سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و به کسى که در محضر او أستغفر اللّه گفت ، فرمود : ] مادر بر تو بباید گریست مى‏دانى استغفار چیست ؟ استغفار درجت بلند رتبگان است و شش معنى براى آن است : نخست پشیمانى بر آنچه گذشت ، و دوم عزم بر ترک بازگشت ، و سوم آن که حقوق مردم را به آنان بپردازى چنانکه خدا را پاک دیدار کنى و خود را از گناه تهى سازى ، و چهارم اینکه حقّ هر واجبى را که ضایع ساخته‏اى ادا سازى و پنجم اینکه گوشتى را که از حرام روییده است ، با اندوهها آب کنى چندانکه پوست به استخوان چسبد و میان آن دو گوشتى تازه روید ، و ششم آن که درد طاعت را به تن بچشانى ، چنانکه شیرینى معصیت را بدان چشاندى آنگاه أستغفر اللّه گفتن توانى . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

براى این کار، چند محور به عنوان رئوس اصلى خواسته‏هاى شما مدّنظر است. محورهاى کلى که در این قبیل تحقیقات و پژوهش‏ها متصور است، عبارتند از:

متن قرآن و ترجمه، تفسیر قرآن، علوم قرآن، مجلاّت و مقالات قرآنى، کتابخانه و کتابشناسى قرآن، پایان‏نامه‏هاى قرآنى.

الف) متن قرآن و ترجمه متن قرآن کریم در اینترنت بسیار عرضه شده و به آسانى قابل دستیابى است که البته برخى از آنها همراه با ویژگى‏هایى متفاوت ارایه شده‏اند. براى دسترسى به آیات و سوره‏ها، بهترین مورد، جایى است که سوره و شماره آن قابل انتخاب باشد و امکان مقابله بین متن و ترجمه ـ عملاً ترجمه‏هاى فارسى و انگلیسى ـ فراهم باشد و کاربر بتواند به ‏سرعت متن را ملاحظه کند، ترجمه آن را ببیند و یا بین ترجمه‏هاى گوناگون به مقایسه بپردازد. از این رو، پایگاه‏هایى که متن قرآن را همراه با اعراب به صورت فونت ارایه کرده‏اند، بهتر از پایگاه‏هایى هستند که متون را به صورت تصویر ارایه کرده‏اند که معمولاً هنگام نمایش از سرعت کمترى برخوردارند. چنانچه امکان جستجو در متن قرآن با ترجمه‏ها نیز فراهم باشد، امر تحقیق به مراتب آسان‏تر خواهد بود و کاربر با سرعت بیشترى به مطالب خود دست مى‏یابد.

 براى این کار، پایگاه‏هاى زیر به عنوان بهترین پایگاه‏هاى داده در اینترنت معرفى مى‏شوند:

1ـ پایگاه الشیعه (http://www. al-shia. com) با امکان نمایش متن قرآن به صورت PDF و تصویر، و همچنین امکان مشاهده چهار ترجمه فارسى و جستجو در متن قرآن و ترجمه‏ها همراه با امکان شنیدن صوت آیه مورد نظر.

2ـ پایگاه قرآن مقدس (http://www. holyquran. net) با قابلیت جستجو در متن قرآن از طریق وارد کردن کلمه یا عبارت، محدود کردن دامنه جستجو به بخشی خاص در قرآن. پایگاه حوزه ( hawzah. net) با امکان مشاهده متن قرآن و دو ترجمه فارسى آیت‌الله مکارم و استاد فولادوند و یک ترجمه انگلیسى همراه با امکان آشنایى با سوره‏ها از طریق کتاب «آشنایى با سوره‏ها»، تألیف استاد جواد محدثى.

 3ـ پایگاه (www. usc. edu/dept/msa/quran/index. html) براى مقایسه ترجمه انگلیسى یوسفعلى، شاکر و پیکثال با همدیگر به صورت آیه به آیه.

ب) تفسیر قرآنبه منظور استفاده از تفاسیر، نیاز اولیه کاربر دسترسى به متن تفاسیر و پس از آن، امکانات پژوهش در آنهاست. درباره ارایه متون تفسیرى شیعه پایگاه‏هاى زیر در اختیار کاربران قرار دارد.

 4ـ‌ پایگاه قرآن مقدّس (http://www. holyquran. net)متن کامل تفاسیر: المیزان، مجمع البیان، نورالثقلین و تقریب القرآن الى الاذهان در این پایگاه ارایه شده است.

5ـ پایگاه غدیر (http://www. ghadeer. org) این پایگاه شامل متن کامل ترجمه تفسیر المیزان، تفسیر نمونه، تفسیر نور، تسنیم تفسیر قرآن آیت‌الله جوادى آملى و تفاسیر موضوعى و تک سوره‏اى از مرحوم شهید مطهرى و استاد قرائتى است.

 6ـ پایگاه دانشگاه اسلامى (http://www. u-of-islam. org)؛ متن کامل تفسیر التبیان، نورالثقلین، کنز الدقائق، تفسیر بنایى، تفسیر امام عسکرى و تفسیر عیاشى در این پایگاه قابل دستیابى است.

پایگاه‏هاى شیعى متأسفانه امکانات پژوهشى مناسبى براى متون اصلى تفسیرى خود فراهم نکرده‏اند. با این حال، در پایگاه «قرآن مقدس»، این امکان هست که کاربر تفسیر هر آیه را با انتخاب یکى از سه تفسیر المیزان، نورالثقلین و تقریب‏القرآن الى الاذهان ببیند. ضمن این که ترجمه انگلیسى هر آیه نیز در کنار آن نمایش داده مى‏شود. همچنین در این پایگاه، امکان کاوش در متن کتاب‏هاى تفسیرى و دیگر کتاب‏هاى مربوط به علوم قرآن نیز فراهم است.

 براى دسترسى به منابع تفسیرى اهل سنّت، به پایگاه الاسلام (www. al-islam. com) مراجعه کنید. آنچه در پایگاه‏هاى شیعى به عنوان یک نقطه ضعف نسبت به متون تفسیرى به شمار مى‏آمد، دقیقاً نقطه مقابله آن را در این پایگاه مى‏یابید. امکانات پژوهش بسیار جالبى در این پایگاه طراحى شده است. هرچند بیشتر یا همه این قابلیت‏ها در برخى از پایگاه‏هاى دیگر اهل سنّت نیز وجود دارد، اما در این مجال همین یک پایگاه به عنوان بهترین محیط براى این جهت معرفى میشود. در صفحه قرآن پایگاه الاسلام مى‏توان متن قرآن را به صورت تصویرى زیبا و خوانا همراه با قابلیت‏هاى ذیل ملاحظه کرد: امکان انتخاب سوره، شماره سوره، شماره آیه، نام قارى، ترجمه قرآن به شش زبانِ: انگلیسى، فرانسه، ترک، مالایى، اندونزیایى و هلندى و امکان انتخاب تفسیر مورد نظر از میان تفاسیر ابن کثیر، جلالین، طبرى و قرطبى. افزون بر این که تفسیر هر آیه به صورت جداگانه نمایش داده مى‏شود و اختیار اعراب‏گذارى متن تمام متون تفسیرى نیز در اختیار کاربر قرار دارد.

 منبع: تابناک





  • کلمات کلیدی : پایگاه پرسمان قرآنی

  • ::: یکشنبه 86/10/9 ::: ساعت 11:27 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر