سفارش تبلیغ
صبا ویژن
همچنان که خورشید و شب با یکدیگر جمع نمی شوند، خدا دوستی و دنیا دوستی با یکدیگر جمع نمی شوند . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

معرفی اسوه‌های قرآنی در وبلاگ «به‌سوی نور»

گروه وبلاگ: «ابراهیم(ع)، دومین پیامبر صاحب عزم و داراى آیین و شریعت جهانى و از نسل نوح است»، بلاگر وبلاگ «به‌سوی نور» در پستی از وی به‌عنوان یکی از اسوه‌های قرآنی نام برده‌است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) وبلاگ «به‌سوی نور» در پست اخیر خود با توجه به داستان دعوت ابراهیم(ع) که در سوره‌هاى بقره، انعام، شعراء، صافات، انبیاء و مریم به آن اشاره شده و زندگى پر فراز و نشیب ابراهیم، خانواده و قومش که حاوى نکات و شیوه‌هاى تبلیغى بسیار است به معرفی ابراهیم(ع) به‌عنوان یکی از اسوه‌های قرآنی پرداخته و این بلاگر برای به‌روز کردن پست‌هایش از سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا استفاده می‌کند.

بلاگر درباره‌ی این اسوه‌ی قرآنی چنین می‌نویسد: «او براساس آیه 125 سوره نساء به «خلیل‌الله» ملقب گشته و داستان زندگانى و دعوت او در بیش از 180 آیه قرآنى آمده و نامش 69 بار در خلال قرآن ذکر شده‌است.»

وی درباره‌ی ثناى ابراهیم(ع) در قرآن یادآور می‌شود: «آیات متعددى در قرآن، متضمن ستایش و تمجید از شخصیت والاى ابراهیم(ع) است و کمتر پیامبرى در قرآن از این میزان ستایش و ثنا برخوردار گشته و بر اسوه بودنش، تأکید شده‌است.»

بلاگر ابراهیم(ع) را اسوه‌ی «توحید» و «خدا محورى» دانسته و خاطرنشان می‌کند: «با دقت در مضمون آیات حکایت کننده احتجاج ابراهیم با نمرود، مجادله او با خورشیدپرستان، گفت وگو با پدر و راز و نیاز با خدا و دیگر آیات، روشن مى‌شود که خدامحورى و توحید، محور تمام تلاش‌هاى تبلیغى و بلکه محور حیات پربرکت اوست؛ و این به جهت جو شرک آلود و کفر آمیز حاکم بر آن جامعه بوده که پرستش خدایان دروغین، از سنگ و چوب گرفته تا خورشید و ماه در آن رواجى آشکار داشت.»

وی با اشاره به شیوه‌هاى دعوت ابراهیم(ع) اظهار می‌کند: «پیامبرى چون ابراهیم(ع) با آن همه مدح و ثنایى که قرآن در حق او ابراز داشته و با آن تأکید بر توحید و خدا مدارى، بایستى پیاده کننده‌ی روش‌هاى اصیل دعوت و مبتکر شیوه‌هاى جدید تبلیغ باشد.»

بلاگر در ادامه‌ی مطلب خود به بررسی شیوه کلى، بیان شجاعانه عقاید توحیدى، شروع دعوت با سؤال، برائت از شرک و کفر به صورت‌هاى مختلف، مراحل برائت ابراهیمى در چند بخش برائت لفظى، برائت عملى، مرحله برائت اعتزالى، مرحله برائت قهرآمیز (مبارزاتى) و مرحله هجرت در بخش‌های شیوه کلى جدال‌احسن، روش اقناع تدریجى، روش مقایسه، روش گفتار نرم (قول لیّن)، روش استدلال به کمک محسوسات، خطاب توأم به عقل و دل و تحریک وجدان، اتخاذ شیوه‌هاى متنّوع براى گسترش توحید، عنایت ویژه به خانواده، رحمت و شفقت به مخاطبان، تأسیس و تطهیر بیت‌الله و مرکز عبادت، تأکید بر نماز، هجرت و پیشتازى در نیکى‌ها پرداخته‌است.


برای خواندن کامل مطلب اینجا کلیک کنید!

منبع: www.ikna.ir






::: سه شنبه 85/12/1 ::: ساعت 1:58 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر