سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در تو دو صفت است که خداوند آنها را دوست دارد: بردباری و تأنّی [رسول خدا صلی الله علیه و آله ـ به مردی فرمود ـ]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

بررسی وحیانی بودن الفاظ قرآن در وبلاگ «دریچه»

گروه وبلاگ: «اغلب دانشمندان علوم اسلامی و مفسران قرآن معتقدند وحی قرآنی بدین معناست که آنچه به عنوان آیات قرآن در دست ماست، هم معانی و هم الفاظ آن، از جانب پروردگار به پیامبر وحی شده‌است.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «آیا الفاظ قرآن نیز وحیانی است؟» عنوان آخرین پست وبلاگ‌ دریچه است. این وبلاگ توسط محمد الهی و در سرویس‌دهنده بلاگفا به‌روز می‌شود.

بلاگر برای پاسخ به این سؤال سه دیدگاه در مورد وحی را مطرح کرده و در مورد دیدگاه اول وحی را تجربه دینی دانسته و می‌نویسد: «آنچه امروز به عنوان متون وحیانی در دست است، تفسیر پیامبر و ترجمان او از این تجربه است و این مواجهه‌ای است با پیامبر. از آنجا که در این مواجهه لازم نیست پیامی از سوی خدا به پیامبر القا شده باشد، طبعاْ جملاتی نیز رد و بدل نشده‌است. منتها پیامبر پس از این مواجهه، تفسیر خود را از ما وقع در قالب زبان و تعابیر لفظی به دیگران انتقال می‌دهد و البته نباید انتظار داشت حقیقت آن مکاشفه در قالب تعابیر پیامبر به ما منتقل شده‌باشد.»

بر اساس دیدگاه دوم که بیشتر تعبیر مکاشفان مسیحی و برخی از مسلمان از وحی است؛ وحی نوعی انتقال اطلاعات است و این اطلاعات مجموعه گزاره‌هایی هستند که صورت زبانی خاصی ندارند و در واقع «اطلاعات محض» هستند و پیامبر برای انتقال این اطلاعات به دیگران، لباس زبانی خاصی بر آنها می‌پوشاند.»

بلاگر در پایان می‌افزاید: «دیدگاه سوم معتقد است؛ وحی، کلام الهی است که پیامبر آن را به طور مستقیم یا توسط فرشته‌ی وحی و یا از طریق اصواتی از پشت حجاب دریافت می‌کند. کلام به همان مفهوم لغوی خود، هم حامل لفظ است و هم معنا و آنچه که پیامبر برای گزارش وحی به دیگران انجام می‌دهد، تلاوت همان کلام نازل شده‌است، نه تفسیر شخصی او از مواجهه‌ی باخدا (بر اساس دیدگاه اول) و یا تعبیر لفظی خود او از معانی نازل شده (بر اساس دیدگاه دوم).»


مطلب به صورت کامل در اینجاست!

منبع: www.ikna.ir






::: یکشنبه 86/2/2 ::: ساعت 9:18 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر