سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم، کسی است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

نوآوری در نرم‌افزارهای قرآنی باید با نگاه جدیدی به محتوای قرآنی انجام گیرد 

مدیرعامل مؤسسه اطلاع‌رسانی تبیان نوآوری در نرم‌افزارهای قرآنی را منوط به ارائه نگاه جدید به محتوای قرآنی، استفاده از توانمندی‌های انسانی و مخاطب شناسی عنوان کرد.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) مهندس «محمدرضا فرخ» مدیرعامل مؤسسه اطلاع‌رسانی تبیان درباره محدودیت‌های موجود در رابطه با نوآوری در نرم‌افزارهای قرآنی گفت: پرداختن به هر موضوع، اگر از منظر و نگاه متناسب با آن انجام شود و جایگاه آن به درستی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و نیازمندی‌ها و کاربردهای آن همسوی با بهره‌برداران آن باشد، شاید دیگر موضوعی به عنوان محدودیت قابل طرح نباشد.

وی در ادامه یادآور شد: محدودیت در نوآوری محتوای قرآنی با توجه به توضیح بالا به صورت کلی به نوع نگاه ارائه و پردازش کننده این محتوا و توانایی‌های او بر می‌گردد و البته امکانات در این زمینه نیز مؤثر است.

فرخ افزود: تولید نرم‌افزارهای قرآنی به ‌طور مستقیم مرتبط با بحث مخاطب شناسی و سنجش خصوصیات کاربر است و در این رابطه تأثیر فراوانی روی این تولیدات دارد، تا آنجا که اگر این موضوع به درستی صورت نپذیرد عملاً ماحصل فعالیت بدون استفاده خواهد ماند.

وی ساختار وجودی یک محصول و نحوه برقراری ارتباط در هر گروه مخاطب و رده سنی را مورد بررسی قرارداد  و تأکید کرد: در هر گروه سنی خصوصیات و ویژگی‌های خاص وجود دارد. به عنوان مثال با توجه به تسلط کودکان به محصولات چند‌رسانه‌ای و فراوانی محصولات با موضوعات مختلف برای این رده سنی، دیگر زمان طراحی و تولید نرم‌افزارهای یک طرفه به سر آمده و تعامل بیشتر در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است که می‌تواند مخاطبان مورد اشاره را جذب و نگاه دارد.

وی در این مورد تصریح کرد: یا به عنوان مثال برای یک فرد در رده سنی بالای 30 تا 35 سال آنچه که بیش از جذابیت‌های بصری مهم است محتوا و راحتی استفاده از محصول و امکانات آن است.

به صورت کلی تعریف یک محصول نرم‌افزاری از نگاه مدیرعامل تبیان مجموعه‌ای است از خصوصیات بصری، شنیداری، محتوایی و امکانات، در طراحی و ساخت یک نرم‌افزار که بتواند متناسب با رده سنی آن به هر یک از این موارد گفته شده، بپردازد.

وی در ادامه یادآور شد: برای نمونه، اگر یک کودک مخاطب ما باشد، قوی‌ترین حس اولیه او خصوصیات بصری است، پس بایستی نرم‌افزار در اولین گام بتواند نیازمندی بصری او را و سپس مقوله شنیداری را سیراب سازد، تا بتواند از این طریق محتوا را ارائه کرده و تأثیر لازم را بگذارد. این موارد برای یک مخاطب بزرگسال تا حدود زیادی مسیری بالعکس دارد.

این کارشناس تولید نرم‌افزاری تصریح کرد: اساساً زمانی که یک محصول طراحی می‌شود، با هدف ارائه به مخاطبان و رفع نیازمندی آنان پا به عرصه وجود می‌گذارد. بدیهی است اگراین ارتباط و نیازسنجی به درستی صورت نپذیرد همان‌گونه که قبلاً هم اشاره شده ماحصلی دربرنخواهد داشت.

یکی دیگر از نکاتی که محمدرضا فرخ مطرح کرد: اهمیت کارشناسان و متخصصان فعال در این حوزه است. یعنی داشتن یک تیم ایده‌پرداز و طراح به تعداد مخاطبان که طبیعتاً دارای تأثیرگذاری بسیاری خواهد بود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای شناخت و جذب مخاطبان گفت: برخورد و تعامل نزدیک با مخاطبان در نمایشگاه‌های مرتبط، ارائه محصولات به عنوان نسخه‌های آزمایشی و اولیه به تعدادی از کاربران، معرفی این محصولات در جراید و رسانه‌ای گروهی اقدامات صورت گرفته در این حوزه برای شناخت مخاطبان است.

فرخ برنامه‌های سال جدید در مؤسسه تبیان در زمینه تولیدات جدید نرم‌افزارهای قرآنی و دینی این‌طور معرفی کرد: در حوزه مخاطب کودک بیشتر به قالب بازی‌ها و توسعه محصول نگین هستی خواهیم پرداخت. در حوزه نوجوانان به فرهنگ‌نامه‌ها و در حوزه بزرگسالان به ارائه سرویس‌های قرآنی درحوزه پژوهشی و تعامل در تولید و پردازش محتوا متمرکز خواهیم شد. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 87/2/21 ::: ساعت 12:57 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر