سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس دانش را برای غیر خدا فرا گیرد یا با آن غیر خدا را اراده کند، جایگاهش را در آتش تدارک کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

اعجاز بیانی قرآن در وبلاگ کانون میثاق قرآن

گروه وبلاگ: وبلاگ «کانون میثاق قرآن» از وبلاگ‌های گروهی قرآنی در سرویس‌دهنده بلاگفا است که دارای مطالب متنوعی در حوزه مفاهیم قرآنی است. بلاگر در پست جدید خود به بررسی ابعاد اعجاز قرآن پرداخته‌است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر«کانون میثاق قرآن» به نشانی http://kmisagh.blogfa.com با اشاره به ابعاد مختلف اعجاز قرآن به بررسی « اعجاز بیانی قرآن» پرداخته و می‌نویسد:

« ارباب ادب و سخن‌دانان عرب، اعجاز قرآن را در گرو فصاحت و بلاغت والاى آن دانسته‌اند، رسا بودن بیان و روان بودن عبارات که در چینش واژه‌ها رعایت شده و گزینش کلمات که دقیق انجام گرفته، نظم کلمات که هر یک در جاى مناسب خود قرار گرفته، آن چنان ترکیبى به وجود آورده کـه از لـحـاظ تـعـبـیـر و آواى الـفـاظ و کلمات بافتى به هم پیوسته و پیوند خورده فراهم آورده؛ به گونه‌اى که گویى سرتاسر هر آیه و سوره، واحد منسجمى را تشکیل داده و غیر قابل تفکیک‌اند.»

 اسلوب قرآن
جمله بندى‌ها و چینش الفاظ و عبارات، در قالبى نو و اسـلـوبـى تازه بر عرب عرضه شده، که کاملاً بى سابقه بوده و پس از آن نیز کسى مانند آن نیاورده اسـت.

وی ادامه می‌دهد: «تمامى این‌ها بـرقدرت و قوت این سخن الهى دلالت دارند به علاوه، ویژگى‌هاى کلمات انتخاب شده به گونه‌اى است که جابه جایى کلمات یا تبدیل آنها هرگز امکان‌پذیر نیست.

بلاگر در ادامه با اشاره به اسـلـوب بیان و سبک و شیوه نظم قرآن می‌نویسد: «جمله‌بندى‌ها و چینش الفاظ و عبارات، در قالبى نو و اسلوبى تازه بر عرب عرضه شده، که کاملاً بى‌سابقه بوده و پس از آن نیز کسى مانند آن نیاورده‌اسـت.

بـا ایـن کـه این‌گونه نظم و تألیف کلام تازگى داشت، ولى از چارچوب اسلوب‌هاى کلامى عـرب بـیـرون نـبـود. انـواع کـلام کـه در مـیـان فـصحاى عرب متداول بود یا شعر است یا نثر یا سجع، که هر یک داراى محاسنى و در کنار آن نیز معایبى بود.»






::: سه شنبه 86/5/16 ::: ساعت 10:14 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر