سفارش تبلیغ
صبا ویژن
عمل ظرف فهم است . [امام زین العابدین علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

رونمایی از نرم‌افزار قرآنی «سروش ایمان»/ آموزش شیوه قرائت صحیح به کاربران جهان مجازی اسلام 

نرم‌افزار «سروش ایمان» به عنوان اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام کمک می‌کند تا کاربران به طور پی‌در‌پی قرائت خود را تکرار کنند، امتیاز گرفته و شیوه قرائت صحیح را یاد بگیرند.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) همایش رونمایی اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام صبح امروز(شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این مراسم مهندس «مهدی افراسیابی»، معاون سازمان صدا و سیما و رئیس هیأت مدیره سروش رسانه، با اشاره به تاریخچه آموزش از راه دور گفت: در ابتدا آموزش از راه دور از طریق ارسال جزوه و نوار برای کسانی که موفق نمی‌شدند در یک محل جمع شوند شروع شد.

وی افزود: با توسعه رادیو آموزش از طریق رادیو رواج پیدا کرد و هنوز هم در کشورهایی مانند استرالیا این شیوه کاربرد وسیعی دارد و مردم هرجا که هستند می‌توانند از طریق رادیو آموزش ببینند.

افراسیابی متذکر شد: سپس استفاده از تلویزیون آموزشی مرسوم شد که سابقه استفاده آن در ایران به قبل از انقلاب باز می‌گردد و در دنیا هم تلوزیون در خدمت آموزش زودتر از کشور ما قرار گرفت.

معاون سازمان صدا و سیما، در ادامه عنوان کرد: بعد از پیدایش رایانه و تولید نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای این فناوری هم در خدمت آموزش قرار گرفت و یکی از این آموزش‌ها، آموزش مبتنی بر رایانه است و در ایران به علت اینکه شبکه‌های ارتباطی بسیار قوی نیست، کسانی که نرم‌افزارهای آموزشی تولید می‌کنند بیشتر به سمت نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانه می‌روند.

رئیس هیأت مدیره سروش رسانه، با اشاره به اینکه نرم‌افزارهای مبتنی در شبکه در ایران هنوز رایج نشده، اظهار کرد: ما در بخش تولید نرم‌افزارهای مبتنی بر رایانه پیشرفت مناسبی داشته‌ و داریم.

وی درباره مزایای آموزش الکترونیکی بیان کرد: در هر دو نوع نرم‌افزارهای مبتنی بر شبکه و کامپیوتر مزیت هر جا و هر وقت بودن وجود دارد یعنی هر کسی علاقه‌مند به یادگیری است هر ساعتی از شبانه‌روز که فرصت داشته باشد و هر جا که باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

افراسیابی مزیت دیگر آموزش الکترونیکی را امکان تکرار بسیار مطالب عنوان کرد و افزود: در کلاس اگر که فراگیر متوجه نشود، شاید حجب و حیای منفی اجازه پرسیدن سؤال را به او ندهد ولی در آموزش الکترونیکی به راحتی امکان تکرار مطالب وجود دارد.

معاون سازمان صدا و سیما، با بیان اینکه در آموزش الکترونیکی استاد طراح درس می‌تواند، درس را طوری طراحی کند که لحظه به لحظه و مرحله به مرحله از فراگیر، امتحان بگیرد، عنوان کرد: برای مثال در آموزش الکترونیکی استاد طراح درس می‌توانند دو دقیقه درس بدهد و سؤالی بپرسد و اگر جواب داد و درست بود می‌تواند به مرحله بعدی راه پیدا کند در غیر این صورت دوباره باید تکرار کند.

رئیس هیأت مدیره سروش رسانه، در ادامه امکان رهیابی و مراقبت مستمر فراگیر، برگزاری کلاس مجازی، طراحی برنامه‌های ادواری منطبق با جداول، بحث و گفت‌وگو بین فراگیران، مرور مکرر درس، استفاده بسیار زیاد و ... را از دیگر مزایای آموزش الکترونیکی برشمرد.

وی درباره نقطه ضعف آموزش الکترونیکی، خاطرنشان کرد: نقصانی که به آموزش الکترونیکی وارد است و همه به آن اشاره می‌کنند این است که درصد تأثیرش پائین‌تر از آموزش حضوری است، آموزش حضوری، واقعی و عینی درصد تأثیرش بالاتر است چون معلم استاد است و حتی با رشد تکنولوژی نمی‌توانیم هوش مصنوعی را جایگزین انسان کنیم.

افراسیابی برتری دیگر انسان بر هوش مصنوعی را چنین بیان کرد: معلم در ثانیه می‌تواند برنامه‌ریزی کند و شیوه آموزش خود را عوض کرده و مثال جدیدی را مطرح و دانش‌آموز را متوجه مطلب کند اما ماشین چنین نیست و از همان الگوریتمی که برایش برنامه‌ریزی کرده‌اند، پیروی می‌‌کند.

معاون سازمان صدا و سیما، با اشاره به هوش مصنوعی به‌کار گرفته شده در تولید اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام، متذکر شد: در این نرم‌افزار ما محدودیت استفاده نداریم و همه دنیا می‌توانند از آن استفاده کنند و محدودیت تکرار مطالب که در آموزش مطرح بوده نیز در این نرم‌افزار هموار شده‌است.

وی یادآور شد: برای مثال در بحث قرائت سوره حمد در نماز، بسیاری از مؤمنان به دلیل حجب و حیاء سختشان است که از یک عالمی بخواهند تا قرائتشان را چک کند، و این نرم‌افزار کمک می‌کند تا کاربران بارها و بارها قرائت خود را تکرار کنند، امتیاز گرفته و شیوه قرائت صحیح را یاد بگیرند.

رئیس هیأت مدیره سروش رسانه، نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی را نرم‌افزار کمک آموزشی عنوان کرد که افراد می‌توانند در هر زمان و هر مکانی از آن استفاده کرده و قرائتشان را تست کنند و نهایتاً اعتماد به نفس پیدا کنند و به سراغ عالمی بروند و به آموزش تجوید و قرائت قرآن بپردازند.

در ادامه همایش رونمایی اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام «ابراهیم بهادری»، مدیر پروژه این نرم‌افزار آموزشی، با اشاره به اینکه نرم‌افزار «سروش ایمان» از هوش مصنوعی بهره گرفته‌است، گفت: هدف هوش مصنوعی، ساخت ماشینی است که بتواند فکر کند، اما برای دسته‌بندی و تعریف ماشین‌های متفکر باید به تعریف هوش پرداخت همچنین به تعاریفی برای آگاهی و درک نیاز داریم و در نهایت به معیارهایی برای سنجش هوش یک ماشین نیازمندیم.

وی افزود: با وجود اینکه برآورده‌سازی نیازهای نظامی مهم‌ترین عامل توسعه و رشد هوش مصنوعی بوده‌است، هم‌اکنون از فرآورده‌های این شاخه در صنایع پزشکی، رباتیک، پیش‌بینی وضع هوا، نقشه برداری و شناسایی عوارض، تشخیص صدا، تشخیص گفتار و دست‌خط و بازی‌ها و نرم‌افزارهای رایانه‌ای استفاده می‌شود.

بهادری خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در سال 1965 میلادی با عنوان یک دانش جدید ابداع شد، ایجاد وابداع فنون و تکنیک‌های لازم برای مدیریت پیچیدگی را باید به‌عنوان هسته بنیادین تلاش‌های علمی و پژوهشی گذشته حال و آینده در تمامی زمینه‌های علوم رایانه و به‌ویژه در هوش مصنوعی معرفی کرد.

مدیر پروژه اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام، یادآور شد: پس از دو سال تلاش و کوشش مؤسسه سروش مهر با تلاش و کوشش و با همکاری جمعی از خبرگان علمی کشور موفق به طراحی و ساخت هوش مصنوعی انطباق صوت شده و قرآن اولین کاربری این فناوری روی تمرین قرائت قرآن و تشخیص آن پیاده‌سازی شده‌است.

بهادری تصریح کرد: این فناوری روی دو نرم‌افزار سروش مهر(آموزش نماز) و سروش ایمان(آموزش قرائت کل قرآن‌کریم) برای اولین بار در جهان اسلام پیاده‌سازی و آماده بهره‌برداری شده‌است.

وی اظهار کرد: نرم‌افزار «سروش ایمان»، به کاربران این اجازه را می‌دهد که بارها در سکوت خود آیه‌ها و سوره‌های قرآن را بدون اشتباه قرائت کرده و انس با قرآن سرلوحه زندگی پرشتاب امروزی ما باشد.

در پایان همایش رونمایی اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام از مدیر تحقیق پروژه، کارشناس فنی پروژه، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سروش مهر و سروش ایمان، مدیر تولید پروژه، مدیر پشتیبانی، مدیر اطلاع‌رسانی و ... تقدیر به عمل آمد.

همایش رونمایی اولین نرم‌افزار قرآنی هوشمند صوتی در جهان اسلام صبح امروز(شنبه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/2/22 ::: ساعت 2:6 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر