سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، او رابه بلایی بزرگ مبتلا می کند . پس اگر آن بنده راضی گشت، بهره اش نزد خداوند، رضایت است و اگر ناخشنود گشت، بهره اش نزد خداوند، ناخشنودی است [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

آداب دینى عید نوروز در وبلاگ «در جستجوی معنا»

گروه وبلاگ: «اى دگرگون‌کننده قلب‌ها و دیده‏ها! اى تدبیرگر شبان و روزان! اى متحول‌کننده سال‌ها و حالت‌ها! حالات ما را به نیکوترین حالات تبدیل نما!»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «در جستجوی معنا» در پست اخیر خود به آداب دینی عید نوروز پرداخته و در ابتدای نوشتار خود تأکید دعای سال تحویل بر چهار نکته تحوّل، محور تحوّل، متحول کننده و هدف تحول را یادآور می‌شود.

بلاگر در توضیح چهار نکته می‌نویسد: «بر طبق این دعا جهان در عین سکون داراى تغییر و تحول عمیقى در درون خویش است و دامنه این تحول آن‌چنان گسترده‌است که از عالم خارج و آفاق گرفته تا عالم درون و انفس را شامل مى‏شود و در واقع لازمه بقاء جهان به تحول و دگرگونى است. این دعا بطور ظریفى به دگرگونى طبیعت و دگرگونى حالات انسانى اشاره مى‏کند. آواى توحید(محوّل) در سرتاسر دعا و در هر فقره آن سخن از توحید است، این دعا تأکید مى‏کند که همه این‌ها یک خدا دارد و در واقع این دعا از کثرت‌گرایى به توحید دعوت مى‏کند.»

«هدف تحول (محوّل الیه) هدف این تحول عظیم که از اعماق طبیعت آغاز شده و به حالات انسان رسیده است، اینست که حالات انسانى به بهترین حالات یعنى قرب الهى تبدیل شود. احسن حال و قرب الهى هدف این تحول بزرگ است، با این نگرش دعاى مزبور یک نظام آموزشى عقیدتى به معناى کامل است.»

سپس نویسنده طهارت وپاکیزگى، هدیه دادن ، یاد خدا و صله رحم را جزو آداب دینی نوروز ذکر کرده و حدیثی از امام صادق (ع) ذکر می‌کند: «هرگاه نوروز فرا رسد غسل کرده و پاکیزه‏ترین لباسهایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده کن و آن روز را روزه بگیر.»

در انتها هفت سینی از قرآن مجید آورده‌است که: «سلام قولاً من رب رحیم، سلام على نوح فی العالمین، سلام على ابراهیم، سلام على موسى و هرون، سلام على آل یاسین، سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین، سلام هی حتى مطلع الفجر»


مطلب پست به صورت کامل در اینجاست!






::: پنج شنبه 86/1/2 ::: ساعت 6:43 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر