سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توکّل، دژ حکمت است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

بررسی جایگاه واژه «حجت» و «منجی» در قرآن

گروه وبلاگ: «اعمال مردم هر صبح و شام به حضور حجت و امام عصر(ع) عرضه می‏شود و ایشان از اعمال خوب و پسندیده مردم شاد و از اعمال ناشایست آنها اندوهگین می‏شوند.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «نوید امن و امان» عنوان وبلاگی‌است که در سرویس‌دهنده بلاگفا به‌روز می‌شود. در آخرین پست این وبلاگ به موضوع ناجی موعود و واژه‌های مربوط به آن از دیدگاه قرآن و روایات پرداخته شده‌است.

بلاگر معنی واژه حجت را «دلیل، برهان و راهنما» و به عبارت دیگر «آنچه به آن دعوی یا مطلبی را ثابت کنند» تعریف کرده و معنی حجت را با توجه قرآن می‌‌نویسد: «در آیه از قرآن‌کریم، خداوند هدف از فرستادن پیامبران را اتمام حجّت به مردم و سد کردن راه استدلال و بهانه‌جویی بر آنها دانسته‌است. بنابراین می‏توان گفت که انبیا «حجت» خدا بر مردم‏اند و با آمدن آنها دیگر کسی نمی‏تواند در درگاه خدا مدعی شود که چرا راه مستقیم را به ما نشان ندادی.»

و در روایتی از امام محمدباقر (ع) در این مورد آمده‌است: «به خدا سوگند که خداوند از روزی که آدم ‏علیه السلام قبض [روح] شد، هیچ سرزمینی را از پیشوایی که [مردم] به وسیله او به سوی خدا هدایت می‏شوند، خالی نگذاشته‌است. این پیشوا حجّت خدا بر بندگانش است و هرگز زمین بدون امامی که حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقی نمی‏ماند.»

وی همچنین در مورد ضرورت شناخت حجت‏های الهی که برای انسان‌ها وعده داده‌شده، می‌نویسد: «در بسیاری از روایات برضرورت شناخت حجت و امام عصر تأکید شده تا آنجا که در روایت متواتری که از پیامبرگرامی اسلام‏(ص) نقل شده، نشناختن امام برابر با مرگ در زمان جاهلیت دانسته شده‌است. از این‏رو سفارش شده‌است که همواره از خدا بخواهید که حجتش را به شما بشناساند تا از گمراهی و جهالت نجات یابید.»

بلاگر در پایان قسمتی از «دعای معرفت» را که بر خواندن آن در زمان غیبت تأکید شده، آورده‌است: «بار خدایا، مرا با حجّت خود آشنا ساز؛ که اگر مرا با حجّتت آشنا نکنی از دینم گمراه شوم.»


متن پست به‌طور کامل را در اینجا ببینید!

منبع: www.iqna.ir






::: سه شنبه 86/2/4 ::: ساعت 6:0 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر