سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که کرده وى او را بجایى نرساند نسب او وى را پیش نراند . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

در پست های قبلی درباره مبانی و تحقق وحدت در قرآن و ... مطالبی را یادآور شدیم در این پست قصد داریم با طرح مباحثی در مورد وجود اختلاف و آثار آن اشاره کنیم.در قرآن درباره این موضوع آیاتی آمده است که به نمونه هایی از آنها اشاره می شود:
وظیفه پیامبر
در قرآن پیامبر(ص) ، موظّف به دعوت اهل کتاب برای ترک اختلاف و دعوت آنان به اتّحاد بر محور توحید شده است : 
قل یـأهل الکتـب تعالوا إلی کلمة سواء بیننا وبینکم ألاّنعبد إلاّ اللَّه ولانشرک به شیـا ولایتّخذ بعضنا بعضا أربابا مّن دون اللّه .. . . ؛
بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم و بعضی از ما، بعضی دیگر را- غیر از خدای یگانه- به خدایی نپذیرد.» هر گاه (از این دعوت،) سرباز زنند، بگویید: «گواه باشید که ما مسلمانیم!» (آل عمران 64)
نکوهش اختلافات

اختلاف، در دین مبین امری است نکوهیده و اگر پس از آشکار شدنِ حقّ  اختلافی صورت پذیرد برای ایشان عذابی عظیم است؛ولاتکونوا کالّذین تفرّقوا واختلفوا من بعد ما جآءهم البیّنـت وأولـئک لهم عذاب عظیم ؛ و مانند کسانی نباشید که پراکنده شدند و اختلاف کردند (آن هم) پس از آنکه نشانه‏های روشن (پروردگار) به آنان رسید! و آنها عذاب عظیمی دارند. ( آل عمران 105)
امر خداوند مبنی بر عدم اختلاف و تفرقه
در جایی دیگر خداوند مردم را امر می کند که متفرق نشوند شرع لکم مّن الدّین ما وصّی به نوحا والّذی أوحینا إلیک وما وصّینا به إبرهیم وموسی وعیسی أن أقیموا الدّین ولاتتفرّقوا فیه .. . . ؛آیینی را برای شما تشریع کرد که به نوح توصیه کرده بود و آنچه را بر تو وحی فرستادیم و به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش کردیم این بود که: دین را برپا دارید و در آن تفرقه ایجاد نکنید! و بر مشرکان گران است آنچه شما آنان را به سویش دعوت می کنید! خداوند هر کس را بخواهد برمی‏گزیند، و کسی را که به سوی او بازگردد هدایت می‏کند. (شوری  13)
حکمت بعثت پیامبر
و در پایان  ذکر می کند که ،حکمت بعثت محمّد(ص) و نزول قرآن بر وی را بیان حقایق برای اختلاف کنندگان در مسائل دینی می داند  ؛ومآ أنزلنا علیک الکتـب إلاّ لتبیّن لهم الَّذی اختلفوا فیه .. . . ؛ ما قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف دارند، برای آنها روشن کنی و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان می‏آورند! (نحل  64)
در این رابطه به دو حدیث شریف از پیامبر اعظم اشاره می کنیم
اختلاف ، موجب هلاکت :
 لاتَختَلِفُوا ،فَإنَّ مَن کانَ قَبلَکُم اِ ختَلَفُوا فَهَلَکوا
پیامبر اکرم( ص) فرمود:اختلاف نکنید ، آنان که قبل از شما بودند اختلاف کردند و هلاک شدند .
اختلاف گسستن از اسلام
مَن فارَقَ الجَماعَةَ شِبراً خَلَعَ اللهُ رِبقَةَ الإسلامِ مِن عُنُقِهِ.
پیامبر اکرم( ص) فرمود:هرکس یک وجب از جامعه «مسلمین» دور شود خداوند رشته مسلمانی را از گردن او باز کند .
باشد که در سایه عمل به این آیات و احادیث شریف با اتحاد و همبستگی ،در مقابل تمام فتنه های دشمنان پیروز و سربلند باشید.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 87/6/15 ::: ساعت 12:5 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر