راهاندازی بخش آموزش وبلاگنویسی در نمایشگاه قرآن کریم | ||||
گروه خبرنگاران افتخاری / خلیل منصوری: بخش آموزش وبلاگنویسی و ایجاد وبلاگ در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم از سوی بخش پژوهش راهاندازی شد. به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآن ایران(ایکنا)، حجتالاسلام «محمد هاشم نعمتاللهی» مسئول بخش وبلاگنویسی و معرفی نرمافزارهای قرآنی در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، با بیان این مطلب افزود: با توجه به استقبال جوانان و نوجوانان از شبکه جهانی اینترنت و تشویق علاقهمندان و دوستداران به ساحت قرآن، بخش وبلاگنویسی و ایجاد وبلاگ قرآنی در این نمایشگاه راهاندازی شد.
وی افزود: عدهای از پژوهشگران و محققان قرآنی هستند که علیرغم سالها تحقیق و پژوهش در زمینههای مختلف قرآنی و ارائه مقالات در رسانههای گوناگون هنوز با رسانه اینترنت آشنا نیستند. از این رو کوشش ما بر این است که این ارتباط را به شکل آسانی فراهم کنیم. مسئول آموزش وبلاگنویسی افزود: با توجه به دشواریهای ایجاد پایگاههای اطلاعرسانی ( وب سایت) و سهولت وبلاگنویسی میتوان با آموزش آسان و اندکی به علاقهمندان، دسترسی آسان این افراد و مخاطبان را به اندوختههای علمی این حوزه فراهم آورد. وی گفت: در چند دقیقه میتوان بخش عمده و فنی ایجاد وبلاگ را به علاقهمندان آموزش داد، هر چند که از نظر محتوا بستگی به توانایی شخصی نویسندگان آن دارد. ما در وهله نخست میکوشیم تا امکان دسترسی را برای همگان فراهم آوریم و آنان در بلندمدت میتوانند به ظرایف این کار دست یابند. حجتالاسلام «نعمتاللهی» گفت: با توجه به حضور مخالفان قرآن که انواع و اقسام شبهات را در این شبکه گسترش میدهند، بر همه مسلمانان است که با تهاجم ضد قرآن به هر وسیله ای مقابله کنند. در جهان امروز اینترنت و فضای مجانی وبلاگها این شرایط و امکانات را فراهم آورده است که حضور همگان به ویژه جوانان میتواند مفید و سازنده باشد.
وی با اشاره به حجم فعالیتهای وبلاگهای قرآنی گفت: شمار وبلاگهای فعال قرآنی در فضای مجازی اینترنت بسیار کم بوده و در حد شأن و جایگاه قرآن نیست. از این رو نیاز به جهش فراگیر و همگانی از سوی همه دوستداران به ویژه جوانان آشنا به اینترنت احساس میشود. نعمتاللهی، در پایان گفت: ارتباط ما با این وبلاگنویسان قطع نخواهد شد و با تولید محتوای صحیح و یا در اختیار گذاشتن محتواهای صحیح قرآنی این همکاری تداوم خواهد یافت. |
نظرات شما: نظر
نظرات شما: نظر
بررسی پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه (2) / گفتوگو با حجتالاسلام سیدعلیاکبر حسینی | ||||
گروه اندیشه: اهتمام به تفسیر در حوزههای علمیه به گونهای است که اگر بگوییم در آنها به علوم قرآنی بیمهری میشود، اغراق نکردهایم، اما اهتمام محیطهای دانشگاهی به علوم قرآنی است. حجتالاسلام و المسلمین «سیدعلیاکبر حسینی»، مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حاشیه برپایی پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، به گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار سرویس اندیشه و علم خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) نشست. بخش اول این گفتوگو پیش از این تقدیم شد. اینک بخش دوم از این گفتوگو ارائه خواهد شد: حجتالاسلام و المسلمین حسینی در رابطه با جنبه کاربردی کردن مباحث قرآنی توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: مرکز فرهنگ و معارف قرآن در این عرصه کاملا به دنبال کاربردی کردن مباحث قرآن است و معتقد است که از آنجاکه در دورهای به دنبال ذخیره کردن منابع و مآخذ قرآنی مانند: تألیف تفسیر راهنما، فرهنگ قرآن، دایرةالمعارف قرآن و تقریبا منبعشناسی بوده است، دیگر باید به دنبال کاربردی کردن تحقیقات انجام شده باشد. وی افزود: اگر بخواهیم مثلا در مورد «آب» در قرآن تحقیق و بررسی کنید، قویترین فرهنگها و اصطلاحشناسیها، شاید تا 10 مدخل در مورد آب داشته باشند، اما فرهنگهای مرکز فرهنگ و معارف قرآن شاید تا 300 مورد مطلب در مورد آب با مدخلها و عنوانهای مشخص داشته باشند، همینطور در باب زنان، اخلاق، کودک، جوان و ... و تمام آنچه که کمترین مناسبت را با این واژهها داشته باشد، مرکز فرهنگ و معارف قرآن تا حدود 37 جلد کتاب که میانگین صفحات هر جلد 600 صفحه است، در اختیار دارد که این امر نشاندهنده عظمت ذخایر قرآنپژوهی مرکز است و امیدواریم تا دو سال آینده این کار تکمیل شود. مدیر گروه تفسیر ترتیبی و ترجمه قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن در ادامه گفت: چون این نگاه تردیدآمیز وجود دارد که مبادا مبتلا به تفسیر به رأی در قرآن شویم، از ورود به عرصه تفسیر قرآن اجتناب میشود که حقا کار سخت و نفسگیری است. اکنون در فضای عمومی جامعه، وقتی سخن از مفسر به میان میآید، اذهان مردم فقط به سمت دو یا سه نفر معطوف میشود و بقیه را مفسر نمیدانند و تفسیر را جایگاه بسیاری ویژهای میدانند که عده خاصی میتوانند به آن عرصه راه یابند. این تابوها در حال شکسته شدنند.
وی اظهار کرد: ما معتقدیم که تفسیر، قواعد و روش خاص خود را دارد که هر کس با هر سن و رنگ و ... میتواند وارد این عرصه شود و شاید کسی بتواند در زمان کوتاهتری با قواعد تفسیر آشنا و مفسر قابل اعتماد و اعتنایی شود. این مرحلهای بود که آنرا با مشکلات خاص خود سپری کردیم. حسینی تصریح کرد: ما وقتی مرکز فرهنگ و معارف قرآن را تأسیس کردیم، تقریبا مراکز و نهادهایی که سیاستگذاریهای نظام را طراحی میکنند، با دیده تردید و به کندی، به اعتمادی نسبی نسبت به مرکز رسیدهاند و اکنون در حال طی کردن این مرحله برزخی هستیم که مجامعی مانند مرکز «توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی» وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو سال پیش چنین اعتمادی به مرکز نداشتند، اما اکنون دو سال است که بخش پژوهش نمایشگاه قرآن را به مرکز فرهنگ و معارف قرآن سپردهاند. وی افزود: سازمان ملی جوانان و همینطور تمام مراجع و نهادهای تصمیمگیری، به نحوی بحثهای نظارتی خودشان را به مرکز واگذار کردهاند و ما ادعا کردهایم که میتوانیم این خلأ را پر کنیم و بسته به نیازهای آنها، نسبت آن نیازها را با قرآن و در واقع با معارف و مفاهیمی که از قرآن استخراج میشود و میتواند در قانونگذاری و طراحی آییننامهها تأثیرگذار باشد، بررسی کرده و راهکارهای مناسب را ارایه دهیم و این امر اگر اتفاق بیفتد، فراتر از کتاب و جزوه و ... است. این پژوهشگر قرآنی در ادامه تأکید کرد: این تلقی از قرآن میتواند در نهادهای تصمیمگیری اعمال و اجرا شود؛ مثلا سه سال پیش وقتی سند چشمانداز بیست ساله تنظیم شد، این طرح به مرکز فرهنگ و معارف قرآن واگذار شد و یکی از محققان ما آن را مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که بخشهایی از آن مشکلاتی جدی دارند و ما آنرا ترمیم کرده و کاستیهای آنرا برطرف کردیم و توصیههای لازم را قبل از آنکه برای تصویب خدمت مقام معظم رهبری برود، کردیم و بعد برای بازنویسی همه آن امور اعمال شد و این دقیقا همان جنبه کاربردی بودن مسائل است. وی با اشاره به اینکه مرکز فرهنگ و معارف قرآن به این امور بسنده نکرده است، گفت: این مرکز در بخش کتابهای مربوط به قرآن و معارف، تدوین کتابهای حوزه و دانشگاه و نظارت بر آنها را هم برعهده گرفت و یا تألیف کتابهایی را با عنوان تفسیر کودک، تفسیرجوان و تفسیر موضوعی در دستور کار خود قرار داد که همه اینها به معنای کاربردی کردن مسائل قرآنی است.
حسینی در پاسخ به این سؤال که حیطه علوم قرآن و تفسیر در حوزه و دانشگاه تا چه حد است، تصریح کرد: شرایط معکوس و متضادی در این باب در حوزه و دانشگاه است. اهتمام به تفسیر در حوزه به گونهای است که اگر بگوییم به علوم قرآنی بیمهری میشود، اغراق نکردهایم و در دانشگاه این امر برعکس است. دلیل آن این است که در عرصه علوم قرآنی دلنگرانی کمتر است و به عنوان یک علم، پژوهش در آن حساسیت کمتری دارد؛ چرا که در تفسیر میخواهیم بگوییم که خدا چنین و چنان گفته است و این جرأت برای همه فراهم نمیشود. وی ادامه داد: در محیطهای دانشگاهی شاید این احساس وجود داشته باشد که اساساً کسانی که بتوانند در دانشگاه چنین حرفهایی بزنند و از آنها پذیرفته شود، شاید اصولا نباشند. تفسیر بیشتر در حوزه مطرح است و علوم قرآن در دانشگاه و سمت و سوی پایاننامهها هم همینطور است. شوق و ذوق دانشجویان دانشگاهها به علوم قرآنی بیشتر است تا تفسیر. اما آنچه که نیازهای جامعه را مرتفع میکند، تفسیر است و علوم قرآنی مقدمه تفسیر است. حسینی در پایان با اشاره به جنبه کاربردی کردن مباحث قرآنی، گفت: چه بسا مباحث علوم قرآنی هیچ وقت نیاز جامعه نباشند و شاید بسیاری از مرم ما در پذیرفتن آن مشکلی نداشته باشند. مثلا در بحث اعجاز همه معجزه بودن قرآن را میپذیرند. ما در علوم قرآن اموری را میکاویم که بیشتر مردم مشکلی ندارند. در علوم قرآن بستر را فراهم میکنیم تا در عالم معرفت و دانشهای قرآنی، شائبهای نباشد، اما برای مرم شائبهای در کار نیست. لذا گاهی این تصور به ذهن میرسد که اگر علوم قرآنی را پاک یا کمرنگ کنیم و به جای آن معارف قرآنی را برجسته کنیم، به مشکلی برنمیخوریم. |
نظرات شما: نظر
بخش الکترونیک پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم / 20 |
گروه وبلاگ: برپایی کارگاه آموزش وبلاگنویسی قرآنی ویژه علاقهمندان از برنامههای آموزشی بخش الکترونیک پانزدهمین نمایشگاه بیناللملی قرآن کریم است. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) محمد هاشم نعمتاللهی؛ مسئول کارگاه آموزش وبلاگنویسی قرآنی در گفتوگو با خبرنگار سرویس وبلاگ ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این غرفه برای علاقهمندان و مخاطبان قرآنی برای خرید نرمافزار متناسب با نیاز نیز مشاوره دادهمیشود. وی در ادامه افزود: متأسفانه در دنیای مجازی علیرغم علاقه زیاد کاربران ایرانی به وبلاگنویسی، تعداد وبلاگهای قرآنی فعال و بهروز ناچیز است. وبلاگهای زیادی به نام قرآن، در سرویسدهندههای متفاوت ثبت شدهاند، اما تعداد کمی از آنها «فعالیت مؤثر» دارند. بنابراین ما در این فضا امکان آموزش وبلاگنویسی قرآنی را برای پژوهشگران قرآنی که علاقهمند به اشاعه مطالبشان هستند، فراهم کردیم. غرفه آموزش وبلاگنویسی قرآنی در پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم، پاسخگوی سؤالات مخاطبان است. پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در طول ماه مبارک رمضان از ساعت 10 صبح تا 10 شب در مصلای تهران واقع در خیابان شهید بهشتی پذیرای بازدیدکنندگان و علاقهمندان است. |
نظرات شما: نظر
افزایش سهم قرآن در فضای مجازی | ||||
گروه وبلاگ: با استفاده از قابلیتهای فضای مجازی میتوان از طریق ایجاد وبلاگها و وبسایتهای دینی و قرآنی در این فضا نور افشانی کرده و فضا را برای معاندان تنگ کرد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، محمد هاشم نعمتاللهی؛ مسئول کارگاه آموزش وبلاگنویسی قرآنی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، ضمن بیان مطلب فوق گفت: متأسفانه تفکر غلطی در جامعه ما درباره تکنولوژیهای نوینی مانند اینترنت وجود دارد که برگرفته از دیدگاههای محدود و بسته وابسته به این حوزه است. این دیدگاه نیز برگرفته از حضور کمرنگ ما در فضای مجازی است. ما وقتی مفهوم تاریکی را تعریف میکنیم، نبود نور را معادل با تاریکی میدانیم. بنابراین از تاریکی بیرون میآییم و فرار میکنیم که این راه درست و منطقی نیست. وی تصریح کرد: ما میتوانیم با استفاده از قابلیتهای این فضا و ایجاد وبلاگ، وب سایت و کانون گفتمان در مکانهایی که افراد معاند رخنه کردهاند، وارد شویم و این فضا را با نور افشانی خود امن و روشن کنیم.
وی ادامه داد: بسیاری از جوانهای ما سؤال و نیاز دارند و از طرفی دسترسی به منابع پاسخدهنده ندارند، ما میتوانیم در این فضا این امکان را به وجود بیاوریم. حضور ما در فضای مجازی و استفاده از قابلیتهای این فضا اولاً فضا را برای معاندان و مغرضان تنگ خواهدکرد و در مرحله دوم بستر گفتمانی را برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان فراهم خواهدکرد. نعمتاللهی حضور بلاگران قرآنی را در این فضا مؤثر دانست و گفت: بلاگران و فعالان قرآنی با ایجاد وبلاگهای مؤثر نقش مهمی را در گسترش فرهنگ قرآنی، مسئله انتظار و ظهور منجی و در نهایت کمک به نورافشانی در فضای مجازی ایفا میکنند. مسئول غرفه آموزش وبلاگنویسی قرآنی در پانزدهمین نمایشگاه بین اللمللی قرآن کریم درباره راههای جلوگیری از تولید محتواهای شبههناک در فضای مجازی گفت: ما در پایگاه پرسمان قرآنی لینک ثبت شناسه دانشپژوهان قرآنی ایجاد کردیم. وی در ادامه گفت: افراد علاقهمند به تولید محتوای صحیح دینی و قرآنی میتوانند از این طریق و نیز بانک اطلاعات قرآنی که شامل محتواهای صحیح تولید شده در حوزه مفاهیم قرآنی است، استفاده کرده و از این طریق پاسخ پرسشهای شبههبرانگیز خود را دریافت کنند. بلاگر «عصمت» همچنین ضمن مردود دانستن نگاه حذفی در این زمینه گفت: من به هیچ وجه به نگاه حذفی با سایتها و وبلاگهای شبهه ساز اعتقاد ندارم. ما باید از طریق ایجاد بستر گفتوگو به طور منطقی و صحیح به این پرسشها پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: ما میتوانیم از طریق کانون گفتمانهای قرآنی محیط را برای شبههسازان ناامن کنیم. اما برخورد حذفی با اینگونه محتواها از طریق هک کردن و ... مؤثر نبوده و سبب میشود تا بهطور مثال بلاگر در مرتبه بعدی با نام دیگر و دامنه مطالب بیشتر و البته عزم قویتر وارد این فضا شده و تولید محتوای شبهه ناک کند. بلاگر «قرآنبلاگ» در ادامه عدم شناسایی نیاز مخاطبان را یکی از دلایل تکراری بودن محتواهای قرآنی دانست و افزود: ما نیازها را شناسایی نکردیم و با زمان و افراد جلو نرفتیم، بنابراین دچار رکود شدیم. ما از نظر محتوا شاید کمتر دچار مشکل باشیم، چراکه محتواهای غنی در زمینه تفاسیر، ترجمه و ... موجود است، اما شناسایی نیازها به خوبی صورت نگرفته و فضای مجازی دچار مشکلی به نام کپی برداری از مطالب و تکراری بودن محتوا شدهاست. |
نظرات شما: نظر
اتاق «فکر، ایدههای نو و ابتکاری» جهت دریافت ایدهها، پردازش و بهکارگیری آنها در حوزههای مختلف قرآنی در بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم تهران راهاندازی شد. |
حجتالاسلام و المسلمین «سعید بهمنی»، مدیر بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با اعلام این خبر درباره هدف از راهاندازی این بخش در نمایشگاه بینالمللی قرآن افزود: از آنجایی که مردم مسلمان ایران با قرآن انس دیرینهای دارند و میکوشند تا به ابعاد و مفاهیم بلند آن دست یابند؛ هنگامیکه با آن رو به رو میشوند ممکن است مطالب و ایدههایی به ذهن آنان خطور کند. هر کسی با توجه به تخصص و درگیریهای فکری و اندیشهای خود، ایدههایی به ذهنش راه مییابد که شاید در ذهن و اندیشه دیگران راه پیدا نکند؛ از اینرو گردآوری این ایده و اندیشهها وقتی با متخصصان و کارشناسان امور قرآنی در میان گذاشته شود، میتواند کارهای مهمی را در حوزه قرآن به سامان رساند. وی درباره ضرورت و اهمیت اجرایی راهاندازی بخش ایدهها گفت: خط مشی بخش پژوهش حداکثر مشارکت همراه با حداکثر ارتباط مردم در راستای حداکثر خدمات متقابل به قرآن و ساحت آن است. دریافت ایدهها و اندیشههای ابتکاری و نو یکی از عواملی است که میتواند سطح ارتباط با مخاطبان را گسترش دهد تا در فرایند مشارکتجویانه، خدمات متقابلی را میان بازدیدکننده و کارشناسن پژوهش فراهم آورد. حجتالاسلام و المسلمین «بهمنی» درباره روش اجرایی این برنامه در نمایشگاه گفت: برای دریافت ایده و ابتکارات مختلف در حوزههای گوناگون قرآنی فرمهایی تهیه شده است تا صاحبان هر ایده و تفکر نو و ابتکاری آن را با محققان و کارشناسان در میان گذارند. برای پخته کردن طرح یکی از کارشناسان در اتاق فکر با شخصی که
وی افزود: کارشناس با توجه به ایدههای مطرح شده ملاحظات و دیدگاههای خود را مینویسد و ضمن ثبت ایده نهایی آن را ارزیابی کرده و بر پایه مولفهها و عناصری که در فرم آمده امتیازدهی میکند. مدیر بخش پژوهش پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن گفت: برای تشویق بازدیدکنندگان جهت ارایه ایدههای خویش برنامههای تشویقی نیز در نظر گرفته شده است که میتوان معرفی برترین ایدهها و انتخاب 15 ایده برتر و اهدای جایزه اشاره کرد. مدیر بخش پژوهش نمایشگاه در پایان یادآور شد: ایدههای برتر پس از بررسی و کارشناسی برای بهرهگیری در حوزههای مختلف قرآنی به مراکز و نهادهای مرتبط ارسال میشود تا درباره آن کار شود و نتایج علمی خود را نشان دهد. ایجاد بانک ایدهها و ارسال آن به مراکز مرتبط میتواند تأثیر شگرفی را برای ارتباط دو سویه میان مردم و قرآن پدید آورد و مردم را با قرآن و مسایل و مباحث آن درگیر کند. اگر ایدهها به وسیله کارشناسان مورد پردازش قرار گیرد، میتواند به عناوین تخصصی پژوهش تبدیل شود و خروجی مناسبی داشته باشد. وی در پایان گفت: علاقهمندان میتوانند هر روز از ساعت 10 صبح تا 10 شب برای طرح ایدههای خویش به غرفه اتاق فکر و ایدهپردازیهایی قرآنی مراجعه کنند. |
نظرات شما: نظر
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با 3 روز تاخیر و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان افتتاح می شود. |
ناصر گلدوزها، معاون پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در حالی این خبر را در نشست خبری نمایشگاه عنوان کرد که پیش از این ، تاریخ افتتاح این نمایشگاه 27 شعبان (19شهریور) عنوان شده بود. وی درباره این تغییر ناگهانی آن هم در فاصله زمانی اندک ، توضیح کاملی نداد و گفت: مشکلاتی که در برگزاری نمایشگاه داشتیم باعث شد تا زمان برگزاری به تاخیر بیفتد. گلدوزها در ادامه نشست به فراخوانی برای هنرمندان اشاره کرد و گفت: هنرمندان تا 20 شهریور فرصت دارند تا آثار خود را در زمینه هنرهای تجسمی و خوشنویسی با مضمون قرآنی به دبیرخانه نمایشگاه بین المللی قرآن ارسال کنند. ممیزی کتابها سیدعلیرضا فیض اصفهانی ، مدیر بخش نشر نمایشگاه نیز به «جام جم» گفت : امسال 185 ناشر در نمایشگاه حضور دارند که کتابهای خود را در حوزه دینی و قرآنی ارائه می کنند. وی در ادامه افزود: محصولاتی که در این بخش ارائه می شوند به دلیل حساسیتی که وجود دارد مورد بازخوانی و ممیزی قرار می گیرند تا در شان نمایشگاه باشند. همچنین 100 نفر از مدیران موسسات فرهنگی نیز محصولات خود را در نمایشگاه عرضه می کنند. بزرگ ترین ائتلاف قرآنی دانشگاهی دکتر قربانی ، مدیر بخش دانشگاهی نمایشگاه در ادامه نشست گفت : امسال و در نمایشگاه قرآن ، شاهد بزرگ ترین ائتلاف نهادهای قرآنی دانشگاهی خواهیم بود. سال گذشته 13 نهاد حضور داشتند؛ اما امسال 27 نهاد و سازمان دانشگاهی به صورت جدی در نمایشگاه قرآن حضور دارند همچنین 5 کشور خارجی نیز فعالیت های قرآنی دانشگاهی خودشان را ارائه می کنند. وی در ادامه افزود: یکی دیگر
یادبود 3 شخصیت برجسته محمدسعید میرزاجانی ، مدیر بخش مراسم و محافل نمایشگاه نیز با اشاره به حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد در نمایشگاه گفت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه قرآن با حضور آقای صفارهرندی برگزار خواهد شد و درصدد هستیم تا از دیگر مقامات نیز در افتتاحیه آن بهره ببریم ؛ البته در طول برگزاری نمایشگاه و در برنامه ویژه ای که در شب میلاد خجسته امام حسن مجتبی (ع) خواهد بود با حضور دکتر احمدی نژاد از خادمان قرآن تجلیل می شود و اختتامیه نمایشگاه نیز با حضور دکتر حدادعادل برگزار خواهد شد. وی در ادامه افزود: از دیگر مراسم هایی که امسال به شکل ویژه برگزار خواهد شد، بزرگداشت 3 شخصیت بزرگ علمی و دینی است که در سال گذشته به رحمت خدا رفتند. آیت الله معرفت ، آیت الله مشکینی و استاد علی اربابی 3 شخصیتی هستند که نکوداشت آنها در نمایشگاه برگزار می شود. نمایش زنده نمایشگاه در سراسر دنیا حجت الاسلام سعید سالاریان ، مدیر بخش الکترونیک نیز در این نشست گفت: بیش از 70 شرکت یکهزار نرم افزار و محصولات قرآنی خود را در پانزدهمین نمایشگاه قرآن ارائه می کنند. وی همچنین از پخش زنده فضای نمایشگاه در سراسر دنیا خبر داد و گفت: فضایی را ایجاد کرده ایم که هر کسی
بازخوانی متون کهن دینی فاضل نظری ، مدیر بخش جلوه های ادبیات در قرآن نیز با اشاره به 10 شب شعر بزرگ در نمایشگاه قرآن به «جام جم» گفت: تقریبا تمام شاعران بزرگ و جوان که در سراسر کشور آثاری در خور و شایسته و مرتبط با مفاهیم قرآنی خلق کرده اند، در بخش ادبیات حضور خواهند داشت. وی در ادامه گفت: بازخوانی متون کهن ادبیات فارسی که محتوای دینی و آیینی دارند، به همراه اجرای مسابقه پیامهای کوتاه قرآنی و ساخت یک فیلم مستند از هنرمندان و نویسندگان و شاعران قرآنی ، از دیگر برنامه های بخش ادبیات نمایشگاه است. حضور مستقل حوزه های علمیه حجت الاسلام فاکرمیبدی ، مدیر بخش حوزه هم با اشاره به تاکید مدیر کل حوزه علمیه قم بر حضور مستقل حوزویان در نمایشگاه گفت: امسال برای اولین بار شاهد راه اندازی بخشی مستقل برای حوزویان هستیم. وی در ادامه گفت: قم ، اصفهان و خراسان به اضافه حوزه علمیه خواهران 4 حوزه شاخص کشور هستند که توانمندی ها و استعدادهای خودشان را در قالب آثار مکتوب ارائه خواهند کرد. نشستهای علمی تخصصی با عنایت به موضوعات موردنیاز روز، برگزاری مسابقات علوم قرآنی ، تقدیر و تکریم از پیشکسوتان آموزش قرآن در حوزه ، از جمله برنامه هایی است که در این بخش برگزار خواهد شد. نشانی پایگاه نمایشگاه بین المللی قرآن :http://quranexhibit.com |
نظرات شما: نظر
پارسیبلاگ و پایگاه اینترنتی آیتالله نوری همدانی هک شدند |
گروه وبلاگ: پارسیبلاگ و پایگاه اینترنتی آیت الله نوری همدانی مورد حمله دو گروه هکر ایرانی قرار گرفتهاند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از پرشین هک، پارسیبلاگ که یک سرویسدهنده خدمات وبلاگ است که عده اعضای آن از وبلاگنویسان دینی و قرآنی هستند و وبسایت آیتالله نوری همدانی از مراجع تقلید توسط دو گروه هکری ایرانی طی دیروز و امروز مورد حمله و هک قرار گرفتند. پایگاه آیتالله نوری همدانی با دو زبان فارسی و عربی در دسترس کاربران است که زبان برنامه نویسی این سایت نیز ASP است. هکران پارسیبلاگ هدف خود را از این حمله، ضعف امنیت این سرویسدهنده اعلام کرد. توجه بیشتر به سایتهای دینی که تولیدکنندگان محتوای دینی و ارزشمند در اینترنت هستند باید در دستور کار برنامهریزان و سیاستگزارن سیستم اینترنت کشور باشد. |
نظرات شما: نظر
| ||||||
گروه اندیشه: قرآن، محل وحدت و روایات نادرست، منشأ اختلاف است لذا بازنگری در روایات با ارجاع و تطبیق آن با قرآن و تأکید بر مشترکات از عوامل اصلی ایجاد وحدت است. «جعفر نکونام»* دکترای علوم قرآن و حدیث در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در باب وحدت ضمن بیان مطلب فوق گفت: آیات زیادی در قرآن کریم است که بر وحدت تأکید میکنند، اگر ما رویکرد قرآن را در نظر داشته باشیم و در موضعگیری خود بر آن عمل کنیم به این تفرقهای که دچارش هستیم مبتلا نمیشدیم، اساسا قرآن خودش محل وحدت است و در مواقعی که اختلاف به وجود میآید به ما توصیه میشود که به قرآن مراجعه کنیم. وی با بیان این مطلب که هرچه اختلاف است از روایات نادرست شیوع پیدا میکند، گفت: روایات و احادیث موجب تفاسیر مختلفی شده است که در دست ما وجود دارد و این تفاسیر وهمهای مختلفی به وجود میآورد و به گونهای میشود که فرق اسلامی یکدیگر را تکفیر میکنند. {پس باید روایات را به قرآن ارجاع داده و با آن تطبیق دهیم تا درستی و نادرستی آن از هم متمایز شود در اینصورت روایات نیز منشأ وحدت خواهند شد.} عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: وقتی قرآن خطاب به اهل کتاب که مسلمان نیستند میگوید: «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا ...» (سوره مبارکه آل عمران، آیه شریفه 64) بیایید روی مشترکات تأکید کنیم، خدای یگانه را بپرستیم و به حداقلها تأکید کنیم حال با این بیان قرآن که به اهل کتاب گفته است، جای ندارد که ما مسلمین به اشتراکات توجه کنیم که در قریب به اتفاق عقاید و احکام این اشتراکات وجود دارد.
سردبیر «صحیفه مبین» در رابطه با دامن زدن به اختلافات از سوی عوام شیعه و اهل سنت گفت: متأسفانه عوام شیعه و عوام اهل سنت فقط شیعه و سنی بودن خود را در آن میدانند که به اختلافات دامن بزنند، افراطیون شیعه سعی دارند خلفا را لعن کنند و دشنام بگویند در حالی که این کارها به جهات مختلف کار نادرستی است. عضو هیئت مدیره انجمن علوم قرآن و حدیث ایران گفت: متأسفانه برخی از افراطیون و به تبع آنها عوام لعن خلفا را به طور علنی حتی در سایتها و وبلاگها ترویج میدهند، در حالیکه این لعن موجب خصومت بین شیعه و سنی میشود و حتی موجب تکفیر و کشتن آنها توسط یکدیگر میشود. «نکونام» با بیان کلامی از امیرالمؤمنین (ع) ادامه داد: حضرت امیر (ع) میفرمودند: «اگر زیر این عمامه من عامل اختلاف است آن را بگیرید و از بین ببرید.» ایشان حتی زمانیکه با شامیان در جنگ صفین» ستیزه میکند و یارانش به طرفداران معاویه دشنام میدهند، میفرمایند: «إنی أکره أن تکونوا سبابین؛ من دوست ندارم که شما از دسته سبابین باشید.» شما میبینید که ما دشمنان خود را که حتی با ما ستیزه میکنند و از مسلمانان هستند را هم نباید دشنام دهیم و از جرگه اسلام و دیانت خارج کنیم؛ زیرا در اسلام هست که اگر کسی «سلام» اسلامی داد ما باید او را مسلمان در نظر بگیریم نه اینکه کافر تلقی کنیم. وی ادمه داد: در مورد مواجه و جنگ میان اصحاب حضرت امیر (ع) و خوارج میبینیم که ایشان راجع به خوارج میگویند: «نگویید اینها مشرک و منافق هستند بلکه بگویید اینها برادران ما هستند که بر ما شورش کردند.» در اینجا میبینیم حضرت امیر (ع) با کسانی که سر جنگ با آنها دارد میگوید: «آنها را از جرگه اسلام خارج نکنید»
«جعفر نکونام» در رابطه با شیوه ایجاد وحدت بین مسلمانان گفت: شیوه محبتآمیز و مدارا ما را در پیشبرد این هدف والا (ایجاد وحدت) که روش ائمه (ع) نیز بوده است، بسیار کمک میکند، ما میبینیم که حضرت رسول (ع) و یارانش موظف بودن که در مقابل کافران مشرکی که با آنها سر جنگ داشتند شدت نشان دهند نه این که فحاشی کنند و در مقابل بین خودشان مودت و رحمت را جاری کنند «مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا ...» (سوره مبارکه الفتح، آیه شریفه 29). وی مشکل اصلی اختلافات را به افراطیون دو مذهب نسبت داد و گفت: مشکلی که از دیرباز در شیعه و اهل سنت وجود دارد مشکل افراطیها بوده است؛ زیرا در ناحیه نقل حدیث و جعل حدیث میبینیم که «نواصب» به جعل حدیث روی میآورند، نواصب دشمنان اهل بیت (ع) هستند که از زمان روی کارآمدن معاویه و تثبیت حکومت او بعد از امام حسن (ع) پیدا شدهاند و جعل حدیث را برخلاف اهل بیت (ع) شروع کردند. وی در ادامه گفت: نواصب بسیاری از احادیث فضیلت را تحریف کردند و به خلفا نسبت دادند و در باب فضائل خلفا میبینیم که جعل بسیاری از سوی نواصب صورت گرفته است در میان شیعه هم از زمان صادقین (ع) «غلات» به طور عمده روی کار آمدند و در فضیلت اهل بیت (ع) در مخالفت با خلفا احادیثی را جعل کردند به طوری که اگر بخواهیم جعلیات غلات را جمع کنیم چند جلد کتاب میشود و آنها بزرگترین مشکل را ایجاد کردهاند و موجب شدند تا با تسمک به روایات آنها بر اهل سنت بتازیم و موجب اختلاف و خونریزی شدند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *دکتر «جعفر نکونام» سال 1343 در گلپایگان متولد شد و تحصیلات دبیرستان را در رشته اقتصاد اجتماعی در روستای سعیدآباد گلپایگان به پایان برد. وی دوره کارشناسی خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی تهران در رشته دبیری الهیات و معارف اسلامی گذراند همچنین مقطع کارشناسیارشد را در همان دانشکده در رشته علوم قرآن و حدیث پایان برد و برای اخذ دکترای خود وارد دانشگاه تربیت مدرس شد و در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه در رشته علوم قرآن و حدیث فارغالتحصیل شد. از ایشان تاکنون 4 عنوان کتاب و 22 عنوان مقاله در مجلات داخلی (اعم از علمی و پژوهشی، علمی و ترویجی، و عادی) به چاپ رسیده است. |
نظرات شما: نظر
یک کارشناس قرآن: ایجاد وحدت رویه در رسمالخط قرآن یک ضرورت است | ||||||||
گروه فعالیتهای قرآنی: یکپارچگی در رسمالخط قرآن رایج کشور نه تنها یک ضرورت برای توسعه سواد قرآنی است بلکه از لوازم اصلی وحدت ملی و انسجام اسلامی به شمار میرود. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) رضا نباتی، کارشناس قرآن با بیان این مطلب به تاریخچهای از روند تغییر در رسمالخط قرآن پرداخت و گفت: رسمالخط قرآن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شیوه ایرانی و با خط هنرمندان قرآننویس مانند استاد طاهر خوشنویس و نیریزی و دیگران انجام میشد، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ظهور خط زیبا و مردم پسند خطاط سوری عثمان طه این رسمالخط و رسمالخط کشورهای عربی به تدریج رواج یافته و میتوان گفت از دهه 60 این خط رایج شد و کمکم جای خطهای دیگر را گرفت.
وی افزود: خط عثمان طه در عین چشمنوازی و متقن و مستدل بودن مشکلاتی را برای خوانندگان فارسی زبان به همراه داشت، شلوغی اعراب، حرکات کشیده اضافی، علائم ناخوانا و علائم تجویدی باعث شلوغی رسمالخط شد و حتی حافظان و قاریان قرآن هم در بدو امر دچار مشکل و اشتباه میشدند که در دهه 60 بسیار مشهود بود اما رفته رفته به عادت تبدیل شد. وی اظهار کرد: خط عثمان طه دو اشکال عمده دارد؛ یکی این که بسیار شلوغ است و علائم زائد زیاد دارد و در هر صفحه حدود 200 علامت زاید وجود دارد که در مجموع قرآن بیش از 120 هزار علامت زاید را شاهد خواهیم بود، (علامت زاید هم به حرکاتی میگوییم که بود و نبود آن تفاوتی ندارد بلکه بودن آن خواننده را دچار اشکال میکند) مانند «نوحیها» که دارای حرکات اضافه در زیر «ح» و «ه» است. نباتی تصریح کرد: دومین اشکال این خط آن است که خطاط سعی کرده است تا تجوید را وارد خط کند اما نتوانسته است اغلب قواعد تجویدی را اعمال کند، ضمن اینکه یک قاری قرآن موارد تجویدی را میداند و لزومی برای آن در خط نیست و کسی که تجوید نمیداند، دچار اشکالات متعددی در تلاوت قرآن میشود. این کارشناس قرآنی تصریح کرد: در دهه 70 به بعد با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای قانونمند شدن رسم الخط و وحدت رویه در کشور، مرکز طبع و نشر قرآن کریم راهاندازی و طرح جدیدی برای رسمالخط ارایه شد، در این شیوه سعی شده است تا از محاسن رسم الخطهای موجود از جمله خط عثمانطه که زیبایی چشم نوازی دارد استفاده و در عین حال از مشکلات این خط پرهیز شود. وی گفت: بر این اساس، کتابت قرآن براساس رسمالخط عثمان طه با حذف حرکات زاید به شیوهای خلوت و آسان و نزدیک به املای فارسی تهیه و تنظیم شد و چند خطاط ایرانی نیز هم اکنون به این شیوه خطاطی میکنند و مصاحف آنان نیز به چاپ میرسد. نباتی افزود: از دهه 70 به بعد سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به تنظیم و تصحیح مجدد خط نیریزی کرد و با شمارگان بالا قرآن را چاپ و توزیع کرد ولی مورد استقبال مردم واقع نشد، از دهه 80 به بعد این سازمان اقدام به تغییر شیوه خط عثمانطه کرد و حروف و علائم آن را براساس شیوههای قدیم ایرانی تغییر داد، این دخل و تصرف در خط عثمانطه بدون رعایت قانون «کپی رایت» و بدون اجازه از خطاط صورت گرفته است. وی افزود: مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی این خط را به شدت ترویج میکنند و علیه خط عثمانطه و خط کم علامت مرکز طبع و نشر قرآن تبلیغات منفی به راه انداختهاند که مناسب است مسئولان دو مرکز به این وضعیت سر و سامان دهند به ویژه در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی شایسته است، میزگرد علمی و چالشی درباره این موضوع بگذارند و اختلافات را به طور منطقی، علمی و خداپسندانه حل کنند. نباتی افزود: برای کشور ما زیبنده نیست که پس از گذشت 27 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز یک رسمالخط استاندارد برای خودمان نداریم در حالی که بسیاری از کشورهای اسلامی برای خود رسم الخط واحد دارند.
این کارشناس قرآنی تصریح کرد: از سوی دیگر ما خطاطان خوبی مانند استاد «صمدی» «موحد» «بنی رضی» و ... داریم که میتوانیم از وجود آنان بهرهمند شویم و خط آنان را رواج دهیم. نباتی گفت: البته آموزش و پرورش بنا دارد 650 هزار قرآن به شیوه کم علامت چاپ مرکز طبع و نشر قرآن در مدارس خود توزیع کند که 137 هزار جلد از آنها توزیع شده و بازده خوبی هم داشته است. وی در ادامه به برخی از اشکالات خط قرآن چاپ سازمان دارالقرآن الکریم اشاره کرد و گفت: در شناسنامه این قرآن که در صفحه آخر درج شده است، چنین آمده: «خطاط عثمان طه(براساس رسم الخط املائی)» که با کمی دقت در آیات و عبارات این مصحف، به سادگی میتوان فهمید که ادعای رسم الاملائی بودن این قرآن کاملا مخدوش است، زیرا در بسیاری موارد، کلمات براساس رسمالمصحف مغایر با املای عربی نوشته شده است و برخی کلمات به صورت گزینشی به شیوه رسم الاملاء تغییر کرده است، که این نشانگر عدم احاطه طراحان و تغییردهندگان، به ویژگیهای مربوط به رسم الخط قرآن اعم از رسم المصحف و رسم الاملاء است که چند نمونه از این موارد در ذیل میآید: *در کلمه «سماوات» که در رسم المصحف، بدون الف و در رسم الاملاء با دو الف نوشته میشود، در این مصحف با یک الف نوشته شده و الف دیگر مخدوف مانده است(رسمالمصحف«سموت» و رسم الاملاء «سماوات» و در این قرآن«سموات») *رسم المصحف الصلوة، الزکوة، الحیوة؛ رسم الاملاء، الصلاة، الزکاة و الحیاة و در این قرآن، به صورت رسمالمصحف ابقاء شده است نه رسم الاملاء. *رسم المصحف: ادریک، ضحیها، مثویه، ینهیهم و ...؛ در رسم الاملاء: ادراک، ضحاها، مثواه، ینهاهم و ...که در این قرآن به صورت رسم المصحف آمده نه رسم الاملاء. *رسم المصحف: ءانست، ءانذر تهم، اءنٌک و ...؛ رسم الاملاء: اانت، اانذرتهم، اانٌک و ...که در این مصحف، رسم الاملاء رعایت نشده بلکه به شیوه رسم المصحف آمده است. این کارشناس قرآن گفت: در رعایت شیوه علامتگذاری نیز وحدت رویه و انسجام مشاهده نمیشود، چه در اکثر کلمات که به صورت رسمالمصحف است و چه در آن دسته کلماتی که به صورت رسمالاملاء آمده، علائم به صورت ناهماهنگ نوشته شده که مثالهای زیر نمونهای از آنها است: *در این مصحف، الف کوچک گاه قبل از «ی»ناخوانا و گاه روی «ی» ناخوانا نوشته شده است به طور مثال در کلمات «علی و موسی» الف کوچک، روی «ی» نوشته شده ولی در «بالهدی، استوی و سلوی» قبل از «ی» نوشته شده است. *درباره «واو» ناخوانا نیز الف کوچک باید قبل از واو نوشته شود، ولی در این مصحف روی واو نوشته شده و اغلب خوانندگان را به اشتباه میاندازد به طور مثال در کلمات «صلوه و زکوه» در آیه 43 سوره مبارکه بقره که الف کوچک روی «واو» آمده است. *علامت مد در جاهای مختلفی آمده است به طور مثال در آیات 13 و 14 سوره مبارکه بقره در مقایسه با کلمه «قالوا» گاهی علامت مد روی «واو» گذاشته شده و گاهی روی «واو و الف» ناخوانا آمده و گاهی هم روی «الف» ناخوانا قرار گرفته است.
*در رسم المصحف، کلماتی مانند «خاسئین و صابئین» همزه بدون دندانه نوشته میشود در صورتی که رسم الاملاء باید با دندانه باشد که در این مصحف رعایت نشده است، در صورتی که همین قاعده در کلمه اسراییل (بقره /83 )رعایت شده است: اسرءیل، اسراییل *در آیه 102 سوره بقره برخی کلمات مانند «الشیاطین» به صورت رسم الاملاء نوشته شده است اما در همان آیه، در کلمات «سلیمان، هاروت، ماروت، اشتراه» رسم الاملاء رعایت نشده بلکه به صورت رسمالمصحف آمده است. *در آیه 69 سوره یوسف در کلمه «ءاوی» اولا رسم الاملاء رعایت نشده و ثانیا علامت مد روی «ی» ناخوانا نوشته شده که افراد عموما به اشتباه میافتند و به جای الف مدی که حرف مد است «ی» ناخوانا را میخوانند و مد میدهند. *کلمه جیء در آیه 69 سوره زمر از رسم المصحف دو وجهی است ولی در این قرآن مطابق وجه مشکلتر نوشته شده یعنی «جایء» در حالی که کلمه قبل از آن یعنی «کتاب» را رسم الاملائی نوشتهاند. *کلمات «قواریرا، یتلوا، ثمودا و ساوریکم» در رسم الاملاء حتما باید به این صورت بیاید «قواریر، یتلو، ثمود، ساریکم»، در صورتی که همان رسمالمصحف اعمال شده است. وی در پایان تاکید کرد: در نتیجه حتی یک صفحه در این قرآن نیست که این گونه اشکالات در آن دیده نشود و به نظر میرسد اشاعه این قرآن به عنوان رسم الاملاء در این شمارگان و به این شکل آن هم در سراسر کشور، نیازمند تامل و بازنگری است. |
نظرات شما: نظر