سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه را دانش نیست، هدایت نباشد . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

  دیدگاه‌هایی درباره استخاره و تفأل 

به گزارش قرآن بلاگ، جمشید غضنفری خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)در مطلبی پیرامون موضوع استخاره آورده است: همه ما بر سر دو راهی‌‌ها به دنبال مفری می‌گردیم که با فراغ بال و آسودگی خیال گام در آن راه نهیم و در این میان بسیاری تفال و استخاره را پیشنهاد می‌کنند، نوشتار زیر به دیدگاه‌های ارائه شده درباره استخاره و تفأل از دیدگاه آیات و روایات و نظر دانشمندان در این زمینه ‌پرداخته است.

درباره‌ی استخاره سه دیدگاه وجود دارد‎:

1- دیدگاه افراطی: که این دیدگاه از آنِ‎ ‎کسانی است که عقل را محدود دانسته و ‏مشورت را نیز رایزنی با عقل‌های محدود تلقی‎ ‎می‌کنند. از نظر این گروه در همان ابتدای ‏کار باید به سراغ تسبیح یا قرآن رفت و از‎ ‎خداوند راه صحیح و خیر را طلب کرد‏‎.‎

‏2- دیدگاه تفریطی: این دیدگاه به کلی منکر‎ ‎استخاره و تفأل است.‏‎

‏3-‏‎ ‎دیدگاه معتدل: که صاحبان آن معتقدند با توجه به جایگاه‎ ‎عقل و مشورت، استخاره و ‏تفأل عین خردورزی است.

بسیاری از روایات وجود دارد که در‎ ‎آن‌ها استخاره و تفأل مورد ‏تأیید و سفارش امامان معصوم علیهم السلام واقع شده‏‎ ‎است.

معنای استخاره

استخاره دو معنی دارد: یکی از آن‌ها معنای حقیقی‎ ‎استخاره است (یعنی استخاره‌ ‏مطلق) و در اخبار و روایات ما از آن بیشتر نام برده شده و پیش خواص، متعارف است و ‏آن،‎ ‎طلب خیر کردن از خدا است، این نوع استخاره در تمام کارهایی که انسان می‌کند، ‏خوب و‎ ‎مستحب است‎.‎‏ ‏‎

معنای دیگر استخاره این است که پس از آن ‌که انسان به‌کلی در امری متحیر و‎ ‎وامانده ‏شد، به‌طوری که نه عقل خودش وی را به‌خوبی و بدی آن راهنمایی کرد و نه عقل‏‎ ‎دیگری راه خیر و شر را به او فهماند و نه خدای جهان در باره‌ آن کار، تکلیفی و‎ ‎فرمانی ‏داشت که راهنمای او باشد، در این صورت که هیچ راهی برای پیدا کردن خوب و بد‎ ‎در کار ‏نیست، اگر یکی پیدا شود و انسان را به‌یک سوی کار دل‌گرم کند و با اراده‌‎ ‎راسخ و ‏امیدوارانه به‌کار وادار کند، چه منّت بزرگی به انسان دارد. ‏

اینجا‎ ‎دین‌داران می‌گویند: خدای عالم که پناه بیچارگان و دادرس افتادگان است، در حالت‎ ‎تحیر و دو‌دلی، یک راه امیدی بر روی انسان باز کرده و اگر انسان با این حال اضطرار‎ ‎به او ‏پناه ببرد و از او راهنمایی جوید، خدای جهان که قادر بر پیدا و نهان است، یا‏‎ ‎دل او را به ‏یک‌سو می‌کشاند و راهنمای قلب او می‌شود (استخاره قلبی) که او مقلب‎ ‎القلوب ‏است، یا دست او را به یک طرف تسبیح می‌اندازد (در هنگام استخاره با تسبیح)‏‎ ‎یا به ‏وسیله‌ قرآن، دل او را گرم می‌کند (استخاره با قرآن)‏‎.‎‏

لازم به ذکر است که از روایات، صحّت هر دو‎ ‎معنی استفاده می‌شود. ‎

دلایل جواز استخاره با قرآن‎

درباره‌ استخاره با‎ ‎قرآن روایاتی از پیشوایان معصوم علیهم السلام نقل شده است ‏که به برخی از آن‌ها‎ ‎اشاره می‌شود‎.

‏1ـ روایت شده است که «یَسع بن عبدِالله قمی» به امام صادق علیه‎ ‎السلام عرض کرد: ‏گاهی می‌خواهم کاری انجام دهم ولی متحیر هستم که آیا انجام دهم‎ ‎یا نه؟

امام صادق علیه السلام به او گفت: هنگام نماز که شیطان از هر وقت‎ ‎دیگر از انسان دورتر ‏است قرآن را بگشا، اولین آیه‌ای که در آغاز صفحه دست راست‎ ‎می‌بینی، عمل کن‎.‎‏‎

‏2‏‎ ‎ـ از رسول‎ ‎خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرمود: هنگام ‏استخاره با قرآن،‎ ‎ابتدا سه بار سوره‌ توحید را بخوان سپس سه بار صلوات بر محمد و ‏آلش بفرست، سپس‎ ‎بگو: «اللهم تفألتُ بِکِتابکَ و تَوکلتُ عَلیکَ فَأرِنی مِن کِتابکَ مَاهُو ‏مَکتومٌ مِن سِرکَ المَکنونِ‎ ‎فِی غَیبکَ»، یعنی خدایا به کتاب تو تفأل می‌زنم و بر تو توکل ‏می‌کنم و از کتابت‎ ‎آن‌چه را که در نهان غیب تو، پوشیده شده به من بنمایان.»

 پس از این ‏دعا، قرآن را‎ ‎بگشا و از سطر اول، صفحه‌ سمت راست، مقصود خود را به‌دست آور‎.‎‏

‏3ـ وقتی خبر تولد زید به پدر بزرگوارش‎ ‎امام سجاد علیه السلام رسید، امام به اصحاب خود رو کرد و گفت:‏‎ ‎نام این کودک را چه بگذارم؟ هر کس، نامی گفت، حضرت ‏قرآن طلبید قرآنی را به آن حضرت‎ ‎دادند، قرآن را باز کرد، این آیه آمد: «و فضل اللهُ ‏المجاهدینَ علی القاعدینَ اجراً‏‎ ‎عظیماً»

بار دیگر قرآن را‎ ‎گشود، این بار در آغاز صفحه‌ی اول قرآن، این آیه آمد: «اِن اللهَ اشتَرَی مِنَ ‏المؤمنینَ‎ ‎اَنفسَهم وَ اَموالَهُم باَنَّ لَهُم الجَنّةَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللهِ... وَ ذلک هِو الفَوزُ ‏العَظیم».‏‎ ‎

امام سجاد علیه السلام به این‎ ‎دو آیه نظر انداخت و دید هر دو در مورد ‏جهاد در راه خدا است و از آن‌چه که رسول خدا‎ صلی الله علیه و آله و سلم و علی ‏علیه السلام در مورد «زید» فرموده بودند‎ ‎که در صلب امام سجاد علیه السلام پدید ‏می‌آید، دریافت که این کودک همان زید‎ ‎است، آن‌گاه مکرّر به حاضران فرمود: «سوگند به ‏خدا این همان «زید» است و نام او را‎ ‎زید گذاشت».

روایتی که از تفأل به‎ ‎قرآن نهی می‌کند‎

شیخ بزرگوار کلینی (ره) از امام صادق علیه السلام روایت‎ ‎کرده است که «به قرآن ‏تفأل مکن».علامه مجلسی (ره) می‌فرماید: این حدیث را تأویل ‌کرده‌اند به این که از فال‎ ‎گشودن ‏قرآن برای استنباط احوال آینده از آیات [پیشگویی] نهی شده است، چنان‌که برخی از ‏جاهلان،‎ ‎این روش را وسیله‌ای برای کسب روزی خود قرار داده‌اند و به این صورت، مردم را ‏فریب‎ ‎می‌دهند و ممکن است مقصود، نهی از تفألی باشد که بیشتر مردم از دیدن یا ‏شنیدن بعضی‎ ‎امور اعتقاد پیدا می‌کنند و برخی را مبارک و برخی دیگر را شوم می‌گیرند، ‏بدین صورت‎ ‎که از آیات قرآن کریم نیز فال نیک و فال بد گرفته شود و شاید یک حکمتش ‏این باشد که‎ ‎اگر موافق نیفتد باعث کم اعتقادی مردم به قرآن نشود.

تذکر این نکته نیز لازم است که کسانی که با قرآن، انس و‎ ‎الفتی ندارند و محکم و ‏متشابه آن را نمی‌شناسند و از علم تفسیر، بهره‌ای ندارند،‎ ‎باید از استخاره و تفأل با ‏قرآن، سخت بپرهیزند و آیات خدا را به بازی نگیرند، شاید‎ ‎این حدیث شریف در اصول ‏کافی، خطاب به این دسته از افراد باشد، زیرا استخاره و فال‎ ‎معمولاً معنای یکسانی ‏دارند، چنان‌که در دعای استخاره با قرآن می‌گوییم: «اللهم‎ ‎تفألتُ بکِتابکَ، یعنی خدایا به ‏کتاب تو فال می‌زنم».

شاید بتوان این فرق را هم قائل شد‎ ‎که از میان انواع استخاره، ‏استخاره‌هایی که ابزار محسوسی مثل قرآن، تسبیح، دیوان،‎ ‎شعر، کاغذ و.... دارند، آن‌ها ‏را فال هم می‌گویند و استخاره‌هایی که هیچ ابزاری جز‎ ‎دعا و قلب ندارند، آن‌ها را فقط ‏استخاره می‌گویند، مثل استخاره‌های مطلق، قلبی، و ‎مشورتی‎.‎‏





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 86/11/14 ::: ساعت 8:41 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر