر گردد ، پرى شکم زیانش رساند . پس هر تقصیر ، آن را زیان است ، و گذراندن از هر حد موجب تباهى و تاوان . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

ارزیابی رییس‌جمهور از غرفه فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تهران

گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: دکتر محمود احمدی‌نژاد شب گذشته 13 مهرماه ضمن حضور در غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به نگارش و تدوین مجموعه 25 مجلدی دایره‌المعارف قرآن کریم گفت: نگارش دایره‌المعارف قرآن با این حجم و گستردگی کاری بسیار عظیم و شایسته است.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، دکتر «محمود احمدی‌نژاد» شب گذشته 13 مهرماه با حضور در محل مصلای بزرگ امام خمینی(ره) از پانزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بازدید کرد.

در این دیدار که با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان انجام می‌گرفت، احمدی‌نژاد با حضور در غرفه‌های مختلف بخش حوزوی با چند تن از مسئولان این بخش‌ها به مدت ده تا بیست دقیقه دیدار و گفت‌وگو کرد و از نزدیک با آخرین فعالیت‌های قرآن مراکز حوزوی آشنا شد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در این دیدار و آشنایی با مجموعه دایره‌المعارف قرآن گفت: نگارش دایره‌المعارف قرآن با این حجم و گستردگی کاری بسیار عظیم و شایسته است. خسته نباشید و خسته نشوید کار برای قرآن با برکت است؛ پس با توان کامل این راه را ادامه دهید.

 کارشناس قرآنی:
برای نگارش و تدوین این مجموعه عظیم با انتخاب سه هزار عنوان قرآنی و دو هزار مقاله با حجم دو هزار تا 10 هزار کلمه طرح آغاز و نگارش آن شروع شده است

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین «ایمانی» از کارشناسان مرکز فرهنگ و معارف قرآن ضمن بیان توضیحاتی دقیق، گفت: دایره‌المعارف قرآن برای اولین‌بار در جهان اسلام با این حجم و کیفیت نگارش می‌شود.

وی افزود: برای نگارش و تدوین این مجموعه عظیم با انتخاب سه هزار عنوان قرآنی و دو هزار مقاله با حجم دو هزار تا 10 هزار کلمه طرح آغاز و نگارش آن شروع شده است.

ایمانی گفت: تاکنون شش مجلد آن انتشار یافته و دو مجلد نیز تا پایان سال جاری آماده انتشار است.

وی افزدود: در هر جلد بیش از 70 مقاله گنجانیده شده و هر مجلد بالغ بر 650 صفحه با فونت روزنامه‌ای و دو ستونی است که در هر مجلد به طور متوسط 300 هزار کلمه آمده است. در هر مجلد از مهم‌ترین و اصیل‌ترین منابع تفسیری، روایی، تاریخی و تک نگاشته‌هایی در موضوع خاص که بالغ بر 700 تا 1000 عنوان می‌شود استفاده و بهره گرفته شده است.

این کارشناس قرآنی گفت: دایره‌المعارف به صورت الفبایی بوده و از آب تا یهود با پایان مجلد ششم حرف باء به پایان می‌رسد و در مجلدات هفت و هشت حرف تاء نیز به انتها می‌رسد و حجم مجلدات آن تا پایان کار به 25 مجلد خواهد رسید.

نماینده مرکز فرهنگ و معارف قرآن در نمایشگاه گفت: این مجموعه 25 مجلدی در سه بخش موضوعات، اعلام و علوم قرآنی مقاله و مدخل دارد.

وی درباره نحوه نگارش مقالات گفت: مقالات پس از تشکیل پرونده‌های علمی و ارزیابی‌های مختلف آماده تدوین می‌شود و مقالات در سه مرحله ارزیابی و مقابله علمی و ویراستاری و آماده چاپ می شود. هر مقاله آن پس از تکمیل پرونده تا پایان به طور متوسط شش ماه زمان می‌برد تا تدوین شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین «ایمانی»:
پرسمان‌های قرآنی از دیگر آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن است. این مجموعه که برگرفته از 50 هزار پرسش و پاسخ از اقشار مختلف سنی و علمی مردم است، به صورت تخصصی گردآوری و چاپ شده است. تاکنون نیز بیش از ده مجلد پرسمان‌ها در بخش کودکان، نوجوانان و بزرگ‌ سالان به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان به ساحت قرآن قرار گرفته است

حجت‌الاسلام ایمانی افزود: پرونده‌های علمی فراهم آمده پس از استفاده در تدوین مقالات، صحافی شده و در اختیار دانشجویان و دانش‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی برای تحقیقات قرآنی و پایان‌نامه نویسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: تا کنون دو مجلد از اعلام قرآن از دایره‌المعارف قرآن به طور مستقل تدوین شده و به چاپ رسیده و مجلد سوم آن نیز در دست انتشار است.

این کارشناس اظهار کرد: پرسمان‌های قرآنی از دیگر آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن است. این مجموعه که برگرفته از 50 هزار پرسش و پاسخ از اقشار مختلف سنی و علمی مردم است، به صورت تخصصی گردآوری و چاپ شده است. تاکنون نیز بیش از ده مجلد پرسمان‌ها در بخش کودکان، نوجوانان و بزرگ‌ سالان به چاپ رسیده و در اختیار علاقه‌مندان به ساحت قرآن قرار گرفته است.

همچنین، در پایان این دیدار پنج مجلد منتشر شده از مجموعه عظیم و بزرگ دایره‌المعارف قرآن کریم به رییس‌جمهور اهدا شد و از این ایشان درخواست شد تا از این طرح بزرگ قرآنی، پشتیبانی مادی و معنوی کنند.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 86/7/15 ::: ساعت 10:37 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    تولید محتوای قرآنی در شبکه جهانی تا حد مطلوب، فاصله بسیاری دارد

    گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: تولید محتوای قرآنی به زبان فارسی در شبکه جهانی تا حد مطلوب فاصله بسیاری دارد، در واقع تولید و عرضه پژوهش‌های قرآنی برپایه فن‌آوری‌های روز در شبکه جهانی بسیار کند است.

    به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی نیکبخت» کارشناس غرفه پایگاه‌های قرآنی پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران با بیان این مطلب افزود: با توجه به انبوه اطلاعات، مقالات و پژوهش‌های قرآنی که به زبان فارسی است، تولید و عرضه آن بر پایه فن‌آوری روز بسیار کند است به طوری که می‌توان گفت که در شبکه جهانی اینترنت، این اطلاعات آن چنان کم و اندک است که نمی‌تواند حتی نیازهای ابتدایی کاربران این شبکه را برآورده کند.

    وی با اشاره به روند رو به رشد کاربران اینترنت گفت: از آن‌جایی که نسل نو، با فن‌آوری جدید در اشکال مختلف آن آشنا و از آن بهره می‌برد، برای حضور جدی مفاهیم و آموزه‌های قرآنی در شبکه جهانی برای این دسته از مخاطبان باید بیش از گذشته تلاش کرد.

     کارشناس‌غرفه‌پایگاه‌های‌قرآنی‌پانزدهمین‌نمایشگاه‌بین‌المللی‌قرآن‌تهران:
    به نظر می‌رسد که تولید مفاهیم و عرضه آن بر پایه فن‌آوری‌های جدید به زبان عربی در حد مطلوبی است و پایگاه‌های بسیاری را می‌توان معرفی کرد که به صورت تخصصی به قرآن و پژوهش‌های قرآنی اختصاص یافته‌اند، ولی در حال حاضر تعداد بسیار کمی از پایگاه های قرآنی که حتی به اندازه انگشت‌های یک‌دست هم نمی‌رسند، به طور تخصصی مفاهیم و آموزه های قرآنی را عرضه می‌‌‌‌کنند

    این کارشناس پایگاه‌های قرآنی گفت: به نظر می‌رسد که تولید مفاهیم و عرضه آن بر پایه فن‌آوری‌های جدید به زبان عربی در حد مطلوبی است و پایگاه‌های بسیاری را می‌توان معرفی کرد که به صورت تخصصی به قرآن و پژوهش‌های قرآنی اختصاص یافته‌اند، ولی در حال‌حاضر تعداد بسیار کمی از پایگاه های قرآنی که حتی به اندازه انگشت‌های یک دست هم نمی‌رسند، به طور تخصصی مفاهیم و آموزه‌های قرآنی را عرضه می‌کنند.

    وی درباره وبلاگ‌های قرآنی گفت: از آن‌جایی که تولید مفاهیم قرآنی و عرضه آن مسأله مهم و با ویژگی‌های خاص است، کاربران کم‌تر تمایل دارند که به وبلاگ‌های قرآنی به عنوان منبع و مأخذ مورد اطمینان برای کسب مفاهیم و معارف قرآنی مراجعه کنند.

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین نیکبخت افزود: شناسایی پایگاه‌های قرآنی و یا وبلاگ تخصصی قرآن که بتوان به عنوان منبع قابل اطمینان از آن یاد کرد به زبان فارسی آن اندازه اندک است که در معرفی پایگاه‌های قرآنی برای اقشار مختلف علمی و سنی با مشکل مواجه هستیم .

    وی به عنوان نمونه به پایگاه‌های قرآنی مرتبط به علوم روز اشاره کرد و گفت: بسیاری از کاربران نوجوان اطلاعاتی قرآنی در حوزه‌های مرتبط به علوم روز و قرآن می‌خواهند که نمی‌توان پایگاه معتبری را معرفی کرد که به این مباحث پرداخته باشد. این مشکل در حوزه علوم قرآنی و معارف دیگر نیز به شکل دیگری خودنمایی می‌کند.

    شناسایی پایگاه‌های قرآنی و یا وبلاگ تخصصی قرآن که بتوان به عنوان منبع قابل اطمینان از آن یاد کرد به زبان فارسی آن اندازه اندک است که در معرفی پایگاه‌های قرآنی برای اقشار مختلف علمی و سنی با مشکل مواجه هستیم.

    این کارشناس قرآنی، درباره مهم‌ترین پایگاه‌های تخصصی قرآنی گفت: شمار این پایگاه‌ها آن قدر کم است که ما به زحمت توانستیم 40 پایگاهی که در حوزه پژوهش‌های قرآنی فعالیت می‌کند را شناسایی و معرفی کنیم که البته بسیاری از آن‌ها عربی و یا انگلیسی هستند.

    وی یادآور شد: برای این‌که کاربران بتوانند دست کم با برخی از پایگاه‌های فارسی که محتوای قرآنی دارند ارتباط داشته باشند، فهرستی تهیه شد که در آن همه پایگاه‌های مهم قرآنی معرفی شده‌اند ولی نمی‌توان گفت که همه آن‌ها پایگاه‌های تخصصی قرآن هستند. این مسأله درباره پایگاه پژوهش‌های قرآنی سخت‌تر خود را نشان می‌دهد و چنان‌که گفته شد پایگاه‌های تخصصی قرآن در پژوهش‌های قرآنی بسیار بسیار اندک هستند.

    به نظر وی، نگرش جدید به ایجاد دانشنامه‌های قرآنی در شبکه جهانی اینترنت گامی بزرگ برای گردآوری همه اطلاعات به صورت درختی و تخصصی در یک جاست.

    این فعال قرآنی افزود: با این همه به جهت فقدان اطلاعات کافی و یا کمی تولید محتوا و مکتوب بودن آن ها نمی‌توان مجموعه کامل و درخور توجهی ارایه کرد.

     حجت‌الاسلام «علی نیکبخت»:
    شمار این پایگاه‌ها آن قدر کم است که ما به زحمت توانستیم 40 پایگاهی که در حوزه پژوهش‌های قرآنی فعالیت می‌کنند شناسایی و معرفی کنیم که بسیاری از آن‌ها عربی و یا انگلیسی هستند

    وی ادامه داد: دانشنامه موضوعی قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن و یا مانند آن، تلاشی در این راستاست ولی به جهت همان مسأله کمبود تولید محتوا در این شبکه این اقدام تاکنون تنها به عنوان گام‌های نخست ارزیابی می‌شود که تا حد مطلوب بسیار فاصله دارد.

    این کارشناس افزود: به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری در این حوزه افزون بسیار کم‌تر از حد انتظار است و تولیداتی کمی در این بخش انجام می‌شود. درواقع بسیاری از مراکز تنها به تولیدات دیگران توجه و همان را تکرار می‌کنند و به تولید جدید نمی‌اندیشند.

    نیکبخت در پایان گفت: البته برخی از مراکز پژوهشی قرآنی همه نسخه‌های دیجیتالی پژوهش‌های قرآنی خود را در دست کاربران شبکه قرار داده‌اند، ولی این آن چیزی نیست که بتوان تنها با تولیدات یک مرکز به دست آورد و نیازمند نهضت و همکاری همه مراکز و نهادهای پژوهش قرآنی است.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: پنج شنبه 86/7/12 ::: ساعت 11:35 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    یک پژوهشگر قرآنی: نیازمند تعریف نمادهای انسجام اسلامی در اینترنت هستیم

    گروه وبلاگ: استفاده از نماد‌سازی یکی از راه‌های بیان مفاهیم در فضای مجازی است و ما نیز برای رسیدن به انسجام اسلامی در فضای مجازی باید از این ابزار استفاده کنیم و نمادهایی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی تعریف کنیم.

    «خلیل منصوری»، محقق و پژوهشگر قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در ابتدای سخنان خود به توضیح درباره ماهیت فضای مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی، فضای ذهنی محض نیست و یک حالت بین رئال و ایده‌آل است و در مفهوم کلی در این فضا مرزها فرو پاشیده و در هم تنیده شده و یک حالت «رئال-ایده‌آل» ایجاد شده‌است.

    وی افزود: همین خاصیت «رئال-ایده‌آل» سبب می‌شود تا کاربران به راحتی وارد فضای مجازی ‌شوند و در آن به گشت و گذار بپردازند و فضا را درک ‌کنند، در حقیقت می‌توان گفت که فضای مجازی در حوزه‌ تمثل انسان‌ها وارد شده‌است.

    منصوری در ادامه اضافه کرد: در فضای مجازی یک حالت برزخی را کاملاً می‌شود ادراک کرد، و به همین دلیل نباید نوع دیگری از انسجام را در این فضا جستجو کرد و باید همان چیزی را که در فضای واقعی دیده می‌شود در فضای سایبر و مجازی به یک نوع دیگر ادراک کرد.

    این محقق و پژوهشگر برای توضیح بیشتر متذکر شد: برای مثال شما در خواب‌ها همه حواس مانند خوردن، خندیدن، لذت، چشیدن مزه‌ها، ضربه‌های روحی و جسمی را ادراک می‌کنید و بر روانتان تأثیر می‌گذارد، تأثیر فضای مجازی نیز چنین است و روی روح و روان و جسم بشر تأثیر می‌گذارد در حقیقت کاربری که در حوزه سایبر حرکت می‌کند در آن فضا زندگی می‌کند.

     ماهیت فضای مجازی
    ماهیت فضای مجازی را نمادها شکل می‌دهند، همین نمادهایی که برای خنده ، عصبانیت و... استفاده می‌شود، نمادسازی‌هایی را که در فضای واقعی در زمینه انسجام اسلامی می‌توان انجام داد باید برای ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال کرد و نمادهایی پیدا کرد که این مفاهیم را برسانند

    وبلاگ‌نویس «پردیس» یادآور شد: در حوزه انسجام اسلامی فضای مجازی باید این موضوع را محور قرار دهیم و زمانیکه ادراک درستی از واقعیت و وضعیت موجود در فضای مجازی به دست آوردیم خیلی راحت می‌توانیم ارتباط آن را بین فضای واقعی و فضای مجازی پیدا کنیم و به دنبال تعریف و مصداق دقیقی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی باشیم.

    این فعال قرآنی برای رسیدن درک صحیح از انسجام اسلامی در فضای مجازی به مصداق‌های بارز انسجام اسلامی در فضای واقعی اشاره و اظهار کرد: برای مثال انسجام اسلامی در فضای واقعی در مسائلی مانند نماز جمعه، صله‌ رحم و یا در اندیشه بشر اتفاق می‌افتد و بشر معتقد است که من با دیگری یکی هستم و او با من است و «من‌ها» خودش را کنار می‌زند و همه یکی می‌شوند و به انسجام می‌رسند.

    منصوری یادآور شد: همدلی اصل در انسجام است و وقتی این موضوع در درون بشر راه پیدا کرد و تأثیر گذاشت در اعضا و جوارح او نیز ظاهر می‌شود و همدلی را با ساختاری که برای انسجام تعریف کردیم باید جستجو کنیم. ما اگر بتوانیم روحیه همدلی را در فضای سایبر _که حالت تمثل دارد_ نمادسازی کنیم، می‌توانیم به انسجام اسلامی در این فضا دست پیدا کنیم.

    وبلاگ‌نویس «پردیس» تصریح کرد: نمادگرایی در خارج از فضای واقعی ایجاد می‌شود برای مثال نماز جمعه یک نماد است در واقع راهی برای رسیدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بین دولت ـ ملت است، یعنی هرکس نماز جمعه شرکت می‌کند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام می‌کند. جمع یک نماد برای انسجام اسلامی است.

     نمادگرایی در فضای مجازی
    نمادگرایی در خارج از فضای واقعی ایجاد می‌شود برای مثال نماز جمعه یک نماد است در واقع راهی برای رسیدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بین دولت ـ ملت است، یعنی هرکس نماز جمعه شرکت می‌کند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام می‌کند. جمع یک نماد برای انسجام اسلامی است

    وی تصریح کرد: شما نمادهای زیادی را در فضای واقعی در حوزه دین برای انسجام اسلامی می‌توانید جستجو کنید که به عنوان نماد انسجام تعریف شده در فضای مجازی هم باید همین کار را بکینم و به دنبال نمادهایی برای بیان مفهوم انسجام باشیم.

    این پژوهشگر قرآن عنوان کرد: ماهیت فضای مجازی را نمادها شکل می‌دهند، همین نمادهایی که برای خنده ، عصبانیت و... استفاده می‌شود، نمادسازی‌هایی را که در فضای واقعی در زمینه انسجام اسلامی می‌توان انجام داد باید برای ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال کرد و نمادهایی پیدا کرد که این مفاهیم را برسانند.

    منصوری با اشاره به کلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی بیان کرد: کلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی هستند اما تمام آن نیست و ما در این فضا ازنمادهای دیگر مانند فیلم، فلش و ... که مختص فضای مجازی است برای بیان مفهوم انسجام اسلامی استفاده نکرده‌ایم. وی افزود: در فضای مجازی باید با زبان همان حوزه حرف بزنیم اما ما می‌خواهیم از قلم که ابزار فضای واقعی است در فضای مجازی نیز استفاده کنیم، فضای مجازی فضای نگارش محض نیست به همین دلیل اگر بخواهیم از همین روش مکتوب استفاده بکنیم در تحقق انسجام اسلامی شکست می‌خوریم.

    این فعال قرآنی با اشاره به فعالیت ضعیف کاربران برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: ما ایرانیان وابستگی به بیرون داریم و نمی‌آییم کاری انجام بدهیم و منتظریم تا دیگران کاری انجام بدهند و ما از روی آن کپی برداری کنیم.

     محقق و پژوهشگر قرآنی:
    در فضای مجازی یک حالت برزخی را کاملاً می‌شود ادراک کرد، و به همین دلیل نباید نوع دیگری از انسجام را در این فضا جستجو کرد و باید همان چیزی را که در فضای واقعی دیده می‌شود در فضای سایبر و مجازی به یک نوع دیگر ادراک کرد

    منصوری متذکر شد: برای رسیدن به انسجام اسلامی باید در فضای مجازی الگو سازی و نمادسازی کنیم و نمادهایی را طراحی کرده و به عنوان نماد انسجام اسلامی برای کاربران اینترنت تعریف کنیم، همانطوری که غربی‌ها با یک عروسک ساده مفاهیم مختلف را تعریف می‌کنند ما نیز در فضای مجازی دنبال نمادهایی برای انسجام اسلامی باشیم، بگردیم و پیدا کنیم و اگر هم چنین نمادهایی نیست ایجاد کنیم.

    وبلاگ‌نویس «پردیس» تصریح کرد: هر نماد پشتوانه فرهنگی را به دنبال خود دارد و ما با ایجاد این نمادها می‌توانیم پشتوانه فرهنگی غنی ایرانی و اسلامی خود را به تمام جهان بشناسانیم زیرا ما اولین تصویرسازان متحرک جهان هستیم.
    وبلاگ «پردیس» را اینجا کلیک کنید!





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: چهارشنبه 86/7/11 ::: ساعت 8:45 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    یک پژوهشگر قرآنی: نیازمند تعریف نمادهای انسجام اسلامی در اینترنت هستیم

    گروه وبلاگ: استفاده از نماد‌سازی یکی از راه‌های بیان مفاهیم در فضای مجازی است و ما نیز برای رسیدن به انسجام اسلامی در فضای مجازی باید از این ابزار استفاده کنیم و نمادهایی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی تعریف کنیم.

    «خلیل منصوری»، محقق و پژوهشگر قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در ابتدای سخنان خود به توضیح درباره ماهیت فضای مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی، فضای ذهنی محض نیست و یک حالت بین رئال و ایده‌آل است و در مفهوم کلی در این فضا مرزها فرو پاشیده و در هم تنیده شده و یک حالت «رئال-ایده‌آل» ایجاد شده‌است.

    وی افزود: همین خاصیت «رئال-ایده‌آل» سبب می‌شود تا کاربران به راحتی وارد فضای مجازی ‌شوند و در آن به گشت و گذار بپردازند و فضا را درک ‌کنند، در حقیقت می‌توان گفت که فضای مجازی در حوزه‌ تمثل انسان‌ها وارد شده‌است.

    منصوری در ادامه اضافه کرد: در فضای مجازی یک حالت برزخی را کاملاً می‌شود ادراک کرد، و به همین دلیل نباید نوع دیگری از انسجام را در این فضا جستجو کرد و باید همان چیزی را که در فضای واقعی دیده می‌شود در فضای سایبر و مجازی به یک نوع دیگر ادراک کرد.

    این محقق و پژوهشگر برای توضیح بیشتر متذکر شد: برای مثال شما در خواب‌ها همه حواس مانند خوردن، خندیدن، لذت، چشیدن مزه‌ها، ضربه‌های روحی و جسمی را ادراک می‌کنید و بر روانتان تأثیر می‌گذارد، تأثیر فضای مجازی نیز چنین است و روی روح و روان و جسم بشر تأثیر می‌گذارد در حقیقت کاربری که در حوزه سایبر حرکت می‌کند در آن فضا زندگی می‌کند.

     ماهیت فضای مجازی
    ماهیت فضای مجازی را نمادها شکل می‌دهند، همین نمادهایی که برای خنده ، عصبانیت و... استفاده می‌شود، نمادسازی‌هایی را که در فضای واقعی در زمینه انسجام اسلامی می‌توان انجام داد باید برای ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال کرد و نمادهایی پیدا کرد که این مفاهیم را برسانند

    وبلاگ‌نویس «پردیس» یادآور شد: در حوزه انسجام اسلامی فضای مجازی باید این موضوع را محور قرار دهیم و زمانیکه ادراک درستی از واقعیت و وضعیت موجود در فضای مجازی به دست آوردیم خیلی راحت می‌توانیم ارتباط آن را بین فضای واقعی و فضای مجازی پیدا کنیم و به دنبال تعریف و مصداق دقیقی برای انسجام اسلامی در فضای مجازی باشیم.

    این فعال قرآنی برای رسیدن درک صحیح از انسجام اسلامی در فضای مجازی به مصداق‌های بارز انسجام اسلامی در فضای واقعی اشاره و اظهار کرد: برای مثال انسجام اسلامی در فضای واقعی در مسائلی مانند نماز جمعه، صله‌ رحم و یا در اندیشه بشر اتفاق می‌افتد و بشر معتقد است که من با دیگری یکی هستم و او با من است و «من‌ها» خودش را کنار می‌زند و همه یکی می‌شوند و به انسجام می‌رسند.

    منصوری یادآور شد: همدلی اصل در انسجام است و وقتی این موضوع در درون بشر راه پیدا کرد و تأثیر گذاشت در اعضا و جوارح او نیز ظاهر می‌شود و همدلی را با ساختاری که برای انسجام تعریف کردیم باید جستجو کنیم. ما اگر بتوانیم روحیه همدلی را در فضای سایبر _که حالت تمثل دارد_ نمادسازی کنیم، می‌توانیم به انسجام اسلامی در این فضا دست پیدا کنیم.

    وبلاگ‌نویس «پردیس» تصریح کرد: نمادگرایی در خارج از فضای واقعی ایجاد می‌شود برای مثال نماز جمعه یک نماد است در واقع راهی برای رسیدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بین دولت ـ ملت است، یعنی هرکس نماز جمعه شرکت می‌کند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام می‌کند. جمع یک نماد برای انسجام اسلامی است.

     نمادگرایی در فضای مجازی
    نمادگرایی در خارج از فضای واقعی ایجاد می‌شود برای مثال نماز جمعه یک نماد است در واقع راهی برای رسیدن به وحدت و حتی راهی برای اتحاد بین دولت ـ ملت است، یعنی هرکس نماز جمعه شرکت می‌کند حضور او، اطاعت از دولت را اعلام می‌کند. جمع یک نماد برای انسجام اسلامی است

    وی تصریح کرد: شما نمادهای زیادی را در فضای واقعی در حوزه دین برای انسجام اسلامی می‌توانید جستجو کنید که به عنوان نماد انسجام تعریف شده در فضای مجازی هم باید همین کار را بکینم و به دنبال نمادهایی برای بیان مفهوم انسجام باشیم.

    این پژوهشگر قرآن عنوان کرد: ماهیت فضای مجازی را نمادها شکل می‌دهند، همین نمادهایی که برای خنده ، عصبانیت و... استفاده می‌شود، نمادسازی‌هایی را که در فضای واقعی در زمینه انسجام اسلامی می‌توان انجام داد باید برای ایجاد انسجام اسلامی در فضای مجازی دنبال کرد و نمادهایی پیدا کرد که این مفاهیم را برسانند.

    منصوری با اشاره به کلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی بیان کرد: کلمات به عنوان بخشی از نمادهای فضای مجازی هستند اما تمام آن نیست و ما در این فضا ازنمادهای دیگر مانند فیلم، فلش و ... که مختص فضای مجازی است برای بیان مفهوم انسجام اسلامی استفاده نکرده‌ایم. وی افزود: در فضای مجازی باید با زبان همان حوزه حرف بزنیم اما ما می‌خواهیم از قلم که ابزار فضای واقعی است در فضای مجازی نیز استفاده کنیم، فضای مجازی فضای نگارش محض نیست به همین دلیل اگر بخواهیم از همین روش مکتوب استفاده بکنیم در تحقق انسجام اسلامی شکست می‌خوریم.

    این فعال قرآنی با اشاره به فعالیت ضعیف کاربران برای تحقق انسجام اسلامی در فضای مجازی اظهار کرد: ما ایرانیان وابستگی به بیرون داریم و نمی‌آییم کاری انجام بدهیم و منتظریم تا دیگران کاری انجام بدهند و ما از روی آن کپی برداری کنیم.

     محقق و پژوهشگر قرآنی:
    در فضای مجازی یک حالت برزخی را کاملاً می‌شود ادراک کرد، و به همین دلیل نباید نوع دیگری از انسجام را در این فضا جستجو کرد و باید همان چیزی را که در فضای واقعی دیده می‌شود در فضای سایبر و مجازی به یک نوع دیگر ادراک کرد

    منصوری متذکر شد: برای رسیدن به انسجام اسلامی باید در فضای مجازی الگو سازی و نمادسازی کنیم و نمادهایی را طراحی کرده و به عنوان نماد انسجام اسلامی برای کاربران اینترنت تعریف کنیم، همانطوری که غربی‌ها با یک عروسک ساده مفاهیم مختلف را تعریف می‌کنند ما نیز در فضای مجازی دنبال نمادهایی برای انسجام اسلامی باشیم، بگردیم و پیدا کنیم و اگر هم چنین نمادهایی نیست ایجاد کنیم.

    وبلاگ‌نویس «پردیس» تصریح کرد: هر نماد پشتوانه فرهنگی را به دنبال خود دارد و ما با ایجاد این نمادها می‌توانیم پشتوانه فرهنگی غنی ایرانی و اسلامی خود را به تمام جهان بشناسانیم زیرا ما اولین تصویرسازان متحرک جهان هستیم.
    وبلاگ «پردیس» را اینجا کلیک کنید!





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: چهارشنبه 86/7/11 ::: ساعت 8:18 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    هاشم‌زاده هریسی خواستار افزایش جنبه آموزشی نمایشگاه قرآن شد

    گروه سیاسی: قرآن کتاب وحدت، انسجام و مهروزی است و باید این فاکتورها را از درون آن استخراج کنیم و با بر‌پایی جلسات سخنرانی و غرفه‌های گوناگون، آنها را برجسته کنیم.

    حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، محقق و پژوهشگر علوم دینی و قرآنی با حضور در غرفه خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، به سئوالات خبرنگار ما درباره نقش این نمایشگاه در تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی پاسخ داد.

    وی در این باره گفت: نفس برپایی نمایشگاهی با عنوان قرآن و عرضه محصولات قرآنی به همگان، خود یکی از راه‌ها و عوامل تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی است.

    عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در تشریح نقش نمایشگاه قرآن کریم در تحقق اتحاد ملی ابراز داشت: حضور اقشار مختلف مردم از جناح‌های مختلف در نمایشگاهی که با محوریت قرآن بر‌پا شده، در واقع حرکت به سوی وحدت ملی است.

    هریسی تصریح کرد: در خصوص بحث انسجام اسلامی نیز باید گفت، همین که این نمایشگاه به صورت بین‌المللی در سطح جهان اسلام مطرح شده و از کشورهای مختلف حضور پیدا می‌کنند، در واقع خود به خود القا کننده انسجام بین مسلمین است.

     هریسی:
    نفس برپایی نمایشگاهی با عنوان قرآن و عرضه محصولات قرآنی به همگان، خود یکی از راه‌ها و عوامل تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی است

    عضو شورای عالی کیمسیون حقوق بشر اسلامی در کنار مطلب فوق، خواستار برنامه‌ریزی در راستای تحقق شعار سال شد و افزود: در بحث اتحاد ملی باید از همه گروه‌ها و جناح‌ها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت کرد، برای آنها عزت و احترام قائل شویم و غرفه‌ها را در اختیار همه کسانی که در این مسیر کار می‌کنند، قرار دهیم.

    این محقق و پژوهشگر علوم دینی و قرآنی همچنین خواستار افزایش جنبه آموزشی نمایشگاه قرآن شد و توضیح داد: قرآن کتاب وحدت، انسجام و مهروزی است و باید این فاکتورها را از درون آن استخراج کنیم و با بر‌پایی جلسات سخنرانی و غرفه‌های گوناگون، آنها را برجسته کنیم.

    هریسی ادامه داد: باید از کشورهای مختلف اسلامی دعوت کنیم تا در نمایشگاه قرآن، حضوری پررنگ داشته باشند و حتی اگر غرفه نیاز نداشتند، برای بازدید از آنها دعوت کنیم و در کنار آن تبلیغات خود رافزایش داده و در واقع تبلیغات بین‌المللی داشته باشیم.

    عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این نکته که موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی باید جنبه کاربردی و عملی پیدا کرده و از حالت شعار خارج شود، گفت: شعار به نوبه خود مهم است و جهت و سمت حرکت را بیان کرده و فرمان حرکت است، ولی اگر بعد از آن حرکتی نداشته باشیم و یا به سمت مورد نظر حرکت نکنیم، این شعار زیبا، تبدیل به زشتی و گناه می‌شود و از طرف دیگر پرداختن صرف به شعار باعث از بین رفتن اعتبار خود شعار و نظام ما می‌شود.

     عضو سابق مجلس خبرگان:
    قرآن کتاب وحدت، انسجام و مهروزی است و باید این فاکتورها را از درون آن استخراج کنیم و با بر‌پایی جلسات سخنرانی و غرفه‌های گوناگون، آنها را برجسته کنیم

    وی در ادامه در ‌پاسخ به سئوالی درباره تأثیر برپایی نمایشگاه قرآن در رفع اتهامی که به شیعیان درخصوص کم‌توجهی به قرآن نسبت داده می‌شود، عنوان کرد: نخست باید گفت که بر‌پایی نمایشگاه قرآن و ارائه کارها و تحقیقات عظیمی که شیعه درباره قرآن انجام داده، خود نشان دهنده توجه خاص شیعیان به قرآن است.

    عضو شورای عالی کمیسیون حقوق بشر اسلامی نمایشگاه قرآن را پاسخ عملی به چنین اتهاماتی ذکر کرد و افزود: البته باید گفت این سخنان در واقع کم‌لطفی به شیعیان است. چطور می‌شود شیعیانی که به اهل‌بیت (ع) و معارف اسلامی که از قرآن گرفته‌اند، علاقه دارند، به خود قرآن کم‌توجه باشند. اگر قرآن را از شیعیان بگیریم، آنها سندی برای اهل‌بیت (ع) ندارند. حجیت قرآن است که به آنها حجیت می‌دهد.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 86/7/9 ::: ساعت 3:57 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    «بایسته‌های پاسخ‌گویی و تعامل با کودکان» در گفت‌وگوی ایکنا با یک کارشناس دینی

    گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: چگونگی تعامل با کودکان و پاسخ‌گویی به پرسش‌های دینی و قرآنی آنان یکی از مقولاتی است که امروزه بیشتر خانواده‌ها و مربیان را درگیر خود کرده است، متن پیشرو که به بررسی این مقوله پرداخته است، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار افتخاری ایکنا با یکی از کارشناسان مسایل دینی کودکان است.

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین «غلام‌رضا حیدری‌ابهری» کارشناس مسایل دینی کودکان و مشاور بخش پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب افزود: کودکان در شرایطی به سر می‌برند که بی‌توجه به مقتضیات و حساسیت‌های آنان می‌تواند تأثیرات بدی در رفتار آینده‌ای ایشان بگذارد، از این رو در تعامل با آنان می‌بایست امور بسیاری مراعات شود. در حوزه پاسخ‌گویی باید نکاتی را مراعات کرد که من از آن‌ها با عنوان «بایسته‌های پاسخ‌گویی» یاد می‌کنم.

    به نظر وی مهم‌ترین مسأله در حوزه پاسخ‌گویی به کودکان گوش سپردن هشیارانه به پرسش‌های آنان است.

    وی گفت: هرگز از شنیدن پرسش فرزند یا شاگرد خود احساس رنجش نکنید و حتی زمانی که جواب سؤال او را نمی‌دانید، از گوش دادن به پرسش او طفره نروید. شنیدن سؤال او نوعی احترام به وی شمرده می‌شود و بی‌اعتنایی به آن باعث ناراحتی‌اش می‌شود؛ افزون بر این، توجه به سخنان پرسشگر، فشار روانی حاصل از پرسش را که بر دل پرسشگر سنگینی می‌کند، می‌کاهد.

    حجت‌الاسلام‌والمسلین حیدری درک دقیق پرسش را از دیگر مؤلفه‌های پاسخ‌گویی به کودکان دانست و گفت: پیش از پاسخ‌گویی به پرسش فرزند یا شاگردتان، به طور دقیق حوزه پرسش او و ماهیت آن را مشخص کنید. برای این کار با طرح چند پرسش می‌توانید به خوبی دریابید که سؤال اصلی وی چیست؟ درک دقیق پرسش، کار پاسخ‌گویی را آسان می‌سازد و مخاطب شما را نسبت به پاسخی که ارائه می‌دهید، مطمئن‌تر می‌کند.

     کارشناس‌مسایل‌دینی‌کودکان‌ومشاوربخش‌پژوهش‌نمایشگاه‌قرآن:
    هرگز از شنیدن پرسش فرزند یا شاگرد خود احساس رنجش نکنید و حتی زمانی که جواب سؤال او را نمی‌دانید، از گوش دادن به پرسش او طفره نروید. شنیدن سؤال او نوعی احترام به وی شمرده می‌شود و بی‌اعتنایی به آن باعث ناراحتی‌اش می‌شود؛ افزون بر این، توجه به سخنان پرسشگر، فشار روانی حاصل از پرسش را که بر دل پرسشگر سنگینی می‌کند، می‌کاهد.

    به نظر وی هنگامی که پاسخ پرسشی را نمی‌دانید، بهترین و کوتاه‌ترین پاسخ نمی‌دانم است؛ زیرا که شخص نباید از گفتن عبارت بسیار ارزشمند و عالمانه گفتن «نمی‌دانم» بترسد، چون نه تنها جایگاه علمی شما را نزد کودکان و نوجوانان پایین نمی‌آورد؛ بلکه اگر با رعایت دیگر بایسته‌های پاسخ‌گویی همراه باشد، باعث می‌شود که آنان شما را فردی فکور و فرهیخته بدانند و تواضع و فروتنی را از شما بیاموزند.

    وی درنگ در پاسخ‌گویی را امر دیگری از بایسته‌ها دانست و گفت: کودکان و نوجوانان به دلایل بسیاری مانند خجالت کشیدن، ترس از واکنش بزرگ‌ترها و مهارت نداشتن در بیان پرسش‌ها، خیلی وقت‌ها نمی‌توانند سریع و راحت پرسش خود را با شما در میان بگذارند و مجبور می‌شوند برای توضیح سؤال خود، به کرات مکث کنند. مبادا پس از شنیدن بخشی از پرسش او، کار پاسخ‌گویی را آغاز کنید. بنابراین کمی مکث پس از شنیدن سؤال، آمادگی و شوق مخاطب را برای دریافت جواب و آمادگی شما را برای ارائه پاسخی منطقی بالا می‌برد؛ پس در ارائه پاسخ عجله نکنید.

    این کارشناس مسایل دینی کودکان ادامه داد: دوری از رفتارها و پاسخ‌های اضطراب‌آلود می‌تواند کودک را از شما دور کند؛ بسیاری از پدران و مادران هنگامی که می‌بینند فرزندشان درباره خدا، قیامت، نبوت و امامت پرسش‌هایی مطرح می‌کنند، سخت نگران ایمان فرزند خود میشوند و چون علاقه زیادی به آنان دارند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند و به گمان خودشان برای حفظ ایمان فرزند خود با برخوردی تند وی را به ایمان دعوت می‌کنند.

    به نظر وی باید توجه داشت که طرح این گونه پرسش‌ها از سوی بچه‌ها، گام‌هایی است که آنان به سوی ایمانی کامل‌تر و یقینی استوارتر بر می‌دارند. اضطراب و سراسیمگی باعث خواهد شد که شما با جواب‌های پی در پی و پاسخ‌های به هم ریخته و دسته‌بندی نشده، ذهن فرزندتان را آشفته کنید، هرگز نیز او را به پاسخ درست نخواهید رساند.

    «پاسخ نگفتن هنگام دل‌مشغولی» بهترین کاری است که پاسخ‌گو می‌تواند انجام دهد. این مطلبی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری‌ابهری با تأکید بر آن می‌گوید و توضیح می‌دهد: پدر، مادر، معلم و مربی مانند دیگر انسان‌ها همیشه از نشاط روحی و آمادگی برای گفت‌وگوهای ثمربخش برخوردار نیستند. در این وضعیت بهتر است به جای طرح پاسخ‌های نپخته و شتابزده، محترمانه و دوستانه از پرسشگر بخواهند که در زمان دیگری سؤالش را مطرح کند.

     حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌«غلام‌رضا‌حیدری‌ابهری»:
    دوری از رفتارها و پاسخ‌های اضطراب‌آلود می‌تواند کودک را از شما دور کند؛ بسیاری از پدران و مادران هنگامی که می‌بینند فرزندشان درباره خدا، قیامت، نبوت و امامت پرسش‌هایی مطرح می‌کنند، سخت نگران ایمان فرزند خود میشوند و چون علاقه زیادی به آنان دارند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شوند و به گمان خودشان برای حفظ ایمان فرزند خود با برخوردی تند وی را به ایمان دعوت می‌کنند.

    به نظر وی توجه به اصل مهم «کلم الناس بقدر عقولهم..» و این که چون سر و کارت با کودک فتاد پس زبان کودکی باید گشاد، بسیار مهم و حیاتی است، بنابراین باید با زبان کودکی و ساده به پرسش‌های آنان پاسخ داد و در صورت نیاز، مناسب است که پرسش فرزند یا شاگرد خود را یک بار با ادبیات خودمان برای او تکرار کنیم. این کار، هم نوعی همراهی با پرسشگر به شمار می‌آید و هم او را برای شنیدن دقیق پاسخ آماده می‌سازد.

    وی گفت: اصل دیگر پاسخ‌گویی پس از اندیشه و مطالعه است. اگر برای پاسخ‌گویی شایسته به زمان نیاز دارید تا فکر یا مطالعه کنید و می‌توانید با فرصتی یک روزه یا یک ساعته، پاسخ بهتر و دقیق‌تری ارائه کنید، از مخاطب خود بخواهید که در زمانی دیگر، دوباره پرسش خود را مطرح سازد. جواب ندادن به سوال، از ارائه پاسخ‌های سست و سطحی به مراتب بهتر است.

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری ادامه داد: پاسخ‌گویی شجاعانه اصلی مهم است. ذهن بزرگ‌ترها پیچیده و تو در تو است؛ اما ذهن کودکان و نوجوانان این گونه نیست. برخی‌ها از ترس این که مبادا پس از پاسخ‌گویی به سؤال‌های بچه‌ها با پرسش‌های پیچیده‌تری رو به رو شوند، از ارائه پاسخی که می‌دانند نیز صرف نظر می‌کنند.

    وی افزود: شما اطلاعات مفید خود را به پرسشگرتان منتقل کنید و اگر با سؤال‌های دشوارتری روبه رو شدید، او را به روحانی محل یا معلم دینی‌اش ارجاع دهید و یا پس از پیدا کردن پاسخ، در فرصت دیگری به گفت‌وگو با وی بپردازید. با درک ظرفیت ذهنی بچه‌ها، پاسخ خود را ارائه کنید و بدانید که اگر مثال‌ها و استدلال‌های شما در حد توان عقلی آنان باشد، در بیشتر موارد، پاسختان را می‌پذیرند.

    این کارشناس از دیگر بایسته‌های پاسخ‌گویی کودکان را بیان سابقه پرسش دانست و افزود: اگر پرسش مطرح شده سابقه دارد، به پرسشگر خود یادآور شویم که پرسش تو یکی از سؤال‌های مطرح شده در این زمینه است. اگر پرسشگران بفهمند که در این راه همسفران و همراهان بسیاری داشته و دارند، فشار این گونه پرسش‌ها را راحت‌تر تحمل می‌کنند.

     کارشناس دینی:
    اگر دیدید فرزند شما درباره قیامت و عذاب‌های آن پرسش‌های گوناگونی را می‌پرسد، شک نکنید که او دچار یک ترس افراطی از قیامت شده و از مهربانی و رحمت پروردگار غافل گشته است. در این حالت باید وی را به رحمت بی پایان پروردگار و عفو و بخشش خدای مهربان نیز امیدوار کنید و با تصویری درست از مهربانی و لطف خداوند، وی را به اعتدال روحی برسانید.

    به نظر وی یادآوری پاسخ‌های گوناگون می‌تواند بسیار مهم باشد. اگر یک پرسش، پاسخ‌های گوناگونی دارد، بهتر است این نکته را به پرسشگران یادآور شویم؛ البته نیاز نیست که ما همه پاسخ‌ها را ارائه دهیم. در این گونه موارد باید پاسخی عرضه کنیم که به ذهن مخاطب نزدیک‌تر و با ظرفیت علمی او مناسب‌تر باشد.

    ارجاع به منابع معتبر از دیگر بایسته‌های مورد نظر وی است و توضیح می‌دهد: در برخی موارد، سعی کنیم پاسخ را از روی منابعی که در اختیار داریم به پرسشگرمان ارائه دهیم.

    وی ادامه داد: این نوع پاسخ دادن سه فایده دارد: اول آنکه وی را به پاسخی که شما بیان می‌دارید مطمئن می‌سازد، دوم آنکه شما راه پیدا کردن برخی پاسخ‌ها را نیز به وی می‌آموزید و به قول معروف، به جای دادن ماهی، ماهی‌گیری را به وی یاد می‌دهید و سوم آنکه منابع معتبر را هم به او معرفی می‌کنید.

    وی گفت: پاسخ‌گویی صمیمانه اصلی دیگر در این حوزه است. هر گونه گفت‌وگویی آن گاه به ثمر می‌نشیند که شما با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و در فضایی صمیمی حرف‌های همدیگر را بشنوید. این موضوع در کودکان و نوجوانان به ویژه زمانی که آنان پرسشی را مطرح می‌سازند اهمیت بیشتری دارد.

    این کارشناس کودکان گفت: پاسخ‌گویی به پرسش‌های پنهان بسیار مهم است. گاهی از نوع پرسش‌های فرد معلوم می‌شود که او یک نگرانی ویژه دارد. در این موارد، تنها پاسخ‌گویی به پرسش‌های او، مشکل فکری وی را حل نمی‌کند؛ مثلا" اگر دیدید فرزند شما درباره قیامت و عذاب‌های آن پرسش‌های گوناگونی را می‌پرسد، شک نکنید که او دچار یک ترس افراطی از قیامت شده و از مهربانی و رحمت پروردگار غافل گشته است. در این حالت باید وی را به رحمت بی پایان پروردگار و عفو و بخشش خدای مهربان نیز امیدوار کنید و با تصویری درست از مهربانی و لطف خداوند، وی را به اعتدال روحی برسانید.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: دوشنبه 86/7/9 ::: ساعت 3:51 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: کارشناس نگارش و کتابت قرآن کریم نخستین و اساسی‌ترین گام برای دست‌یابی به اتحاد اسلامی را یکسان‌سازی نگارش قرآن دانست.

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سعید همایون»، کارشناس مسایل قرآنی در بازدید از بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران با اشاره به راهکارهای اتحاد ملی و انسجام اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، گفت: برای دست‌یابی به اتحاد ملی و انسجام اسلامی، راهکارهای بسیاری را می‌توان جست که به‌نظر می‌رسد با توجه به محوریت قرآن، نخستین و اساسی‌ترین گام برای دست‌یابی به اتحاد اسلامی، یکسان‌سازی نگارش قرآن است.

    وی با اشاره به تلاش‌هایی که برای دست‌یابی به انسجام اسلامی صورت گرفته است افزود: برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن و نیز نمایشگاه بین‌المللی قرآن، خود عاملی مهم برای دست‌یابی به این مهم است.

    کارشناس نگارش و کتابت قرآن تأکید کرد: در همه جهان اسلام، مسلمانان با تکیه بر آموزه‌های قرآن، زندگی خود را سامان می‌دهند و قرآن در نظر همه از جایگاه وارزش والایی برخوردار است، از این‌رو باید با بازگشت به قرآن، محور اتحاد و انسجام ملی و اسلامی را بر پایه آن قرار داد.

    وی ادامه داد: برای دست‌یابی به وحدت باید نخست به وحدت‌رویه در نگارش و کتابت قرآن دست یابیم که این مسئله خود عاملی مهم در اتحاد جوامع اسلامی و میان مسلمانان است و جلوی بسیاری از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات را می‌گیرد و اجازه سوء استفاده به دشمنان اسلام و مسلمانان را نمی‌دهد.

     کارشناس‌نگارش‌و‌کتابت‌قرآن:
    برای دست‌یابی به وحدت باید نخست به وحدت‌رویه در نگارش و کتابت قرآن دست یابیم که این مسئله خود عاملی مهم در اتحاد جوامع اسلامی و میان مسلمانان است و جلوی بسیاری از سوء تفاهم‌ها و اشتباهات را می‌گیرد.

    حجت‌الاسلام و‌المسلمین همایون با اشاره به فعالیت خود در حوزه وحدت نگارش قرآن گفت: ما در تلاش هستیم تا قرآن‌ها را در همه جوامع اسلامی و جهان یکسان‌سازی کنیم و همه از یک نگارش و خط استفاده کنند، از این رو با بررسی‌ها و کارشناسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که خط «عثمان طه» سوری که اکنون در ایران و میان قاریان رونق دارد رواج یابد و به عنوان خط معیار در نگارش قرآن به‌کار رود.

    وی با اشاره به نگارش‌های ایرانی قرآن گفت: رسم الخط‌های ایرانی با اشکالات جدی در نگارش و اعراب‌گذاری مواجه است.

    این فعال قرآنی با اشاره به روش‌های آموزش روخوانی قرآن تصریح کرد: در ایران نگارش‌های پنج گانه‌ای از قرآن وجود دارد که همه دارای اشکال هستند و در آموزش قرآن و روخوانی از این پنج خط استفاده می‌شود که همین مسئله آموزش درست روخوانی را با دشواری مواجه کرده است.

    وی ادامه داد: خط آقای «مصطفی اشرفی» و رسم الأملای سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی و رسم خط قرآن مدارس وزارت آموزش و پرورش و خط رایانه‌ای دارای اشکالات جدی هستند که در مقاله‌ای به آن‌ها اشاره کرده‌ام.

    همایون افزود: این اشکالات موجب می‌شود که آموزش به خوبی در ایران انجام نشود و جوانان ما قادر به روخوانی درست قرآن نباشند.

    وی با اشاره به برتری خط عثمان طه به جهات متعدد در این‌باره گفت: خط عثمان طه تقلیدی از خط «امیری» مصری است که پیش از وی کتابت کرده است و از بهترین خط‌های موجود است که البته غیر از امیری و عثمان طه می‌توان از خط «احمد باری» نیز یاد کرد که از نگارش های خوب قرآن است.

    کارشناس کتابت و نگارش قرآن کریم تأکید کرد: خط عثمان طه افزون بر نگارش درست و بهره‌مندی از اصول زیبا شناختی و پیروی از مصحف شریف نگارش شده است که اعراب در سر جای خود قرار گرفته است و بر خلاف قرآن‌های فارسی که اعراب در جای خود قرار نمی‌گیرد این امور رعایت شده است، در قرآن اشرفی که به پیروی از عثمان طه انجام شده است این مسئله به چشم می خورد، مثلاً در سوره‌ی بقره تنوین هدی به جای آن که روی دال باشد بر روی یاء قرار داده شده است و یا در آیه 9 و 12 یشعرون دو گونه اعراب دارد که در آیه 12 نادرست است و ضمه روی واو قرار داده شده است و یا در آیه 26 علامت مد که می‌بایست روی هاء باشد روی یاء قرار دارد.

    وی در ادامه گفت: در نگارش‌های فارسی، رسم خط‌های مصحف رعایت نشده است و این تغییرات موجب می‌شود تا حفظ امانت نشود، اگر در مصحف الکتب بدون الف بوده باید همان مراعات شود که در نگارش عثمان طه مراعات شده است، در مصحف گاه نگارش‌هایی است که همان‌گونه باید بماند.

    حجت‌الاسلام والمسلمین همایون در پاسخ به این که بهترین خط برای نگارش کدام است گفت: بهترین خط، نسخ است که اعراب به طور دقیق می‌تواند در جای خود قرار گیرد ولی در اقسام دیگر چون ثلث و نستعلیق این‌ امکان فراهم نیست، هر چند که این اقسام همه برای نگارش قرآن پدید آمده و مبتکران خط برای نگارش زیباتر قرآن این خطوط را اختراع کرده‌اند.

    وی با اشاره به طرح گردآوری قرآن در مرودشت گفت: ما مدتی است که قرآن‌ها را از خانه و مساجد و مدارس گردآوری می‌کنیم و به جای آن قرآن با نگارش عثمان طه را تحویل می‌دهیم و تاکنون با کمک افراد خیر بیش از هشت میلیون قرآن را تعویض کرده‌ایم و حتی از شیراز و شهرهای دیگر مراجعه می‌شود تا این کار انجام شود.

     کارشناس‌نگارش‌و‌کتابت‌قرآن:
    خط «عثمان طه» سوری که اکنون در ایران و میان قاریان رونق دارد باید رواج یابد و به عنوان خط معیار در نگارش قرآن به‌کار رود.

    این کارشناس قرآن افزود: این کار باید انجام شود، زیرا کتابت‌ها و نگارش‌های قرآن ایرانی افزون بر این که آموزش غلط را دامن می‌زند، باید هزینه بیش‌تری کرد تا نخست غلط‌ها از یاد برود و شیوه درست‌خوانی آموزش داده شود، افزون بر این‌که در قرآن‌های فارسی نمی‌توان به سادگی میان مفرد و جمع برخی از کلمات تفاوت و تمایزی یافت که این خود روخوانی را با دشواری و غلط همراه می‌سازد.

    وی تصریح کرد: تلاش داریم تا نهضت اتحاد در خط و نگارش را در همه ایران گسترش دهیم و حتی برنامه‌ای داریم تا با خط عثمان طه به‌شکل رایانه‌ای مفاتیح الجنان را تهیه و چاپ و منتشر کنیم.

    وی با اشاره به نسخه اخیر نگارش عثمان طه گفت: نسخه جدید وی از نظر زیباشناختی و اصول فنی از برتری بسیاری برخوردار است و ما این نسخه را تشویق و پخش می‌کنیم.

    این فعال قرآن در پایان از همه مؤمنان و قرآن دوستان خواست تا به اتحاد یکسان‌سازی نگارش قرآن برسند تا افزون بر فواید گسترش روخوانی و درست‌خوانی قرآن، هماهنگی با جهان اسلام و مؤمنان را نشان دهند و به تقویت اتحاد و انسجام اسلامی کمک کنند.

    http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=172046





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 86/7/8 ::: ساعت 8:18 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    مشاوره قرآنی با جوانان نیازمند آشنایی اصولی با روان‌شناسی اجتماعی است

    گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: مشاوره قرآنی با جوانان امروز که با فرهنگ دنیای مجازی آشنایی و ارتباط دارند، نیازمند آشنایی دقیق و اصولی به روان‌شناسی اجتماعی و به‌کارگیری آن است.

    به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حرمت‌الله‌خان گلزاده»‌ مشاور بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به این مطلب افزود: متأسفانه با توجه به نیازهای جوانان و شمار روزافزون پرسش‌ها و پاسخ‌هایی که ذهن آنان را مشغول می‌کند، مؤسسه و مرکزی برای پاسخ‌گویی و مشاوره دینی برای جوانان به صورت تخصصی نیست.

    وی افزود: با توجه به مراکز متعدد پاسخ‌گویی دینی، مرکز تخصصی که راهبردها و سیاست‌‌های کلان این بخش را تدوین و مدیریت کند وجود ندارد.

     ‌حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌«حرمت‌الله‌خان‌گلزاده»:
    با توجه به مراکز متعدد پاسخ‌گویی دینی، مرکز تخصصی که راهبردها و سیاست‌‌های کلان این بخش را تدوین و مدیریت کند وجود ندارد

    این کارشناس قرآنی اظهار کرد: مراکز موجود به جهت کاستی‌های اطلاعاتی و رفتاری با جوانان نمی توانند ارتباط مناسبی با این قشر داشته باشند.

    وی با اشاره به مراجعه بازدیدکنندگان به بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران گفت: این هجوم و علاقه‌مندی جوانان برای دریافت مشاوره و پاسخ‌های دینی خود، نشان‌دهنده کمبود جدی مراکز تخصصی در زمینه مشاوره دینی است.

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین خان گلزاده گفت: در مدت 14 روزه برگزاری نمایشگاه شاهد مراجعه جوانان در زمینه‌های متعدد و مشکلات اعتقادی و رفتاری، حکایت از این دارد که باید مراکز مشاوره دینی در سطح کشور گسترش یابد و دست کم در هر شهری یک و یا چند مرکز تخصصی مشاوره دینی ایجاد شود.

    این مشاور جوانان اظهار کرد: مشکل اصلی در ارتباط با جوانان این است که مشاوران و پاسخ‌دهندگان به مسایل روز جوانان و مشکلات ایشان آشنای کامل و لازم را ندارند و ناتوان از ارتباط سازنده با قشر جوان جامعه هستند.

     مشاور بخش پژوهش نمایشگاه قرآن:
    مشکل اصلی در ارتباط با جوانان این است که مشاوران و پاسخ‌دهندگان به مسایل روز جوانان و مشکلات ایشان آشنای کامل و لازم را ندارند و ناتوان از ارتباط سازنده با قشر جوان جامعه هستند

    وی گفت: لازم است تا مراکزی برای تربیت مشاوران دینی با اصول روان‌شناسی اجتماعی روز ایجاد شده تا ضمن به کارگیری منابع انسانی ماهر و متخصص، مراکز مشاوره تخصصی جوانان در سراسر کشور راه‌اندازی شود.

    این مشاوره جوانان در پایان خواستار توجه جدی مسئولین فرهنگی به ویژه سازمان ملی جوانان و حوزه های علمیه به این مسأله شد و گفت: مهم‌ترین نیازهای جوانان در این عصر، پاسخ‌گویی درست و منطقی به پرسش‌ها و مسایل خطر آفرین است که کوتاهی در این زمینه می‌تواند کشور را در آینده نزدیک با بحران‌های مختلف و متعددی رو به رو کند.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 86/7/7 ::: ساعت 11:56 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نمایش کتاب «هنر فیلم‌نامه‌نویسی در داستان‌ها و قصه‌های قرآنی» در بخش پژوهش نمایشگاه قرآن

    گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: کتاب «هنر فیلم‌نامه‌نویسی در داستان‌ها و قصه‌های قرآنی» در بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران به نمایش گذاشته شد.

    بهگزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، این کتاب که به زبان عربی با عنوان «فن السیناریو فی قصص القرآن؛ حواری فکری و حضاری جدید فی النص»‌ نوشته «جمال شاکر البدری» در سال 2007 چاپ و منتشر شده است یکی از کتاب‌هایی است که به بررسی تطبیقی میان هنر داستان‌پردازی در قصه‌های قرآنی و فیلم‌نامه‌نویسی در جهان معاصر می‌پردازد و به کشف بسیاری از شیوه و روش‌های به کار رفته در این هنر می‌پردازد.

     هنرفیلم‌نامه‌نویسی‌درداستان‌ها‌وقصه‌های‌قرآنی
    نویسنده کتاب در یازده فصل به تحلیل چگونگی شخصیت‌پردازی قرآن، شخصیت در متن‌های داستانی، فیلم‌نامه‌نویسی در داستان‌های قرآنی، بهترین داستان‌ها، مسأله دیداری و شنیداری در قرآن، نگارش با نور(نورپردازی در قصه)، قهرمان قصه در قرآن، گفت‌وگو در قصه‌های قرآن، راهی به سوی فلسفه قرآن، قصه‌های قرآن و قصه‌های هزار و یک شب، جهان غیب و شهادت می‌پردازد.

    نویسنده کتاب در یازده فصل به تحلیل چگونگی شخصیت‌پردازی قرآن، شخصیت در متن‌های داستانی، فیلم‌نامه‌نویسی در داستان‌های قرآنی، بهترین داستان‌ها، مسأله دیداری و شنیداری در قرآن، نگارش با نور(نورپردازی در قصه)، قهرمان قصه در قرآن، گفت‌وگو در قصه‌های قرآن، راهی به سوی فلسفه قرآن، قصه‌های قرآن و قصه‌های هزار و یک شب، جهان غیب و شهادت می‌پردازد.

    «شاکر بدری» بر این باور است که قرآن کتابی شگفت که هنوز بسیاری از رازهایش آشکار نشده و در پرده ابهام است. ریشه این مسأله اعجازی است که در ابعاد مختلف قرآن وجود دارد.

    به نظر وی متن قرآن از شیوه متن دیداری و آشکار برخوردار است که دیداری و هویداری آن با هر دو بخش از فیلم‌نامه‌نویسی ارتباط تنگاتنگی دارد. از این رو در این متن قرآن با تصویرگری، توصیف، حال، انفعال، حرکت، شخصیت و دیگر عوامل تأثیرگذار اجرایی از سوی مواجه‌ایم و از سوی دیگر با گفت‌وگوهایی رو به رو می‌شویم که اندیشه و اتفاقات و رخدادها را با توجه به صحنه تجسم می‌بخشد.

    ارتباط میان روش قرآنی در تصویرسازی و فیلم‌نامه‌نویسی با روش هالیودی که کارخانه خیال‌پردازی است تشابهات جدی دارد.

    همچنین، این کتاب در 256 صفحه در دمشق در سال جاری مسیحی چاپ و منتشر شده و در حال حاضر در بخش پژوهش نمایشگاه (جهان اسلام) به نمایش گذاشته شده است.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 86/7/7 ::: ساعت 11:55 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    حوزه رفتار دینی جامعه به شدت متأثر از رسانه صدا و سیما است

    گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: حوزه رفتاری دینی افراد جامعه به شدت متأثر از هنجارها و ناهنجارهایی است که در رسانه ملی صدا و سیما به نمایش گذاشته می‌شود.

    به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سعید شمس» مشاور بخش خانواده پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به این مطلب افزود: حوزه رفتاری دینی افراد جامعه به شدت متأثر از هنجارها و ناهنجارهایی است که در صدا و سیما به نمایش گذاشته می‌شود.

    وی اظهار کرد: بازتاب برنامه‌های تلویزیونی به سرعت خود را در رفتارهای افراد جامعه نشان می‌دهد و اشخاص تحت تأثیر الگوهای رفتاری و بینشی که از سوی تلویزیون القا می‌شود، عمل می‌کنند.

     حجت‌الاسلام‌ولمسلمین«سعیدشمس»:
    امسال با توجه به پخش فیلم‌های مناسبتی ماه رمضان، پرسش هایی از سوی افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان مطرح می‌شود که تحت تأثیر اصول رفتاری به کار رفته درفیلم‌ها است

    شمس افزود: در سال‌های گذشته فیلم‌های مرتبط به برزخ و چشم‌برزخی مسایلی را در جامعه دامن زده‌ بود که نشان می‌دهد که مردم به سرعت تحت تأثیر القائات صدا و سیما قرار گرفته و واکنش نشان می‌دهند. این مسأله نه‌ تنها در حوزه بینشی افراد بلکه در حوزه کنشی و رفتاری نیز به سرعت خود را در معرض نمایش قرار می‌دهد.

    این مشاور بخش پژوهش که سال‌ها در حوزه پاسخ‌گویی دینی به صورت حضوری، اینترنتی، تلفنی و کتبی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: امسال با توجه به پخش فیلم‌های مناسبتی ماه رمضان، پرسش‌هایی از سوی افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان مطرح می‌شود که تحت تأثیر اصول رفتاری به کار رفته در فیلم‌ها است.

    وی افزود: هر فیلم را نمی‌توان تنها به محتوا و مسایل مطرح شده در آن سنجید بلکه می‌بایست با توجه به بازتاب بیرونی آن نیز داوری کرد؛ ممکن است که فیلم از هر نظر خوب باشد ولی مخاطب این رسانه ملی و عمومی چه چیزی از آن استنباط و درک می‌کند نیز مهم و اساسی است. در واقع فیلم‌ها باید از این نظر که ممکن است موجب رفتارهای نابهنجار و یا تشدید پدیده‌ای در جامعه شوند نیز مورد ارزیابی و داوری قرار گیرد.

    به نظر وی برخی از پرسش‌های مطرح شده از سوی نوجوان و جوانان نشان می‌دهد که سیما دست کم در القای مفهومی دینی ناتوان بوده و نتوانسته به صورت درست و قابل فهم مطلبی را القا کند بلکه به تشدید نابهنجار و یا پدیداری پدیده‌ای اجتماعی دامن زده است.

     مشاور بخش خانواده نمایشگاه قرآن:
    بخش مشاوره پژوهش نمایشگاه قرآن کریم در این چند روز پذیرای نوجوانان و جوانانی بوده است که همگی با اشاره و تکیه بر فیلمی، خواهان عقد موقت و صیغه با دوستان خود بی‌اذن پدر که خلاف فتوای فقهای عظام تقلید است بوده‌اند

    حجت‌الاسلام‌والمسلمین «شمس» گفت: بخش مشاوره پژوهش نمایشگاه قرآن کریم در این چند روز پذیرای نوجوانان و جوانانی بوده است که همگی با اشاره و تکیه بر فیلمی، خواهان عقد موقت و صیغه با دوستان خود بی‌اذن پدر که خلاف فتوای فقهای عظام تقلید است، بوده‌اند.

    وی اشاره کرد: باید در بخش تدوین فیلمنامه و تهیه و کارگردانی فیلم با کارشناسان دینی مشورت شود و نظرات به طور کامل و دقیق مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد که در این فیلم کارشناسی دقیقی انجام نشده و اشکالات بسیاری وجود دارد که بازخورد اجتماعی آن این‌گونه خودنمایی کرده است.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 86/7/7 ::: ساعت 11:55 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   26   27   28   29   30   >>   >