سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، کارهای والا و ارجمند را دوستمی دارد و کارهای حقیر و خُرد را ناخوش می دارد [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

با سلام به همه دوستان و همراهان عزیزم یکی دیگر از سوالات طرح شده توسط شما عزیزان در مورد معراج پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) بوده است که در این پست برایتان توضیحاتی آورده ام  

در جواب می‏گویم معراج ، جریان عروج پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) به آسمان است که تعدادى از آیات قرآن ، آن را بازگو کرده است . براساس آیه نخست سوره اسراء ، خداوند پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله)  را در آغاز شب ، از مسجدالحرام به سوى مسجدالاقصى در بیت المقدس حرکت داده و آنگاه به همراهى جبرئیل به آسمان عروج کرده است .

سفر پیامبراکرم(صلى‌الله‌علیه‌وآله) از مکه به بیت المقدس ، جسمانى و روحانى بوده است و ادامه سفر ایشان به آسمانها نیز بنا به عقیده اکثر علماى شیعه ، جسمانى و روحانى بوده است . از احادیث و آیات استفاده مى شود که هدف از معراج پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) سه چیز بوده است

 1 . بزرگداشت فرشتگان

 2 . دیدن عجایب و اسرار آفرینش

 3 . بازگو کردن آن براى مردم

حضرت امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند : «همانا خداوند هرگز داراى مکان و زمان نیست ; ولى خدا مى خواست فرشتگان و ساکنان آسمانهایش را با گام نهادن پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) به میان آنها ، مورد احترام و تجلیل قرار دهد ، و نیز مى خواست شگفتى هاى عظمتش را به پیامبرش نشان دهد تا او پس از بازگشت براى مردم بازگو کند».

نکته قابل توجه این است که جریان معراج تازگى نداشته ؛ بلکه در مورد بعضى از پیامبران پیشین البته به صورت محدود نیز این امر واقع شده است ؛ مانند : معراج حضرت عیسى(علیه السلام) (نساء ، 158) .

قرآن کریم درباره معارج پیامبر به آسمان ها و مشاهده هاى آن حضرت مى فرماید : «و بار دیگر او ]جبرئیل[ مشاهده کرد ، نزد سدرة المنتهى ، که جنت المأوى در آن جا است ، در آن هنگام که چیزى ]نور خیره کننده اى[ سدرة المنتهى را پوشانده و چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان ننمود ، او پاره اى از آیات و نشانه هاى بزرگ پروردگارش را مشاهده کرد .»(نجم ،13ـ18)

بنابراین ، پیامبر گرامى(صلى‌الله‌علیه‌وآله) در آسمان ها گفتگوها و مشاهدات زیادى را داشتند که براى آگاهى بیشتر به تفسیر نمونه ، آیت الله مکارم شیرازى و دیگران ، ج 22 ، ص 495ـ512 ، انتشارات دارالکتب الاسلامیة ، رجوع کنید .

در معراج پیامبر گرامى(صلى‌الله‌علیه‌وآله) ، درسهاى بسیار آموزنده اى وجود دارد که ذکر آنها در این مختصر نمى گنجد و مى توانید ، در این زمینه ، به کتابهاى تفسیر المیزان ، ج 13 ، ابتداى سوره اسراء; حیوة القلوب ، تألیف علامه مجلسى ، ج 2 ، بحث معراج و همچنین کتاب سیماى معراج پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) تألیف محمد محمدى اشتهاردى مراجعه کنید





  • کلمات کلیدی : پایگاه پرسمان قرآنی

  • ::: جمعه 87/6/15 ::: ساعت 11:54 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر