سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منفورترین حالتِ بنده نزد خداوند ـ عزّوجلّ ـ، هنگامی است که شکمش پُر باشد . [امام صادق علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

اصول و ضابطه‌های تدوین

د) اصول و ضابطه‌های تدوین

· معرفی قرآن‌پژوهان در قالب‌های کاملا یک‌سان

برای تأکید و رعایت این اصل در معرفی قرآن‌پژوهان، اطلاعات مربوط به آنان در قالب شناسه‌ای با ظرفیت مناسب تهیه شده است. اگر اطلاعات مورد نظر از سوی قرآن‌پژوه در شناسه درج نشده باشد و نیز از راه‌های دیگر نتوانیم اطلاعات مورد نظر را تأمین کنیم؛ به منظور رعایت اختصار و تأکید بر کم‌حجم شدن متن، عنوان مربوط حذف شده و تنها اطلاعات به دست آمده درج خواهد شده و ترتیب درج اطلاعات در همة موارد یک‌سان است.

 

· حذف همة عنوان‌ها و لقب‌ها

رعایت اختصار و نیز پرهیز از ارزش‌گذاری افراد، القابی چون آیةالله، حجةالاسلام، استاد، دکتر و مانند این‌ها از همة نام‌ها حذف شده است.

 

· عنوان‌های گزارش‌ها

عناوین گزارش‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌که ظرفیت درج تمام اطلاعات مورد نیاز مدیریت منابع انسانی را داشته باشد و بتوان مشخصات متعدد هر یک از قرآن‌پژوهان را گزارش کرد. به طور کلی هدف اصلی از تهیه و تدوین دانش‌نامة قرآن‌پژوهان آن است که شخصیت علمی قرآن‌پژوهان به گونه‌ای گزارش شود که مدیران فرهنگی, علمی و پژوهشی, با در نظر داشتن مشخصات نسبتا کاملی از بود و نمودِ علمی قرآن‌پژوهان کشور بتوانند افراد و استعدادهای مورد نظر خود را ره‌گیری کرده, در صورت لزوم با ایشان ارتباط برقرار کنند.

 

· تأکید بر خود قرآن‌پژوه به عنوان منبع اصلی

برای دست‌یابی به اطلاعات هر قرآن‌پژوه, خود وی به عنوان منبع اصلی در نظر گرفته شده است و تنها در صورتی به دیگر منابع اکتفا شده که دست‌یابی به مشخصات قرآن‌پژوه از سوی وی امکان‌پذیر نبوده است. پس از خودِ قرآن‌پژوه, مطالب مورد نظر از منابع خود‌نوشت, از سوی آنان استخراج می‌گردد. اگر این منبع نیز فراهم نشود به دیگر منابع مراجعه می‌شود که انجام مصاحبه با نزدیکان وی, یکی از راه‌های دست‌یابی به اطلاعات مورد نظر است.

 

· پرهیز از تحلیل و بررسی

در ارائة گزارش‌ها تنها به آن‌چه در زیر عنوان‌های گزارش از سوی قرآن‌پژوه تهیه شده اکتفا می شود و هیچ‌گاه مشحصات, مورد تحلیل و بررسی یا ارزیابی و نقد قرار نمی‌گیرد.

 

· یک‌سان سازی واژه‌ها و تعبیرها در بارة همة قرآن‌پژوهان

در طرح مطالب می‌بایست از ادبیات واحد و مفاهیم و واژه‌های یک‌سان استفاده شود تا ارتباط با عبارات و مفاهیم آسان گردیده و نیز آداب دانش‌نامه نویسی رعایت شده باشد.

 

تشکر و تقدیر

بر خود لازم می‌دانم از برادر ارجمند جناب حجةالاسلام و المسلمین محمد حسن مهدوی‌مهر که نظارت بر اجرای طرح را بر عهده داشتند و از برادر فاضل و وارستة خود جناب حجةالاسلام و المسلمین علی کرجی که مدیریت داخلی طرح را به عهده داشته و همواره به عنوان یاری صدیق در پیش‌برد طرح, بیش‌ترین نقش را ایفا نمودند, تقدیر و تشکر نمایم. به راستی اگر اهتمام بی‌دریغ ایشان در انجام طرح نبود, چه بسا موفق به اجرای آن نمی‌شدم؛ و نیز از همة قرآن‌پژوهان عزیزی که ما را در تکمیل شناسه‌ها کمک کردند؛ به ویژه آن‌ها که افزون بر این, دیگران را نیز به طرح معرفی نمودند. هم‌چنین جا دارد از پیگیری‌ها و پشتیبانی مسئول محترم وقت مرکز جناب حجةالاسلام و المسلمین مصطفی محامی, معاونت محترم اداری و مالی, جناب حجةالاسلام و المسلمین عباسعلی عشرتی, مسئول فعلی مرکز, جناب حجةالاسلام و المسلمین علی خراسانی و نیز مسئول محترم خدمات پژوهشی, جناب آقای علی سادات و همکاران محترم خدمات پژوهشی که تسریع در آماده سازی و نشر دانش‌نامه را وجهة همت خود قرار دادند؛ و همة کسانی که به گونه‌ای در شکل‌گیری این مجموعه ایفای نقش نمودند, صمیمانه تشکر کنم.

 

استدعا

انجام این طرح بدون همکاری قرآن‌پژوهان ارجمند ناممکن است. از این رو از همة قرآن‌پژوهان گرامی تقاضا دارم ما را در انجام این امر یاری کنند و مؤثرترین کمک آن است که در تکمیل شناسه‌ها دقت لازم و کافی را به کار گیرند و قرآن‌پژوهان را به دفتر طرح معرفی نمایند.

برای این منظور در پایان این مجموعه, یک نسخه شناسه چاپ شده که تکمیل و ارسال آن از سوی قرآن‌پژوهان به نشانی دفتر طرح, سبب امتنان و تشکر است؛ هم‌چنین می‌توان شناسه‌ها را تکثیر و در اختیار واجدان شرایط گذاشت تا آنان نیز اطلاعات مربوط را درج و ارسال نمایند.

با توجه به این که این نوع اطلاع‌رسانی در کشور ما سابقة چندانی ندارد و به طور طبیعی ممکن است در مجموعه‌ای که فراهم کرده‌ایم, اشکالات و نارسایی‌هایی به چشم آید؛ انتظار از همة قرآن‌پژوهان عزیز و مدیران ارجمند علمی و پژوهشی این است که به منظور بهینه‌سازی دانش‌نامه, ملاحظات و نظرات خود را در برگة ویژه‌ای که در آخر کتاب درج شده ثبت نموده و به نشانی طرح ارسال نمایند.

 

سعید بهمنی

هفدهم/ رمضان/ 1425

مطابق با 10/ 8/ 83

دانش‌نامه ی

قرآن پژوهان ایران

مرکز فرهنگ و معارف قرآن

گروه پژوهش های نوآمد قرآنی

واحد پژوهش‌های نوین

سعید بهمنی






::: چهارشنبه 87/2/11 ::: ساعت 2:27 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر