عشق خداوند به بندگانش در قرآن |
گروه وبلاگ: «تصویری که از خداوند در قرآنمجید رسم شدهاست، متفاوت با تصویری است که بعضی ادیان بزرگ دیگر نمایش میدهند. بر طبق نظر مسلمانان، رفتار خداوند مجموعهای است از عشق و محبت به انسانهای خوب و ابراز انزجار از انسانهای بد.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «جوانیبلاگ» در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در پست اخیر خود با توجه به اینکه موضوع عشق خداوند به بندگانش حداقل در چهل آیه از آیات قرآن بر مبنای تصویری روشن از انسانهای خوب و بد اشاره شدهاست، در یکی از پستهای خود تصویری از انسانهایی که خداوند آنها را دوست دارد برمبنای آیاتی از قرآن را بیان میکند. قدم اول برای دریافت عشق خداوند بلاگر در آغاز پست با اشاره به دو آیه از سورهی آلعمران(آیات 31 و 32) مینویسد: «همانطور که در دو آیه، اشاره شدهاست، قدم اول برای دریافت عشق خداوند، دنبال کردن مسیری بوده که پیامبران به ما نشان دادهاند. این زیباترین تصویری است که میتوان از عشق دو طرفه خالق و مخلوق ترسیم کرد. اگر خداوند را دوست دارید، قرآن شما را راهنمایی میکند تا خود را آماده دریافت عشق خداوند بکنید. ولی در عین حال به این موضوع نیز اشاره شده که اگر از راه راستی که پیامبران نشان دادهاند پیروی نکنید، مشمول عشق خداوند نخواهید شد.» نیکوکاری، بارزترین مشخصه انسانهای خوب در قرآن وی در ادامه یادآور میشود: «این موضوع، احتیاج به توضیحات بیشتری دارد تا منظور قرآن از راه درست و خصایل انسانهای خوب آشکار شود، شاید بتوان گفت که بارزترین مشخصه انسانهای خوب که در آیات قرآن به آن اشاره شدهاست، نیکوکاری نسبت به بقیه انسانهاست. نیکوکاری میتواند کمک به انسانهای فقیر، حمایت از یتیمان و یا حتی احترام به پدر و مادر باشد.» |
نظرات شما: نظر
«یاسین»؛ سورهای در شأن پیامبر اعظم(ص) | ||
گروه وبلاگ: «برخی سورههای قرآنکریم اساساً در شأن پیامبراکرم(ص) است و این غیر از سورههایی بوده که به وجود مبارک آن حضرت تأویل شدهاست، «یاسین» که قلب قرآنکریم است و سرچشمههایی از معرفت و حکمت از آن جاری است، به پیامبر اکرم(ص) منسوب است.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «اقراء» در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در پست اخیر خود، «یاسین» را سورهای منسوب به حضرت محمد(ص) دانسته و دربارهی آن توضیح میدهد. بلاگر با اشاره به «یاسین»، سوره 47 قرآنکریم که به نام نامی آن بزرگوار نام نهاده شدهاست، مینویسد: «محمد(ص) علاوه بر این، سورههای فتح، حجرات، نجم، مجادله، تحریم، قلم، مزمل، مدثر، بلد، ضحی، شرح، تین، علق، قدر و کوثر برخی از سورههاییاند که ناظر به شأن و جایگاه عظیم و مرتبه رفیع آن حضرت در پیشگاه خداوند متعال است. هر کدام از این سورهها و آیات نورانی آن، مالامال از حرمت و لطفی است که خالق متعال برای این برترین بنده مقرب خود قائل است.» وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) نه تنها مبلغ دین الهی و معلم آیات حکمت بوده بلکه مربی و اسوه انسانها است، یادآور میشود: «پیوند پیروان آن حضرت با این وجود مقدس، هنگامی معنی دار و مؤثر است که آن بزرگوار را به عنوان مقتدا، امام، الگو و پیشوای حقیقی بشناسند و در مسلک و سلوک، از ایشان پیروی کنند. آیاتی فراوان از قران کریم احکام و دستوراتی را خطاب به پیامبر اکرم (ص) بیان میکند. که خطوط روشن الگو بودن آن حضرت را ترسیم و سرمشقهایی را که پیروان آن بزرگوار باید برای خود «اصل»، قرار دهند، مشخص میکند.» وی در توضیح اینکه اگر قرآنکریم مخاطبان خود را به تأسی و الگوگیری از پیامبر اکرم(ص) فرا میخواند، خود نیز خطوط روشن آن را ترسیم کرده است. اظهار میکند: «عبادت و شب زندهداری، جهاد و مبارزه با کفار و منافقان، رشد دانش و معرفت و آگاهی، مهربانی و تواضع با مؤمنان و همکیشان، انفاق و کمک به مستمندان و دستگیری از افتادگان، مهربانی با یتیمان و بیسرپرستها، کسب قدرت همه جانبه برای حفظ استقلال و آسیبناپذیری جامعه اسلامی، نیکی و خدمت به همگان و صدها دستور و توصیه قرآنکریم به پیامبر اکرم(ص)، نشان میدهد که پیروان آن حضرت چه خطوط کلی را در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود باید سرمشق خویش قرار دهند تا بتوانند با مسیر کمال و رشد حقیقی ـ که آن حضرت در قله آن قرار دارد ـ هماهنگ شوند و به آنچه او نائل شدهبود، نزدیک شوند.» |
نظرات شما: نظر
جوانان از دیدگاه امام جعفر صادق(ع) |
گروه وبلاگ: «سلامت، نیرومندی، فراغت، جوانی، نشاط و بینیازی خود را فراموش ننما و از سرمایههای عظیم در جهت آخرت بهرهبرداری نما.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «جوانان نماد شور و نشاط» که به مسائل جوانان از نظر اسلام و اندیشه میپردازد و در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در پست اخیر خود جوانان را در دیدگاه امام جعفر صادق(ع) مورد بررسی قرار دادهاست. بلاگر در ابتدای پست با اشاره به سخنی از امام جعفرصادق( ع ) مینویسد: «کسی که تلاوت قرآن مینماید، اگر جوان با ایمان باشد قرآن با گوشت و خونش آمیخته میشود و در همهی انساج بدنش اثر میگذارد.(وسائل 2، ص 140)» و در جایی دیگر به مواعظی از لقمان حکیم به فرزند خود اشاره کرده و میافزاید: «فرزند من بدان که فردا که در پیشگاه الهی برای حساب، حاضر میشوی درباره چهار چیز از تو میپرسند: جوانیت را در چه راه تمام کردی؟ عمرت را در چه کار فانی نمودی ؟ ثروتت را چگونه به دست آوردی؟ و آن را در چه راه صرف کردی؟(کافی 2، ص 135)» وی در ادامه بیان میکند: «دوستی و رفاقت حدودی دارد، کسی که واجد تمام آن حدود نیست او دوست کامل نیست و آن کس که دارای هیچ یک از آن حدود نیست اساساً دوست نیست. اول آنکه ظاهر و باطن رفیقت نسبت به تو یکسان باشد، دوم آنکه زیبائی و آبروی تو را جمال خود ببیند و نازیبائی تو را نازیبائی خود بداند، سوم دست یافتن به مال یا رسیدن به مقام، روش دوستانه او را نسبت به تو تغییر ندهد، چهارم در زمینه رفاقت از آنچه و هر چه در اختیار دارد نسبت به تو مضایقه ننماید، پنجم تو را در مواقع آلام و مصائب ترک نگوید. (امالی صدوق، ص 397)» |
نظرات شما: نظر
نظرات شما: نظر
«قرآن پاک»؛ هدایت به حقیقتهای انکارناپذیر | ||||
گروه وبلاگ: «قرآن پاک گنجینهای است که هرتشنهای رافراخور حال او سیراب میسازد و هرجویندهای را بسوی حقیقتهای انکارناپذیر هدایت میکند، این معجزه جاویدانی هرچند صدها سال از نزول آن میگذرد، هنوز جاوید زمان است.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر وبلاگ «اسلامی آموزشی تخصصی اطلاع رسانی دانلود» که در سرویسدهندهی میهنبلاگ بهروز میشود با توجه به اینکه تا امروزه هیچگونه حقیقت ثابت علمی که بااندیشههای قرآنی مغایرت داشتهباشد درجهان بروز نکرده و نخواهدکرد، بلکه انسان امروزی به هر واقیعت که پی میبرد، ریشههای آنرا در قرآن پاک مییابد، به بررسی «قرآن پاک» پرداختهاست. بلاگر با بیان این نکته که قرآن اختصاصاً درمورد علم و یا یک رشتهی خاص علمی نازل نشدهاست و چنین انتظاری هم نباید از قرآن داشت، بلکه قرآن کتاب زندگی وچراغ هدایت و ایمان بشریت بوده و رهنمودها و قوانین آن همه عرصههای زندگی انسان رادربرمیگیرد، مینویسد: «اما متأسفانه درطول تاریخ بودند کسانی که بنا به علتهای شوم و جاهلانه ازدر ستیز با قرآن درآمده و آنقدر براین جهالت خود اصرار ورزیدند که خداوند برقلوب، گوشها و چشمهای آنها پرده نهاده که نه حقیقتی رادر مییابند و نه راه هدایتی را نصیب میشوند.» وی با آوردن سخنانی از بزرگان غربی، دیدگاه غربیان درمورد قرآن را بیان کرده و اظهار میکند: «در هیچیک از ادیان بزرگ تا این حد(به اندازهی تأکید قرآن) برای معرفت ارزش و اهمیت قائل نشدهاند. قرآن چنان ازمعارف الهی سرشار است که بشر هرچه بیشتر درعرفان و فلسفه پیشرفت کند به همهی اسرار آن احاطه پیدا نخواهدکرد.(ورژیل گیورکیو)»
همچنین در ادامه میافزاید: «قرآن اثری است که به واسطهی سنگینی عبارات، خواننده در ابتدا رمیده میشود و سپس مفتون جاذبهی آن میشود و بالآخره بیاختیار شیفتهی زیباییهای متعدد آن میشود.(گوته، فیلسوف و شاعر بزرگ آلمانی)» بلاگر در پیان پست یادآور میشود: «آری تنها کتابی که از هرجهت کامل بوده و هیچ نقصی در آن نیست و در طول اعصار متمادی از تغییر و تبدیل و ویرایش مطالب پاک بوده، همین قرآن است، کتابی که چون آفتاب درخشنده برزندگی انسان نورافشانی کرده، سرچشمه علم و معرفت که در همه وقت برای هر موضوع گفتنی تازهای دارد.» |
نظرات شما: نظر
ارتباطگیری هیئتهای مذهبی زنجان از راه وبلاگنویسی | ||
گروه وبلاگ: هیئتهای مذهبی استان زنجان نسبت به ایجاد سیستمهای جدید از جمله وبلاگنویسی برای ارتباط با مخاطبان اقدام کردهاند. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) بنا به گزارش شورای هیئتهای مذهبی استان زنجان، پیرو هماهنگی انجام شده با برخی از هیئتهای محوری استان به منظور گسترش آموزههای مذهبی در سطوح مختلف جامعه بهویژه در بین نوجوانان و جوانان عزیز، راهکارهای جدید ارائه شدهاست. راهاندازی وبلاگ و تلفن گویا، حرکت و اقدام مثبتی در جهت توسعه کمی و کیفی فعالیتهای هیئتهای مذهبی و تشکلهای دینی استان خواهد بود. در همین راستا هیئت زائران بقیع زنجان که یکی از هیئتهای محوری شهر زنجان است، علاوه بر راهاندازی تلفن گویای 5943 526، وبلاگ زائران بقیع به نشانی http://www.zaeranbagee.blogfa.com را برای اعلامنظر و مشارکت همه علاقمندان فعالیتهای مذهبی تأسیس کردهاست. |
نظرات شما: نظر
یک بلاگر روحانی: خروج از سنتگرایی رویکرد به وبلاگستان قرآنی را افزایش دادهاست |
گروه وبلاگ: خارج شدن دین از جرگه سنت گرایی وعوض شدن نگرشها به اینترنت باعث رویآوردن بسیاری از متدینان به اینترنت و بیان عقاید خود در وبلاگستان قرآنی شدهاست. «مهدی بهرامی»، کارشناس قرآن، بلاگر و روحانی در گفتو گو با خبرنگار گروه وبلاگ خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با تأکید بر رویکرد رو به رشد به وبلاگستان قرآنی گفت: جای خوشحالی است که اینروزها هر کس که میتواند و حرفی برای گفتن دارد به مجلههای الکترونیکی روی میآورد وبه بیان اندیشههای خود میپردازد. نوشتههای ناب در وبلاگهای مذهبی وی ادامه داد: افرادی که اعتقادات مذهبی دارند و وارد فضای وبلاگستان میشوند در مقوله قرآن و دین شروع به نوشتن به صورت بدیع و جالب میکنند بهطوری که در برخی از وبلاگهای مذهبی میتوان مطالبی را یافت که در نابترین سایتهای اینترنتی نیز نمیتوان آنها را پیدا کرد. بلاگر وبلاگ «نورهدایت» با دستهبندی مخاطبان به دو طیف مذهبی و غیرمذهبی گفت: مذهبیها که چه بخواهیم چه نخواهیم مشتری وبلاگ و وبسایتهای ما هستند اما بسیاری از کابران اینترنت تا در بنر وبلاگ یک اسم دینی و مذهبی میبینند عکسالعمل سریعشان بستن پنجره است. وی ادامه داد: وبلاگ باید جایی باشد که بازدیدکننده مطلب ما را بخواند و بعد پنجره را ببندد شاید بتوان گفت وبلاگستان قرآنی بسیاری از مخاطبان خود را به دلیل عدم رعایت بسیاری از ملاکهای فنی وبلاگنویسی از دست دادهاست. قالب وبلاگ مثل تصویرگریهای یک کتاب است این بلاگر طلبه در زمینهی قالب وبلاگهای قرآنی گفت:داشتن یک قالب خوب مثل تصویرگریهای یک کتاب میماند که به جذابیت آن کمک میکند. وی دراین باره افزود: قالب نقش مهم و مؤثری در بازدیدگنندگان میگذارد و میل به خواندن و مطالعه کردن را در آنها میافزاید. البته استفاده از رنگهای جذاب، افکتهای زیبا و متنوع خود یک گام مهم برای جذب مخاطب از طریق قالب است. وبلاگ نمایشی از دغدغهها است بهرامی همچنین گفت: وبلاگ نمایشی از دغدغهها است و عالمنبودن بلاگران قرآنی به مفاهیم قرآنی و شناخت کم بازدیدکنندگان اینترنتی را میتوان از ضعفهای فضای وبلاگستان قرآنی برشمرد. این بلاگر با درخواست از مسئولین برای پشتیبانی فنی و ایجاد سایتهایی برای آپلود تصاویر گفت:برگزاری سلسه همایشهای برای وبلاگنویسان برای بازدیدکننده، شناسایی و نحوه نوشتار بسیار مهم وتأثیرگذار است. |
نظرات شما: نظر
گسترش محتوای قرآنی در وبلاگها و مسئولیت مدیران امور قرآنی کشور | ||||||
گروه وبلاگ: در فضای وب فارسی بیشترین نتایج جستوجو مربط به وبلاگهاست و این اهمیت موضوع را میرساند. فراوانی بالای محتوای قرآنی در اینترنت نیز با همهی حساسیتها، از جریانهایی است که باید با ظرافت تقویت شود؛ یکی از راههای تقویت آن اهتمام سازمانها و نهادهایی است که متولی امور قرآنی در کشور هستند. چرایی و چگونگی این مسئله را با بلاگران و کارشناسان قرآنی و فعالان عرصه مجازی به گفتوگو نشستیم. امر دین و فضای مجازی به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وقتی امر دین در فضای مجازی قرار میگیرد موجودیتی است که در معرض همگان قرار میگیرد. البته بین امر مجازی و واقعی یک رابطه منطقی وجود دارد و جدا از یکدیگر نیستند. موضوع امر مجازی «انسان» است و «انسان» متعلق به جهان واقعی است و امروز متعلق به جهان مجازی نیز است. ولی قابلیتهای امر مجازی و واقعی تفاوتهای اساسی دارند. در حقیقت ادیان با همه ظرفیتها و تفاوتهایی که با هم دارند در این امر که ما «مخلوق خدا هستیم» یکی هستند. خدا بزرگترین مرجع «جهانی شدن» است چرا که از نظر خداوند هیچ تبعیض و تفکیکی در جهان نیست و در نگاه الهی جغرافیا وجود ندارد همه انسان ها مورد خطاب هستند. همه هستی مورد توجه خداست و به نوعی همه موجودات موضوع امر الهی هستند. حال که این هستهی جهانی در امر دینی وجود دارد، میتوان امیدوار بود که محدودیتهای قومی، جغرافیایی و فرهنگی ِ جهان واقعی در جهان مجازی تکرار نشود و شاهد جهان بزرگتر و جهان کمتبعیضتری باشیم.(عاملی، مصاحبه با ایکنا) بسط و گسترش مفاهیم قرآنی توسط سازمانهایی که متولی امر قرآن در کشور هستند موضوعی بوده که آنرا در میان کارشناسان ارتباطات و فعالان قرآنی در فضای مجازی به بحث گذاشتهایم تا با یافتن راهکارهایی جدید و پیروی از آنها شاهد رشد و گسترش هرچه بیشتر فعالیتهای قرآنی در وبلاگستان باشیم. انجام کاری اصولی و برنامهریزی شده توسط سازمانهای قرآنی «بهمن هدایتی»، بلاگر وبلاگ «کلاشینکف دیجیتال» وظیفهی سازمانهایی را که متولی امر قرآن در کشور هستند برای بسط و گسترش محتوای قرآنی در وبلاگها، بسیار مهم خواند و تصریح کرد: در حال حاضر اولین فکری که مسؤولان در راستای اهداف قرآنی خود برای بسط و گسترش محتوای قرآنی دارند چیزی جز برگزاری یک جشنواره و اعطای جوایز نیست و این اصلاً کافی نبوده و باید پا فراتر گذاشت و کاری اصولی و با برنامهریزی انجامداد.
انتقاد در کنار قدردانی از بلاگران قرآنی وی در ادامهی فعالیتهایی که در حوزهی وبلاگهای قرآنی باید انجام شود افزود: باید در کنار قدردانی از برگزیدگانی که در عرصههای قرآنی فعالیت میکنند نقد را نیز بیان کنند. پیوند جامعهی فقهی دینی با محیط مجازی بلاگر وبلاگ «کلاشینکف دیجیتال» اظهار امیدواری کرد جامعهی فقهی دینی با محیط مجازی پیوند بیشتری برقرار کند و نهادهای متولی و سازمانهای ذیربط با سرمایهگذاری روی نیروهای علاقهمند و بالقوه در عرصهی قرآنی، پل ارتباطی بین محیط مجازی و محیط واقعی باشند. سازمانها حضور جدی در وبلاگستان نداشتهاند «مهدی بوترابی» مدیر گروه سایتهای پرشینبلاگ حضور مؤسسات و مسؤولانی را که متولی امور قرآنی در کشور هستند مؤثر ندانست و خاطرنشان کرد: به نظر من سازمانها و نهادهایی که برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی فعالیت میکنند عمدتاً وظایف خود را بهخوبی انجام ندادهاند و بیشتر بلاگرهای قرآنی با امکانات شخصی خود فعالیت میکنند و موسسات با توجه به اینکه منابع مالی که در اختیار دارند حضور جدی در وبلاگستان نداشتهاند و برای فعالیتهای خود همان شیوههای فعالیت قدیمی با دستاوردهای اندک را انتخاب کردهاند. سرویسبلاگها و بسترسازی و حمایت وبلاگها مدیر گروه سایتهای پرشینبلاگ دربارهی نقش سرویسبلاگها در بسط مفاهیم قرآنی اظهار کرد: واقعیت این است که سرویسبلاگها فعالیت زیادی در ترویج مفاهیم قرآنی نمیتوانند انجام دهند و بیشتر نقش حمایت رسانهای یا قالبها و لوگوهای ویژهی قرآنی تولید کنند و معمولاً قالبها و لوگوهای قرآنی را هم بلاگرها طراحی میکنند و رویکرد اصلی سرویسدهندههای فارسی وبلاگها بسترسازی و حمایت رسانهای برای فعالیتهای قرآنی بلاگرها است. تشکیل کانونهای قرآنی در پرشینبلاگ «بوترابی» از تشکیل کانونهای قرآنی در پرشینبلاگ در آیندهی نزدیک خبر داد و تصریح کرد: بیشتر کانونهایی را که در پرشینبلاگ وجود دارد خود بلاگرها تشکیل دادهاند و در آیندهی نزدیک مطمئناً بلاگرهای قرآنی نیز اقدام به تشکیل کانونهای قرآنی نیز خواهندکرد و سرویسبلاگها در تشکیل این کانونها نقشی ندارند. برنامهریزی محتوایی برای ارتقاء وبلاگهای قرآنی حجتالاسلام «احمد نجمی» معاون ارتباطات دفتر توسعه وبلاگهای دینی و بلاگر وبلاگ «منبرنت» درخصوص وظایفی که برعهدهی سازمانها و نهادهایی که متولی بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در کشور هستند اظهار داشت: در گام نخست باید برنامهریزیهایی برای ارتقاء وبلاگهای قرآنی از نظر محتوایی داشته باشند و به نظر من حلقهی مفقود شدهای که باعث موفقیت وبلاگها خواهد شد ارتقاء بخش محتوایی وبلاگها بوده که مسؤولان با توجه به اینکه اساتید متخصص در امر مسائل قرآنی و جزوههای آموزشی در این زمینه در دسترس دارند با برگزاری دورههای آموزشی حضوری یا اینترنتی باعث بالابردن سطح معلومات بلاگرهای قرآنی شوند. تأکید دفتر توسعه وبلاگهای دینی برای بسط و گسترش وبلاگهای دینی وی کارنامهی کاری دفتر توسعه وبلاگهای دینی را رضایتبخش خواند و ابراز کرد: تا کنون تأکید دفتر توسعه وبلاگهای دینی برای بسط و گسترش و حمایت از وبلاگهای دینی بوده و در موضوع قرآنی نشستی با موضوع بررسی عملکرد وبلاگهای قرانی نیز برگزار کردهاست اگر چه هم اینک وبلاگهای قرآنی بهعنوان زیرمجموعه وبلاگهای دینی شناخته میشوند. تغذیهی بلاگرها و تهیهی منابع قرآنی مهندس«علیرضا شیرازی» مدیر سرویسدهندهی فارسی بلاگفا «شیرازی» مسؤولیت سازمانها و نهادهایی را بسیار جدی خواند و گفت: مسؤولیت سازمانها و نهادهایی که در کشور عهدهدار بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در محیط مجازی هستند بسیار جدی بوده و اصلیترین رویهای که باید در پیش بگیرند تغذیهی بلاگرها و تهیهی منابع برای آنها است زیرا در موارد بسیاری شاهد بودهایم که بلاگری با علاقه وارد عرصهی وبلاگنویسی قرآنی میشود اما در میان راه بدون انگیزه شده و دیگر موضوعی را برای نوشتن و پرداختن به آن پیدا نمیکند به همین دلیل حمایت و تغذیه موضوعی بلاگرها مهمترین وظیفهی نهادها و سازمانهایی است که دغدغهی فعالیتهای قرآنی دارند. ایجاد حلقههای دوستی بین وبلاگهای قرآنی و سایر وبلاگها وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد حلقههای دوستی بین وبلاگهای قرآنی و سایر وبلاگها با موضوعات آزاد و آشنا کردن آنها باهم، همچنین ایجاد انگیزه و علاقه در بلاگرها برای رویآوردن به نوشتن در وبلاگهای قرآنی نیز از وظایف این نهادها و سازمانها است. سرویسبلاگها ابزاری برای بسط مفاهیم قرآنی مدیر بلاگفا سرویسبلاگها را یک ابزار برای بسط مفاهیم قرآنی برشمرد و یادآور شد: سرویسبلاگها فقط در حد یک ابزار برای بلاگرهایی است که میخواهند در فضای مجازی در هر زمینهای فعالیت کنند و علاوه بر آن حمایت و معرفی وبلاگهایی که به مطالب قرآنی میپردازند در صفحهی نخست هر سرویسبلاگ، میتواند به شناساندن وبلاگهای قرآنی به کسانی که در فضای مجازی فعال هستند کمک کند. تأسیس یک سرویسبلاگ فارسی مختص وبلاگهای قرآنی «محمدمهدی کارگر» بلاگر وبلاگ مهدوی «دردانه» تأسیس یک سرویسبلاگ فارسی را که مختص وبلاگهای قرآنی است نیاز وبلاگستان امروز دانست و افزود: راه اندازی و تأسیس سرویس وبلاگ که مختص وبلاگهای قرآنی باشد به رشد وبلاگهای قرآنی کمک میکند همچنین حمایت از این وبلاگها و ارائهی خدماتی که فقط به وبلاگهای قرآنی اختصاص دارد مانند قالبهای قرآنی و نیز حمایتهای مادی که فقط از طریق سرویس وبلاگها ممکن است و همچنین برگزاری مسابقات به غنای کیفی و کمی مطالب وبلاگها کمک میکند. حمایت از وبلاگنویسان قرآنی مهمترین وظیفه سازمانها «مریم میراحمدی» بلاگر وبلاگ «کوچه سیدمهدی هاشمی ارواحنافداه» بلاگر وبلاگ «کوچه سیدمهدی هاشمی» درباره نقش سازمانها و نهادها برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی تصریح کرد: حمایت از وبلاگنویسان قرآنی مهمترین وظیفه سازمانها و نهادهایی است که عهده دارد ترویج مفاهیم قرآنی در کشور هستند بوده و قرار دادن فضای رایگان برای جذب بلاگران برای نوشتن درباره مطالب قرآنی و همچنین برگزاری مسابقات و جشنوارههایی که صرفاً به ظاهر وبلاگها و قالب و زیبایی آنها توجه نمیکنند باعث تشویق وبلاگنویسان قرآنی میشود. فعالیت بیشتر سازمانهای قرآنی در فضای مجازی «حامد طالبی» بلاگر وبلاگ «یادداشتهای یک خبرنگار مسلمان» فعالیت سازمانهایی را که عهدهدار گسترش مفاهیم قرآنی در کشور هستند را قابل توجه قلمداد نکرد و گفت: معمولاً سازمانها و نهادهایی که در عرصههای قرآنی فعالیت میکنند وارد فضای مجازی نشدهاند و گسترهی فعالیتهایشان به وبلاگستان کشیده نشدهاست و این در حالی بوده که انتظار میرود که چنین سازمانهایی بیشتر از سایر سازمانها در فضای مجازی فعال باشند. نگاه تخصصیتر به وبلاگنویسی قرآنی وی در ادامه افزود: در درجهی اول سازمانها باید دانشپژوهان خود را تشویق کنند که تخصصیتر به وبلاگنویسی قرآنی نگاه کنند و نیز از سازمانهایی که اقدام به آموزش دادن وبلاگنویسی قرآنی و یا هر فعالیت قرآنی در فضای مجازی کردهاند حمایت و پشتیبانی کنند و زمینهای را فراهم کنند تا اینکه دانشپژوهان بتوانند آموختههای خود را بهصورت جذاب در فضای مجازی و در قالب وبلاگهای قرآنی ارائه دهند. اختصاصدادن بودجه، مدیریت و برنامهریزی «محمد خوشنظر» بلاگر وبلاگهای «حکومت اسلامی» و «قرآنبلاگ» درباره مهمترین وظیفه سازمانها و نهادهایی که عهده دارد بسط مفاهیم قرآنی در کشور هستند خاطرنشانکرد: اختصاصدادن بودجه و مدیریت و برنامهریزی برای وبلاگنویسان قرآنی و همچنین راهنمایی و جهتدهی وبلاگنویسان به سمت محتوای قرآنی از مهمترین وظایف سازمانهایی است که رویکرد اصلیاشان بسط و گسترش مفاهیم قرآنی است. معرفی قرآن بهعنوان کتاب وحی الهی به جامعه و وبلاگستان حجتالاسلام «حرمتالله خانگلزاده» بلاگر وبلاگ «شیعه مذهب برتر» که در پارسیبلاگ مینویسد، نقش سازمانها و نهادهای قرآنی کشور را در فضای مجازی کمرنگ قلمداد کرد و گفت: مهمترین وظیفه سازمانهای متولی امر قرآن در کشور معرفی قرآن بهعنوان کتاب وحی الهی به جامعه و دنیای کنونی و همچنین فضای مجازی که زیر مجموعه فضای و اقعی است، بوده و این امر میسر نیست مگر با حمایت و پشتیبانی محتوایی و حتی کیفی وبلاگنویسان قرآنی؛ و سازمانها میتوانند از همین طریق در فضای مجازی ابراز وجود کنند. حمایت مالی و محتوایی از قشر مذهبی حجتالاسلام«مصطفی اسماعیلی» بلاگر وبلاگ «سوزنبان» و دبیر سرویس اینترنت نشریه «حجره» دربارهی وظایف سازمانهای متولی امر قرآن در کشور برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در وبلاگها یادآور شد: بیشترین کمکی که این مؤسسات میتوانند برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در وبلاگها کنند حمایت مالی و محتوایی از قشر مذهبی که به امور قرآنی آشنا هستند بود در حقیقت حمایت مالی برای برگزاری جشنوارهها جهت تشویق بلاگران به تولید محتوای قرآنی و حمایت محتوایی برای ارتقاء سطح کیفی وبلاگهای قرآنی. فعالیت بلاگرها در کنار سازمانها برای ارتقاء وبلاگهای قرآنی حجتالاسلام «سعید شمس» کارشناس ارشد قرآن و معارف، بلاگر وبلاگ «از قرآن بپرس»، مدیر سایتهای «پرسمان قرآنی» و «کانون گفتمان قرآنی» با تأکید بر این نکته که هر فرد سازمان و نهادی که میتواند در ارتقاء وبلاگهای قرآنی مؤثر باشد باید اقدام کند، یادآور شد: هر سازمان و نهادی که در عرصه مفاهیم قرآنی فعالیت میکند و حتی تکتک بلاگران قرآنی که میتوانند گامی برای وبلاگهای قرآنی بردارند باید اقدام کنند و همانطور که اشاره کردم نباید حمایت سازمانها باعث شود که آزادی که خاص فضای مجازی است به انحصار سازمانها و نهادها درآید و وبلاگها شکلی رسمی به خود بگیرند. موضوعبندی وبلاگهای قرآنی مدیر سایت «کانون گفتمان قرآنی» افزود: وبلاگهای قرآنی باید موضوعبندی شوند و از وبلاگهای مذهبی متفاوت باشند زیرا قرآن به دو بخش «علوم قرآن» و «معارف قرآن» دستهبندی میشود که متأسفانه بلاگران هیچ توجهی به این نکته نکرده و تفاوتی بین وبلاگهای قرآنی و وبلاگهای مذهبی و مهدوی قائل نیستند و این وظیفه سازمانها و نهادها بوده که بلاگران را راهنمایی کنند تا بتوانند مفاهیم قرآنی را از مفاهیم مذهبی و مهدوی تفکیک کنند. تمرکز بیشتری بر روی بخش وبلاگنویسی «نغمه متقی» بلاگر وبلاگ «مهربانترینیار» و برگزیدهی جشنواره وبلاگنویسی پیامبراعظم(ص) افزود: سازمانهای مسؤول ترویج فرهنگ قرآنی باید تمرکز بیشتری بر روی بخش وبلاگنویسی داشتهباشند؛ چرا که محیط مجازی مخاطبانش روز به روز بیشتر میشود و حد و مرزی هم بین مخاطبان قائل نیست. تحت پوشش قرار گرفتن بلاگرها توسط سازمانها «متقی» ادامه داد: بلاگرها بهعنوان مبلغان قرآن باید تحت پوشش سازمانهای قرآنی قرار بگیرند و با آموزش لازم و حمایتهای همه جانبه از سوی این نهادها بتوانند محتوای مؤثر در شبکه جهانی اینترنت ایجاد کنند. برگزاری مسابقات منظم در زمینه قرآنی «سید جعفر فاطمینوشآبادی» معلم وبلاگنویس و رتبه نخست جشنواره وبلاگنویسی پیامبراعظم(ص) با وبلاگ «رسول رحمت»، همچنین عدم حمایت از وبلاگهای قرآنی را باعث دلسردی بلاگرها دانست و گفت: برگزاری مسابقات منظم در زمینه قرآنی میتواند به گسترش و قدرت وبلاگستان قرآنی کمککند.
جذابتر کردن مفاهیم قرآنی وی ادامهداد: برگزاری مسابقات داستان، قطعههای ادبی، نمایشنامه، عکس و مسابقاتی از این دست مرتبط با قرآن در فضای مجازی و قراردادن آنها در یک وبسایت میتواند محتوای قرآنی را زیادتر و جذابتر کند ثبت وبسایتهایی با نامهای قرآنی توسط ارگانهای مذهبی «نوشآبادی» در همین زمینه ابراز داشت: ثبت وبسایتهایی با نامهای قرآنی توسط ارگانهای مذهبی و استفاده از آنها بهعنوان هدایای مسابقات میتواند درجریانسازی در فضای وبلاگستان قرآنی و دینی نقش ایفا کند. تشکیل کلاسهای وبلاگنویسی وبلاگنویس برگزیدهی جشنواره وبلاگنویسی پیامبراعظم(ص) در پایان با پیشنهاد تشکیل کلاسهای وبلاگنویسی گفت: ایجاد کلاسهای وبلاگنویسی در مکانهای فرهنگی همچون سازمانهای فرهنگی هنری شهرداری، مساجد، کانونهای فرهنگی، مدارس میتواند نقش مهمی در تولید و اشاعه محتوای دینی در اینترنت باشد. ایجاد انگیزه و علاقه برای بلاگر «هانی چیتچیان»، کارشناس قرآن، بلاگر و عضو گروه مؤسسان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در ادامه افزود: در هر گوشهای از دنیا هر شخص، گروه یا سازمانی هر کاری هر قدر کوچک در این مقوله انجام دهد، مطمئناً تأثیرگذار خواهدبود. تأثیر موجودیت این وبلاگها در فضای وبلاگستان و حرکتهای صورت گرفته باعث تکثیر تعداد وبلاگهای جدید با پستهای قرآنی و مذهبی و همچنین بیشتر شدن میزان بهروز رساندن وبلاگهای قبلی است که مطمئناً از ایجاد انگیزه و علاقه برای بلاگر نشأت میگیرد. موازیکاری سازمانهای مختلف قرآنی «امیر اسماعیلی»، کارشناس ارشد ارتباطات، با اشاره به این نکته لزوماً برنامهریزی برای فعالیتهای مجازی قرآنی و اجرای آن، توأمان نباید بهعهده یک سازمان باشد افزود: متأسفانه در این زمینه شاهد موازیکاری سازمانهای مختلف هستیم که باید تلاش شود به جای پرداختن به کمیت به کیفیت طرحهای قرآنی بپردازیم. باید سعی شود طرحهای قرآنی که توسط سازمانها اجرا میشود از حالت کوتاهمدت به بلندمدت تبدیل شود و سرمایهگذاریهایی که انجام میشود با نگاه بلندمدت صورت گیرد و باید تلاش شود که هر طرحی «پشتوانه اندیشمندانه» داشتهباشد و از حالت مقطعی خارج شود. |
نظرات شما: نظر
«عهدی جدید»، روایتی رسانهای از حوادثی مقدس | ||
گروه وبلاگ:«عهدی جدید»، نرمافزار چند رسانهای که توسط مؤسسه نرمافزاری آرمان تولید شدهاست. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «عهدی جدید» نرم افزار چند رسانهای است که مشتمل بر 4 لوح فشرده درباره متون کتابهای فرهنگ جبهه و نماهنگهای دفاع مقدس است. این نرمافزار از قسمتهایی مانند: شعارها و رجزها، نیایشها، اصطلاحات و تعبیرها، مکاتبات و یادگار نوشتهها، قطعات و مقالات، امدادهای غیبی، آداب و رسوم،یادداشتهای روزانه، تابلو نوشتهها و جبههای نو در فرهنگشناسی ایران تشکیل شدهاست. این نرمافزار از بهترین منابع برای علاقهمندان حوزه دفاع مقدس است. |
نظرات شما: نظر
عالیترین خلق و خوی انسانی در پیامبر اعظم(ص) |
گروه وبلاگ: «زیباترین و لطیفترین روحیات انسانی در کردار و رفتار حضرت محمد(ص) دیده میشد، با نگاه، سخن و رفتارش به کوچک و بزرگ، مرد و زن، عالم و جاهل و دوست و دشمن درس انسانیت و رفتار نیکو میآموخت.» به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «عدالت و مهرورزی» در سرویسدهندهی بلاگفا بهروز میشود در پست اخیر خود با اشاره به سوره «احزاب» آیه 21 که میفرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» حضرت محمد(ص) را نمونهای از عالیترین خلق و خوی انسانی معرفی میکند. بلاگر در آغاز به سخنی از پیامبر اعظم(ص) اشاه کرده و مینویسد: «در پی این سخن خود حضرت از عالیترین خلق و خوی برخوردار بودند. زیباترین و لطیفترین روحیات انسانی در کردار و رفتار ایشان دیده میشد. با نگاه، سخن و رفتارش به کوچک و بزرگ، مرد و زن، عالم و جاهل و دوست و دشمن درس انسانیت و رفتار نیکو میآموخت.» وی ادامه داد: «ایشان همچون خورشید تابان بر همگان میتابید و در پرتو خود به همه جان و حیات میبخشید. در حسن خلق وی همین بس که در آیه 33 سوره انفال آمدهاست: «وَمَا کَانَ اللّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ، تا زمانی که تو در میان امت خود قرارداری، هرگز امت تو را به عذاب گرفتار نخواهیم کرد.» همچنین در کتاب نهج الفصاحه حضرت میفرماید: «در روز رستاخیز هیچ عمل و رفتاری ارزشمندتر از خلق خوب و نبکو نیست. پیامبر اسلام سرشار از مهر و لطف نسبت به همگان بود و از اینرو ایشان را رحمت بر جهانیان میدانستند.» |
نظرات شما: نظر