گروه وبلاگ: «چنان که در روایتى درباره آیه (ولـکن لّیطمئن قلبى) از امام رضا(ع) سؤال شد. آن حضرت در جواب فرمود:«حضرت ابراهیم یقین داشت، ولکن مىخواست به این وسیله یقینش بیشتر شود»
به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «عصمت» که در سرویسدهنده پرشینبلاگ بهروز میشود در پست اخیر خود در مورد معصومیت حضرت ابراهیم(ع) و مطالبی که دربارهی آن حضرت در قرآن آمده به مواردی اشاره میکند.
این بلاگر در ابتدای مطالب خود به طرح یک سؤال میپردازد و مینویسد: «ابراهیم(ع) از خداوند درخواست کرد براى اطمینان قلبش چگونگى زنده کردن مردگان را ارائه دهد، مگر پیامبران اطمینان قلبى به زنده شدن مردگان ندارند؟»
وی در ادامه با اشاره به آیات قرآن در مورد مراتب یقین مینویسد: «از آیات شریف سوره تکاثر و غیر آن استفاده مى شود که یقین داراى مراتبى است:1.«علم الیقین»: این است که انسان از دلایل مختلف به چیزى ایمان آورد؛ مانند کسى که با مشاهده دود ایمان به وجود آتش پیدا کند.»
در ادامه مراتب دیگر آن را می نویسد: «2.«عین الیقین»: جایى است که انسان به مرحله مشاهده مى رسد و با چشم خود (مثلا آتش را) مشاهده مى کند. 3.«حق الیقین»: آن همانند کسى است که وارد آتش شود و سوزش آن را لمس کند و این بالاترین مرحله یقین است.»
وی در مورد استدلال های علمی و منطقی نیز مینویسد: «استدلالهاى علمى و منطقى یقینآور است، امّا مرحله پایینى از یقین است، به همین جهت انسان تا به مرحله «عین الیقین» و «حق الیقین» نرسد دلش آرام نمىگیرد.»
سپس مینویسد: «حضرت ابراهیم(ع) از طریق عقل و منطق به زنده شدن مردگان ایمان داشت، ولى مى خواست از طریق حس و شهود آن را دریابد و به یقینش افزوده شود و به مرحله «عین الیقین» و «حق الیقین» برسد تا قلبش آرام گیرد.»
وی در این باره به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره میکند و مینویسد: «چنان که در روایتى درباره آیه (ولـکن لّیطمئن قلبى) از امام رضا(ع) سؤال شد. آن حضرت در جواب فرمود: «حضرت ابراهیم یقین داشت، ولکن مى خواست به این وسیله یقینش بیشتر شود».البته کشف و شهود باطنى تنها براى کسانى است که مراتبى از علم و ایمان و استدلال را طى کردهباشند.»
ادامه این مطالب را اینجا ببینید!
|