سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و فرمود : ] از بخشیدن اندک شرم مدار که محروم کردن اندک‏تر از آن بود . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

اعظم بروجردی: وجود آثار سطحی در تئاتر قرآنی به دلیل ممانعت برخی مسئولان از اجراهای خلاق است 

از آنجا که برخی مسئولان مربوطه با اجرای آثار خلاق به ویژه در عرصه تئاتر قرآنی میانه خوبی ندارند، بیشتر اجراهایی که عنوان قرآنی دارند آثاری سطحی و تکراری هستند.

 

به گزارش قرآن بلاگ «اعظم بروجردی» نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در مورد نامگذاری سال 1387 با عنوان نوآوری و شکوفایی و اینکه چه کارهایی در این زمینه برای شکوفایی تئاتر قرآنی می‌توان انجام داد گفت: نام‌گذاری یک سوی مسئله است و اینکه واقعاً در عرصه هنرها و به ویژه تئاتر قرآنی این فرصت را بدهند که در کارها نوآوری و خلاقیت بروز پیدا کند سوی دیگر و مهم مسئله، محسوب می‌شود.

 

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی مسئولان هنری ما میانه‌ای با خلاقیت و نوآوری ندارند و وضعیتی بر هنرمان حاکم است که گویا تمام کارها باید شکل و سیاق خاصی داشته باشد و با ثبات این شیوه کاری، به هیچ‌وجه نمی‌توانیم شاهد خلاقیت و نوآوری باشیم.

 

به اعتقاد وی مسئولان هنری این تفکر را دارند که اگر در هر کاری نوآوری وجود دارد کار حتماً دچار مسئله‌ای است و باعث بروز مشکلات و گرفتاری می‌شود.

 

بروجردی با تاکید بر نوآورهای موجود درون قرآن عنوان کرد: این کتاب آسمانی مملو از خلاقیت، نوآوری و جذابیت است و هرچه به درون آن بیشتر اشراف پیدا کنی با این دریای بیکران مواجهه بیشتری پیدا می‌کنی. مسئولان هم با لایه سطحی این مسئله مشکلی ندارند ولی اگر بخواهی به عمق نزدیک شوی مسئولان مخالفت می‌کنند و در کارت با وقفه روبه‌رو می‌شوی و به همین دلیل است که اغلب کارهای قرآنی در لایه سطحی مفاهیم اجرا می‌شود.

 

این نمایش‌نامه‌نویس در مورد ارائه خلاقیت‌ در کارش در این سال متذکر شد: هر کاری که نوآوری و خلاقیت دارد برای اجرا ارائه کرده‌ام با پاسخ منفی مدیران مواجه شده به طور مثال در زمانی که متن مجموعه «پهلوانان نمی‌میرند» را می‌نوشتیم در بخشی از آن روح یکی از شخصیت‌ها با یکی دیگر از کاراکترها ارتباط برقرار می‌کرد با این مسئله مواجه شدیم که نباید روح وجود داشته باشد و وجودش باعث خرافات در بین مردم می‌شود و همینطور در متنی به نام «در خیابان‌های سرد شب» کاراکتر مرد نمایش دو زن داشت و سریع با واکنش مسئولان روبه‌رو شدیم که این امر نکوهیده است در صورتیکه سال‌ها بعد این موضوع سوژه بسیاری از فیلم‌ها و مجموعه‌ها شد.

 

بروجردی در زمینه به‌کارگیری خلاقیت در عرصه مدیریتی و سیاست‌گذ‌اری تئاتر گفت: باید مدیرانی در راس امور قرار گیرند که شناخت داشته باشند و از نوآوری نترسند. به عبارتی شجاع و اهل ریسک کردن باشند. از طرفی به عنصر تحقیق و پژوهش اهمیت بدهند. با این رویکردها می‌توانیم شاهد نوآوری در عرصه مدیریتی تئاتر هم باشیم.

 

وی در مورد حضور تئاتر قرآنی در عرصه بین‌المللی با توجه به عنصر خلاقیت عنوان کرد: در وهله اول هنرمند برای جهانی شدن نیازمند آزادی عمل است و از طرفی باید از کارهای کلیشه‌ای و تکراری دوری کند. حضور در عرصه بین‌الملل و خودنمایی در آن با شجاعت و ارائه کارهای تازه و نو میسر است. تئاتر ما با توجه به ظرفیت‌هایش حرف‌های زیادی برای عرضه در جهان دارد.

 

وی در پایان مورد این امکان که با این نامگذاری آیا در کلیت تئاتر تحولی به وجود خواهد آمد تاکید کرد: اصلاً رهبر معظم انقلاب وظیفه تحقق چنین مسئله‌ای را بر روی دوش مدیران و مسئولان گذاشته‌اند. وظیفه این مدیران حمایت و میدان دادن به اندیشه‌های خلاق است نه کارشکنی و کوتاهی در چنین امری ملی و میهنی. حضور محققان آشنا و مطلع در صحنه هنر قطعاً می‌تواند باعث بروز خلاقیت در تئاتر شود. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/2/1 ::: ساعت 1:30 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر