سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین پارسایى نهفتن پارسایى است . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

پاسخ هاشمی رفسنجانی به تفسیر اشتباه از سخنانش درباره ذکر عنوان خلیج‌فارس در قرآن 

مفسران بسیاری در کتب تفسیری و دینی، منظور از مجمع‌البحرین ذکر شده در قرآن را همان دریای فارس ذکر کرده‌اند و این تفاسیر، سند ارزشمندی است در صحت نامگذاری خلیج فارس.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌ دوم نماز جمعه این هفته، با اشاره به شهادت حضرت زینب (س) و روز پرستار گفت: پرستاران باید از آموزه‌های این شهیده بزرگوار در حادثه عاشورا الهام گیرند.

وی در ادامه به برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: جهان اسلام بخشی از دسیسه‌های شیاطین را خنثی کرده ‌است این روزها در خیابان‌های بیروت بین مردم درگیری‌ها‌ی خونین هست و تفکرات افراطیون مایه دور‌شدن دو بخش عمده جهان اسلام شده است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) و آیه «وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ» گفت: اگر ما به مقدسات سایر مذاهب احترام بگذاریم، آنها نیز به مقدسات ما احترام خواهند گذاشت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به تفسیر اشتباه برخی از سخنانش در خطبه‌های نماز جمعه گذشته پیرامون عنوان خلیج‌فارس در قرآن گفت: من به ذکر مجمع‌البحرین در قرآن اشاره کردم که می‌گوید دو دریا به هم وصل می‌شوند. اما مفسران بسیاری در کتب دینی ما قید کرده‌اند که این همان دریای فارس است و این تفاسیر، سند ارزشمندی برای ماست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: قرآن اشاره‌ای به مجمع‌البحرین دارد ولی قرآن اسم خلیج‌فارس را اشاره نکرده است و مجمع‌البحرین را گفته است و تفسیر مفسران در این مورد ارزش تاریخی دارد.

وی در ادامه به روز جهانی هلال احمر اشاره کرد و گفت: یکی از میدان‌های خوب انفاق و کمک به نیازمندان، همین هلال احمر است.

خطیب جمعه تهران به روز جهانی مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: توسعه مطبوعات الان جزء دستاوردهای دنیای جدید است. این اطلاع‌رسانی برای بالا‌بردن اطلاعات مردم و نظارت عمومی به رفتار قدرتمندها و بسیج کردن مردم در جهت درست، بهترین ابزار است. اطلاع‌رسانی شأن انبیاست که امروز بر عهده مطبوعات گذاشته شده است و ما در قانون اساس توجه مهمی به آن کرده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی افزود: 4 اصل در قانون اساسی مربوط به مطبوعات و 1 اصل مربوط به صدا و سیماست.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مطبوعات مایه آگاهی انسان‌ها هستند و انسان بدون آگاهی نیرومند نیست. انسان آگاه سرمایه بشری است.

وی در ادامه به شصتمین سال تأسیس اسرائیل اشاره کرد و گفت: انگلیسی‌ها میلون‌ها آواره فلسطینی را در جهان رها کردند و وعده بهشت را به یهودیان دادند که عملی نشد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: الان در اسرائیل تبعیض بسیار شدیدی هست و طبقات اجتماعی مختلف در جامعه اسرائیل با فضایی امنیتی حفظ و کنترل می‌شوند. داخل اسرائیل هیچ عدالتی نیست و فجایع موجود در غزه محصول این وضع است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به مسئله دانش هسته‌ای ایران گفت: نمونه دوگانه عمل‌کردن قدرت‌های استکباری این است که گروه‌ تروریستی مسلح پژاک را اکنون در کردستان عراق مسلح کرده و حمایت می‌کند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظلم قدرت‌های استکباری به کارهای علمی و دانش جهان سوم گفت: اینان چون در شورای امنیت حق وتو دارند چنین می‌کنند؛ این قانون جنگ است و ایران این ظلم را نمی‌پذیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: ایران ثابت کرده که اهل استفاده از سلاح‌های غیر مشروع نیست. آنها سال‌ها ما را با سلاح‌های شیمیایی کوبیدند. ایران می‌توانست مقابله به مثل کند اما نکرد.

وی در پایان خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران واقعه شهادت جمعی از نمازگزاران در حسینه شیراز را حرکتی تروریستی دانست و گفت: گرچه مسئولان امنیتی ما در ابتدا موضوع را ترور اعلام نکردند و آنها شهید شناخته نشدند، ولی وزیر اطلاعات در سخنانش این عقده را از دل مردم شیراز باز کرد.

امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته، سلسله مباحث خود را با عنوان شکل‌گیری نظام اسلامی بر محوریت قرآن در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران پی‌گیری کرد.

وی با اشاره به کادرسازی پیامبر (ص) برای حکومت اسلامی در شرایط خاص آن زمان، اظهار کرد: اولین کاری که پیامبر در این مسیر باید انجام می‌دادند، مسئله توحید و معرفی خداوند در برابر آنهمه خدایانی بود که بت‌پرستان مکه می‌پرسیدند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان این مطلب که در صدر اسلام معارفی از اسلام وجود نداشت و بنابر پایه‌گذاری دین بود، اظهار کرد: مسلمانان صدر اسلام با نماز و قرآن به‌عنوان تابلوهای خوب و جذاب اسلام با دیگران مواجه می‌شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به بیان نقش قرآن در جذب دیگران در چند خطبه قبل، اظهار کرد: در این بحث به موضوع نماز می‌پردازیم چون نماز مهمترین کاری بود که پیامبر(ص) در مسیر خود قرار دادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه 98 آیه با لفظ «صلاه» یا مشتقات آن در قرآن هست، گفت: آیات «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» و «وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ» با اشاره به (استعینوا) مسلمانان را به کمک گرفتن از نماز دعوت می‌کند که این پیام مهمی را با خود دارد.

خطیب جمعه تهران گفت: کلمه «صلوه» و «صبر» به موازات هم در قرآن آمده‌اند. و اینکه از صبر و صلاه باید استعانت کنیم، بدین جهت است که صبر تنها اشاره به تحمل نیست بلکه به معنای مقاومت است و نماز زمینه این مقاومت را برای انسان تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر نماز واقعی در کشورمان جاری باشد می‌توانیم به اهداف دیگر جامعه اسلامی‌مان برسیم.

رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام با تأکید بر دقت در مفاهیم نهفته در نماز گفت: تدابیر مقدماتی و به کار رفته در حین نماز نکات بسیاری را با خود به همراه دارد.

وی افزود: چون اسلام دینی جهانی برای تمام بشریت است، یک زبان بین‌المللی نیاز دارد که تمام بشریت با آن صحبت کنند. خداوند زبان عربی را انتخاب کرده است و انصافا زبان عربی جامع‌ترین و کامل‌ترین زبان است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: محتوای نماز کپسولی است از آنچه در متن کامل اسلام آمده است و توحید، نبوت و معاد، مهمترین اصولی است که در نماز هست.

وی در پایان خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به قبله به‌عنوان محور رویکرد مسلمانان در نماز و نیت به‌عنوان اراده انسانی در توجه عمیق به خدا خاطرنشان کرد: امام (ره) در تفسیر سوره حمد تأکید کردند که در قرائت سوره حمد در نماز، باید به مضمون نیز دقت کرد. 





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 87/2/21 ::: ساعت 1:2 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر