سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ناز خود بگذار و کبر از سر به در آر و گور خود را به یاد آر . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

کارکرد«دانش‌نامة قرآن‌پژوهان ایران»

دسترسی به منابع انسانی متخصص وکارآمد مستلزم شناسایی, ایجاد زمینة ارتباط با آنان و تسهیل این ارتباط است و طبعا علوم و معارف قرآنی نیز مستثنا از این مهم نبوده و نیاز مدیران تحقیقاتی در دانش وحیانی به آن, کم‌تر از دیگر مدیران پژوهش در علوم اسلامی یا بشری نخواهد بود,. از این رو شناخت و فراهم کردن زمینة بهره‌مندی از آن معادن و گنجینه‌های نهفته در اقصا نقاط کشور و دانش‌آموختگان مدرسة وحی از اهداف اصلی اثر حاضر است.

این اثر به معرفی قرآن‌پژوهانی می‌پردازد که دارای آثار تألیفی و پژوهشی در حوزة علوم و معارف قرآنی بوده و خدمات علمی خود را در داخل کشور ارائه می‌کنند و هدف آن فراهم کردن زمینة شناخت پژوهش‌گران حوزة علوم و معارف قرآنی و نیز ارتباط علمی با آنان است؛ به گونه‌ای که مدیران پژوهشی, آموزشی و فرهنگی بتوانند با استفاده از این منبع, به راحتی به اطلاعات مفیدی از قرآن‌پژوهان دست یابند و در صورت لزوم برای شکل‌گیری خدمات متقابل علمی و پژوهشی در قالب رهبری اجرای طرح‌ها, راهنمایی و نظارت بر تحقیقات, مشاوره و گفت و گوهای علمی با آنان ارتباط برقرار کنند.

افزون بر این, کارکردهای این مجموعه عبارت است از:

1. شناخت قرآن‌پژوهان با توجه به آثار آنان

2. شناخت آن دسته از قرآن‌پژوهان که سابقة تدریس در حوزه یا دانشگاه دارند

3. امکان بهره‌مند شدن از مشاوره و خدمات علمی آنان, در فرایند برنامه‌ریزی پژوهش در قرآن کریم

4. امکان ارتباط و پیشنهاد تحقیق, تألیف, ترجمه کتاب یا مقاله و به طور کلی اجرای طرح‌های علمی برای مراکز و گروه‌های پژوهشی و تحقیقاتی دیگر

5. ایجاد زمینة دعوت از آنان برای نشست‌های علمی ـ تخصصی در قالب کرسی‌های نظریه پردازی

6. فراهم سازی زمینة فراخوانی آنان به همایش‌های علمی و پژوهشی قرآنی, با توجه به شناختی که از آثار و گرایش‌های آنان به دست می‌آید.

7. بزرگداشت و تکریم قرآن‌پژوهان از راه معرفی آنان به جامعة علمی کشور و زند نگاه داشتن نام آنان. چه آنکه از پیامبر گرامی اسلام ـ صل الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده که فرمود: «من ورّخ مؤمنا فکأنما احیاه»[1] کسی که مؤمنی را در تاریخ ثبت کند گویا او را زنده ساخته است.

 

[1] . شیخ علی نمازی شاهرودی, مستدرک سفینة البحار, ج 10, ص 279, 1405 هـ ق, چ 1419,.

دانش‌نامه ی

قرآن پژوهان ایران

مرکز فرهنگ و معارف قرآن

گروه پژوهش های نوآمد قرآنی

واحد پژوهش‌های نوین

سعید بهمنی






::: چهارشنبه 87/2/11 ::: ساعت 2:16 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر