سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر دوستی ای که جز بر راه خدا استوار باشد، گمراهی است و اعتماد بر آن، محال . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

در ادامه بحث ارتداد به این سوال پاسخ می دهیم که اگر شخصی مرتد شود در چه صورتی وی را اعدام می کنند؟

 

همان طور که در پست های گذشته اشاره شد حکم به اعدام شخص مرتد به علت عمل مجرمانه اوست که آن هم با شرایطی تحقق می یابد و شایان ذکر است حکم به ارتداد کسی به همین سادگی نیست; بلکه باید ارتدادش در دادگاه اسلامی به ثبوت برسد و هنگامی که حکومت اسلامی نیست ارتداد وی پیش مجتهد جامع الشرایط ثابت می شود و او حکم به ارتداد می دهد.

اجرای حکم قتل نیز در حکومت اسلامی به عهده حاکم شرع است و در غیر این صورت چنانچه مرجع تقلید اجازه عمومی به کشتن فردی داد؛مانند سلمان رشدیبر هر مسلمانی واجب کفایی است به آن اقدام کند.

اسلام میان مرتد فطری (کسی که از پدر و مادر مسلمان متولد شده و پس از قبول اسلام از اسلام برگشته است) و مرتد ملّی (کسی که پدر و مادر او به هنگام انعقاد نطفه اش مسلمان نبوده اند و او بعداً اسلام را پذیرفته، سپس از آن برگشته) و همچنین بین مرد مرتد و زن مرتد فرق گذاشته است.

مرتد فطری باشد، با شرایط ذیل اعدام می شود :

1.اگر مرتد ، مرد باشد و قبل از اثباتِ حکم ، در محکمه توبه کند ، حاکم شرع می تواند او را ببخشد و اگر بعد از احراز ارتداد و اثبات حکم ، توبه واقعی کند (نه ظاهری ) اگرچه در واقع ، در پیشگاه خداوند پذیرفته می شود ، لیکن در محکمه اسلامی محکوم به اعدام است و اگر توبه او ظاهری و به خاطر ترس از مرگ باشد ، در نزد خداوند قبول نمی شود ; یعنی عذاب اخروی نیز دارد .

2 . اگر زن مرتد باشد ، اول او را توبه می دهند (بعد از احراز ارتداد در محکمه ) ; اگر توبه کرد ، اعدام نمی شود و اگر توبه نکرد ، او نیز اعدام می گردد .

شرایط تحقق ارتداد (علاوه بر شرایط عمومی ، مانند : بلوغ ، عقل ، اختیار و.. .) آن است که یکی از اصول سه گانه دین ، یعنی : توحید و نبوت و معاد و نیز یکی از ضروریات مسلم اسلام که همه مذاهب شیعه و سنی و.. . آن را از مسلمات دین می دانند ، مثل : نماز و روزه و حج و.. . را انکار کند و در این کار جدی و مصر باشد(البته برخی از فقها معتقدند که در صورتی انکار بدیهی اسلام  باعث خروج از دین  می شود که انکار بدیهی به انکار خداوند منتهی شود.)

ولی اگر مرتد ملّی باشد، در صورت عدم بازگشت به اسلام(توبه) کشته می شود، ولی اگر توبه کرد کشته نمی شود.

همچنین برخی از محققان از فقها نیز فرموده اند: فردی که بر اثر تماس و ارتباط با گروه باطل، شبهاتی در دل او پیدا شده کم کم صورت انکار به خود گرفته و باعث شده تا برخی از احکام ضروری دین را انکار کند، ولی به گونه ای است که اگر شبهه او زایل شود، فوراً به آغوش حق باز می گردد، این طور فردی نیز کشته نمی شود.





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 87/6/15 ::: ساعت 12:5 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر