سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ثمره ذکر روشنی گرفتن دلهاست . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

رئیس انجمن مطالعات خانواده: آشنایی زوجین با عواقب فردی و اجتماعی طلاق از تمایل آنها به جدایی می‌کاهد 

بسیاری از متقاضیان طلاق به محض آگاهی از عوارض نامطلوب جدایی و راهکار حل معضل خانوادگی خویش ترجیح می‌دهند که یک بار دیگر نیز زندگی مشترک را تجربه کنند.

 به گزارش قرآن بلاگ «عبدالرضا کردی» رئیس انجمن مطالعات خانواده کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، با اشاره به آمار بالای طلاق در سطح کشور، ریشه این جدایی را بی‌صبری و بی‌مهری اعضای خانواده نسبت به یکدیگر عنوان کرد و گفت: بی‌توجهی به معیارهای مهم در تشکیل خانواده که غالباً از سوی جوانان صورت می‌گیرد نقش مهمی در افزایش این معضل اجتماعی دارد.

 وی افزود: درصد زیادی از زوج‌ها آمادگی روانی تشکیل خانواده را ندارند به همین دلیل نمی‌توانند خود را با شرایط زندگی مشترک که روز به روز نیز بر حساسیت و مشکلات آن افزوده می‌شود وفق دهند و در صورت بروز کوچک‌ترین اختلاف آن را به تنش‌های بزرگ که زمینه مناسبی برای جدایی است، تبدیل می‌کند.

 

کردی با اشاره به آمار اندک طلاق ازدواج‌های دانشجویی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که آموزش قبل از ازدواج به جوانان علاقه‌مند به ازدواج دانشجویی در سه بعد روانی، اجتماعی و معنوی نقش مؤثری در کاهش این آمار میان آنها داشته است به نحوی که نگرش جوانان به ازدواج و واقعیت‌های آن تغییر یافته است.

 

این روان‌شناس در ادامه خواستار آموزش اجباری مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و روانی قبل از ازدواج توسط نهادهای دولتی ذی‌صلاح در امور جوانان شد و اظهار کرد: نداشتن آگاهی‌های لازم نقش مؤثری در افزایش آمار این معضل اجتماعی دارد زیرا ناآگاهی از شیوه‌های صحیح تعامل منجر به برخورد تنش‌آمیز میان زوجین و در نهایت تصمیم آنان به طلاق می‌شود.

 

وی درباره نهادهای مسئول در آموزش این مفاهیم به خبرنگار ایکنا گفت: به عقیده من مرجعی ذی‌صلاح‌تر از انجمن اولیا و مربیان در این زمینه وجود ندارد تا عهده‌دار آموزش جوانان نسبت به تشکیل خانواده و مقابله با ناهنجاری‌های این کانون شود.

 

کردی در ادامه به طرح جامع «آموزش خانواده» توسط انجمن اولیا و مربیان اشاره و تصریح کرد: حدود 12هزار مربی مجرب برای آموزش مفاهیم ازدواج به جوانان تعلیم دیده‌اند که در صورت مشارکت نهادهای دیگر و اجرای این طرح می‌توان آینده خوبی را در این زمینه ترسیم کرد.

 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر روند اجرای این طرح آن را منوط به همکاری سایر نهادها و حمایت مالی آنها دانست.

 

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اثربخشی این طرح در کنترل معضل طلاق اظهار کرد: به قول امام راحل «ما موظف به تکلیفیم نه مأمور به نتیجه» پس باید با تمام قوا به اجرای این طرح و برنامه‌های مشابه بپردازیم البته کمیته تخصصی طرح جامع «آموزش خانواده» جدیدترین سرفصل‌های مربوط به تقویت نهاد خانواده را در این طرح تدوین کرده است که قطعاً عمل به آن بی‌نتیجه نیست.

 

این دکترای روان‌شناسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه «آیا راهکارهای قانونی می‌تواند در کاهش آمار طلاق توافقی نقش داشته باشد؟» اظهار کرد: یقیناً بی‌تأثیر نیست اما باید با مطالعه و تخصص به این پرسش پاسخ داد به همین دلیل من نمی‌توانم در این زمینه پاسخ‌گو باشم.

 

رئیس انجمن مطالعات خانواده کشور با اشاره به نقش محوری زنان در خانواده و قوام آن، تصریح کرد: زن به عنوان مهم‌ترین رکن بنیادی خانواده مسئولیت قابل توجهی در رفع ابهامات زناشویی دارد تا حدی که به عقیده من زنان از این امتیاز برخوردار هستند که بدترین مردان را نیز تربیت و اصلاح کنند.

 

این روان‌شناس در ادامه به تبعات منفی فردی و اجتماعی طلاق پرداخت و اظهار کرد: بی‌توجهی به تربیت فرزندان و شرایط سخت تربیتی آنان ـ که اکثراً به عهده یکی از والدین است ـ از جمله موارد مهمی است که پس از طلاق گریبان جامعه را می‌گیرد که بسیاری از این مشکلات نیز غیرقابل جبران است.

 

وی در پایان به مشاوره و نقش آن در کاهش آمار طلاق پرداخت و گفت: مشاوره قبل از ازدواج و حتی در هنگام طلاق نقش بسزایی در کاهش آمار جدایی دارد زیرا بسیاری از متقاضیان طلاق به محض آگاهی از عوارض نامطلوب جدایی و راهکار حل معضل خانوادگی خویش ترجیح می‌دهند که یک بار دیگر نیز زندگی مشترک را تجربه کنند.

 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/2/1 ::: ساعت 1:33 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر