سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه گرفتاری اش را به نامهربان شکوه کند، حکیم نیست . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

بنام خدا

ادامه بحث قبلی

اصل سوم
عدل الهى در تکوین و تشریع و جزا تجلیات گوناگونى دارد، که ذیلا به شرح هر یک مى‏پردازیم.
الف - عدل تکوینى: خداوند به هر موجودى آنچه را که شایستگى آن را دارد عطا مى‏کند، و هرگز استعدادها را در مقام افاضه وایجاد نادیده نمى‏گیرد. قرآن مى‏فرماید:‹‹ربنا الذی اعطى کل شی‏ء خلقه ثم هدى›› (طه/50) پروردگار ما کسى است که نیازهاى وجودى هر چیزى را به او عطا کرده و او را هدایت مى‏کند.

ب - عدل تشریعى: خدا انسان را که شایستگى کسب کمالات معنوى را دارد، با فرستادن پیامبران و تشریع قوانین دینى هدایت مى‏کند، و نیز انسان را به آنچه خارج از توان او است تکلیف نمى‏کند. چنانکه مى‏فرماید:
‹‹ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربى وینهى عن الفحشاء والمنکر والبغى یعظکم لعلکم تذکرون››(نحل/90): خدا به دادگرى و نیکى و دستگیرى از نزدیکان فرمان مى‏دهد، و از فحشا وکار ناروا و ستم نهى مى‏کند، شما را پند مى‏دهد باشد که متذکر شوید. از آنجا که عدل و نیکى و دستگیرى از بستگان، مایه کمال انسان، و آن سه فعل دیگر مایه سقوط اوست، سه فعل نخست را واجب ساخته و از سه فعل اخیر نهى کرده است. ادامه مطلب


                                                                      وبلاگ مفید

عدل الهی

ع




  • کلمات کلیدی :

  • ::: دوشنبه 85/10/25 ::: ساعت 10:1 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر