مدیر پارسیبلاگ: از طرحهای سازمانهای قرآنی استقبال میکنیم |
گروه وبلاگ: در سال جدید از طرحهایی که از سوی سازمانها و نهادهای قرآنی مطرح شود استقبال کرده و با این سازمانها همکاری خواهیم کرد. «محمدرضا فخری» مدیر پارسیبلاگ در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با بیان مطلب فوق گفت: به دلیل اینکه پارسیبلاگ از سوی نهادی خاص حمایت مالی نمیشود و اجرای طرحهای قرآنی مستلزم صرف هزینه است این سرویسبلاگ بهتنهایی طرح خاص قرآنی را در سال جدید ندارد. وی در ادامه یادآور شد: اما پارسیبلاگ از طرحها و برنامههای قابل اجرای سازمانهای متولی امر قرآن برای بسط و گسترش قرآن در فضای مجازی و بهخصوص وبلاگها حمایت کرده و حاضر به همکاری با این سازمانها است. «فخری» با اشاره به اینکه بیش از صد قالب متنوع در پارسیبلاگ وجود دارد بیان کرد: در سال جدید احتمال اینکه قالب جدیدی به لیست قالبهای پارسیبلاگ افزوده شود بسیار کم است زیرا در حال حاضر بیش از صد قالب متنوع در پارسیبلاگ در اختیار کاربران قرار داده شده تا بتوانند مطابق با سلیقهی خود از آنها استفاده کنند. مدید پارسیبلاگ در ادامهی برنامههای سال جدید خاطرنشان کرد: پارسیبلاگ دائماً در حال افزایش توسعه امکانات این سرویسبلاگ برای کاربران خود بوده و این روند از اهداف ثابت پارسیبلاگ است، همچنین در زمینههای مدیریتی و محتوایی نیز برنامههایی داریم که هنوز به مرحلهی تصویب نهایی نرسیدهاست. پارسیبلاگ با بیش از سیهزار وبلاگ ثبت شده، اینروزها به محل تجمع وبلاگنویسان دینی تبدیل شدهاست. |
نظرات شما: نظر
رئیس جمهور در پیام نوروزی: یکتاپرستی و تقوا سرمایه ملت پیشتاز ایران است | ||||||||||
گروه سیاسی: محمود احمدینژاد در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال 1386 شمسی با تبریک عید نوروز و فرارسیدن سال جدید، تصریح کرد: سرمایه ملت پیشتاز ایران در این راستا یکتاپرستی و تقوا است و بدون تردید همین سرمایه، ملت ایران را به مقصد میرساند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) محمود احمدینژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال 1386 هجری شمسی با تبریک آغاز سال نو و عید نوروز به همه مردم ایران زمین و همه ایرانیان در نقاط مختلف جهان و همه کسانی که نوروز پر رمز و راز و سرتاسر زیبایی را جشن میگیرند، نوروز را جلوهای از حیات حیلایموت عنوان کرد و گفت: آغاز بهار و شکوفههای حیات و زندگی در طبیعت آیتی از جمال بیمثال الهی است که دگرگونی و شور و نشاط و نور دلهای ماه به اراده اوست. رئیس جمهور با بیان اینکه در آغاز سال 86، شادی ملت ایران به دلیل همزمانی آغاز نوروز و آغاز ماه ربیعالمودلود پیامبر گرامی اسلام پس از صدها سال مضاعف است، ابراز امیدواری کرد که سال جدید برای ملت ایران پربرکت و عزتمند باشد.
احمدینژاد سال 85 را سالی سرشار از کوشش، جوشش، عزت، مجاهدت همگانی و افتخار برای ملت ایران دانست و افزود: در سال گذشته در عرصه علمی و فناوری پیشرفتهای بزرگ و دستاوردهای ارزشمندی برای ملت ایران بدست آمد و در عرصه اقتصادی نیز گامهای بلندی در زمینههای مختلف از جمله در سرمایهگذاری داخلی و خارجی و سازندگی برداشته شد بطوریکه حجم تقاضا برای سرمایهگذاری داخلی دو برابر و در سرمایهگذاری خارجی نیز این حجم چند برابر شده است. احمدینژاد افتخارآفرینی جوانان ایرانی در بخشهای گوناگون را یادآور شد و گفت: در سال 85 در عرصه فرهنگی امید و تلاش، ایمان و محبت و عشق به انسانها و آرمانهای الهی در ایران موج زد. رئیس جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات پرشور و راهپیماییهای حماسی و سرنوشتساز و با بیان اینکه افزایش دو برابری کار عمرانی و اجرای صدها مصوبه استانی شور و تلاش و کار در کشور را دو چندان کرده است، تأکید کرد: وحدت، امید و عزم ملی برای سازندگی، سرلوحه کار دولت و ملت ایران در سیاست داخلی طی سال 85 بود.
احمدینژاد سیاست خارجی ایران در سال گذشته را پرنشاط، پرتحرک و تأثیرگذار و مطمئن در گسترش روابط دوستانه با سایر ملتها و دفاع از حقوق ملت ایران دانست و گفت: در سال 85 دهها قرارداد جدید میان ایران و سایر کشورها امضا شد و همچنین دهها طرح مشترک به بهرهبرداری رسید. احمدینژاد با بیان اینکه برنامههای دولت در سال 86 قویتر، گستردهتر و منسجم تر ادامه خواهد یافت، تأکید کرد: اجرای سیاستهای مترقی و انقلابی اصل 44 و توزیع گسترده سهام عدالت که در سال گذشته به 12 میلیون رسید و همچنین واگذاری شرکتهای دولتی از طریق بورس هرچه سریعتر ادامه مییابد. رئیس جمهور با اشاره به ایجاد فرصتهای کار و تلاش سازنده برای آحاد مردم و توزیع عادلانه تسهیلات ارزان قیمت بانکی اشتغالآفرین در سال 85 گفت: در سال گذشته حدود 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی میان جوانان توزیع شد که زمینه ایجاد 650 هزار شغل را پایهگذاری کرد. احمدینژاد اقدامات دولت در کاهش نرخ سود بانکی و تمرکزگرایی را خاطرنشان کرد و افزود: در سال 85 ضمن کنترل واردات، مردم و شرکتها برای صادرات بهعنوان پایه تولید و اشتغال تشویق شدند که با ثابت ماندن تقریبی میزان واردات، میزان صادرات کالاهای ایرانی با افزایش بیسابقه و رشدی 39 درصدی به بیش از 15 میلیارد دلار رسید که از این رقم دو میلیارد دلار مربوط به صادرات کالاهای کشاورزی بود.
رئیس جمهور با اشاره به تلاشهای دولت برای حل ریشهای مشکل مسکن، تقویت بخش کشاورزی، توسعه روستایی و خرید نقدی محصولات کشاورزی تأکید کرد: برنامههای دولت برای توسعه فرهنگی و مهرورزی، توسعه صنعت و سرمایهگذاری مراکز تفریحی و گردشی، امکان سفر برای مردم، ساخت زیربناها، تولید نیرو، توجه بیشتر به اقشار کم درآمد و توزیع عادلانه منابع در سال 86 با سرعت بیشتر و گستردهتر جلو خواهد رفت. احمدینژاد با بیان اینکه دولت برای نخستینبار و داوطلبانه در قانون بودجه 86، هزینههای مصرفی خود را کاهش داده است، گفت: دولت تلاش خواهد کرد نظیر سال گذشته با جلوگیری از سواستفادهها و کاهش هزینههای غیر ضرور، بازدهی را افزایش دهد. رئیس جمهور با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه به فضل الهی امسال سرشار از پیروزی و پیشرفت و عزت برای جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، گفت: ایران متعلق به همه ما است و همه باید در راه آبادانی آن بکوشیم و دست در دست هم و با محبت و عشق در راه پیشرفت و تعالی آن تلاش کنیم. احمدینژاد با بیان اینکه برخی قدرتهای بزرگ با پیشرفت ملت ایران و دوستی و عزت ملتها مخالفند، به تلاش این قدرتها در راستای عقب نگهداشتن ملتها برای تحکیم سلطه خود بر آنها اشاره و تأکید کرد: قدرتهای زورگو منافع ملتهای خود را نیز رعایت نمیکنند و به تنها چیزی که میاندیشند، پرکردن جیب و تأمین منافع گروهها، احزاب و کمپانیهای وابسته به خودشان است. رئیس جمهور با اشاره به اقدامهای برخی قدرتهای بزرگ در راستای جنگ روانی و تبلیغاتی به منظور تأمین منافع نامشروع خود از جمله تحریف تاریخ، ساخت فیلم و مشوه جلوه دادن چهره ایران و ایرانی و سایر ملتها گفت: آنها در مقابل منطق مستحکم ملت ایران شکست خوردهاند و از جانب سایر ملتها هم طرد شدهاند و درصددند با جنگ روانی و تبلیغاتی و تلاش برای سواستفاده از سازمانهایی که خودشان ساختهاند و بهطور انحصاری بر آنها حاکمند، جلوی پیشرفت ملت ایران و سایر ملتها را بگیرند.
احمدینژاد با بیان اینکه آنها با تلاشی مذبوحانه و شکست خورده و ناشیگری میخواهند ملت ایران را در مقابل سایر ملتها جلوه دهند در حالیکه همه ملتها خوب و به دنبال پاکی و مهربانی و عدالت هستند، افزود: ملت ایران در طول تاریخ پیامآور صلح، دوستی، یگانهپرستی، اندیشه پاک، عدالت و مهرورزی برای همگان و حامی همه ملتها بوده است. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران پایهگذار بسیاری از علوم و صنایع و اندیشهها بوده و همواره دستاوردهای خود را سخاوتمندانه در اختیار بشریت قرار داده است، گفت: آنچه از ملت ایران به دیگران رسیده است علم، هنر، اندیشه، فرهنگ و روحیه پاکی، صداقت و خداپرستی بوده است و پیامبر عزیز اسلام نیز پرچمدار مهرورزی و عدالت برای جهانیان است. احمدینژاد با بیان اینکه مشکل جهان امروز عدهای صهیونیسیت نژادپرست هستند که با دستاندازی به مراکز قدرت و رسانه میخواهند جهان را در سختی و فقر و کینهورزی نگه دارند تا حاکمیت خود را تثبیت کنند، تصریح کرد: ملت بزرگ ایران با این روند مخالف است و بر مواضع حق خود محکم ایستاده است ولی آنها متوجه نیستند که با روشهای شکست خورده به مصاف ارزشهای انسانی و تمدن بشری و ملتها بهخصوص ملت بزرگ ایران آمدهاند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه دشمنان میدانند که قادر نیستند آسیبی به ملت ایران وارد کنند اما تلاش دارند با هیاهو و جنجال ما را وادار به عقبنشینی نمایند و جلوی تکامل بشر را بگیرند، گفت: آنها قطعاً نمیتوانند به خواسته خود برسند و بهترین راه برای آنان اذعان به حق ملت عزیز ایران و تن دادن به قانون و عدالت است.
احمدینژاد با بیان اینکه علیرغم میل آنان بشریت به سوی قلههای کمال انسانی و ارزشهای الهی، عدالت و خداپرستی در حرکت است، تأکید کرد: سرمایه ملت پیشتاز ایران در این راستا یکتاپرستی و تقوا است و بدون تردید همین سرمایه، ملت ایران را به مقصد میرساند. رئیس جمهور با قدردانی صمیمانه از همه ملت بهدلیل تلاش برای تعالی کشور، حضور در 22 بهمن و انتخابات و استقبال و تشویق خادمان خود به خدمت بیشتر، گفت: از جوانان، کارگران، فرهنگیان، دانشگاهیان، کشاورزان، اصناف و بازاریان، علما و دانشمندان تشکر و قدردانی میکنم و امیدوارم سال 86 سال علم و تلاش و درخشش جوانان، دانشمندان، متخصصان، تجار، ورزشکاران، کشاورزان، کارگران، دانشگاهیان و صنعتگران ایرانی در عرصههای گوناگون باشد. |
نظرات شما: نظر
نظرات شما: نظر
جانشین مرکز فرهنگ و معارف قرآن:/5 برپایی همایش پژوهشهای قرآنی قلمرو برداشت از قرآن را ضابطهمند میکند | |||||||
گروه فعالیتهای قرآنی: برپایی همایشهایی مانند قرآن و علوم روز میتواند به روشن شدن قلمرو برداشت و بهرهمندی از قرآن کریم و ضابطهمند ساختن این برداشتها کمک کند.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجتالاسلاموالمسلمین «سعید بهمنی» جانشین مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان این مطلب گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، گرایش جامعه عمومی و نیز فرهیختگان و نخبگان جامعه به قرآن به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است با این همه هنوز با سطح انتظار و مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم؛ هنوز قرآن آن گونه که باید از غربت بیرون نیامده است؛ هنوز جای کار و فعالیت در این زمینه بسیار فراوان است؛ از این رو به طور اصولی هر حرکتی از جمله برگزاری همایشهای قرآنی به نوبه خود به فضاسازی در این زمینه کمک خواهد کرد.
وی افزود: انتظار از قرآن در قرون اخیر به ویژه در قرن چهاردهم با انتظار از این موهبت بی نظیر الهی در گذشته متفاوت است؛ در گذشته بیش از هر چیز به ابعاد ادبی، فقهی و اعتقادات و توصیههای اخلاقی در قرآن کریم توجه میشد ولی از قرن چهارده به این طرف، برداشتهای اجتماعی از قرآن رو به فزونی نهاده و این انتظار در بسیاری از مؤمنان قرآن کریم شکل گرفته است که باید قرآن به عنوان کتابی جامع پاسخگوی همه نیازهای بشری باشد از جمله این نیازها، ابعاد مختلف علمی است که هر روز گسترش پیدا میکند و از آن به عنوان «علوم روز» یاد میشود. بهمنی اظهار کرد: برخی با استدلال به آیه کریمه « وَنَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِکُلِّ شَیْءٍ » انتظاری فراگیر از کتاب الهی را مطرح میکنند که به وسیله برخی اخبار نیز تأیید میشود؛ برخی نیز «کل شی» را مقید به هدایت و سعادت انسان میکنند و انتظار فراگیر را محدود به مطالبی میکنند که متضمن سعادت و هدایت انسان است ولی هر دو دسته اذعان دارند که قرآن کریم هر جا که لازم بوده به تبیین گزارههایی پراخته است که از جنبههای مختلف علمی اعم از علوم عقلی، اعتباری یا تجربی برخوردار است. جانشین مرکز فرهنگ و معارف قرآن تصریح کرد: به این ترتیب اگر چه ممکن است قرآن به گونه معمول در کتابهای علمی به بیان مطالب علمی نپرداخته است ولی دربردارنده مطالبی است که میتواند بسیار فراتر از یافتههای بشر در هر زمانی باشد از این رو همه معتقد هستند که قرآن کریم فی الجمله دربردارنده علوم گوناگون است. وی افزود: این گونه همایشها میتواند به روشن شدن قلمرو برداشت و بهرهمندی از قرآن کریم و ضابطهمند ساختن این برداشتها کمک کند به ویژه که گسترش قلمرو بهرهمندی از قرآن و روشن ساختن راههای علمی معتبر باعث جذابیت بیشتر قرآن برای اقشار مختلف به ویژه نخبگان و دانشمندان دیگر رشتههای علوم خواهد بود طبیعتا فرایند برنامهریزی، اجرا و نتیجهگیری از همایش پیشتر به وسیله دست اندرکاران بزرگوار این همایش مورد بررسی قرار گرفته و برنامهریزی مناسب درباره هر یک از مراحل سه گانه انجام شده است که شاهد برخی از برنامهها و اقدامات تمهیدی شایسته آنان از جمله اطلاع رسانی از طریق رسانههای مختلف از جمله ایکنا هستیم.
بهمنی در ادامه گفت: اگر چه دوستان فاضل و دانشمند ما در بنیاد پژوهشهای حوزه و دانشگاه و مراکز و مؤسسات برگزار کننده، خود به نحو جامع و کامل به راههای برگزاری مطلوب همایش آشنایی دارند ولی به نظر میرسد تذکر نکاتی از باب یادآوری و تقریر بیشتر خالی از لطف نیست که قرآن می فرماید: «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ». وی افزود: کشف و دستیابی به حقایق و نظریههای علمی و راهگشای قرآن پیش از کشف آن از طرق دیگر یکی از این نکات است؛ تاکنون بیشتر مطالب علمی کشف شده در قرآن به دنبال کشف علمی از طرق دیگر در میان بشر بوده است به طور مثال وقتی دانشمندان پی بردند آب که همواره یکی از پرکاربردترین مواد برای آتش نشانی و اطفاء حریق است خود در شرایط خاصی امکان ایجاد اشتعال را دارد که اتفاقا اشتعالی بسیار شدید خواهد داشت که از آن به عنوان «انفجار هیدروژنی» نام میبرند برخی آیه «وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ»و آیة «وَ إِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ»را بر این یافته علمی تطبیق میکنند همچنین است بسیاری از یافتههای علوم انسانی. جانشین مرکز فرهنگ و معارف قرآن اظهار کرد: بهتر است سازوکاری در نظر گرفته شود که متن وحی به عنوان بستری برای تحقیقات در علوم مختلف در نظر گرفته شود و پیش از کشف حقایق علمی در بیرون و تطبیق قرآن بر آن، به نظریههای علمی برخاسته از قرآن کریم دست پیدا کنیم نظیر کاری که مرحوم شهید «صدر» رضوان الله علیه با تدوین کتاب «سنت های تاریخ در قرآن» انجام داد. وی، تلاش به منظور منضبط ساختن برداشتهای علمی و تدوین اصول و ضوابط معتبر در این زمینه را از دیگر نکاتی که باید مورد توجه واقع شود دانست و گفت: مقام معظم رهبری دو عنصر «اتقان» و «اتِِّجاه به سوی اهداف ضروری» را در انجام تحقیقات لازم میدانند شایسته است این دو عنصر سرلوحه این همایش علمی و دیگر فعالیتهای علمی قرار گیرد. حجتالاسلاموالمسلمین سعید بهمنی در ادامه آوازهگری و تبلیغات را تنها مقدمه کوچکی برای رسیدن به اهداف متعالی عنوان و تصریح کرد: همواره باید به خاطر داشته باشیم که نازلکننده قرآن کریم همواره ناظر بر اعمال ما است و غیرت او نسبت به قرآن بیش از هر غیرتی است و او تنها عمل خالص ما را میپذیرد. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: به طور کلی در کشور ما حرکت علمی در همةه زمینهها شتاب گرفته است و اکنون شاهد بروز و ظهور نشانههای خیزش علمی کشور به طور فراگیر در همه رشتهها هستیم البته فاصله وضعیت موجود ما با وضعیت مطلوب بسیار زیاد است و موقعیت کنونی ما به هیچوجه شایستةه یک ملت مستقل، دانش دوست و ارادتمند به قرآن نیست و این وضعیت نمیتواند ما را قانع کند.
بهمنی با اشاره به سیر پژوهش قرآنی در کشور به ویژه علوم روز گفت: خوشبختانه روندی مثبت و بسیار امیدبخش در سیر پژوهش قرآنی کشور دیده میشود که تا امروز نیز نتایج بسیار پرباری در برداشته است؛ توسعه و گسترش روز افزون رشتههای علوم و معارف قرآن و رشتههای میان رشتهای مرتبط با قرآن در آموزش عالی، روند فزاینده شکلگیری مؤسسات پژوهشهای قرآنی، اهتمام دولت در الهام گیری از آموزههای قرآنی در برنامهریزی برای توسعه همه جانبه کشور، اهتمام مراجع راهبردی در سیاستگذاری فرهنگی کشور نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ساماندهی فعالیتهای پژوهشی و نیز تلاش وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پشتیبانی از فعالیتهای قرآنی به ویژه پژوهشهای علمی در این زمینه بسیار نوید بخش است. وی افزود: از این رو اعتقاد بنده بر این است که با توجه به روند رو به رشد توجه پژوهشی به قرآن کریم از نظر کمی و کیفی در فرصتی کمتر از یک دهه، شاهد به بار نشستن نتایج شگرف پژوهشهای قرآنی در تربیت منابع انسانی متخصص و کارآمد و نیز آثار متقن و مُتَّجَه به اهداف ضروری جامعه خواهیم بود به گونهای که بیش از پیش موجب شگفتی پدیدآورندگان و دست اندرکاران جامعه قرآنی خواهد شد. |
نظرات شما: نظر
آغاز پذیرش دانشجو در دورهی جدید کارشناسی دانشکده مجازی علوم حدیث | ||
گروه وبلاگ: سومین دوره دانشپذیری کارشناسی علوم حدیث در دانشکده مجازی از بیستم اسفند ماه آغاز شده تا دهم اردیبهشتماه ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از روابط عمومی دانشکده مجازی علومحدیث، این دانشکده برای سومین بار، در دورهی الکترونیکی غیرحضوری کارشناسی علومحدیث از طریق اینترنت دانشجو میپذیرد. سید حمید حسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشکدهی علوم حدیث ضمن بیان این مطلب گفت: دانشکده علوم حدیث به عنوان اولین مرکز دانشگاهی تخصصی در زمینهی علوم حدیث در کنار پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری دانشگاهها، با ایجاد دانشکدهای مجازی در شبکه جهانی اینترنت و تولید و ارائه دروس مقطع کارشناسی علوم حدیث به صورت چندرسانهای و تعاملی امکان تحصیل دانشگاهی در این رشته را برای همه علاقمندان در سراسر جهان فراهم آورده است. حسینی با اشاره به این که دانشکده علوم حدیث با کسب مجوز لازم از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مهرماه 84 اولین دوره از دانشجویان اینترنتی خود را جذب کردهاست، افزود: دانشجویان این دانشکده، در حال حاضر با بهرهگیری از امکانات و برنامههای متنوع دانشکده مشغول گذراندن چهارمین ترم تحصیلی خود هستند و اکنون برای سومین بار مجوز جذب دانشجو در دوره اینترنتی دانشکده از وزارت علوم اخذ شدهاست. مدیر دانشکده مجازی علوم حدیث در ادامه این گفتگو تصریح کرد: با توجه به دستاوردها و تجربه موفق دانشکده در دو دوره گذشته، ثبتنام در سومین دوره فراگیر کارشناسی علوم حدیث از بیستم اسفند ماه 85 آغاز خواهدشد و تا دهم اردیبهشت ماه 86 ادامه خواهدداشت. افرادی که در این مدت در این دوره ثبتنام کنند از نیمه اردیبهشت تحصیل خود در مقطع کارشناسی علوم حدیث را آغاز خواهندکرد. حسینی اضافه کرد: تمامی علاقمندان دارای مدرک پیشدانشگاهی یا دیپلم نظام قدیم میتوانند در این مهلت با مراجعه به پایگاه اینترنتی دانشکده مجازی علوم حدیث به صورت اینترنتی ثبتنام و به عنوان دانشپذیر این دوره الکترونیکی، مشاهده دروس و ارتباط با اساتید را از طریق شبکه اینترنت پیگیری کنند. این افراد در صورت قبولی در آزمون پایان ترم دانشپذیری به عنوان دانشجوی رسمی دانشکده پذیرفته شده و مدرک کارشناسی این گرایش از الهیات را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت خواهندکرد. |
نظرات شما: نظر
گروه اینترنتی امام رضا(ع)، راهی برای به اشتراک گذاشتن تعاملات دینی |
گروه وبلاگ: گروه امام رضا(ع) با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دانش و . . . در سایت کلوب از تاریخ ششم بهمن ماه 1383 با گردههم آوردن 1297 عضو شکل گرفتهاست. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، امروزه تولید اطلاعات و دانش در تمام ابعاد علمی، فنی و کاربردی و پراکندن آن با ابزارها و امکانات ارتباطی با هدف به اشتراکگذاری آنها در سطح ملی یا بینالمللی، فرآیندی تحولزا و مثبت در عرصهی تبادلات اقتصادی، فرهنگی و آموزشی است. فراهمشدن امکان دسترسی عمومی به اطلاعات حوزههای مختلف مورد نیاز مردم و به کارگیری آنها برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی از جمله مزیتهایی است که عاید تولیدکنندگان و کاربران اطلاعات میشود.(حسنی، پایگاه اطلاعرسانی علوم ارتباطات ایران) گروه امام رضا(ع) به نشانی «http://www.cloob.com/club.php?id=1723#&postlist» نیز با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات، دانش و . . . در سایت کلوب از تاریخ ششم بهمن ماه 1383 با گردهم آوردن 1297 عضو شکل گرفتهاست. با نگاهی به لیست موضوعات مطرح شده در گروه دوستی امام رضا(ع) متوجه میشویم که این گروه یکی از گروههای فعال گفتوگو بوده و تا کنون 63 موضوع را برای بحث بین اعضای خود مطرح کرده و آخرین موضوع آن، در تاریخ 14 اسفند ماه 1385 مربوط به این سؤال است «که تا حالا چیزی از آقا خواستی که به شما داده باشد؟» و تا کنون 8 نفر به آن پاسخ دادهاند. از دیگر بحثهای مطرح شده در گروه امام رضا(ع) میتوان به موضوعات دیگری چون «کدام صحن حرم را دوست دارید؟»، «تا حالا تو عالم خیالت چند بار خودتو تو حرم آقا تصور کردی کدوم قسمت وایسادی؟»، « اگر امام رضا(ع) صداتو بشنوه از ایشون میخوای چه حاجتی را از تو برآورده بکنه؟»، «قبر مادرم زهرا کجاست؟» و ... اشاره کرد. در بخش مقالات گروه امام رضا(ع) هشت مقاله با عناوین «چهل حدیث از حضرت علیابنموسیالرضا( ع)»، «فاطمه(علیها سلام) و دیگ جوشان»، «فرمایش حضرت امام رضا(ع) دربارهی امام»، «سلام بر مهدی فاطمه و منتظران واقعیاش»، «مهاجر غریب»، «سلام بر ضامن آهو»، «کاش یک شب باز مهمان دو چشمت میشدم» و «درباره امام زمان(ع)» قرار دارد. در آلبوم تصاویر این گروه ده تصویر از صحن مقدس امام رضا(ع) دیده میشود، همچنین این گروه در بخش لینکستان به «شبکه امام رضا(ع)»، «وبلاگ نرجس»، «وبلاگ حضرت امام حسین(ع)» و «وبلاگ یاد باران» لینک دادهاست. مدیر گروه امام رضا(ع)، «جهان نور احمدیان» است و آلبوم تصاویر، مقالات کلوب و لینکستان کلوب تنها توسط مدیر و معاون کلوب بهروز میشود. |
نظرات شما: نظر
کتابخانههای دیجیتال شیعی در وبلاگ امام مهدی(عج) | ||
گروه وبلاگ: کتابخانههای مجازی شیعی توسط وبلاگ امام مهدی(عج) معرفی میشوند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ امام مهدی (عجل الله تعالی شریف) که در سرویسدهنده بلاگفا بهروز میشود، درپستهای اخیر خود به معرفی برخی از کتابخانههای دیجیتال شیعی پرداختهاست. بلاگر در معرفی کتابخانههای مجازی شیعی اطلاعاتی در مورد وابستگی آنها به ارگان، سازمان و یا نهاد و زبان و به طور خاص موضوعاتی را که بررسی میکنند، آوردهاست. این وبلاگ که بهصورت گروهی بهروز میشود، در بخش درباره وبلاگ اینگونه مینویسد: این وبلاگ با تلاش جمعی از دوستان و محبان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ایجاد شده و هدف آن نشر فرهنگ مهدویت است. |
نظرات شما: نظر
کتاب پرسمان قرآنی نماز توسط گروه پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در 324 صفحه چاپ و منتشر شد.
پرسمان قرآنی نماز که تدوینگر آن حجه الاسلام والمسلمین سعید شمس است، مجموعه ای از پرسش ها و پاسخ هایی است که از میان انبوهی از پرسش های ارسالی آحاد مختلف مردم برگزیده شده است و پاسخ آن ها در حد امکان بر اساس آموزه های قرآنی مربوط به نماز سامان یافته است.
این کتاب در شش فصل تدوین شده است. فصل نخست آن به کلیاتی همچون پیشینه ، فلسفه ، اهمیت، آثار و فواید نماز پرداخته است. مولف ، فصل دوم کتاب را به مقدمات نماز همچون طهارت، لباس نماز گزار، قبله شناسی, و وقت شناسی اختصاص داده است. درفصل سوم به واجبات نماز پرداخته شده که با نیت آغاز و به سلام ختم می گردد. فصل چهارم نیز به برخی از مستحبات نماز از قبیل اذان و اقامه و قنوت که مورد ابتلای پرسش گران قرآنی بوده اختصاص یافته است و در فصل پنجم نمازهای مستحبی که در قلمروی پرسش های قرآنی قرار داشت از قبیل نمازهای نافله، غفیله ومانند آن آورده شده است و در فصل ششم کتاب نیز مباحث متفرقه ای مانند نماز قضا ، جماعت ، مسافر و احکام نماز به تناسب پرسش هایی که در حیطه قرآن جای داشت گنجانده شده است.
گفتنی است که پیش از این گروه تخصصی پاسخ گویی به پرسش های قرآنی مجموعه های چندی با عناوینی چون پرسمان قرآنی معاد ، پرسمان قرآنی نبوت ، پرسمان قرآنی قرائت قرآن ، پرسمان قرآنی علوم قرآنی ، پرسمان قرآنی کودک ( برایم از قرآن بگو ) ، پرسمان قرآنی نوجوان ( با بهار دل ها) و پرسمان قرآنی امام حسین (ع) چاپ و منتشر شده است .
منبع: http://porsojoo.com
نظرات شما: نظر
لوح فشرده «اسم اعظم» توزیع شد | ||
گروه وبلاگ: لوح فشرده «اسم اعظم» توسط معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور توزیع شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان، با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال 85 لوح فشرده اسم اعظم ویژه سال پیامبر اعظم(ص) توزیع شد. بنا بر این گزارش این لوح فشرده که از سوی معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور تهیه شده در بین کلیه ادارات، دفاتر تبلیغات اسلامی استان، هیأتهای مذهبی و نیروهای قرآنی توزیع شد. گفتنی است این لوح فشرده شامل دوره کامل ترتیل قرآن کریم، زیارتنامه پیامبر اکرم (ص)، احادیث و روایات، زندگینامه، کتابخانه الکترونیکی، پیام نوروزی مقام معظم رهبری در سال پیامبر اعظم (ص)، فیلم، آلبوم تصویر، آلبوم صوتی، سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد پیامبر(ص) است. |
منبع:www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
نگاهی به ضعفهای موجود در وبلاگهای قرآنی(2) | ||||||||
گروه وبلاگ: «فضای وبلاگستان قرآنی» در ایران مانند دیگر گونههای وبلاگهای تخصصی هر روز گستردهتر میشود و نگاه به آن جدیتر! اینکه وبلاگنویسی ِ قرآنی به چه محدودهای از فضای وبلاگستان دستیافته و آیا توانسته به اشاعهی صحیح و وسیع مفاهیم قرآنی با نگاه به نوع نوشتار ِ وبلاگی نائل شود چیزی است که با وبلاگنویسان و کارشناسان قرآنی به بحث گذاشتهایم. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، هر وبلاگ نماینده یک انسان است، انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و میتواند به بازنمایی خود در واژهها و کلامی که مینویسد، بپردازد. رشد وبلاگنویسی در ایران و شناختهشدن ایران و زبان فارسی در فضای مجازی با مقولهای به نام وبلاگ، باعث توجه به این بخش از فضای سایبر شد. فرد با ساختن یک وبلاگ و نوشتن در آن به بازنمایی میپردازد، بازنماییای که میتواند از یک سو معرف خود فرد و از سوی دیگر اجتماع و جامعهای که فرد در آن زندگی میکند باشد.(شهبندی، انجمن علمی مطالعات فضای مجازی) نگاهی جدی به موضوعات قرآنی «حامد طالبی» بلاگر وبلاگ «یادداشتهای یک خبرنگار مسلمان» با تأکید به اینکه بلاگرانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند به موضوعات قرآنی به صورت جدی نگاه نکردهاند یادآور شد: بلاگران قرآنی باید به موضوع قرآنی جدیتر نگاه کنند زیرا قرآن در بسیاری از زمینهها و موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ... جاری است و میتوان در این زمینهها و مسائل و مشکلاتی که وابسته به آنها بهوجود میآید راهحل و پاسخ ارائه دهد و بلاگران قرآنی باید با تطبیق دادن این مسائل با مفاهیم قرآنی، قرآن را در فضای مجازی در تمامی عرصهها بهکار ببرند تا از این طریق وبلاگهای قرآنی جایگاه خود را در فضای مجازی تثبیت کنند. ورود افراد متخصص قرآنی در وبلاگستان «طالبی» دربارهی مسائل و مشکلاتی که جایگاه وبلاگهای قرآنی را تهدید میکند تصریح کرد: وارد شدن افرادی که نمیتوانند در زمینهی مسائل قرآنی بهصورت تخصصی فعالیت کنند و نظر دادن و تئوریپردازی این افراد دربارهی قرآن ممکن است که مسیر وبلاگهای قرآنی را بهسمت انحراف بکشاند و آسیبی جدی را به وبلاگهای قرآنی وارد کند. قرآن و چارچوب و قواعد مشخص این بلاگر قرآنی ادامه داد: با توجه به اینکه قرآن چارچوب و قواعد مشخص خود را دارد و یک موضوع بکر و دست نخورده بوده و از هر نوع تحریف بهدور است نباید در معنا و مفومش دچار تغییر و تحریف شود و افراد متخصص باید با ورود خود به فضای مجازی و نشر و ترویج مفاهیم قرآنی با شیوهای درست راه را برای ورود افراد غیر متخصص ببندند. تعریف قرآن از مسائل اجتماعی بلاگر وبلاگ «یادداشتهای یک خبرنگار مسلمان» با اشاره به یکی دیگر از آسیبهایی که در وبلاگهای قرآنی وجود دارد اظهار کرد: بلاگرانی که در حال حاضر در فضای مجازی فعالیت میکنند بهصورت جزئی وارد مسائل قرآنی نشدند و در حقیقت وبلاگهایی که تخصصی کار میکنند در برخورد با مسائل اجتماع تعریف میشوند اما این امر در وبلاگهای قرآنی کمتر دیده شدهاست.
تطبیق قرآن با علوم رایج وی با بیان این نکته که هیچ تفاوتی میان بلاگران قرآنی و دیگر بلاگران وجود ندارد یادآور شد: بلاگران قرآنی برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی باید این مفاهیم را با مسائل روزمره اجتماع و علوم رایج تطبیق دهند و خود را از مسائل روزمره مردم و جامعه جدا نکنند تا از این طریق وبلاگهای قرآنی از سوی مخاطبان با استقبال مواجه شود عدم اطلاعرسانی و تبلیغ درست وبلاگهای قرآنی «طالبی» عدم اطلاعرسانی و تبلیغ درست وبلاگهای قرآنی را یکی دیگر از ضعفهای موجود در این عرصه برشمرد و بیان داشت: وبلاگهای قرآنی باید بهصورت زنجیرهوار و با هم فعالیت کنند و هر وبلاگ باید عرصهای برای تبلیغ دیگر وبلاگهای فعال قرآنی باشد و همچنین سایتهای خبری و رسانههایی که مورد اقبال مخاطبان است نیز میتواند به شناساندن وبلاگهای فعال قرآنی کمک کند. پائین بودن سطح کیفی وبلاگهای قرآنی «محمد خوشنظر» بلاگر وبلاگهای «حکومت اسلامی» و «قرآنبلاگ» یادآور شد: پایین بودن سطح کیفی محتوای وبلاگهای قرآنی یکی از مسائلی بوده که میتواند به وبلاگهای قرآنی مخاطبان خود را از دست بدهند. آمیختن ادبیات قرآن با غنای مفاهیم قرآنی «خوش نظر» ادامه داد: یکی از ویژگیهای اصلی وبلاگ، بیان مطالب بهصورت عامیانه به زبان مخاطب است و وبلاگ، ادبیات خاص خود را دنبال میکند و هنر یک بلاگر آمیختن این سادگی و صمیت با غنای مطالب قرآنی است و در نتیجه جذب مخاطب به سمت مطالب قرآنی است. مأنوس نبودن بلاگران با مفاهیم قرآنی این بلاگر قرآنی درباره مشکل دیگری که میتواند به وبلاگهای قرآنی صدمه بزند، اظهار کرد: مأنوس نبودن بلاگرانی که در عرصه وبلاگهای قرآنی فعالیت میکنند با مطالب، منابع، محتوا و تأثیرات علوم قرآنی تهدید بزرگی برای وبلاگهای قرآنی است زیرا بیاطلاعی بلاگر از مفهومی که دربارهاش مطلب مینویسد، کیفیت کار ارائه شده را تا حد زیادی پایین میآورد و یکی دیگر از این مشکلات را میتوان به مشکلات فنی اینترنت مربوط دانست. برداشتهای نادرست از مفاهیم قرآنی حجتالاسلام «حرمتالله خانگلزاده» بلاگر وبلاگ «شیعه مذهب برتر» درباره آسیبهای که با توجه به نوپا بودن وبلاگهای قرآنی ممکن است، آنها را تهدید کند یادآور شد: چون همه بلاگران قرآنی طلبه نیستند و اطلاع کمی از قرآن و محتوای قرآنی دارند، ممکن است با برداشتی اشتباه از مفاهیم قرآنی و یا تفاسیر قرآنی به وبلاگهای قرآنی آسیب برسانند. نقش مهم قالبهای قرآنی در جذب مخاطب وی در ادامه افزود: قالبهای وبلاگهای قرآنی نیز نقش مهمی در جذب مخاطب به سمت وبلاگهای قرآنی دارند و همچنین بلاگران قرآنی نباید وبلاگهای قرآنی را به سمت وبلاگهایی که مطالبی خشک و محتوایی غیرمذهبی دارند سوق دهند، بلکه باید تلاشی برای جذاب و شاداب کردن وبلاگهای قرآنی برای مخاطبان داشتهباشند، تا بتوان دقت و ظرافتی که در وبلاگهای دیگر میبینیم در وبلاگهای قرآنی نیز مشاهده کنیم. ایجاد «فرهنگ قرآنی» برای جذب مخاطب «مصطفی اسماعیلی» بلاگر وبلاگ «سوزنبان» و دبیر سرویس اینترنت نشریه «حجره» همچنین ایجاد «فرهنگ قرآنی» را در جذب مخاطب علاوه بر در نظر گرفتن سلیقهی مخاطب مؤثر دانست و بیانداشت: برای یک بلاگر قرآنی مخاطب دینگریز یا مذهبی نباید تفاوتی داشتهباشد و در هر دو گروه باید ایجاد فرهنگ قرآنی کرد و سپس او را مشتاق و آماده برای جذب معارف و مفاهیم ناب قرآن کرد. تلفیق مفاهیم قرآنی با ادبیات خاص وبلاگ وی سطح کیفی وبلاگهای قرآنی را در حال حاضر مطلوب دانست و بیان کرد: برای پاسخگویی به نیاز در سطح اینترنت وجود دارند و تشنه مفاهیم قرآنی هستند باید نوع خاصی از ادبیات را که خاص وبلاگها و فضای مجازی بوده را با مفاهیم قرآنی تلفیق کرد. تولید محتواهای خشک و محتوازدگی مخاطب بلاگر وبلاگ «سوزنبان» با بیان این نکته که تولید محتواهای خشک باعث محتوازدگی مخاطب میشود اظهار داشت: وبلاگنویسان قرآنی نباید بودن در نظر گرفتن خواست مخاطب تولید محتوا کرده و در وبلاگهای خود به دنبال توضیح و تفسیر ُآیات قرآن به شکل تکراری باشند زیرا این کار باعث فاصله گرفتن بلاگر از نیاز مخاطب میشود.
تولید محتوا بدون نیازسنجی و موضوع سنجی «اسماعیلی» در ادامه یادآور شد: وبلاگهای قرآنی ما تاکنون نیازسنجی و موضوع سنجی نشدهاند و فقط محتوا تولید کردهاند بدون در نظر گرفتن اینکه نیاز روز مخاطب چیست و آیا با روحیات او مطابقت دارد یا نه؟ تولید محتوا بر اساس آیات مستقیم قرآنی دبیر سرویس اینترنت نشریهی حجره دربارهی محتواهایی که در حال حاضر در وبلاگهای قرآنی تولید میشود اظهار کرد: نوشتن مطالب قرآنی و تولید محتواهایی که از معنا و مفهوم مستقیم قرآنی بهره میبرند وبلاگ را از ماهیت اصلی خود خارج کرده و آن را تبدیل به سایت میکند و مخاطب متوجه نمیشود که بلاگر وبلاگ دغدغههای قرآنی دارد. واقف نبودن بلاگر به مفاهیم قرآنی وی واقف نبودن بلاگر به مفاهیم قرآنی را یکی دیگر از دلایل ضعف موجود در وبلاگهای قرآنی برشمرد و بیان کرد: واقعیت این است که بیشتر بلاگران قرآنی صاحب نظر اهل مطالعه و دلسوز در مسائل قرآنی نیستند و به عقیدهی من یک بلاگر که در عرصهی مفاهیم قرآنی فعالیت میکند ابتدا باید اهل مطالعه و تحقیق باشد و سپس به تولید محتوا و برداشت از مفاهیم قرآن بپردازد. تفاوت بین قرآنینویسی و نگارش وبلاگهای قرآنی حجتالاسلام «سعید شمس» کارشناس ارشد قرآن و معارف، بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس»، مدیر سایتهای «پرسمان قرآنی» و «کانون گفتمان قرآنی»، قرآنینویسی را از مفهوم وبلاگنویسی قرآنی جدا کرده و بیان داشت: در حقیقت باید تفاوتی بین قرآنینویسی و نگارش وبلاگهای قرآنی قائل شد، زیرا قرآنینویسی یعنی اینکه یک آیه قرآن را با ترجمه و تفسیرش نوشت و وبلاگنویسی قرآنی یعنی بیان یک آیه یا یک مفهوم قرآنی به شکلی که مخاطب را جذب کرده و در عین حال انقلابی قرآنی نیز در فضای مجازی ایجاد کند. گاهی میتوان یکی از مفاهیم قرآنی را در قالب یک رمان، یک گفتگو، یک داستان و یا یک تمثیل از خاطرات روزمره به ذهن کاربران منتقل کرد. بیان نکردن مفاهیمی که خاص دنیای واقعی است در وبلاگهای قرآنی این بلاگر قرآنی با اشاره به اینکه باید از بیان مفاهمیی که مربوط به وبلاگهای قرآنی نیست دوری کرد یادآور شد: بیان مفاهیمی که خاص دنیای واقعی بوده در وبلاگهای قرآنی باعث دوری کردن کاربران اینترنتی از مفاهیم قرآنی میشود زیرا در واقع با این شیوه وبلاگهای قرآنی هیچ جذابیتی بر فضای واقعی ندارند و از بیانی تکراری و معمول آیات و مفاهیم قرآنی استفاده کردهاندوی در ادامه آفتهایی که وبلاگهای قرآنی را تهدید میکنند افزود: دادن جنبه رسمی و اداری به وبلاگها و همچنین قراردادن وبلاگهای قرآنی در انحصار سازمان و نهاد خاص باعث میشود بلاگری که علاقهمند است با آزادی که در فضای مجازی و وبلاگستان وجود دارد، مفاهیم قرآنی را مطرح کند از فعالیت در وبلاگستان منصرف شود و این یکی از آفتهایی است که ممکن است در کنار حمایت و کمک به وبلاگهای قرآنی، به آنها صدمه وارد کند. ضعف در قلم بلاگران قرآنی و نحوه نگارش «شمس» ضعف موجود در وبلاگهای قرآنی را به قلم بلاگران قرآنی و نحوه نگارش آنها مرتبط دانست و بیان کرد: قسمتی از ضعفهای محتوایی وبلاگهای قرآنی به قلم و نحوه نگارش بلاگرها برمیگردد و با توجه به اینکه وبلاگنویسی قلم خاص خودش را دارد و در حقیقت هنر است، بلاگران قرآنی واقعاً در نگارش مفاهیم قرآنی نیاز به راهنمایی دارند و باید افرادی متخصص این بلاگران را آموزش بدهد. دامن نزدن به شبهات قرآنی بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس» ادامه داد: همچنین از دیگر ضعفهای موجود در وبلاگهای قرآنی میتوان به این نکته اشاره کرد که بعضی از بلاگران علاقهمند هستند که به شبهات که در زمینه مفاهیم قرآنی وجود دارد دامن بزنند و نیز نداشتن تخصص در مفاهیم قرآنی هم به این امر کمک میکند. نیاز به آگاهی و مطالعه بیشتر بلاگران قرآنی «امیر اسماعیلی»، کارشناس ارشد ارتباطات، این بلاگر درباره آفتهایی که وبلاگنویسی قرآنی را تهدید میکند گفت: کمبود مطالعه بلاگرها، تهدیدی برای وبلاگهای قرآنی است؛ بیشتر وبلاگنویسها در ابتدای کار خوب شروع میکنند ولی کمی که پیش میروند به دلیل کافی نبودن مطالعه به تکرار میافتند، اینجاست که بلاگر نیاز به آگاهی و مطالعه بیشتر دارد و با وجود اینکه جامعیت و تنوع مطالب قرآنی، این امکان را برای ما ایجاد میکند، توجه نداشتن به این مسئله خود مشکل بزرگی در وبلاگنویسی است. پختهتر و عمقیتر شدن وبلاگهای قرآنی میتوان گفت که مطالب وبلاگها پختهتر و عمقیتر شده است ولی با توجه به جامعیتی که قرآن دارد هنوز جا دارد که با انرژی بیشتری به این امر پرداختهشود. غنای محتوایی ویژگی یک وبلاگ قرآنی «اسماعیلی» غنای محتوایی را از ویژگیهای یک وبلاگ قرآنی خواند و از زبان یکی از بلاگران که از او به عنوان یک الگو یاد کرد، گفت: بلاگری را میشناسم که برای بهروز کردن 2 صفحه وبلاگ قرآنی بیش از 10 ساعت مطالعه میکند. زمان ِ صرف شده، در حقیقت باعث غنای محتوایی این دو صفحه خواهدبود. نداشتن قالبهای قرآنی ضعفی در بخش فنی وبلاگنویسی وی ضعفهای موجود در عرصه وبلاگنویسی قرآنی را اینگونه بیان کرد: ضعفهای وبلاگنویسی قرآنی را میتوان به دو بخش محتوایی و فنی تقسیم کرد؛ که بخش فنی به سرویسدهندهها باز میگردد، و البته در این بخش بلاگر هیچ نقشی ندارد و بخش محتوایی به خود وبلاگنویس برمیگردد. در حقیقت سرویسدهندهها باید به ارائه قالبهای قرآنی در بخش خدمات پرداخته چون تا امروز ما از قالبهای موجود که توسط سرویسدهندهها ارائه شده استفاده کردهایم. تولید محتوا بدون در نظر گرفتن نیاز و خواست مخاطبان «نغمه متقی» بلاگر وبلاگ «مهربانترینیار» و برگزیدهی جشنواره وبلاگنویسی پیامبراعظم(ص) بلاگر وبلاگ «مهربانترینیار» با اشاره به آفتهای فضای وبلاگستان دینی گفت: تولید محتوا بدون در نظر گرفتن نیاز و خواست مخاطبان، آفتی است که باید وبلاگنویسان به آن توجه ویژه کنند، همچنین پاسخگو نبودن بلاگستان قرآنی و عدم آگاهی به شبهاتی که از سوی مخاطبان و وبلاگهای ضد قرآنی مطرح میشود و بی پاسخ میماند از دیگر نکاتی است که نباید از آن غافل ماند. وبلاگهای قرآنی و رسالت تبلیغ کتاب آسمانی اسلام «متقی» با اشاره به مزیت وبلاگهای قرآنی گفت: وبلاگهای قرآنی رسالت تبلیغ کتاب آسمانی اسلام را به عهده دارند حضور بلاگرهایی که داوطلبانه این مسئولیت را پذیرفتهاند از جایگاه خاصی برخوردار است ولی در کنار این حضور داوطلبانه عدم اطلاع و آگاهی برخی ازبلاگرها آفت فضای ویلاگستان قرآنی است.
عدم آموزش برای وبلاگنویسان قرآنی وی افزود: عدم آموزش برای وبلاگنویسان با توجه به نگارش خاصی که وبلاگ نویسی دارد و مطرح کردن نظرشخصی بلاگر ممکن است خود ایجاد شبهه در مخاطب ایجاد کند.در این زمینه ایجاد کارگاههای آموزشی به صورت مجازی و حقیقی با حضور صاحبنظران در این عرصه در کنار وبلاگنویسان میتواند از این آفت جلوگیری کند. محتوای ثقیل و خشک وبلاگهای قرآنی این بانوی بلاگر با شاره به محتوایی ثقیل و خشک وبلاگهای قرآنی تصریح میدارد: تأثیرگذاری وبلاگهای قرآنی به علت محتوایی ثقیل و خشکی که در وبلاگهای قرآنی ودینی دیده میشود کم است و نیاز کاربران محیط مجازی و وبگردها را تأمین نمیکند. درک وبیان مفاهیم قرآنی در وبلاگستان همچنین این بلاگر گفت: بلاگرها باید بتوانند مفاهیم قرآنی را به خوبی درک کنند و در محیط مجازی بیان نمایند که برای وبگرد قابل درک و استقاده باشد اگر از همان محتواهای قبلی که در کتابها و دیگر رسانهها استفاده کنند تأثیر کمتری در محیط مجازی میگذارد. شناسایی نیازهای مخاطب قبل از تولید محتوا این بلاگر ادامه داد: به نظر میرسد که نیازهای مخاطب قبل از تولید محتوا باید شناسایی شود و مشخص شود که مخاطب ما به دنبال چه محتوایی میگردند و با زبان خود او مسائل و مباحث را برای او بیان کنند. ارائه مفاهیم قرآنی با زبان وبلاگ نویسی «متقی» سختی کار در وبلاگنویسی قرآنی را ارائه مفاهیم قرآنی با زبان وبلاگنویسی عنوان کرد و گفت: ارتباطی که با ارائه نظرات از سوی مخاطبان بین بلاگر و وبگرد بوجود می آید مفاهیم سریعتر انتقال پیدا میکند و از انجایی که وبلاگها به عنوان یکی از منابع مفید در دسترس میباشد و کاربران اینترنتی از آن استفاده میکنند با یک کنترل و برنامهریزی صحیح در این عرصه میتوانیم شاهد انتقال بهتر مفاهیم قرآنی باشیم. محدودیت قالبها و خدمات موجود در سرویس دهندههای وبلاگ این بلاگر برگزیده جشنواره وبلاگنویسی پیامبراعظم(ص)با اشاره به محدودیت قالبها و خدمات موجود در سرویس دهندههای وبلاگ برای وبلاگهای دینی تصریح کرد:این محدودیتهای وبلاگنویس را در یک چارچوب خاص و محدود قرار میدهد و در مقابل باعث عدم جذابیت تصویری برای مخاطب میشود. |
نظرات شما: نظر