ویژگیهای یاران امام زمان(ع) در وبلاگ «منتظران نسیم» |
گروه وبلاگ: «یکى از مهمترین عوامل زمینهساز ظهور امام زمان(ع) پیدایش افرادى شجاع و قویدل است، ایشان یاران امام عصر(عج) خواهندبود.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «منتظران نسیم» به نشانی «http://montazernasym.blogfa.com» در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در پست اخیر خود با توجه به این نکته که همیشه امامان معصوم ما با کمبود رادمردانى استوار مواجه بودند و چون زمینهى قیام فراهم نمىشد، علیه دولتهاى باطل حرکتى نمىکردند و با توجه به اینکه در زمان غیبت نیز این معضل وجوددارد تا نزدیک زمان ظهور، به بررسی ویژگی یاران امام زمان(ع) میپردازد. بلاگر با اشاره به روایات مینویسد: «تعداد یاران امام زمان(ع) 313 نفر خواهدبود که تعداد زیادى از آنها از اهل همان زمان هستند و عدّهاى هم در زمانهاى قبل مىزیستهاند که از قبر خارج شده و براى یارى و نصرت دین خدا با امام زمان(ع) پیمان مىبندند.» وی با بیان روایات بسیاری که در ستایش از این گروه وارسته و شایستهاى که خداوند اینان را برگزیده و به همراهى و یارى حضرت مهدى(ع) مفتخرشان ساخته، روایات اظهار میکند: «در این روایات ضمن ترسیم شخصیّت ارزشمند و نقش سازنده و اوصاف برجستهى آنان، از چگونگى پیوستن آنان به امام عصر در مکّه، سخن رفته و فراتر اینکه، آیاتى از قرآن شریف در مورد آنان تأویل شدهاست.» وی دربارهی ویژگیهای امام زمان(ع) میافزاید: «یاران خاصّ حضرت مهدى(ع) از نظر معنویّت و ایمان کامل و استوار و نداشتن ذرّهاى تردید در دلها بىنظیراند، آنها در اوج یقین و اخلاصاند و بخاطر قوّت و استوارى و کمال ایمان به خدا، ذرّهاى ترس و دلهره در کران تا کران وجودشان نیست چرا که انسان به هر اندازهاى که ایمانش به خدا افزون شود، به همان اندازه توان و تلاش او افزون خواهدشد.» بلاگر ادامه میدهد: «بر این اساس یاران آنحضرت به هنگامى که به میدان کارزار گام مىنهند نه کسى توان ایستادن در برابر آنان را دارد و نه پدیدهاى مىتواند مانع اجراى برنامههاى نجاتبخش و دستورهای صادر شده از سوى فرماندهى بلند مرتبهى آنان شود.» |
منبع: www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
اگر جن و انس گرد آیند تا مثل این قرآن بیاورند، نمیتوانند! |
گروه وبلاگ: بلاگر وبلاگ «فضیلت تلاوت سوره های قرآن کریم » که از سرویس دهنده بلاگفا استفاده می کند در پست اخیر خود به بررسی «عظمت قرآن» از نگاه علامه مجلسی پرداختهاست. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر مینویسد: علامه مجلسى(ره) نقل میکند که ابنابیالعوجاء که یکى از مادیون بود، با سه نفر از همفکران خود قرار گذاشتند که با قرآن مبارزه نمایند. هر یک متعهد شدند که بخشى از قرآن را به عهده بگیرند و همانند آن سورههایى بیاورند. قرار آنها تا یک سال بود.پس از پایان مدت تعیین شده در مکه به گرد هم به طور سرّى جمع شدند و یکى از آنها گفت: من چون به این آیه رسیدم از معارضه بازماندم، «و به زمین گفته شد که آب را فرو بر، و به آسمان امر شد که باران را قطع کن، آب بىدرنگ خشک شد.» دیگرى گفت: من چون به این آیه رسیدم دست از معارضه برداشتم، «پس چون برادران یوسف از اجابت خواهش خویش مایوس شدند در خلوت، راز خود به میان آوردند.» در همین حال امام صادق(ع) آنها را دید و این آیه را تلاوت نمود: «بگو اگر جن و انس گرد آیند تا مثل این قرآن بیاورند هیچگاه نخواهندآورد...» |
منبع: www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
منبع: www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
بهداشت جسم و روان در قرآن و معارف اسلامی | ||
گروه وبلاگ: «بهداشت جسم و روان، در قرآن و معارف انسان ساز اسلامی قدم به قدم با هم پیش می روند. به گونه ای که در نگاه اندیشمندانه و موشکافانه از هر امر و نهیی در آیین مقدس اسلام به ابعاد جسمانی و روحانی آن فرمان پی می بریم.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «گلچینی از معارف» از مرداد 85 فعالیت خود را در سرویسدهنده پرشینبلاگ آغاز کردهاست. این بلاگر در پست اخیر خود با اشاره و استناد به روایاتی از ائمه و دستورهای دین اسلام از اسلام به عنوان دین بهداشت نام می برد و این نکته را یادآور میشود که اسلام دین جسم و جان است و همراه سلامت و بهداشت روح و روان به سلامت جسم نیز اهمیت فراوانی می دهد. وی در این مورد مینویسد: «اسلام دین بهداشت جسم و جان است. این دین آسمانی که به عنوان کاملترین دین و جامعترین قانون الهی برای بشر فرستاده شدهاست انسان را یک موجود دو بعدی دارای جسم و روح معرفی می کند. از این رو برای بهداشت تن و جسم او و بهداشت روح و روان او برنامه دارد.» در ادامه می افزاید: «این آیین آسمانی همچنان که برای دندانهای انسان سفارش مسواک می کند، به گونه ای که پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) آنقدر به اهمیت مسواک سفارش فرمودند که برخی گمان کردند مسواک زدن واجب الهی است. آنگاه فرمودند اگر مردم به دشواری و سختی نمی افتادند هر آینه مسواک زدن را واجب می نمودم.» سپس می نویسد: «اگر مسواک نکردن موجب فساد دندان و ایجاد عفونت در لثه ها و باعث بیماری های بسیاری می شود خصوصوصیات زشت اخلاقی نیز مانند دوغ گفتن و غیبت کردن و تهمت زدن در روح و روان آدمی آثار زیانبار و مخربی بر جای می گذارد که تاثیرات منفی و خطرناک آن بر سلامت جامعه و فرد مشهود و ملموس است.» این بلاگر در بخشی از مطالب خود خود مینویسد: « بهداشت جسم و روان، در قرآن و معارف انسان ساز اسلامی قدم به قدم با هم پیش می روند. به گونه ای که در نگاه اندیشمندانه و موشکافانه از هر امر و نهیی در آیین مقدس اسلام به ابعاد جسمانی و روحانی آن فرمان پی می بریم.» |
منبع: www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
پرهیز از خشونت در تبلیغ دین اسلام |
گروه وبلاگ: «دعوت نباید توأم با خشونت باشد، و به عبارت دیگر دعوت و تبلیغ نمیتواند توأم با اکراه و اجبار باشد.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «حمیدرضا کرمی» بلاگر وبلاگ «پیامبر اعظم» با توجه به سعی و تلاش کشیشهای مسیحی برای ضربهزدن به دین اسلام در پست اخیر خود به بیان تأکید دین اسلام بر دوری از خشونت در تبلیغ دین پرداختهاست. بلاگر در پاسخ به سؤالاتی مانند اینکه آیا اساس دعوت اسلام بر زور و اجبار است، یعنی ایمان اسلام اساسش بر اجبار است، مینویسد: «این، چیزی است که کشیشهای مسیحی در دنیا روی آن فوقالعاده تبلیغ کرده و اسم اسلام را گذاشتهاند «دین شمشیر» یعنی دینی که منحصراً از شمشیر استفاده میکند.» وی در ادامه میافزاید: «شکی نیست که اسلام دین شمشیر هم هست و این کمالی است در اسلام نه نقصی در اسلام، ولی آنهایی که میگویند «اسلام دین شمشیر»، میخواهند بگویند ابزاری که اسلام در دعوت خودش به کار میبرد شمشیر است، یعنی چنانکه قرآن میگوید:«ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ، با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوهاى] که نیکوتر است مجادله نماى در حقیقت پروردگار تو به [حال] کسى که از راه او منحرف شده داناتر و او به [حال] راهیافتگان [نیز] داناتر است.»» وی بااشاره به این نکته که آنها میخواهند اینطور وانمود کنند که دستور پیامبر اکرم(ص) این بوده، یادآور میشود: «یک نوع خلط مبحثی میکنند، بعد میگویند اسلام دین «اُدعُ بِالسَّیف» است، دعوت و تبلیغ کن با شمشیر، حتی در بعضی کتابهایشان این جسارت را به خود داده و به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اهانت میکنند.» |
منبع: www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس» در گفتوگو با ایکنا: | ||||||||
گروه وبلاگ: نحوه نوشتن در وبلاگهای قرآنی بسیار متفاوت از قرآنینویسی است؛ زیرا قرآنینویسی یعنی نوشتن آیات قرآن با معنی و تفسیرش و وبلاگنویسی قرآنی یعنی بیان مفاهیم قرآنی به زبان ویژهی وبلاگ. حجتالاسلام «سعید شمس» کارشناس ارشد قرآن و معارف، بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس»، مدیر سایتهای «پرسمان قرآنی» و «کانون گفتمان قرآنی» در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حمایت سرویسبلاگها را از وبلاگهای قرآنی برای یافتن جایگاه خود در وبلاگستان درحد شعار دانست و گفت: سرویسبلاگها برای توسعه وبلاگهای قرآنی برنامههایی قرآنی را طراحی کردهبودند که تا کنون تحقق نیافته و همین امر سببشده که وبلاگهای قرآنی نتوانند در فضای مجازی جایگاهی را که شایستهی این گروه از وبلاگهاست پیدا کنند. تلاش برای تثبیت جایگاه وبلاگهای قرآنی وی با اشاره به اینکه اعضای سایت «پرسمان قرآنی» در تلاش برای تثبیت جایگاهی برای وبلاگهای قرآنی در وبلاگستان هستند افزود: البته گروه «پرسمان قرآنی» که حدود 12 وبلاگ قرآنی را شامل میشود در تلاش بوده که ارتباط خود را گسترش دهد و از انجمنها، کارشناسان در مفاهیم قرآنی و دیگر وبلاگنویسان قرآنی برای رسیدگی به وضعیت مناسب وبلاگهای قرآنی کمک بگیرد و برای ارتقاء محتوای این وبلاگها به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد. حضور مراکز علمی قرآنی در وبلاگنویسی قرآنی بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس» حضور مراکز علمی قرآنی را در عرصه وبلاگنویسی قرآنی لازم برشمرد و بیان کرد: برای پاسخ دادن به شبهات قرآنی و از بین بردن شائبههای ایجاد شده حضور مراکز علمی قرآنی در عرصه وبلاگنویسی قرآنی لازم و ضروری است.
پاسخگویی به شبهات قرآنی مدیر سایت «پرسمان قرآنی» درباره محتوای بیشتر وبلاگهای قرآنی اظهار کرد: متأسفانه آنچه که امروزه در وبلاگهای قرآنی شاهد هستیم، بیشتر بحث جلسات قرائت قرآن بوده، تقریباً هیچکدام با این روش قادر به پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در مفاهیم قرآنی نیستند و جا دارد که روی این مسئله تأکید بیشتری شود. جریانسازی گسسته در وبلاگهای قرآنی این بلاگر قرآنی جریانسازی و تأثیرگذاری وبلاگهای قرآنی را گسسته برشمرد و خاطرنشان کرد: وبلاگهای قرآنی هنوز به حدی نرسیدهاند که جریانسازی مداوم رادر هر زمینهای داشتهباشند مثل مواردی مانند بحث خلیجفارس که میتوان گفت بلاگرهای ایرانی انقلابی تأثیرگذار را در سطح جهانی به وجود آوردند، اما متأسفانه در مورد وبلاگهای قرآنی این جریانسازیها پراکنده و ناپیوسته است. آشنا نبودن بلاگران قرآنی باهم مدیر سایت «کانون گفتمان قرآنی» آشنا نبودن بلاگران قرآنی را با یکدیگر یکی از دلایل گسستگی در ایجاد جریان و تأثیرگذاری دانست و یادآور شد: آشنا نبودن بلاگران قرآنی و تشکیل ندادن حلقههایی برای تبادل اطلاعات قرآنی و همچنین افزوده شدن روزانه بلاگران جدید قرآنی و ناآشنا به فضا را میتوان دلیلی بر ناپیوسته بودن و جریانساز نبودن وبلاگهای قرآنی قلمداد کرد. نداشتن انگیزه برای فعالیت قرآنی این بلاگر طلبه در ادامه افزود: همچنین نداشتن انگیزه بعضی از بلاگران برای ادامه فعالیت در وبلاگهای قرآنی را نیز باید یکی از دلایل تأثیرگذار نبودن مداوم وبلاگهای قرآنی دانست؛ برای مثال وبلاگهای قرآنی برای شرکت در همایشها و جشنوارهها راه اندازی میشود که بیش از چند پست در آنها نوشتهنمیشود و پس از پایان همایش یا جشنواره وبلاگها نیز به دلیل بیانگیزگی بلاگران فعالیت خود را متوقف میکنند. مفهوم وبلاگنویسی قرآنی «شمس» قرآنینویسی را از مفهوم وبلاگنویسی قرآنی جدا کرده و بیان داشت: در حقیقت باید تفاوتی بین قرآنینویسی و نگارش وبلاگهای قرآنی قائل شد، زیرا قرآنینویسی یعنی اینکه یک آیه قرآن را با ترجمه و تفسیرش نوشت و وبلاگنویسی قرآنی یعنی بیان یک آیه یا یک مفهوم قرآنی به شکلی که مخاطب را جذب کرده و در عین حال انقلابی قرآنی نیز در فضای مجازی ایجاد کند. گاهی میتوان یکی از مفاهیم قرآنی را در قالب یک رمان، یک گفتگو، یک داستان و یا یک تمثیل از خاطرات روزمره به ذهن کاربران منتقل کرد.
حضور وبلاگهای قرآنی در وبلاگستان بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس» با توجه به بالا رفتن آمار وبلاگهایی را که در فضای مجازی رویکردی قرآنی دارند در حدی دانست که نیاز به حمایت و پشتبانی خاصی از سوی سرویسبلاگها داشتهباشند و اظهار داشت: در حال حاضر وبلاگنویسی قرآنی به حدی رسیده که باید بتوانند جریانساز شوند و این امر مستلزم حمایت و پشتبانی خاص از طرف سرویسبلاگها چه از نظر محتوایی و چه از لحاظ فنی است. حمایت از وبلاگنویسی قرآنی مدیر سایت «پرسمان قرآنی» نیاز وبلاگهای قرآنی در وبلاگستان را امری مسلم و قطعی قلمداد کرد و گفت: این امر که وبلاگستان به تعریف گونهای با نام وبلاگهای قرآنی نیاز دارد امری مسلم بود اما تعریف این ژانر در سایه حمایت و پشتیبانی محتوایی و فنی و دوری از کلیشهای نوشتن عملی است. دوری از بیان مفاهیم تکراری در وبلاگهای قرآنی این بلاگر قرآنی با اشاره به اینکه باید از بیان مفاهمیی که مربوط به وبلاگهای قرآنی نیست دوری کرد یادآور شد: بیان مفاهیمی که خاص دنیای واقعی بوده در وبلاگهای قرآنی باعث دوری کردن کاربران اینترنتی از مفاهیم قرآنی میشود زیرا در واقع با این شیوه وبلاگهای قرآنی هیچ جذابیتی بر فضای واقعی ندارند و از بیانی تکراری و معمول آیات و مفاهیم قرآنی استفاده کردهاند.
دادن جنبه رسمی و اداری به وبلاگها وی در ادامه آفتهایی که وبلاگهای قرآنی را تهدید میکنند افزود: دادن جنبه رسمی و اداری به وبلاگها و همچنین قراردادن وبلاگهای قرآنی در انحصار سازمان و نهاد خاص باعث میشود بلاگری که علاقهمند است با آزادی که در فضای مجازی و وبلاگستان وجود دارد، مفاهیم قرآنی را مطرح کند از فعالیت در وبلاگستان منصرف شود و این یکی از آفتهایی است که ممکن است در کنار حمایت و کمک به وبلاگهای قرآنی، به آنها صدمه وارد کند. ضعف درقلم بلاگران قرآنی «شمس» ضعف موجود در وبلاگهای قرآنی را به قلم بلاگران قرآنی و نحوه نگارش آنها مرتبط دانست و بیان کرد: قسمتی از ضعفهای محتوایی وبلاگهای قرآنی به قلم و نحوه نگارش بلاگرها برمیگردد و با توجه به اینکه وبلاگنویسی قلم خاص خودش را دارد و در حقیقت هنر است، بلاگران قرآنی واقعاً در نگارش مفاهیم قرآنی نیاز به راهنمایی دارند و باید افرادی متخصص این بلاگران را آموزش بدهد. دامن نزدن به شبهات قرآنی بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس» ادامه داد: همچنین از دیگر ضعفهای موجود در وبلاگهای قرآنی میتوان به این نکته اشاره کرد که بعضی از بلاگران علاقهمند هستند که به شبهات که در زمینه مفاهیم قرآنی وجود دارد دامن بزنند و نیز نداشتن تخصص در مفاهیم قرآنی هم به این امر کمک میکند. فعالیت بلاگران در کنار سازمانها این کارشناس ارشد قرآن و معارف با تأکید بر این نکته که هر فرد سازمان و نهادی که میتواند در ارتقاء وبلاگهای قرآنی مؤثر باشد باید اقدام کند، یادآور شد: هر سازمان و نهادی که در عرصه مفاهیم قرآنی فعالیت میکند و حتی تکتک بلاگران قرآنی که میتوانند گامی برای وبلاگهای قرآنی بردارند باید اقدام کنند و همانطور که اشاره کردم نباید حمایت سازمانها باعث شود که آزادی که خاص فضای مجازی است به انحصار سازمانها و نهادها درآید و وبلاگها شکلی رسمی به خود بگیرند.
موضوعبندی وبلاگهای قرآنی مدیر سایت «کانون گفتمان قرآنی» افزود: وبلاگهای قرآنی باید موضوعبندی شوند و از وبلاگهای مذهبی متفاوت باشند زیرا قرآن به دو بخش «علوم قرآن» و «معارف قرآن» دستهبندی میشود که متأسفانه بلاگران هیچ توجهی به این نکته نکرده و تفاوتی بین وبلاگهای قرآنی و وبلاگهای مذهبی و مهدوی قائل نیستند و این وظیفه سازمانها و نهادها بوده که بلاگران را راهنمایی کنند تا بتوانند مفاهیم قرآنی را از مفاهیم مذهبی و مهدوی تفکیک کنند. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
هدایت یافتگان در قرآن | ||
گروه وبلاگ: :«پـیـامـبـران اولیـن گـروه از هدایت یـافـتگان هستند کـه خـداونـد مـتـعـال خـود عـهـدهدار هـدایـت آنـان بـوده و بـا هـدایـت فطرى و هدایت از طریق وحى، آنان را به بـالاتـریـن درجـات کـمـال، هـدایـت کردهاسـت.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «مثل خدا» در پستی به توضیح امر هدایت میپردازد و در این زمینه آیاتی از قرآن را نیز مینویسد. این وبلاگ با موضوعاتی چون زندگینامه ائمه، داستانهای قرآنی، کلیپ و نماهنگ، مفاتیحالجنان، ماهها و اعمالها، معرفی اسلام، معرفی علمای اسلام، اخلاق اسلامی، نماز، معرفی پیامبر، احادیث و مواردی دیگر به روز میشود. بلاگر مطالب این پست خود را اینگونه آغاز میکند: «در طـول حـیـات بشرى از آغاز تا کنون افراد و اصناف زیادى از فروغ هدایت بهره برده، به صـراط مستقیم حق راه یافتهاند. شمارش این افراد و گروه ها از حوصله این بحث خارج است، ما تنها بـه صنفى اشـاره مىکنیم که از مصادیق بارز(مُهتَدین) هستند و قرآن بر هدایت آنان تصریح دارد.» وی میافزاید:«پـیامـبران اولین گـروه از هدایتیافـتگان هستند کـه خداوند متعال خـود عهدهدار هـدایـت آنـان بـوده و بـا هـدایـت فطرى و هدایت از طریق وحى، آنان را به بـالاتـریـن درجـات کـمـال، هـدایـت نـمـوده اسـت. خـداونـد متعال در سوره انعام پس از ذکر اسامى برخى از پیامبران مىفرماید: (وَمـِنْ اَّبـَائِهـِمْ وَذُرِّیَّاتـِهِمْ وَإِخْوَانِهِمْ وَاجْتَبَیْنَاهُمْ وَهَدَیْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍَ ذلِکَ هُدَى اللّهِ یَهْدِی بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ... و از پـدران و فـرزنـدان و بـرادران آنـها (افرادى را برترى دادیم) و برگزیدیم و به راه راسـت ، هـدایـت نـمـودیم. این هدایت خداست که هر کس از بندگانش را بخواهد با آن راهنمایى مىکند!» در ادامه مینویسد: «بدیهى است که هادى پیامبران کسى جز خدا نمىتواندباشد و آن بزرگان هرگونه هدایتى را بـه طـور مـسـتقیم از سوى خدا دریافت مىکنند، سپس به ارشاد و هدایت دیگران مىپردازند. چنان که خداى متعال به پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله مى فرماید:(قـُلْ إِن ضـَلَلْتُ فـَإِنَّمـَا اءَضِلُّ عَلَى نَفْسِی وَإِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِمَـا یُوحِى إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ) بگو: اگر من گمراه شوم، از ناحیه خود گمراه مى شوم، و اگر هدایت یابم، به وسیله آنچه پروردگارم به من وحى مى کند هدایت مى یابم، او شنواى نزدیک است!» از موارد قابل نقد که در این پست وجود دارد مشخص نکردن مشخصات آیههایی است که بلاگر از آنها استفاده کردهاست. |
منبع: www.ikna.ir
نظرات شما: نظر
نگاهى به آسیبهاى فهم قرآن در وبلاگ «قرآننوشت» | ||
گروه وبلاگ: «فهم متون دینى، بهویژه قرآن، همانند فهم گفته و نوشتههاى دیگر قانونمند است. علاوه بر آن، قرآن به دلیل ویژگىهاى منحصر به فردش، ملاکهاى افزونترى براى فهم دارد که غفلت از آن انسان را از شناخت صحیح مراد خداوند از آیههاى نورانىاش باز مىدارد.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر وبلاگ «قرآننوشت» در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود با توجه به اینکه از دیرباز کژفهمىهاى بسیارى دامنگیر مراجعان به قرآن بوده و هست، کژىهایى که ممکن بوده در زمینه فهم قرآن پدید آید را بهعنوان «آسیبهاى فهم» نامبرده و توجه به این آسیبهاو راههاى رفع آنرا نیز همزاد خود قرآن دانستهاست. بلاگر با اشاره به این نکته که آسیبهاى فهم قرآن از قدیمىترین بحثهاى قرآنى بوده که معلمان قرآن بدان هشدار داده و به دامنگیر شدن آیندگان نیز خبر دادهاند، مینویسد: «گام نخست در راه فهم و بهرهگیرى از قرآن شناخت ویژگىهاى این کتاب ارجمند بوده، زیرا قرآن علاوه بر جنبههایى که در هر نوشتهاى وجود دارد و نویسندگان و خوانندگان بدان آگاهند، داراى ویژگىهایى است که بدون آگاهى نسبتبه آنها فهم صحیح آن ممکن نیست.» وی در بررسی اولین آسیب فهم قرآن، ناآگاهى از ویژگىهاى قرآن را در بخشهایی چون راهنمایى معلمان قرآن، محکمات و متشابهات، قیدها و مختصها و ظاهر و باطن قرآن توضیح داده و بیان میکند: «گرچه مخاطبان قرآن در عصر نزول، ظاهر بخش مهمى از آن را مىفهمیدند و از پیش خود به مرحلهاى از فهم قرآن مىرسیدند، ولى چنان نبود که هیچ آیهاى بر آنان مبهم نماند و مراتب عالى فهم آیهها را همگى دریابند.»
بلاگر سپس نگاهی به ناآگاهى به ابزارهاى فهم در بخشهای ناآگاهى نسبت به اصول و معیارهاى فهم عدم دستیابى به قالب قرآن، بىتوجهى به اصول محاوره، قرینههاى درونى، قرینههاى بیرونى و ناآگاهى از دانشهاى مورد نیاز پرداخته است. وی در پایان پست با اشاره به «ناآگاهى و بىتوجهى به منابع فهم قرآن» به عنوان یکی دیگر از آسیبهای فهم قرآن آنرا در بخشهای آسیبهاى فهم قرآن با قرآن، آسیبهاى فهم قرآن با روایت، آسیبهاى فهم واژگان قرآن، ناآگاهى از زمینههاى تاریخى آیات بررسی و «آسیبهاى رفتارى» را در بخشهای ناتوانى پژوهشى، پیش داورى و غرض ورزى توضیح میدهد.» منبع: www.ikna.ir |
نظرات شما: نظر
دلایل قرآنى و روایی بر جهانى بودن اسلام | ||||
گروه وبلاگ: «بهترین دلیل و معتبرترین مدرک براى اثبات مطالبی چون خاتمیت، قرآن کریم است و کسى که یک مرور اجمالى بر این کتاب الهى بکند به روشنى درخواهد یافت که دعوت آن، عمومى و همگانى است و اختصاص به قوم و اهل نژاد و زبان معینى ندارد.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «پیامبر اعظم(صلیاللهعلیهوآلهوسلم)» در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در یکی از پستهای خود دلایل قرآنى و روایی بر خاتمیت و جهانى بودن اسلام را بیان میکند. بلاگر دربارهی «جاودانى بودن اسلام» مینویسد: «با توجه به جاودانى بودن دین اسلام، احتمال مبعوث شدن پیامبرى که شریعت اسلام را نسخ کند نفى مىشود، اما جاى چنین توهمى باقى مىماند که پیامبر دیگرى بیاید که مبلغ و مروج اسلام باشد، چنانکه بسیارى از پیامبران پیشن چنین مسئولیتى را بعهده داشتهاند، خواه پیامبرانى که معاصر پیامبر صاحب شریعت بوده اند و خواه پیامبرانى که بعد از پیامبر صاحب شریعت، مبعوث مىشدند.»
وی با اشاره به دلایل قرآنى بر خاتمیت و جهانى بودن اسلام بیان میکند: «یکى از ضروریات اسلام این است که سلسله پیامبران(علیهمالسلام) با پیغمبر اسلام(ص) ختم شده و بعد از آن حضرت هیچ پیامبرى نیامده و نخواهد آمد و حتى بیگانگان نیز مىدانند که این موضوع، از جمله اعتقادات اسلامى است که باید هر مسلمانى به آن، معتقد باشد و از این روى مانند سایر ضروریات دین، نیازى به استدلال نخواهدداشت. در عین حال، مىتوان این مطلب را هم از قرآن کریم و هم از روایات متواتر، استفاده کرد.» وی در توضیح دلایل روایى بر خاتمیت یادآور میشود: «موضوع خاتمیت پیغمبر اسلام(ص) در صدها روایت نیز مورد تصریح و تأکید قرار گرفته که از جمله آنها حدیث «منزلت» است که شیعه و سنى بتواتر، آن را از پیامبر اکرم(ص) نقل کردهاند بهطورى که جاى هیچ شک و شبههاى در صدور مضمون آن باقى نمىماند.» |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر
شاهدان روز قیامت در قرآن | ||
گروه وبلاگ: :«إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ؛ همانا خداوندبر همه چیز گواه است.(حج،17) برای خدا همه چیز روشن است و بر همه کارهای ما علم و گواهی دارد. بنابراین اولین شاهد ذات مقدس الهی است.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «فصل سکوت» این بلاگر در پست اخیر خود با آوردن آیههایی از قرآن در مورد روز قیامت و شاهدان آن روز مینویسد. این بلاگر از شاهدان روز قیامت به خداوند تبارک و تعالی، پیامبران، امامان، فرشتگان، زمین، وجدان، اعضای بدن و چند مورد دیگر اشاره میکند. وی مینویسد: «حضرت حق بر کلیه اعمال خوب و بد انسان، چه کارهایی که در آشکار و چه کارهایی که در پنهان انجام دادهایم، آگاهی دارد و در روز قیامت شاهدانی نیز دارد.» بلاگر با اشاره به آیه قرآن خداوند را اولین شاهد میداند و مینویسد: «خداوندتبارک و تعالی:«إِنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ؛ همانا خداوند بر همه چیز گواه است. (حج،17) برای خدا همه چیز روشن است و بر همه کارهای ما علم و گواهی دارد. بنابراین اولین شاهد ذات مقدس الهی است.» سپس به آیاتی از سوره نساء و بقره در مورد شهادت پیامبران و امامان اشاره دارد: «پیامبران: وَجِئنَابِکَ عَلَی هَؤلاءِ شَهیداً؛ و تو را (ای پیامبر) بر این امت گواه خواهیم گرفت.(نساء41).» در ادامه میافزاید: «امامان: وَ کَذلِکَ جَعَلناکُم اُمَّةً وَسَطاً لَتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاس؛ ما همچنان شما را امتی میانه قرار دادیم به آیین اسلام هدایت کردیم و نیز بیاراستیم به اخلاق معتدل و سیرت نیکو(تا گواه مردم باشید) تا نیکی و درستی را سایر ملل عالم از شما بیاموزند.(بقره 143). سومین گروه شهادت دهنده امامان هستند. امام صادق (ع) فرمودند: در هر دوره و قرنی امامی هست که گواه بر مردم است.» بلاگر با استناد به آیه 4 سوره زلزال زمین را هم یکی از شاهدان روز قیامت عنوان می کند: «زمین: یَومَئذٍ تُحَدِثُ أَخبَارَهَا؛ آن هنگام زمین مردم را به حوادث خویش آگاه می سازد(زلزال 4). زمین در قیامت اخبارش را بازگو میکند. ممکن است که شهادت زمین در آن روز به وسیله وضع و نظام جدیدی باشد. یعنی دچار زلزله بزرگی شود و کوهها به حرکت درآیند و قطعه قطعه شوند. سپس بر اعمال ما گواهی میدهند و معنای آن این است که خداوند با اراده خود هر قطعه از زمین را به سخن درمیآورد و بر علیه ما گواهی میدهند.» این وبلاگ که در سرویسدهنده وبلاگ بلاگفا به روز میشود و از خدمات جانبی چون خبرنامه و اعلام اوقات شرعی نیز برخوردار است. |
منبع: www.iqna.ir
نظرات شما: نظر