سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر که ما أهل‏بیت را دوست گیرد ، درویشى را همچون پوشاک بپذیرد [ و گاه این سخن را به معنى دیگر تأویل کنند که اینجا جاى آوردن آن نیست . ] [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

شهر الکترونیکی قرآن به سوی فرامرزی‌شدن گام‌برمی‌‌دارد 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هیأت همراه در بازدید از خبرگزاری ایکنا و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در جلسه‌ای مشترک با مسئول این دو نهاد قرآنی بر گسترش همکاری‌ها از جمله فرامرزی شدن شهر الکترونیکی قرآن تاکید کردند.

 

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نشست بررسی همکاری رایزنی‌های فرهنگی و سفارت‌های ایران در خارج از کشور با سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور امروز شنبه 31 فروردین‌ماه با محوریت گسترش همکاری‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و با تأکید بر لزوم فرامرزی‌شدن شهر الکترونیکی این مجموعه در محل سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور برگزار‌شد.

 

در این نشست، راه‌کار‌های مختلف گسترش همکاری‌های قرآنی میان رایزنی‌های فرهنگی و سفارت‌های ایران در خارج از کشور با مسئولان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و خبرگزاری قرآنی ایران با هدف آشنایی بیشتر با فعالیت‌های ایکنا با حضور دکتر «واعظی»، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هیئت همراه مورد بحث‌‌و‌بررسی قرار‌گرفت.

 

واعظی در این نشست با اشاره به فعالیت‌ گروه‌های فعال و جوان در ایکنا اعلام‌کرد: نیروهای جوان، ضامن موفقیت تلاش‌های قرآنی این نهاد خواهندبود و تعامل بیشتر سازمان فرهنگ و ارتباطات با ایکنا منجر به موفقیت روزافزون نهاد مذکور خواهد‌شد.

 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه افزود: فعالیت شهر الکترونیکی قرآن در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، ابتکاری بسیار زیبا‌است و سازمان فرهنگ و ارتباطات می‌تواند با معرفی نهاد‌های هم‌تراز به مسئولان این بخش، برای ارتباط و تعامل قرآنی این شهر اینترنتی قرآنی، پیشرفت این مجموعه و بین‌المللی‌شدن فعالیت‌های آن و ترجمه برنامه‌های قرآنی این مؤسسه به زبان‌های زنده دنیا تلاش‌کند.

 

وی فعالیت سرویس بین‌الملل خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) را مثبت ارزیابی‌ و تصریح‌کرد: این بخش از ایکنا زمینه‌های مناسبی برای پیشرفت در اختیار‌دارد و ارتباط با رایزنی‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی و پوشش فعالیت‌ها و برنامه‌های این کشورها در ایام و مناسبت‌های دینی همچون برپایی نمایشگاه‌های قرآن کریم در ماه رمضان منجر به آشنایی بیشتر نهادهای خارجی با این خبرگزاری خواهد‌شد.

 

یکی از حاضران آذری‌زبان حاضر در این نشست با اشاره به اهتمام ویژه جمهوری آذربایجان به چاپ و نشر قرآن کریم گفت: در این کشور به ترجمه و تفسیر، کمتر اهمیت داده‌می‌شود و چاپ و نشر قرآن از اهمیت بیشتری برخورداراست؛ بنابراین ترجمه موضوع‌های دینی و قرآنی به زبان آذری و قراردادن این ترجمه‌ها در دسترس علاقمندان به صورت نشریاتی ویژه در آشنایی بیشتر با این بعد از قرآن کریم(ترجمه) بسیار مهم و نتیجه‌بخش خواهد‌بود.

 

وی استفاده از مرکز ترجمه قرآن به زبان‌های خارجی را که دارای گنجینه‌ای ارزنده از قرآن و پژوهش‌های قرآنی آذربایجان به زبان‌‌های خارجی است، را عامل مهمی برای آشنایی با فعالیت‌های قرآنی به زبان آذری دانست.

 

از سوی دیگر، «رحیم خاکی»، رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور و مدیر عامل خبرگزاری ایکنا در ادامه این نشست با تشکر از واعظی گفت: در مجموعه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، سازمان‌های زیادی مشغول فعالیت بوده‌اند اما نکته مهم این است که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی تاکنون با شعار سال جدید همخوانی داشته و این نهاد همواره در راستای ایجاد سیستمی جدید برای عملی‌کردن فعالیت‌های خود و استفاده عموم مردم از قرآن کریم گام برداشته‌است.

 

خاکی افزود: جهاد دانشگاهی در سال 1364 فعالیت قرآنی خود را در دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز‌کرد و از نخستین سال‌های تأسیس در قالب دبیرخانه برنامه‌های مختلفی همچون برگزاری مسابقات قرآن کریم، فعالیت‌های آموزشی پژوهشی متنوع، برپایی نمایشگاه‌های قرآنی، تشکیل کانون‌های ویژه قرآن کریم و ارایه پایان‌نامه‌های قرآنی اجرا کرده‌است.

 

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در ادامه تصریح‌کرد: سرانجام در سال 1380 آقای دکتر منتظری و دکتر احمدی معاون فرهنگی جهاد با پیشنهاد بنده تصمیم‌گرفتند مرکز ویژه‌ای برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در سال‌های آینده تأسیس‌کنند؛ چراکه این افراد از ظرفیت‌های قرآنی کشور آگاه‌بودند و گشایش خبرگزاری قرآنی ایران در سال 82 نتیجه تلاش‌های بی‌شائبه آنان بود.

 

وی با اشاره به عملکرد موفق خبرگزاری قرآنی ایران طی سال‌‌های گذشته اظهار‌کرد: این خبرگزاری هرچند در ابتدا با مجموعه‌ای کوچک فعالیت خود را آغاز‌کرد، اما عملکرد این نهاد قرآنی همگان را شگفت‌زده کرده و این مایه افتخار ما است؛ چراکه ما با امکانات محدود توانسته‌ایم به این حد از پیشرفت برسیم به گونه‌ای که آمارها نشان‌می‌دهد که جزء سومین یا چهارمین خبرگزاری موفق کشور و از مهم‌ترین خبرگزاری‌های قرآنی دنیا هستیم.

 

خاکی ضمن بررسی روند کنونی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی و برنامه‌های مختلف این نهاد برای آینده گفت: این نهاد در کنار سازمان مدیریت کشور و سازمان تبلیغات اسلامی، سومین نهاد دولتی متولی آموزش قرآن و دروس سازمانی برای کارمندان رسمی کشور است و تلاش‌های زیادی برای آموزش قرآن به کارمندان دولت همچون آموزش الکترونیکی قرآن انجام ‌داده‌ و برنامه‌های ویژه‌ای برای آموزش دانشجویان و عموم مردم اجرا کرده‌است.

 

رییس سازمان‌ فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی افزود: قرآن کریم و ارتباطات، قرآن و حقوق بشر، قرآن و انسان معاصر و قرآن و سلامت از برنامه‌های پژوهشی جهاد بوده که حدود یک سال است که زمینه‌های اجرایی آن آماده شده و امید است در سال جاری نتیجه آن را ببینیم.

 

وی چاپ و انتشار فصلنامه علمی پژوهشی بین رشته‌ای را از برنامه‌های کنونی جهاد دانست و اظهار‌کرد: متولی این کار خود دکتر منتظری بوده و ایشان در نظردارند با برنامه‌ریزی مناسب مقاله‌های علمی ـ پژوهشی بین رشته‌ای هم‌طراز با ISI (موسسه مطالعات بین دانشگاهی) تولید‌کنیم که این اقدام درواقع روزنه‌ای جدید است.

 

رحیم خاکی در بخش دیگری از سخنان خود برپایی جشنواره‌های متعدد قرآنی را از دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی عنوان‌ و تصریح‌کرد: بیست‌و‌سومین جشنواره قرآنی در سال جاری در زاهدان و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز آبان‌ماه سال جاری در شیراز برگزار خواهد‌شد، در گذشته این جشنواره‌ها کوچک بود، اما در حال حاضر مراکز و مؤسسه‌های مختلفی همچون دانشگاه پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی با مدیریت دبیرخانه جشنواره‌های قرآنی برای برگزاری ابن جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی همکاری‌می‌کنند که این امر منجربه ارتباط معنادار دانشجویان با قرآن کریم خواهد‌شد.

 

خاکی افزود: تشکیل اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان نیز از یک سال پیش با موافقت اولیه آیسسکو آغاز شده‌است و تاکنون جلسات ویژه‌ای در این زمینه با مسئولان آیسسکو در ایران برگزار‌شده که امید است در سال جدید این اتحادیه را در جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشبرد فعالیت‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف جهان به ثبت برسانیم.

 

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور در پایان، بودجه سالانه ایکنا را یک و نیم میلیارد تومان عنوان‌کرد و گفت: ایکنا در جلب مشارکت و همکاری با سازمان‌های مختلف تجربیات خوبی در اختیار دارد و در حال حاضر حدود هفت زبان ایکنا با مدیریت سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور و حدود چهار زبان نیز با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات فعالیت‌می‌‌کند و بخشی از مسابقات و جشنواره‌های بین‌المللی قرآنی نیز با حمایت سازمان‌های گوناگون انجام‌می‌شود.

 

پوشش‌دادن فعالیت‌های قرآنی آذربایجانی‌های دنیا به وِیژه فعالیت‌های فرهنگی اسلامی دانشگاه‌ها و محافل فرهنگی این گروه از مسلمانان همچون پژوهش‌های قرآنی دانشگاه باکو و خزر و پایان‌نامه‌های قرآنی موفق در این زمینه توسط شعبه خبرگزاری قرآنی ایران در جمهوری آذربایجان، معرفی ترجمه‌های صحیح قرآن کریم به زیان آذری از نظرات عنوان‌شده در این جلسه بود.

 

استفاده بیشتر از فن‌آوری‌های معاصر در پیشبرد اهداف قرآنی شهر قرآن سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات رایزنی‌ها و سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و پایگاه اینترنتی اداره کل ایرانیان در راستای ارتباط بیشتر با قرآن کریم و ترجمه و پژوهش در این‌باره از دیگر راه‌کارهای ارایه‌شده حاضران در این نشست برای پیشبرد اهداف قرآنی بود.

 

واعظی در پایان تشکیل اتحادیه جهانی فعالیت‌های قرآنی دانشجویان در ایران را ابتکاری نو و مثبت ارزیابی و بر تلاش برای اولویت‌گذاری زمینه‌های مشترک همکاری‌های قرآنی تأکید‌کرد. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/2/1 ::: ساعت 1:20 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر