سفارش تبلیغ
صبا ویژن
میوه دانش، با کردار نیک چیده می شود نه باگفتار نیک . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

تفسیر مقایسه‌ای سوره‌ی کوثر در وبلاگ «تفسیرآیات مهجور»

گروه وبلاگ: «این سوره کمترین مقداری است که بر آن تحدی طلبی شده‌است زیرا به سه صورت قرآن دشمنان را به مبارزه طلبیده‌است»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «تفسیرآیات مهجور» در پستی به توضیحات و تفسیر سوره کوثر می‌پردازد. این وبلاگ با آدرس www.khalfan.parsiblog.com در پست‌های مختلف خود به تفسیر سوره ها و آیات قرآن پرداخته‌است.

بلاگر ابتدا پس از نوشتن سوره کوثر در باره آن می‌نویسد: «سوره‌ی کوثر کوتاه‌ترین سوره‌ی قرآن است و دارای سه آیه و ده کلمه و چهل ودو حرف است. در مورد مکی یا مدنی بودن آن اختلاف است. قول ابن عباس و کلبی و مقاتل بر مکی بودن و قول عکرمه و مجاهد و قتاده برمدنی بودن آن است.»

وی در قسمت بررسی سوره می‌نویسد: «رابطه این سوره با سوره ماقبلش: در سوره قبل سخن از بخل آمده است و در مقابلش این سوره با عطا شروع می‌شود: الذی جمع مالاً وعدده # اعطیناک همچنین سهل انگاری در نماز و در مقابل آن امر به نماز می آید: الذین هم عن صلاتهم ساهون # فصلِّ.»

درادامه می‌نویسد: «همچنین در مقابل ریا، قصد رضای خدا می‌آید: الذین هم یرائون # لربک در مقابل ترک یتیم و مسکین و عدم همکاری اجتماعی، قربانی که بخشش و همکاری جامعه در آن نمایان است می‌آید: یدع الیتیم و لا یحض علی طعام المسکین،یمنعون الماعون # وانحر»

سپس به بررسی لغوی کلمات سوره می‌پردازد: «اعطیناک: عطا و اعطا به معنای بخشش و دادن چیزی به کسی می آید. الکوثر: سه حرف اصلی آن (ک ث ر) به معنای زیادت است که بر وزن فوعل برده شده و کوثر به‌دست آمده‌است و این وزن برای وصف مبالغه به کار می‌رود»

وی در ادامه بر روی معانی سوره بحث می‌کند و می‌نویسد: «سوره کوثر از اهمیت بسیار والایی در میان سوره‌های دیگر قرآن برخوردار است. این سوره کمترین مقداری است که بر آن تحدی طلبی شده‌است زیرا به سه صورت قرآن دشمنان را به مبارزه طلبیده‌است»

از خدمات جانبی این وبلاگ می‌توان به خبرنامه، جستجو در وبلاگ و اعلام اوقات شرعی اشاره کرد.


ادامه این مطالب را اینجا ببینید!

منبع: www.ikna.ir






::: یکشنبه 86/2/2 ::: ساعت 9:13 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر