سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و مردى از او خواست تا ایمان را به وى بشناساند ، فرمود : ] چون فردا شود نزد من بیا ، تا در جمع مردمان تو را پاسخ گویم ، تا اگر گفته مرا فراموش کردى دیگرى آن را به خاطر سپارد که گفتار چون شکار رمنده است یکى را به دست شود و یکى را از دست برود . [ و پاسخ امام را از این پیش آوردیم و آن سخن اوست که ایمان بر چهار شعبه است . ] [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

در ادامه بحث ارتداد به این سوال پاسخ می دهیم که اگر شخصی مرتد شود در چه صورتی وی را اعدام می کنند؟

 

همان طور که در پست های گذشته اشاره شد حکم به اعدام شخص مرتد به علت عمل مجرمانه اوست که آن هم با شرایطی تحقق می یابد و شایان ذکر است حکم به ارتداد کسى به همین سادگى نیست; بلکه باید ارتدادش در دادگاه اسلامى به ثبوت برسد و هنگامى که حکومت اسلامى نیست ارتداد وى پیش مجتهد جامع الشرایط ثابت مى شود و او حکم به ارتداد مى دهد.

اجراى حکم قتل نیز در حکومت اسلامى به عهده حاکم شرع است و در غیر این صورت چنانچه مرجع تقلید اجازه عمومى به کشتن فردى داد؛مانند سلمان رشدىبر هر مسلمانى واجب کفایى است به آن اقدام کند.

اسلام میان مرتد فطرى (کسى که از پدر و مادر مسلمان متولد شده و پس از قبول اسلام از اسلام برگشته است) و مرتد ملّى (کسى که پدر و مادر او به هنگام انعقاد نطفه اش مسلمان نبوده اند و او بعداً اسلام را پذیرفته، سپس از آن برگشته) و همچنین بین مرد مرتد و زن مرتد فرق گذاشته است.

مرتد فطرى باشد، با شرایط ذیل اعدام می شود :

1.اگر مرتد ، مرد باشد و قبل از اثباتِ حکم ، در محکمه توبه کند ، حاکم شرع مى تواند او را ببخشد و اگر بعد از احراز ارتداد و اثبات حکم ، توبه واقعى کند (نه ظاهرى ) اگرچه در واقع ، در پیشگاه خداوند پذیرفته مى شود ، لیکن در محکمه اسلامى محکوم به اعدام است و اگر توبه او ظاهرى و به خاطر ترس از مرگ باشد ، در نزد خداوند قبول نمى شود ; یعنى عذاب اخروى نیز دارد .

2 . اگر زن مرتد باشد ، اول او را توبه مى دهند (بعد از احراز ارتداد در محکمه ) ; اگر توبه کرد ، اعدام نمى شود و اگر توبه نکرد ، او نیز اعدام مى گردد .

شرایط تحقق ارتداد (علاوه بر شرایط عمومى ، مانند : بلوغ ، عقل ، اختیار و.. .) آن است که یکى از اصول سه گانه دین ، یعنى : توحید و نبوت و معاد و نیز یکى از ضروریات مسلم اسلام که همه مذاهب شیعه و سنى و.. . آن را از مسلمات دین مى دانند ، مثل : نماز و روزه و حج و.. . را انکار کند و در این کار جدى و مصر باشد(البته برخی از فقها معتقدند که در صورتی انکار بدیهی اسلام  باعث خروج از دین  می شود که انکار بدیهی به انکار خداوند منتهی شود.)

ولى اگر مرتد ملّى باشد، در صورت عدم بازگشت به اسلام(توبه) کشته مى شود، ولى اگر توبه کرد کشته نمى شود.

همچنین برخى از محققان از فقها نیز فرموده اند: فردى که بر اثر تماس و ارتباط با گروه باطل، شبهاتى در دل او پیدا شده کم کم صورت انکار به خود گرفته و باعث شده تا برخى از احکام ضرورى دین را انکار کند، ولى به گونه اى است که اگر شبهه او زایل شود، فوراً به آغوش حق باز مى گردد، این طور فردى نیز کشته نمى شود.سیستم مدیریت وبلاگ

پیامبر اعظم(صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلم) - The Holy Propht -p.b.u.h

http://pyambaraazam.parsiblog.com

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: چهارشنبه 86/2/5 ::: ساعت 10:53 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر