سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند سبحان، مال را به کسانی که دوست یادشمن دارد می بخشد؛ ولی دانش را جز به کسی که دوست دارد نمی بخشد [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

باران در قرآن

گروه وبلاگ: :«آیا ندیدى که خداوند ابرهایى را به آرامى مى‏راند، سپس میان آنها پیوند مى‏دهد، و بعد آن را متراکم مى‏سازد؟! در این حال، دانه‏هاى باران را مى‏بینى که از لابه‏لاى آن خارج مى‏شود و از آسمان از کوه‏هایى که در آن است دانه‏هاى تگرگ نازل مى‏کند»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «آفتاب قم» که به بررسی مباحث دینی می‌پردازد آخرین پست خود را با اعجاز علمی قرآن به‌روز کرده‌است. بلاگر سعی کرده با تطبیق آیات قرآن و مباحث و دلایل علمی موجود، اعجاز قرآن را ثابت نماید.

وی در ابتدا آیه‌ای از سوره مبارکه نور به این مضمون می‌آورد:«آیا ندیدى که خداوند ابرهایى را به آرامى مى‏راند، سپس میان آنها پیوند مى‏دهد، و بعد آن را متراکم مى‏سازد؟! در این حال، دانه‏هاى باران را مى‏بینى که از لابه‏لاى آن خارج مى‏شود و از آسمان از کوه‏هایى که در آن است (ابرهایى که همچون کوه‏ها انباشته شده‏اند) دانه‏هاى تگرگ نازل مى‏کند، و هر کس را بخواهد بوسیله آن زیان مى‏رساند، و از هر کس بخواهد این زیان را برطرف مى‏کند; نزدیک است درخشندگى برق آن (ابرها) چشمها را ببرد!»

سپس مراحل ایجاد و ریزش باران را طبق مطالعات و تحقیقات پژوهشگران با صرف زمان و هزینه فراوان همان‌گونه که سالها قبل در کتاب آسمانی ما آمده است، این‌گونه می‌نویسد:«هواشناسان طی مطالعاتشان به این نتیجه رسیده‌اند که ابر کومولونیمبوس طی مراحل زیر موجب ریزش باران می‌گردد:

«ابرها با نیروی باد به حرکت در می آیند، قطعه های پراکنده و کوچک که کومولوس نام دارند با نیروی باد به یکدیگر فشرده شده و در یک منطقه تجمع می‌یابند و ابرهای کومولونیموس را می‌سازند، در مرحله بعد ابرهای کوچکتر به یکدیگر متصل و ابرهای بزرگتر را تشکیل می‌دهند که در آنها حرکت و رشد عمودی به سمت بالا انجام می‌شود.

این پدیده در مرکز ابرها بیشتر از لبه ها و کناره‌های آن رخ می‌دهد و بعد از این رشد رو به بالا موجب کشیده شدن توده ابر به بالا و رسیدن به ناحیه سردتر اتمسفر (جو) که محل تشکیل قطره‌های آب و تگرگ است می‌شود. و قطره‌های آب و تگرگ، بزرگتر و سنگین‌تر شده و حرکت رو به بالای آنها متوقف می‌شود و به صورت قطره‌های باران و تگرگ فرود می‌آیند.

در مورد برف‌ها نیز همه ابرها ذرات آب یا کریستال یخ را با خود حمل می‌کنند، اما این ذرات بسیار کوچکتر از آن هستند که به زمین ببارند. اگر ارتفاع ابرها بیشتر شود، هوای سردتر، باعث فشرده‌تر‌شدن بخار آب می‌شود و این ممکن است برای شکل دادن باران، تگرگ یا برف مناسب باشد.»
مطالب وبلاگ را در اینجا ببینید!

منبع:www.ikna.ir






::: پنج شنبه 85/12/10 ::: ساعت 9:32 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر