سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی با مردم، نیمی از عقل است. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

نگاهی به سایت «افق حوزه»؛ سامانه فراگیر اطلاع‌رسانی حوزه / روزنامه‌نگاری برخط، از شئون جهاد مجازی است

گروه وبلاگ: پایگاه اینترنتی «افق حوزه»؛ فراگیرترین سامانه اطلاع‌رسانی حوزه است که به ایفای رسالت اطلاع‌رسانی از و به حوزه‌های علمیه سراسر کشور و در واقع به روزنامه‌نگاری برخط(‍Cyberjournalism) به‌عنوان یکی از شئون جهاد مجازی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، هفته‌نامه افق حوزه به عنوان اولین هفته‌نامه خبری حوزه‌های علمیه که از تیرماه 1381 کار خود را آغاز کرده‌است، نسخه آن‌لاین هفته‌نامه را در وب سایت خود به طور کامل منتشر می‌کند.
وب سایت «افق حوزه» را اینجا کلیک کنید!

وب سایت هفته‌نامه افق حوزه از بخش‌های اصلی «ستون ثابت»،‌ «امکانات سایت» و «آرشیو» تشکیل شده است که مطالب برخط آن با دو فرمت Text و pdf قابل دریافت است.

وب سایت افق حوزه

«در محضر نور»، «عطر یار»، «سخن بزرگان»، «اخبار کوتاه»، «پاسخ استاد»، «اخلاق»، «فرزانگان»، «رواق شهیدان»، « گفتگو» و « گزارش» عناوین ستون‌های ثابت ارائه شده در وب سایت افق حوزه است.

همچنین «فرم اشتراک اینترنتی»، «درباره افق حوزه » و «ارتباط با ما » خدمات ارائه‌شده دراین سایت است.
فرم اشتراک اینترنتی هفته نامه افق حوزه را اینجا دربافت کنید!

همچنین آرشیو پنج ساله این هفته‌نامه با دو فرمت Text و pdf قابل دریافت است.

افق حوزه؛ فراگیرترین سامانه اطلاع‌رسانی حوزه

هفته‌نامه افق حوزه به عنوان اولین هفته‌نامه خبری حوزه‌های علمیه، تیرماه 1381 با انتشار اولین پیش‌شماره، ایفای رسالت اطلاع‌رسانی از و به حوزه‌های علمیه سراسر کشور را آغاز کرد.

تصویر آخرین هفته نامه افق حوزه

این هفته نامه با گذشت 6 سال و انتشار بیش از 166 شماره و دست‌یابی به شمارگانی بیش از 12000 نسخه، به فراگیرترین سامانه اطلاع‌رسانی حوزه تبدیل شده‌است.

هفته‌نامه افق‌حوزه مخاطبان و منابع خبری خود را مراجع تقلید، اساتید سطح عالی و خارج، ائمه جمعه و جماعات، مدارس علمیه برادران و خواهران سراسر کشور، مبلّغان طرح هجرت و مستقر در اقصی‌نقاط ایران اسلامی، طلاب ممتاز، ‌نخبه و شاهد و روحانیون شاغل در نهادها قرار داده‌است.

این هفته‌نامه ضمن اطلاع‌رسانی از آخرین اخبار و رویدادهای مجامع حوزوی، در هر شماره روایتی گهربار از معصومین(ع)با عنوان «در محضر نور» و جملاتی حکمت‌آمیز از شاگردان مکتب امام صادق(ع) را تحت عنوان «سخن بزرگان» چاپ می‌کند.
ستون «در محضر نور» را اینجا کلیک کنید!


ستون «سخن بزرگان» را اینجا کلیک کنید!

هم‌چنین در ستونی ویژه «پاسخ استاد» آیت‌الله سبحانی، در هر شماره به یکی از پرسش‌های علمی،‌ فرهنگی پاسخ می‌دهد.
ستون «پاسخ استاد» را اینجا کلیک کنید!

«افق حوزه» از سلسله دروس اخلاقی اساتید حوزه نیز گزیده‌ای را جهت استفاده حوزویان درج می‌کند و تاکنون دروس متعددی از آیات اشتهاردی، مشکینی، انصاری شیرازی، خرازی و استادی را منتشرکرده‌است.

در هر شماره «افق حوزه» زندگی‌نامه‌ یکی از علمای سلف در ستون «فرزانگان» و یادنامه یکی از روحانیون و طلاب شهید در «رواق شهیدان» زینت‌بخش صفحات این نشریه است.
ستون «رواق شهیدان» را اینجا کلیک کنید!

 بخش اساتید!
«افق حوزه» از سلسله دروس اخلاقی اساتیدحوزه نیز گزیده‌ای را جهت استفاده حوزویان درج می‌کند

«عطر یار» و اخبار کوتاه حوزه، ایران و جهان، از دیگر ستون‌های ثابت «افق حوزه» است.

مصاحبه با علما و اساتید و مسئولان مجامع حوزوی، معرفی مدارس، مؤسسات و مراکز حوزوی، گزارش جامع نشست‌ها و همایش‌های علمی حوزه و درج مقالات برگزیده، از دیگر بخش‌های این نشریه است.

هم‌چنین از آغاز سال 86 یکی از صفحات نشریه به «افق خانواده» اختصاص یافته‌است که در آن مطالبی با عناوین راه سبز روایات و حکایت آموزنده‌ای از سیره رفتاری در خانواده، هنر زندگی احادیثی از پیامبر اکرم و ائمه در باب زندگی مطلوب و جملاتی آموزنده از نظرات و دستاوردهای محققان در این زمینه، خانه خوبان خاطرات و جلوه‌هایی از زندگی علما و بزرگان دین، تازه‌های علمی، طب ناب معرفی اجمالی گیاهان دارویی، سفره‌خانه نکات قابل توجه در خانه‌داری و باکودکان ارائه می‌شود.

روزنامه‌نگاری برخط(‍Cyberjournalism)، شاخصه‌ای از جهاد مجازی

تبدیل نوشتار مکتوب به نوشتار دیجیتالی با استفاده از فناوری نوین بخصوص شبکه جهانی اینترنت باعث ایجاد یک شاخه جدید (هیبریدپروفشن) در حرفه روزنامه‌نگاری و به طور کلی رسانه‌ها شامل روزنامه ، مجله ، رادیو، تلویزیون ، فیلم و... شده‌است.

امروز نه تنها نشریات مکتوب بلکه رسانه‌های الکترونیک نیز از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده‌اند؛ برای مثال، امروز رادیو و تلویزیون و فیلم را نیز می‌توانیم از طریق اینترنت به صورت زنده(Real Time) دریافت کنیم.

 نقش رسانه های دینی در سایبر ژورنالیست
حضور کالاهای رسانه‌های دینی در فضای سایبر به غیر از افزایش سهم این گونه کالاها در این فضا، به نوعی شاخصه‌ای از جهاد مجازی را نیز پیگیری می‌کند

صاحبان رایانه به شرطی که به شبکه جهانی اینترنت متصل باشند می‌توانند به‌راحتی صدا و تصویر دیجیتال را به طور مداوم(audio and video streaming) دریافت کنند.

با این توضیحات باید گفت روزنامه‌نگاری سایبر یا(E-journalism) یا دیجیتال ژورنالیسم ، تبدیل نوشتار مکتوب (text) به دیجیتال است.

سایبر ژورنالیست امکان تبدیل رسانه مکتوب را از کالای خصوصی به عمومی با توجه به اتمام‌ناپذیری آن ایجاد می‌کند.

رسانه‌های دینی که کالاهای خود(تولیدات) را معمولاً بدون انگیزه مالی به بازار اطلاعات عرضه می‌کنند سایبرژورنالیست فرصتی خواهدبود که با هزینه ‌پایین و مخاطبی گسترده کالای خود را عرضه و تبلیغ کند و در حقیقت کالای خود را در طبقه‌بندی عمومی قراردهد و در نتیجه سهم خود را از این فضا افزایش دهد.

حضور کالاهای رسانه‌های دینی در فضای سایبر به غیر از افزایش سهم این گونه کالاها در این فضا، به نوعی شاخصه‌ای از جهاد مجازی را نیز پیگیری می‌کند.






::: یکشنبه 86/9/4 ::: ساعت 12:0 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر