سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش نه در آسمان است که بر شما فرود آید و نه در زیر زمین تا برایتان بیرون آید؛ بلکه دانش در دلهایتان سرشته شده است . به آداب روحانیان متأدّب شوید تا برایتان آشکار گردد . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

اسماعیل حاکمی‌‌والا: پروین اعتصامی مفاهیم قرآنی را با تعهد اجتماعی پیوند داده است

گروه ادب: آمیختگی مفاهیم قرآنی و احادیث پیامبر و ائمه‌ی اطهار(ع) با تعهد اجتماعی، زیبایی خاصی را به شعر پروین اعتصامی بخشیده است.

دکتر «اسماعیل حاکمی‌والا» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: آیات قرآن در شعر پروین اعتصامی در پیوند با اجتماع با مضامینی مانند «احترام به پدر و مادر»، «احترام به فرزندان»، «وظایف مشترک زن‌ و مرد در تکالیف هر یک به یکدیگر» و «کمک به مستضعفین» به زیبایی نقل شده است.

وی با توجه به جنبه‌های اخلاقی و عرفانی در شعر پروین اعتصامی افزود: رقت قلبی که در قرآن بسیار به کار رفته است، در شعر پروین اعتصامی به مراتب موج می‌زند؛ برای مثال پروین در اشعارش به کوچک‌ترین موجودات مانند پرنده‌ای که لانه‌ی خود را از دست داده یا قشر ضعیف و مرحوم جامعه توجه زیادی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به تأثیرپذیری پروین اعتصامی از شاعران گذشته که پیرو سبک عراقی و خراسانی بودند، گفت: پروین از شاعرانی مانند «ناصرخسرو»، «سعدی» و «مولانا» به اعتدال بهره گرفته و با طبع قوی خود، اشعار این شاعران را با زبان امروز بیان کرده که این، ویژگی منحصر به فردی را در شعر او سبب شده است.

چهره‌ی ماندگار ادبیات در سال 84 تصریح کرد: شباهت شعر پروین اعتصامی با شاعری قدمایی مانند «ناصرخسرو»، آن قدر زیاد است که مرحوم «ملک‌الشعرای بهار» در مقدمه‌ی دیوان پروین اعتصامی می‌نویسد: «کسی که شعر ناصرخسرو را برای نخستین‌بار بخواند، متوجه نمی‌شود که این شعر متعلق به پروین اعتصامی یا ناصرخسرو است و این موضوع را می‌توان از آگاهی پروین به شعر شاعران گذشته نتیجه گرفت.

نویسنده‌ی کتاب «ادبیات معاصر ایران» با توجه به ویژگی تلمیحات قرآنی در شعر پروین اعتصامی گفت: پروین اعتصامی در زمان خود به صورت درج یا اقتباس، بسیاری از آیات را به طور مستقیم و برخی دیگر را ـ با استفاده از معانی و ترجمه ـ‌ به صورت غیر مستقیم و به شکل داستان قرآنی به کار برد و این کار در زمان او به فراموشی سپرده شده بود.

 ‌تأثیر‌قرآن‌بر‌شعر‌پروین‌اعتصامی
پروین اعتصامی در زمان خود به صورت درج یا اقتباس، بسیاری از آیات را به طور مستقیم و برخی دیگر را ـ با استفاده از معانی و ترجمه ـ‌ به صورت غیر مستقیم و به شکل داستان قرآنی به کار برد

حاکمی با توجه به تعهد سیاسی و اجتماعی پروین اعتصامی تأکید کرد: پروین اعتصامی در مقابل حوادث زمان خود احساس مسوولیت می‌کرد و از لحاظ شخصی نیز، زمان کشف حجاب در کشور،‌ از کلاه برای حفظ حجاب خود بهره جست.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به زندگی خانوادگی پروین اعتصامی و تأثیر شخصیت و شعر پدرش، یوسف‌الملک اعتصامی، بر اشعار پروین گفت:‌ یوسف اعتصام‌الملک از رجال بزرگ زمان خود بود و پروین در دامان چنین پدری بزرگ شد و اطلاعات اولیه‌ را از پدر خود آموخت؛ تا جایی‌که در کتابی به نام «تهمت شاعری» به طور اشتباه به این موضوع اشاره می‌شود که بسیاری از اشعار پروین را پدرش سروده است.

وی در پایان مناظرات اشعار پروین اعتصامی را در تاریخ ادب فارسی بی‌نظیر خواند و تصریح کرد: مناظرات پروین اعتصامی با زبانی سنجیده از زبان «سیر و پیاز»، «نخود و عدس»، «زن و نخ» و ... به گونه‌ای در مقابل هم قرار می‌گیرد که نتیجه‌گیری دقیقی را سبب می‌شود.

منبع: www.iqna.ir





  • کلمات کلیدی : یادداشتهای قرآنی

  • ::: سه شنبه 85/12/8 ::: ساعت 8:56 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر