سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان امّت من، مانند پیامبران بنی اسرائیل اند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

نبود بودجه کافی و نیروهای متخصص، مانع نوآوری در نرم‌افزارهای قرآنی است 

کمبود بودجه باعث می‌شود که نتوان نیروهای کارآمد و نخبه را در زمینه تولید نرم‌افزارهای قرآنی جذب کرد و به این ترتیب از کیفیت تولید در نرم‌افزاهای قرآنی کاسته می‌شود.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) «سید محمد مجد»، معاون فنی موسسه فرهنگی یاسین رایانه، درباره نوآوری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی گفت: در مجموع بحث نوآوری در نرم‌افزار جای کار بسیاری دارد و این یک قاعده کلی است.

وی توضیح داد: نرم‌افزارها با فکر سر و کار دارند و به همین دلیل در مقایسه با خیلی از صنایع و رشته‌های دیگر، خیلی با تحریم مشکلی ندارند.

مجد درباره محدودیت‌ها و موانع موجود بر سر راه تولید نرم‌افزارهای قرآنی گفت: مشکل مؤسسات جذب نیروهای متخصص و نیروهای کارآمد بوده و این مشکلی است که همه مؤسسات می‌توانند داشته‌باشند.

او گفت: مؤسسه فرهنگی یاسین نرم‌افزار جدیدی به اسم «سال نما» که بیشتر خصوصیات یک تقویم و سر رسید را داراست، در دست تولید دارد.

وی درباره این نرم‌افزار، توضیح داد: یک قسمت این نرم‌افزار به نام«قرائت روزانه که کارش به صورتی است که در مقدار زمانی که کاربر می‌خواهد مثلاً 20 روز یا یک سال، و میزان مشخصی از قرآن را که کاربر تعیین می‌کند، به‌طور مثال یک صفحه یا یک جزء، برای او مدیریت می‌کند تا برایش بخواند.

معاون فنی مؤسسه فرهنگی یاسین ادامه داد: این مرکز با همکاری شواری عالی اطلاع‌رسانی قصد تولید نرم‌افزار دیگری هم به نام «نسیم» که روخوانی قرآن کریم است، را دارد.

وی گفت: بیشتر نوآوری این نرم‌افزار در بخش شیوه آموزش روخوانی است که با کمک اساتید آموزش و پرورش(مؤلفان کتاب‌های قرآن) این کار در حال انجام است.

مجد گفت: ایده‌های قرآنی زیادی وجود دارد، اما متأسفانه زمینه آن فراهم نیست و مهم‌ترین مانع موجود، مانع مالی است و اگر مشکل مالی وجود نداشته‌باشد خیلی بهتر می‌توان ایده‌ها را پیاده کرد.

وی مهترین محدودیت و مانع در تولید نرم‌ا‌فزارهایی قرآنی را هزینه و سرمایه‌گذاری دانست و افزود: این در حالی‌ است که از لحاظ تئوریک زمینه برای نوآوری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی فراهم است.

وی گفت: بحث نیروهای متخصص هم به همین مسئله برمی‌گردد و اگر از لحاظ مالی مشکلی وجود نداشته باشد، می‌توان نیروهای کارآمد و نخبه را جذب کرد و مورد استفاده قرار داد؛ ولی نبود بودجه کافی سبب می‌شود که نتوان نیروهای کارآمد را جذب کرده و به این ترتیب از کیفیت کار کاسته می‌شود.

مجد تصریح کرد: ظرفیت در حوزه نوآوری در تولید نرم افزارهای قرآنی بالا است، و حتی در سطح دنیا ما می‌توانیم بسیار کار کرده و نرم‌افزارهایی را تولید کنیم که روی مخاطب‌های خارج از کشور هم تأثیر گذاشته و با نرم‌افزارهایی که در خارج از کشور تولید می‌شود، رقابت کنند.

معاون فنی مؤسسه فرهنگی یاسین افزود: باتوجه به پیشنه‌ای و ایده‌هایی که وجود دارد، در بخش تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی، و هم در بحث‌های عمومی‌تر مثل روخوانی و حفظ این موضوع جای کار بسیار دارد.

او به عنوان مثال توضیح داد: مثلاً در شاخه حفظ امکان استفاده از کامپیوتر برای آموزش و کمک به حفظ کاملاً وجود دارد، فقط باید تحقیق کامل صورت بگیرد و سرمایه اولیه همه موجود باشد. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 87/2/14 ::: ساعت 10:31 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر