سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ناز خود بگذار و کبر از سر به در آر و گور خود را به یاد آر . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

رونق کسب و کار در نرم‌افزارهای قرآنی، نوآوری را به سمت «بازار» سوق می‌دهد 

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی معتقد است بازار پر رونق کسب و کار در نرم‌افزارهای قرآنی، نوآوری را به سمت «بازار» سوق داده‌ و سبب شده‌است که تولید کنندگان، نوآوری را بیشتر در حیطه جذب مخاطب، تفسیر کنند نه ارائه جذابیت و نوآوری واقعی.

به گزارش قرآن بلاگ به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) حجت‌الاسلام دکتر «حمید شهریاری» دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) و عضو هیأت علمی سازمان سمت در گفت گوی اختصاصی با این خبرگزاری بیان داشت: درون مایه هنری آیات و سوره‌ها، توان بالایی در جذب مخاطب دارد و لزومی ندارد برای جذاب کردن برنامه‌های قرآنی، به روش‌های غیرمتعارف، روی آورد.

وی در ادامه تشریح کرد: البته این پیشنهادی بدیع و ناشدنی نیست. تاریخ هنر اسلامی، مشحون از جذابیت‌های بصری مستند به فرهنگ خود قرآن است که البته در روایت رایانه‌ای آن تقلید از خطوط و نقوش اسلامی، ابتدائی‌ترین روش است. متولیان برنامه‌های رایانه‌ای می‌بایست خود را همچون نقاشان و طراحان مسلمان اعصار گذشته بدانند و با این ابزار نوین، به تولید فضاهای جذاب بپردازند.

عضو هیأت علمی سازمان سمت ارائه راهکار در راستای نوآوری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی را امری ضروری دانست و در تشریح راهکارهای نوآوری گفت: نوآوری در تولید نرم‌افزارهای قرآنی وابسته به مجموعه‌ای از عوامل است که برخی به خلاقیت شرکت‌ها و افراد و استفاده از ظرفیت‌های موجود در قرآن کریم باز می گردد و برخی نیز از ید آنها خارج است و نیازمند حمایت مسئولان دولتی است.

شهریاری در ادامه افزود: اکنون در شورای عالی اطلاع رسانی، طرحی به نام تسما(تولید و ساماندهی محتوای الکترونیکی ایران) ارائه شده‌ که در حقیقت به محتوای موجود در نرم‌افزارها توجه ویژه‌ای دارد.

تهیه و در اختیار گذاشتن محتوای جدید و به روز شده از دیگر ویژگی‌های طرح تسما است که این طرح کمک شایانی به تولید نرم‌افزارهای جدید می‌کند که شرکت‌ها با خلاقیت خود می‌توانند بهترین استفاده را از آن داشته‌باشند.

دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی طرح تسما را در مراحل اولیه اعلام کرد و گفت: به مرور در قالب این طرح قرار است یکسری محتوای الکترونیکی با رعایت حق مالکیت معنوی از تهیه‌کنندگان آن خریداری و با مبلغ بسیار اندک در اختیار همگان از جمله تولید کنندگان نرم‌افزار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: البته اکنون به علت خلاء‌های قانونی، همواره تولید کنندگان با مشکلات شکستن قفل نرم‌افزار و کپی غیرقانونی آنها مواجه هستند. به واسطه اهمیت این موضوع اکنون دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی طرحی را برای اصلاح و تکمیل قوانین موجود در دست دارد که پس از تکمیل آن در اختیار مراجع مربوطه قرار خواهد داد.

اقدامات مؤسسه نور

همچنین حجت‌الاسلام شهریاری در مورد اقدامات سال گذشته مؤسسه تصریح کرد: درحوزه کار عملیاتی نیز سال گذشته در مرکز تحقیقات کامپیوتری، به همت پژوهشگران علوم قرآنی، نسخه آزمایشی «فرهنگ مفاهیم تفسیر المیزان» تولید شد.

این فرهنگنامه رایانه‌ای، در ساختار نرم‌افزار «فرهنگ موضوعی حکمت اسلامی» با امکانات و قابلیت‌هایی همچون کلید واژه مفاهیم، نمایه‌ها و چکیده مطالب تفسیرالمیزان، طراحی شده‌است. به جهت اهمیت تفسیر گرانسنگ المیزان و افزایش دقت و کارایی برنامه این نرم‌افزار در حد محدودی در میان متخصصان قرآنی، نرم‌افزار توزیع شده، که تا پایان سال نسخه اصلی برنامه به عموم علاقه‌مندان ارائه شود.

گردآوری بیش از 400 کتاب از مهمترین منابع علوم قرآنی در ساختاری درختی با عنوان‌بندی و طبقه‌بندی تخصصی برای کاربران و قرآن پژوهان از اقدامات دیگر مؤسسه نور است، که در این مصاحبه شهریاری به آن اشاره کرد.

ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها، بایدها و نبایدها

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در خصوص محدودیت‌های نوآوری در نرم‌افزارهای قرآنی خاطرنشان کرد: در حوزه قرآن پژوهی، طیف گسترده‌ای از مخاطبان قرار دارد که به تناسب موضوع و مخاطب، محتوای برنامه‌ها تغییر می‌یابد. نوآوری در این حوزه نیز در همین راستا تعریف می‌شود. متأسفانه بازار پر رونق کسب و کار در نرم‌افزارهای قرآنی، نوآوری را به سمت «بازار» سوق داده‌است. وی ادامه داد: این امر سبب شده که تولید کنندگان، نوآوری را بیشتر در حیطه جذب مخاطب، تفسیر کنند و برای ارائه جذابیت و نوآوری حقیقی، مجال اندکی یابند.

شهریاری در ادامه یادآور شد: ظرفیت نرم‌افزارها و اصولاً پژوهش‌های قرآنی، به میزان خود قرآن کریم بوده و به یقین، دانش بشری در حد توان اندک خود، به گوشه‌ای از آن دست خواهد یافت. خداوند متعال در قرآن‌کریم برای نخستین‌بار و برای اولین وآخرین بار، بدون هیچ واسطه‌ای با آدمیان به گفتگو پرداخته و آنچه در کتاب مقدس مسلمانان آمده‌است، بی شک کلام الهی و نه برداشت و تفسیر پیامبر اوست. البته در این میان، قابلیت‌های برنامه‌های رایانه‌ای، میدان وسیعی را فراروی ما نهاده‌ که باز کم‌کاری نهادهای ذیربط، امری ناپسند است.

نیازسنجی مخاطبان

حمید شهریاری نیازسنجی مخاطبان و کاربران برای هر محصول و کالایی را ضروری دانست و گفت: بالطبع جمع آوری نظرات و تحلیل صحیح آن، از الزامات روشن مدیریت است. اما اینکه چه میزان نیازسنجی انجام گرفته و در چه حدی، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و سپس این نتایج دستمایه تولیدکنندگان قرار گرفته است، فکر نمی‌کنم به درصد قابل قبولی برسیم.

رضایت‌مندی مخاطب با میزان وسیع تولید و عرضه برنامه‌های قرآنی و استفاده گسترده مخاطبان، سنجیده شود و در بسیاری موارد استفاده گسترده مردم، بازخورد یک کالا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وی اقدامات مرکز نور را در رابطه با شناخت و جذب مخاطبان این‌چنین تشریح کرد: در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) سامانه منظمی برای ارتباط با مخاطبان طراحی شده که ویژگی عمده آن، مواجه مثبت با کاربران است. در این روش، قبل از مراجعه کاربر، هر کاربر موضوع سنجش قرار می‌شود و همانند طبیبی دلسوز؛ قبل از بروز بیماری، اطلاعات و خواسته‌های مخاطبان، مورد پرسش و تحلیل قرار می‌گیرد.

برای مشاهده پرتال شورای اطلاع‌رسانی اینجا را کلیک کنید!

سایت سه زبانه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را اینجا ببینید!





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 87/2/22 ::: ساعت 2:11 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر