سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل، سرچشمه حکمت و گوش، آبگیر آن است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

عدالت در قرآن در وبلاگ «تسنیم»

گروه وبلاگ: «خدا شما را از نیکی کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین، نجنگیده‌اند و از سرزمینتان بیرون نرانده‌اند، باز نمی‌دارد خدا کسانی راکه به عدالت رفتار می‌کنند دوست دارد. ممتحنه/8 »

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «تسنیم» در سرویس‌دهنده بلاگ‌اسکای با موضوعاتی چون مقالات قرآنی، حدیث، درباره قرآن، علوم قرآنی، حفظ قرآن، متن قرآن کریم، شناسنامه سوره‌ها، مسابقه قرآنی، تلاوت، تفسیر، قاریان و مطالبی دیگر به‌روز می‌شود.

این بلاگر در پست‌های اخیر خود مطالبی در مورد عدالت در قرآن نوشته‌است.

وی در پست اخیرش با اشاره به آیه 8 سوره ممتحنه در این باره مطالبی می‌نویسد. در ابتدا این آیه را به همراه ترجمه فراسی و انگلیسی آن می‌آورد.: «لَا یَنْهَاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ. خدا شما را از نیکی کردن و عدالت ورزیدن با آنان که با شما در دین ، نجنگیده‌اند و از سرزمینتان بیرون نرانده‌اند ، باز نمی‌دارد خدا کسانی راکه به عدالت رفتار می کنند دوست دارد. الممتحنه/8 »

سپس می‌نویسد: «کلمه اقساط که مصدر فعل تقسطوا است ، به معنای معامله به عدل است . و جمله ان تبروهم بدل است از کلمه الذین .... و جمله ان الله یحب المقسطین تعلیل است برای جمله لا ینهیکم .... و معنای آیه این است که : خدا با این فرمانش که فرمود: دشمن مرا و دشمن خود را دوست نگیرید نخواسته است شما را از احسان و معامله به عدل با آنهایی که با شما در دین قتال نکردند، و از دیارتان اخراج نکردند، نهی کرده باشد،»

در ادامه می آورد: « برای اینکه احسان به چنین کفاری خود عدالتی است از شما، و خداوند عدالت‌کاران را دوست می دارد. بعضی از مفسران گفته‌اند: این آیه شریفه با آیه فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم نسخ شده . لیکن این نظریه درست نیست، برای اینکه آیه مورد بحث با اینکه مطلق است، شامل غیر اهل ذمه و اهل معاهده نمی‌شود، و کفاری که با اسلام سر جنگ دارند مشمول این آیه نیستند، تا آیه سوره توبه ناسخ آن باشد.»

وی می افزاید: «چون آیه مذکور تنها به کفار حربی و مشرکین نظر دارد، با این حال چطور می‌تواند ناسخ آیه مورد بحث باشد، با اینکه هیچ مزاحمتی بین آن دو نیست. انما ینهیکم الله عن الذین قاتلوکم فی الدین و اخرجوکم من دیارکم و ظاهروا علی اخراجکم ان تولوهم ... منظور از الذین قاتلوکم ... مشرکین مکه‌اند.»
ادامه این مطالب را اینجا ببینید!

منبع: www.ikna.ir

 






::: پنج شنبه 85/12/17 ::: ساعت 12:9 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر