سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کار نیک را به جاى آرید و چیزى از آن را خرد مشمارید که خرد آن بزرگمقدار است و اندک آن بسیار ، و کسى از شما نگوید دیگرى در انجام کار نیک از من سزاوارتر است که به خدا سوگند ، بود که چنین شود ، چه نیک و بد را مردمانى است ، هر کدام را وانهادید اهل آن ، کار را به انجام خواهد رسانید . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

مدیر بلاگفا: تهیه‌ی منابع؛ مهم‌ترین وظیفه‌ی نهاد‌هایی که دغدغه‌ی وبلاگ‌های قرآنی دارند

گروه وبلاگ: سازمان‌ها و نهادهایی که در کشور وظیفه‌ی بسط و گسترش مفاهیم قرآنی را در فضای مجازی به ویژه در وبلاگ‌های قرآنی دارند، باید بلاگرها را از نظر منابع اطلاعاتی که مرتبط با مفاهیم قرآنی بوده تغذیه و تأمین کنند.

مهندس«علیرضا شیرازی» مدیر سرویس‌دهنده‌ی فارسی بلاگفا

مهندس«علیرضا شیرازی» مدیر سرویس‌دهنده‌ی فارسی بلاگفا در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) مطالب مطرح و ارائه‌شده در وبلاگ‌های قرآنی را چالش‌برانگیز ندانست و گفت: در حال حاضر وبلاگ‌های قرآنی وبلاگ‌های چالش‌برانگیز و جریان‌سازی نبوده و معمولاً به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از وبلاگ‌های مذهبی مطرح هستند.

وی وبلاگ‌هایی را که با محوریت موضوعاتی که باعث بحث‌ و ‌جدل در وبلاگستان می‌شوند، به نسبت سایر وبلاگ‌ها موفق‌تر قلمداد کرد و افزود: معمولاًدر وبلاگستان وبلاگ‌هایی که درباره‌ی مسائلی که باعث ایجاد حلقه‌هایی برای بحث می‌شوند پرمخاطب‌تر هستند، برای مثال وبلاگ‌های مذهبی که موضوعاتی مانند شیعه و سنی یا اسلام و مسیحیت را مطرح می‌کنند باعث شده‌اند که شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی بدون اینکه به مذهب و آئین خود توهین کنند در چارچوبی خاص درباره‌ی دینشان بحث کنند.

فعالیتی‌های وبلاگ‌های قرآنی هنوز چشم‌گیر نیست

«شیرازی» با تأکید بر وبلاگ‌های قرآنی به‌عنوان بخش مهم و اصلی وبلاگ‌های مذهبی درباره‌ی میزان تأثیرگذاری وبلاگ‌های قرآنی در محیط وب اظهار کرد: می‌توان گفت وبلاگ‌های مذهبی به مرحله‌ی تأثیرگذاری رسیده‌اند و وبلاگ‌های قرآنی نیز به‌عنوان بخش مهمی از وبلاگ‌های مذهبی می‌توانند به این مرحله برسند، اما مسئله‌ای که باید بیان کرد این است که وبلاگ‌های قرآنی تاکنون فعالیتی انجام نداده‌اند که چشم‌گیر و قابل‌توجه باشد.

مدیر سرویس‌دهنده‌ی فارسی بلاگفا درباره‌ی فعالیت‌های انجام شده در وبلاگ‌های قرآنی تصریح کرد: کارهایی که وبلاگ‌های قرآنی تا به امروز انجام داده‌اند مانند فعالیت مجلات و نشریاتی بوده که قبلاً منتشر شده و تأثیراتش هم در همان حد و اندازه بوده و وبلاگ‌های قرآنی زمانی می‌توانند در فضای مجازی مؤثر باشند که به مباحث چالش‌برانگیز بپردازند.

 

 مهم‌ترین ضعف!
مهم‌ترین ضعفی که در وبلاگ‌های قرآنی وجود دارد این است که این وبلاگ‌ها دقیقاً از همان روند نشریات و مجلاتی که در محیط واقعی منتشر می‌شوند پیروی کرده و مطالبی را که قبلاً وجود داشته را در محیط وب بازنویسی و بازنشر کرده‌اند.

نام «قرآن»، حافظ وبلاگ‌های قرآنی

وی پرداختن به شبهات و بحث‌های موجود در مورد مفاهیم قرآنی را از وظایف وبلاگ‌های قرآنی برشمرد و خاطرنشان کرد: قرآن موضوع گسترده و عمیقی بوده و به همین دلیل ممکن است شبهات و بحث‌های مختلفی در آن به وجود آید و یکی از وظایف وبلاگ‌های قرآنی این بوده که به این مسائل و شبهات پاسخ دهند.

«شیرازی» نام «قرآن» را حافظ وبلاگ‌های قرآنی از آفت‌های موجود در فضای مجازی دانست و بیان کرد: خود نام «قرآن» باعث می‌شود که وبلاگ‌های قرآنی از بسیاری از آفت‌هایی که در وبلاگستان برای وبلاگ‌هایی با موضوعات مختلف دیگر وجود دارد مصون بماند.

در نگارش ِ نگرش قرآنی باید دقت شود

وی درباره‌ی یکی از آفت‌هایی که وبلاگ‌های قرآنی را تهدید می‌کند یادآور شد: یکی از مهمترین آسیب‌هایی که ممکن است وبلاگ‌های قرآنی را تهدید کند نوع برداشت مخاطب از نحوه‌ی بیان و ادبیات نگارشی بلاگر از مسائل قرآنی است در حقیقت نوع نگارش بلاگر و نحوه‌ی پرداختن او به مسائل قرآنی تأثیر بسیاری بر برداشت، نگرش و حتی جذب یا طرد مخاطب از مفاهیم قرآنی را دارد و باید در بیان مفاهیم قرآنی بسیار دقت شود.

مدیر بلاگفا درباره‌ی عمده‌ترین ضعف وبلاگ‌های قرآنی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ضعفی که در وبلاگ‌های قرآنی وجود دارد این است که این وبلاگ‌ها دقیقاً از همان روند نشریات و مجلاتی که در محیط واقعی منتشر می‌شوند پیروی کرده و مطالبی را که قبلاً وجود داشته در محیط وب بازنویسی و بازنشر می‌کنند.

 حلقه‌های دوستی وبلاگ‌ها
ایجاد حلقه‌های دوستی بین وبلاگ‌های قرآنی و سایر وبلاگ‌ها با موضوعات آزاد و آشنا کردن آنها باهم جزو وظایف مهم سازمان‌هاست.

فضای مجازی عرصه‌ی مناسبی برای طرح موضوعات جدید ِ قرآنی است

وی عامل پیشرفت وبلاگ‌های قرآنی را انتخاب موضوعاتی دانست که هم باعث جذب مخاطب و هم باعث علاقه‌ی نویسندگان به نوشتن در فضای مجازی شوند برشمرد و افزود: وبلاگ‌های قرآنی درصورتی که بتوانند بحث و موضوع جدیدی را در وبلاگ‌هایشان شروع کنند و حرف تازه‌ای را در این عرصه بزنند موفق خواهند شد، زیرا فضای مجازی عرصه‌ی مناسبی برای به بحث گذاشتن و بیان بسیاری از مسائلی است که طرح یا نوع پرداخت به آنها در فضای واقعی امکان‌پذیر نیست.

«شیرازی» مسؤولیت سازمان‌ها و نهادهایی را بسیار جدی خواند و گفت: مسؤولیت سازمان‌ها و نهادهایی که در کشور عهده‌دار بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در محیط مجازی هستند بسیار جدی بوده و اصلی‌ترین رویه‌ای که باید در پیش بگیرند تغذیه‌ی بلاگرها و تهیه‌ی منابع برای آنها است زیرا در موارد بسیاری شاهد بوده‌ایم که بلاگری با علاقه وارد عرصه‌ی وبلاگ‌نویسی قرآنی می‌شود اما در میان راه بدون انگیزه شده و دیگر موضوعی را برای نوشتن و پرداختن به آن پیدا نمی‌کند به همین دلیل حمایت و تغذیه موضوعی بلاگرها مهم‌ترین وظیفه‌ی نهادها و سازمان‌هایی است که دغدغه‌ی فعالیت‌های قرآنی دارند.

ایجاد حلقه‌های دوستی بین وبلاگ‌های قرآنی و سایر وبلاگ‌ها

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد حلقه‌های دوستی بین وبلاگ‌های قرآنی و سایر وبلاگ‌ها با موضوعات آزاد و آشنا کردن آنها باهم، همچنین ایجاد انگیزه و علاقه در بلاگرها برای روی‌آوردن به نوشتن در وبلاگ‌های قرآنی نیز از وظایف این نهادها و سازمان‌ها است.

سرویس‌بلاگ‌ها؛ یک ابزار برای بسط مفاهیم قرآنی

مدیر بلاگفا سرویس‌بلاگ‌ها را یک ابزار برای بسط مفاهیم قرآنی برشمرد و یادآور شد: سرویس‌بلاگ‌ها فقط در حد یک ابزار برای بلاگرهایی است که می‌خواهند در فضای مجازی در هر زمینه‌ای فعالیت کنند و علاوه بر آن حمایت و معرفی وبلاگ‌هایی که به مطالب قرآنی می‌پردازند در صفحه‌ی نخست هر سرویس‌بلاگ، می‌تواند به شناساندن وبلاگ‌های قرآنی به کسانی که در فضای مجازی فعال هستند کمک کند.


وبلاگ مهندس«علیرضا شیرازی» مدیر سرویس‌ بلاگفا را در اینجا ببینید!


برای ایجاد وبلاگ در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا اینجا را کلیک کنید!





  • کلمات کلیدی : یادداشتهای قرآنی

  • ::: چهارشنبه 85/12/9 ::: ساعت 10:59 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر