سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه در دانشش اختلاف و دوگانگینباشد . [امام باقر علیه السلام ـ در بیان معنای راسخان در دانش ـ]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

آیت‌الله رفسنجانی: تمام حقایقی که امام خمینی(ره) از جهان می‌دانستند محصول ارتباط با قرآن بود 

بارزترین مشخصه امام(ره) عرفان ایشان بود اما با این وجود در تفسیر و به ویژه تفسیر سوره حمد نظریات بسیار جالب و سنگینی داشتند و در واقع می‌توان این گونه ابراز کرد که امام عرفان، تدبیر، شجاعت و حقایقی را که از جهان می‌دانستند همه محصول ارتباط با قرآن بود.  

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) در مراسم افتتاح نمایشگاه آثار هنری بانوان قرآن‌پژوه آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی با اشاره به دلیل حضور خود در افتتاحیه این نمایشگاه اظهارکرد: اصل حضور من برای ابراز ارادت به کسانی است که در زندگی راه قرآنی را انتخاب کردند و خداوند به آنها توفیق داده که به شکلی هوشمندانه در این راه گام گذاشته و ادامه مسیر دهند؛ چرا که هنرمندان می‌توانند موهبت الهی هنر خود را در عرصه‌های متفاوتی به کار گیرند اما بانوان هنرمند قرآن‌پژوه مورد هدایت خاص قرار گرفته و به هنر قرآنی روی ‌آورده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه هرگز از فعالیت در زمینه قرآن احساس خستگی نمی‌کند و با شوق این مسیر را ادامه می‌دهد بیان کرد: آثار هنری قرآنی هر یک درس و الهامی برای مخاطبان این آثار هستند و راه را برای کسانی که مایل هستند از طریق فطرت خود با خدا ارتباط برقرار کنند، باز می‌کند؛ زیرا خود قرآن به عنوان کتابی انسان‌ساز از ژرفای بسیاری برخوردار است و تا کنون هیچ‌کس به عمق آن به طورکامل پی نبرده چنان که حضرت علی(ع) فرموده‌اند: اگر بخواهم می‌توانم 70 بار شتر از تفسیر سوره حمد را بنویسم. این گفته از زبان کسی است که خود محکم‌ترین متن قرآنی را نوشته گرچه این متن اکنون در دسترس بشریت نیست.

رفسنجانی تصریح کرد: قرآن بطن‌های متعددی دارد و به همین دلیل در هر زمانی محققان و هنرمندانی که با قرآن مواجه می‌شوند، چیزهای جدیدی را می‌توانند ارائه ‌کنند، همچنین هنرمند به دلیل ذوق هنری در مواجهه با هر عنصری می‌تواند درک ویژه‌ای داشته‌باشد که البته حس زیبایی‌شناسی هنرمند اگر مورد توفیق خدا قرار گیرد، قوی‌تر و حساس‌تر می‌شود.

رییس مجلس خبرگان با ایراد بیاناتی در مورد فضه خادم حضرت فاطمه(س) افزود: ایشان سال‌ها کلامی به جز قرآن بر زبان نیاوردند و بانوان کنونی جامعه ما نیز می‌توانند با تسلط بر قرآن همچون «فضه» با تخصص خود از قرآن بهره بگیرند زیرا با تجربه‌ای که من در مدت 60 سال ارتباط با قرآن داشتم، به جرات می‌گویم هر فردی با توجه به تخصص‌ خود می‌تواند پاسخ پرسش‌هایش را از قرآن گرفته و به صورتی عمیق‌تر از قرآن استفاده کند.

وی به آموزه‌های امام خمینی(ره) اشاره‌ و خاطرنشان کرد: بارزترین مشخصه امام(ره) عرفان ایشان بود اما با این وجود در تفسیر و به ویژه تفسیر سوره حمد نظریات بسیار جالب و سنگینی داشتند و در واقع می‌توان این گونه ابراز کرد که امام عرفان، تدبیر، شجاعت و حقایقی را که از جهان می‌دانستند همه محصول ارتباط با قرآن بود.

رفسنجانی افزود: امام‌خمینی در تفسیر «بسم‌الله الرحمن الرحیم» نیز گفته‌های بدیعی داشتند به عنوان نمونه امام «بسم ‌الله» هر سوره را متناسب با آن سوره معنا می‌کردند و در تفسیر «با» نیز به نکات متعددی اشاره می‌کردند که همه این مسایل برآمده از نگاه ویژه و عرفانی ایشان به آیات بود البته این سخن به این مفهوم نیست که افراد بی‌بهره از عرفان نمی‌توانند با قرآن انس پیدا کنند بلکه افرادی که در نور الهی غرق شده‌اند، برداشت‌های دقیق‌تری از قرآن دارند.

وی ابرازداشت: هر فردی به هر شکلی با قرآن مانوس شود، می‌تواند وارد اقیانوس بی‌کران آن شده و به اندازه خود بهره ببرد زیرا همان گونه که خدا وعده حفاظت از قرآن را داده این آیات بدون شک مورد هیچ تحریفی واقع نشده و از این طریق هدایت بشر توسط قرآن تضمین شده‌است و اگر دشمنان حقیقت و بشریت بخواهند از تلالو آن بکاهند، هرگز موفق نخواهندشد.

رفسنجانی در پایان صحبت‌هایش خواستار حضور بیشتر و پررنگ‌تر بانوان در عرصه فعالیت‌های قرآنی شد و تاکیدکرد: امیدواریم بانوان ایران همان گونه که در میدان دانش و علم استعداد خود را نشان داده‌اند، در عرصه‌ علوم و هنر قرآنی نیز بیشتر فعالیت کنند و به ویژه در زمینه تفسیر از آقایان عقب نمانده و به این مسایل بیشتر بپردازند.





  • کلمات کلیدی : پایگاه پرسمان قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/2/22 ::: ساعت 2:4 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر