سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شناخت خویشتن، از حکمت است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

تعریف جامعی از وبلاگ‌های قرآنی وجود ندارد

گروه وبلاگ: مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، بر این نکته تأکید کرد که هنوز تصور درست و جامعی از ماهیت وبلاگ‌های قرانی در دست کاربران اینترنتی وجود ندارد و تنها هدف وبلاگ‌های قرآنی بیان مستقیم آیات قرآن تلقی می‌شود.

«رحیم قربانی»، مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور

«رحیم قربانی»، مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، گفت: یکی از زمینه‌هایی که تا حدی در جامعه‌ی قرآنی مورد کم‌توجهی قرار گرفته و به نحوی شایسته به آن پرداخته نشده، بروز مفاهیم قرآنی در فضای مجازی و پیشگام نبودن و حرکت نکردن مفاهیم قرآنی هم‌زمان با پیشرفت این فضا است.

برنامه‌ریزی یک حرکت قرآنی جدی!

وی در ادامه افزود: برای ورود مفاهیم قرآنی به فضای مجازی و افزایش سهم آن در اینترنت نیازمند یک حرکت جدی و در عین حال برنامه‌ریزی شده هستیم و باید با بهره‌بردن از روش‌ها و ابزارهای نوین فضای مجازی با عصر حاضر پیش رفت.

 «رحیم قربانی»:
ماهیت اصلی وبلاگ‌های قرآنی چیزی فراتر از وضعیت کنونی است و باید این فرهنگ در بین کاربران ترویج شود که در وبلاگ‌های قرآنی فقط به دنبال آنچه از قرآن در فضای واقعی وجود دارد نباشند

قربانی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی امروز اینترنت فاصله‌ی بسیاری با روند پیشرفت دیگر فعالیت‌های این فضا دارد اضافه کرد: سرعت پیشرفت فعالیت‌های قرآنی در اینترنت بسیار ضعیف‌تر از دیگر فعالیت‌های فضای مجازی بوده و فعالیت‌های قرآنی فاصله‌ی زیادی با وضعیت فعالیت دیگر مفاهیم داشته و سهم کوچکی را به‌خود اختصاص داده‌است.

مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور، درباره‌ی مزیت‌های اینترنت بر دیگر رسانه‌های اطلاع‌رسانی بیان‌کرد: بسیاری از ابعاد آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، مطالعاتی و حتی کتب، نشریات اطلاع‌رسانی مختلف در انجام فعالیت‌های قرآنی متقبل هزینه‌های بسیاری در سطح کشور می‌شوند اما با آشنا کردن مردم با فضای مجازی درصد بالایی از این هزینه‌ها کاهش یافته و این مهمترین مزیت اینترنت بر دیگر رسانه‌ها است.

قرآن، محور اشتراک کاربران مسلمان

وی با تأکید بر این امر که قرآن محور اشتراک تمام فرق اسلامی در جهان بوده، یادآور شد: باتوجه به نکته‌ی فوق و اینکه امسال با نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده باید از قرآن و آیات آن استفاده‌ی بیشتری جهت اتحاد مسلمانان با یکدیگر ببریم.

قربانی یکی از نقایص وارد نشدن مفاهیم قرآنی به عرصه‌ی مجازی را اطلاع‌رسانی ضعیف دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های قرآنی کشور در وارد شدن به فضای اینترنت که یکی از کم‌هزینه‌ترین فضاها برای ترویج مفاهیم است دچار مشکل است.

 این مسؤول قرآنی:
برای ورود مفاهیم قرآنی به فضای مجازی و افزایش سهم آن در اینترنت نیازمند یک حرکت جدی و در عین حال برنامه‌ریزی شده هستیم و باید با بهره‌بردن از روش‌ها و ابزارهای نوین فضای مجازی با عصر حاضر پیش رفت

وی ادامه داد: باید با استفاده از این نکته که امسال با نام اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری شده برای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی و محور قرار گرفتن قرآن برای اتحاد تمام مسلمانان جهان، با بسیاری از مراکز اسلامی، دانشگاه‌های اسلامی و حوزه‌های علمیه جهت فعالیت در فضای مجازی و کشاندن حوزه‌ی فعالیتشان به اینترنت وارد بحث شد.

این مسؤول قرآنی تصریح کرد: پس از بحث و بررسی با این مراکز قرآنی، آرا و نظرات را مورد بررسی قرار داده و نتایج این تحقیقات را انعکاس داد و درکنار نظرخواهی از مراکز قرآنی مسلمانان نیز باید وارد این بحث شوند.

ماهیت وبلاگ‌های قرآنی

قربانی با بیان این نکته که امروزه در فضای مجازی تصور درستی از وبلاگ‌های قرآنی وجود ندارد یادآور شد: وقتی صحبت از وبلاگ‌های قرآنی به میان می‌آید ناخودآگاه تصور همگان این بوده که باید در وبلاگ‌ها آیات مستقیم قرآن را با تفسیر یا قرائت قاریان مختلف را مشاهده کنند.

وی در ادامه افزود: در حقیقت ماهیت اصلی وبلاگ‌های قرآنی چیزی فراتر از وضعیت کنونی است و باید این فرهنگ در بین کاربران ترویج شود که در وبلاگ‌های قرآنی فقط به دنبال آنچه از قرآن در فضای واقعی وجود دارد نباشند.

 مسؤول مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی کشور:
فعالیت‌های قرآنی کشور در وارد شدن به فضای اینترنت که یکی از کم‌هزینه‌ترین فضاها برای ترویج مفاهیم است دچار مشکل است

این مسؤول قرآنی همچنین اضافه کرد: در کنار تغییر عقیده‌ی مخاطبان اینترنت درباره‌ی ماهیت وبلاگ‌های قرآنی، بلاگران قرآنی نیز باید آموزش ببینند که چگونه محتوای قرآنی تولید کرده و مفاهیم قرآنی را با افکار، ایده‌ها و مسائل روزانه‌ی اجتماع تطبیق دهند.

قربانی با تأکید بر روش معرفی درست مفاهیم قرآنی برای جلوگیری از تولید محتوای غیر ارزشی در فضای مجازی اظهار کرد: معمولاً اگر مفهومی معنوی به شکل درست معرفی شود طرف مقابلش را نقض می‌کند و دیگر نیازی نیست که حتماً به مقابله با طرف مقابل پرداخت بلکه فقط باید مفهوم قرآنی را با زبان امروز جامعه برای مخاطب نقد و تحلیل کرد و به مخاطب ارزش واقعی مفهوم را نشان داد و بعد منتظر بود تا مفهوم غیر ارزشی از سمت خود مخاطب طرد شود.






::: چهارشنبه 86/7/4 ::: ساعت 4:48 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر