سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از آن هنگام که حق را به من نمودند در آن دو دل نگردیدم . [نهج البلاغه]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

نکاتی در مورد توبه در وبلاگ «عصمت»

گروه وبلاگ: «از نظر شیعه، پیامبران و امامان(علیهم السلام) (از زمان طفولیت و قبل از بعثت و بعد از آن، قبل از امامت یا بعد از آن) معصوم هستند؛ یعنى گناه صغیره یا کبیره و نیز خطا، اشتباه، سهو و نسیان مرتکب نمى‌شوند.»

به گزارش خبرگزاری قرانی ایران (ایکنا)، وبلاگ «عصمت» در پست اخیر خود با اشاره به آیاتی در مورد گناهان و طلب آمرزش و توبه همچنین دوری از گناه پیامبر و امامان توضیحاتی می‌دهد.

این بلاگر مطالب این پست خود را با آوردن دو آیه از قرآن شروع می‌کند: «خداوند متعال ، در این آ یات می فرمایند: «و استغفر لذنبک و للمؤمنین ... ;(محمد ، 19) اى پیامبر براى خود و مؤمنان طلب استغفار از گناهان کن.» آیا امامان و پیامبران مصداق آیه 135 آل عمران نیستند؟»

در ادامه به آیه 135 سوره آل عمران اشاره می کند و می‌نویسد: « َالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ یُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ یَعْلَمُونَ (آل عمران:135)- و آنها که وقتى مرتکب عمل زشتى شوند، یا به خود ستم کنند، به یاد خدا مى‏افتند؛ و براى گناهان خود، طلب آمرزش مى‏کنند- و کیست جز خدا که گناهان را ببخشد؟- و بر گناه، اصرار نمى‏ورزند، با اینکه مى‏دانند.»

وی می‌افزاید: «قطعاً پیامبران و امامان معصوم(علیهم السلام) مصداق آیه 135 آل عمران نیستند؛ زیرا به ادله عقلى و نقلى این بزرگواران از طفولیت از عصمت برخوردار بوده‌اند (عصمت آنان در جاى خود اثبات شده‌است) علاوه بر این که از سیاق آیات قبل و بعد آیه 135 آل عمران استفاده مى‌شود مخاطبان این آیات مؤمنان هستند.»

در همین راستا آیه‌ای دیگر را می‌آورد و می‌نویسد: «به ویژه آن که در آیه شریفه 129ـ132 همین سوره بعد از خطاب به مؤمنان و نهى از خوردن ربا و امر به تقوا مى‌فرماید: «وَأَطِیعُواْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ؛ و خدا و پیامبر را اطاعت کنید تا مشمول رحمت شوید» و همین سیاق تا آیه شریفه 143 ادامه دارد؛ بنابراین، معلوم مى شود رسول و امامان (علیهم السلام) مصداق آیه شریفه 135 نیستند.»

وی در مورد اعتقاد شیعیان می‌نویسد: «از نظر شیعه، پیامبران و امامان(علیهم السلام) (از زمان طفولیت و قبل از بعثت و بعد از آن، قبل از امامت یا بعد از آن) معصوم هستند؛ یعنى گناه صغیره یا کبیره و نیز خطا، اشتباه، سهو و نسیان مرتکب نمى‌شوند.»


ادامه این مطالب را اینجا ببینید!

منبع: www.ikna.ir






::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:50 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
عیسی(ع) و محمد(ص)، پیامبران صلح

گروه وبلاگ: «بین پیامبران هیچ اختلافی نیست و خداوند همه‌ی آنان را برای هدف واحد اصلاح و هدایت انسان‌ها فرستاده است.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «کتاب نقد» در سرویس‌هنده‌ی بلاگفا به‌روز می‌شود و در این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی مخاطبان خود بوده و کتاب‌های دینی را نقد می‌کند در پست اخیر خود عیسی(ع) و محمد(ص)، را به‌عنوان پیامبران صلح معرفی می‌کند.

همگی پیامبران هدفی واحد دارند

بلاگر با اشاره به اینکه از قرن‌ها پیش و پیش از جنگ‌های صلیبی در غرب، تلاش می‌شد که چهره پیامبر ما مخدوش نشان داده شود، می‌نویسد: «حضرت محمد(ص) را به‌عنوان پیامبری جنگ‌طلب و به دور از صلح معرفی می‌کرده‌اند و این اقدام که تاکنون نیز توسط اقلیتی در غرب ادامه دارد چنانکه آنها به‌رغم آنچه راجع به تساهل و تسامح و احترام به افکار و مقدسات دیگران مطرح می‌‌کنند و حتی جامعه خود را سکولار معرفی می‌کنند، هنوز پیش‌زمینه‌های فرهنگی آنان از بین نرفته و با این‌که بین پیامبران هیچ اختلافی نیست و خداوند همه آنان را برای هدف واحد اصلاح و هدایت انسان‌ها فرستاده، آنان به تلاش در فرق گذاشتن بین پیامبران ادامه داده و یکی را پیام‌آور صلح و دوستی و دیگری را به‌گونه‌ای دیگر معرفی می‌کنند.»

 هدف از رسالت پیامبر(ص)
پیامبر اعظم(ص)، هدف از بعثت خود را اکمال رسالت پیامبران دیگر الهی و در جهت تکمیل کمالات اخلاقی می‌داند.

محمد(ص)، پیامبر صلح

وی ادامه می‌دهد: «به شهادت قرآن و سیره عملی و مشهود ایشان، پیامبر ما پیامبر اخلاق، صلح، دوستی، برادری، رحمت و محبت است و زندگی سراسر رنج و مشقت او گواه این معناست و حفظ کینه جاهلی تا به امروز نسبت به آن حضرت، شاهد مظلومیت مضاعف آن گل سرسبد آفرینش است.»

پیامبر، رحمتی برای بندگان

بلاگر با بیان نشانه‌هایی از قرآن کریم درباره‌ی ویژگی پیامبر(ص) بیان می‌کند: «قرآن‌کریم، آن بزرگوار را رحمتی برای همه بندگان و دارای اخلاق و خلق عظیم یاد کرده ـ و اینکه اگر جمعی گرد تو جمع آمده‌اند، به خاطر سخن نرم و لین توست و اگر غیر از این بود، از تو گریزان می‌شدند ـ و گشادگی سینه و شرح صدر او را می‌ستاید ـ تا آنجا که می‌فرماید: بر او سخت ناگوار است مشکلاتی که برای شما پیش می‌آید ـ و در آیه دیگر می‌فرماید: شاید تو بخواهی جان خود را در راه هدایت آنان فدا کنی.»

اکمال رسالت پیامبران

وی می‌افزاید: «پیامبر اکرم(ص)، هدف از بعثت خود را اکمال رسالت پیامبران دیگر الهی و در جهت تکمیل کمالات اخلاقی می‌داند و آن بزرگوار، مأموریت خود را در ادامه رسالت آنان می‌داند و سراسر قرآن کریم پر است از اعتراف و احترام و اعتقاد به پیامبران الهی گذشته و سرگذشت و رسالت آنان و نیز کتاب‌های آورده شده توسط دیگر پیامبران الهی.»


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید!

منبع: www.ikna.ir






::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:42 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
مهرورزی؛ پایه‌ی شیوه‌های تربیتی رسول اکرم(ص)

گروه وبلاگ: بلاگر وبلاگ «مهرورزی و تعلیم‌وتربیت» مروری گذرا بر رفتارها و شیوه‌های تربیتی رسول اکرم(ص) که استوار بر مهرورزی و اخلاق و فضائل اخلاقی بوده داشته و با استناد به برخی آیات، احادیث و نمونه‌های عینی زندگی آن حضرت را مورد بررسی قرار داده‌است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «مهرورزی و تعلیم ‌و تربیت» در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا به‌روز می‌شود در پست اخیر خود مهرورزی را پایه‌ی شیوه‌های تربیتی رسول اکرم(ص) معرفی می‌کند.

بلاگر با توجه به اینکه پیش از طلوع آفتاب اسلام مردم در سرتاسر جهان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب در وضع تأسف باری زندگی می کردند، می‌نویسد: «اگرچه تمام ملت ها در این امور وضعی یکسان نداشتند ولی آنچه مسلم است در انحراف‌های فکری، انحطاط اخلاق و سنت‌های غلط اجتماعی و پندارهای موهوم و ناشایست و... وضعی مشابه هم داشتند،در این میان شبه جزیره عربستان نیز از این امر مستثنی نبود. مردم عرب در لجنزاری از فساد و تباهی می زیستند و در محیطی سرشار از بدآموزی ها و یغماگری ها رشد کرده و خوی توحش در آنان اثر کرده بود و خرافات و اوهام در اعتقاد و اندیشه شان ریشه دوانیده بود و پیامبر(ص) در چنین جامعه‌ای به رسالت مبعوث شد.»

وی با بیان این نکته که نبی مکرم اسلام(ص) از همین مردم، امتی نمونه ساخت، بیان می‌کند: «پیامبر با آبیاری نهال خوبی‌ها که ریشه در فطرت آنها داشت سلمان‌ها، ابوذرها، مقدادها، بلال‌ها و سمیه‌هایی را تربیت کرد که همه، شاگردان کلاس این مکتب‌اند. با ورق زدن صفحات تاریخ و مقایسه عرب قبل و بعد از اسلام، ذهن با این سؤال درگیر می‌شود که به راستی پیامبر(ص) در تربیت و ساختن انسان‌های بزرگ از چه شیوه‌هایی استفاده کرده‌است»

 تربیت انسان‌هایی نمونه با اسلام
پیامبر با آبیاری نهال خوبی‌ها که ریشه در فطرت آنها داشت سلمان‌ها، ابوذرها، مقدادها، بلال‌ها و سمیه‌هایی را تربیت کرد که همه، شاگردان کلاس این مکتب‌اند.

بلاگر برای پاسخگویی به این سؤال به بیان بخشی از شیوه‌های تربیتی پیامبر اکرم(ص) پرداخته و یادآور می‌شود: «پیامبر(ص) با استفاده از روش‌هایی چون تقویت ایمان به خدا، اخلاق عظیم، نرمخویی و خوش‌رفتاری با دیگران، مشورت با دیگران، تواضع و فروتنی، احترام به کودکان، عدالت در تربیت و احترام به زنان و توجه به حقوق آنها موفق به پرورش انسان‌هایی آزاده شد.»

وی در ادامه پست به توضیح درباره‌ی هریک از شیوه‌های رفتاری پیامبر اعظم(ص) می‌پردازد.
برای آگاهی از شیوه‌های تربیتی پیامبر اکرم(ص) اینجا کلیک کنید!

منبع: www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : مناسبتها occasions

  • ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:40 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    نگاهی به ویژه‌نامه امام موسی کاظم(ع) در پایگاه اینترنتی«تبیان»

    گروه وبلاگ: پایگاه اینترنتی‌«تبیان» ویژه نامه ولادت امام موسی کاظم(ع) را منتشر کرد.

    به گزارش خبر گزاری قرآنی ایران(ایکنا)، پایگاه اینترنتی تبیان ویژه‌نامه ولادت امام موسی کاظم(ع) را با عنوان «قبله حاجات» منتشر کرده‌است.

    این ویژه نامه در 8 بخش زندگی‌نامه امام موسی کاظم علیه السلام، چرا عباسیان امام کاظم علیه السلام را رنج می‌دادند؟ با دو محورحسد خلفاى عباسى و هراس از موقعیت اجتماعی آن حضرت ، خاطراتی شیرین و درس آموز از امام کاظم علیه السلام، کلام هدایت، مسرور و شاد، صادق آل علىّ نگر(شعری در رثای ایشان)، سجایای اخلاقی پاسدار دانشگاه جعفری، رهنمودهاى تربیتى امام کاظم علیه السلام و تصاویر ویژه تنظیم شده‌است.

    در بخش کلام هدایت به 11 حدیث منسوب به امام هفتم(ع) آورده شده‌است. همچنین به‌سجایای اخلاقی ایشان در سه محورعبادت و زهد امام،بخشش و کرم امام‌ و علم و دانش امام پرداخته شده‌است.

    گام نخست در تربیت، صالح بودن، کفو بودن، عاطفه همسر، عفاف و پاکدامنى همسر، اولین نیکى به فرزند، عقیقه و ولیمه فرزند، احترام به فرزند، فرزندان و محبت موضوعات بخش رهنمودهای تربیتی است.
    ویژه نامه را اینجا ببینید!

    منبع: www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : مناسبتها occasions

  • ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:39 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    ایجاد حس نیاز به قرآن در کاربران، مهم‌ترین رسالت وبلاگ‌های قرآنی است

    گروه وبلاگ: اصلی‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده‌ی یک وبلاگ قرآنی قرار دارد ایجاد عطش و تقویت احساس نیاز به مفاهیم قرآنی در مخاطبان و کاربران فضای مجازی است.

    «مصطفی اسماعیلی» بلاگر وبلاگ «سوزن‌بان» و دبیر سرویس اینترنت نشریه «حجره» در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) باتوجه به تجربه‌ای که در سطح اینترنت تاکنون داشته‌است گفت: آنچه که در وبلاگ‌های قرآنی شاهدش هستیم بیشتر تولید محتوا بدون در نظر گرفتن سلیقه و خواست مخاطب است.

    ایجاد عطش در مخاطب با تبلیغات گسترده

    وی در ادامه افزود: وبلاگ‌های قرآنی باید برای جذب مخاطب به‌سمت وبلاگ‌های قرآنی ابتدا با تبلیغات گسترده در فضای مجازی در مخاطبان خود ایجاد عطش و نیاز به مفاهیم قرآنی را ایجاد کرده و سپس به تولید محتوایی مطابق با خواست آنها بپردازند.

    ایجاد فرهنگ قرآنی برای جذب مخاطب

    «اسماعیلی» همچنین ایجاد «فرهنگ قرآنی» را در جذب مخاطب علاوه بر در نظر گرفتن سلیقه‌ی مخاطب مؤثر دانست و بیان‌داشت: برای یک بلاگر قرآنی مخاطب دین‌گریز یا مذهبی نباید تفاوتی داشته‌باشد و در هر دو گروه باید ایجاد فرهنگ قرآنی کرد و سپس او را مشتاق و آماده برای جذب معارف و مفاهیم ناب قرآن کرد.

    وبلاگ‌های قرآنی جای پیشرفت دارند

    بلاگر وبلاگ «سوزن‌بان» تعداد وبلاگ‌ها و بلاگران قرآنی را در حد مطلوب برشمرد و خاطرنشان کرد: از نظر کمّی وبلاگ‌ها وبلاگران قرآنی به حد مطلوب رسیده‌اند و تعداد وبلاگ‌ها قابل‌توجه و مسرت‌بخش است اما از لحاظ کیفی و محتوایی هنوز جای پیشرفت بسیاری دارد و بلاگران قرآنی و مسئولان فرهنگی که دغدغه‌ی انجام کار فرهنگی در سطح اینترنت را دارند باید تلاش مضاعفی نسبت به قبل داشته‌باشند.
    وبلاگ «سوزن‌بان» را اینجا کلیک کنید!

    هر وبلاگ یک مبلغ قرآن

    دبیر سرویس اینترنت نشریه‌ی حجره با توجه به اینکه هر وبلاگ به‌تنهایی اثربخشی و تأثیرگذاری خودش را دارد یادآور شد: واقعیت این است که هر وبلاگ به‌تنهایی در فضای مجازی تأثیرگذار و جریان‌ساز بوده و باید به جایی برسیم که وبلاگ‌ها در مجموع و به صورت گروهی تحول قرآنی و فرهنگی داشته باشند و بتوانند همگی با هم و یکپارچه به ترویج مفهوم قرآنی در وبلاگستان بپردازند.

    برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول

    این بلاگر طلبه برنامه‌ریزی فردی بلاگرها را در کنار برنامه‌ریزی گروهی و موسسات فعال قرآنی را برای ایجاد تحول در وبلاگستان لازم دانسته و اظهار کرد: برای اینکه در فضای مجازی شاهد تحولات قرآنی باشیم حرکت و فعالیت گروهی بلاگرهای قرآنی لازم است.

    ایجاد گروهی وبلاگ‌های مذهبی

    این طلبه‌ی وبلاگ‌نویس ایجاد و راه‌اندازی وبلاگ‌هایی که رویکرد قرآنی دارند نیاز وبلاگستان قلمداد کرد و یادآور شد: نه تنها در فضای مجازی باید وبلاگ‌های قرآنی ایجاد کرد بلکه باید مجموعه‌ای از وبلاگ‌هایی که قرآنی، مذهبی و مهدوی در وبلاگستان فعالیت کنند تا بتوان شاهد پیشرفت وبلاگ‌های قرآنی بود.

    تلفیق ادبیات وبلاگ با قرآن

    وی سطح کیفی وبلاگ‌های قرآنی را در حال حاضر مطلوب دانست و بیان کرد: برای پاسخگویی به نیاز در سطح اینترنت وجود دارند و تشنه مفاهیم قرآنی هستند باید نوع خاصی از ادبیات را که خاص وبلاگ‌ها و فضای مجازی بوده را با مفاهیم قرآنی تلفیق کرد.

    تولید محتوای خشک قرآنی و محتوازدگی

    بلاگر وبلاگ «سوزن‌بان» با بیان این نکته که تولید محتواهای خشک باعث محتوازدگی مخاطب می‌شود اظهار داشت: وبلاگ‌نویسان قرآنی نباید بودن در نظر گرفتن خواست مخاطب تولید محتوا کرده و در وبلاگهای خود به دنبال توضیح و تفسیر ُآیات قرآن به شکل تکراری باشند زیرا این کار باعث فاصله گرفتن بلاگر از نیاز مخاطب می‌شود.

    نیاز سنجی و موضوع سنجی مفاهیم قرآنی

    «اسماعیلی» در ادامه یادآور شد: وبلاگ‌های قرآنی ما تاکنون نیازسنجی و موضوع سنجی نشده‌اند و فقط محتوا تولید کرده‌اند بدون در نظر گرفتن اینکه نیاز روز مخاطب چیست و آیا با روحیات او مطابقت دارد یا نه؟

    دوری از هویت اصلی وبلاگ

    دبیر سرویس اینترنت نشریه‌ی حجره درباره‌ی محتواهایی که در حال حاضر در وبلاگ‌های قرآنی تولید می‌شود اظهار کرد: نوشتن مطالب قرآنی و تولید محتواهایی که از معنا و مفهوم مستقیم قرآنی بهره می‌برند وبلاگ را از ماهیت اصلی خود خارج کرده و آن را تبدیل به سایت می‌کند و مخاطب متوجه نمی‌شود که بلاگر وبلاگ دغدغه‌های قرآنی دارد.

    واقف نبودن بلاگران به مفاهیم قرآنی

    وی واقف نبودن بلاگر به مفاهیم قرآنی را یکی دیگر از دلایل ضعف موجود در وبلاگ‌های قرآنی برشمرد و بیان کرد: واقعیت این است که بیشتر بلاگران قرآنی صاحب نظر اهل مطالعه و دلسوز در مسائل قرآنی نیستند و به عقیده‌ی من یک بلاگر که در عرصه‌ی مفاهیم قرآنی فعالیت می‌کند ابتدا باید اهل مطالعه و تحقیق باشد و سپس به تولید محتوا و برداشت از مفاهیم قرآن بپردازد.

    حمایت مالی و محتوایی از سوی سازمان‌ها

    «اسماعیلی» درباره‌ی وظایف سازمان‌های متولی امر قرآن در کشور برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در وبلاگ‌ها یادآور شد: بیشترین کمکی که این مؤسسات می‌توانند برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در وبلاگ‌ها کنند حمایت مالی و محتوایی از قشر مذهبی که به امور قرآنی آشنا هستند بود در حقیقت حمایت مالی برای برگزاری جشنواره‌ها جهت تشویق بلاگران به تولید محتوای قرآنی و حمایت محتوایی برای ارتقاء سطح کیفی وبلاگ‌های قرآنی.

    منبع: www.ikna.ir






    ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:37 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    خانواده از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع)

    گروه وبلاگ: «و از نشانه‏هاى او اینکه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفرید تا بدان‌ها آرام گیرید و میانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در این [نعمت] براى مردمى که مى‏اندیشند قطعاً نشانه‏هایى است.(روم،21)» »

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ‌ «در پناه‌حق» در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا به‌روز می‌شود در پست اخیر خود به اهمیت خانواده از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) می‌پردازد.

    بلاگر با اشاره به «عشق به همسرداری»، «مسؤولیت مردان در نظام خانواده» و «مراقبت از تداوم زندگی» به عنوان سه اصل اساسی در تشکیل خانواده می‌نویسد: «خداوند سبحان قبل از تشکیل خانواده، در میان زن و مرد مودّت و محبّتی ایجاد کرده، که هرگز بدون آن آرامش نمی‏یابند و آنگاه که مرد و زنی برای امر مقدّس ازدواج به یکدیگر نزدیک می‏شوند و مقداری سخن می‏گویند، گویا گمشده‏ای را که سالیان سال در پی آن بوده‏اند، می‏یابند و از یکدیگر به آسانی جدا نمی‏شوند.»

    وی در ادامه می‌افزاید: «در آیات مختلف، مخاطب قرآن مردانند تا آن که در جهت تشکیل زندگی تلاش و سعی کنند و سامان بخشی آن را بر دوش کشند. تداوم زندگی و تأمین آن، سختی‏ها و درگیری‏های فراوانی به دنبال دارد که بدون امید و آرامش نمی‏تواند ادامه یابد. لذا این ایستادگی در برابر نابسامانی‏ها را بر دوش مردان قرار داده است. از سوی دیگر، زنان را آفرید تا کانون محبّت، عشق، زیبایی و آرامش بخشی باشند.»

    بلاگر درباره‌ی مراقبت از تداوم زندگی یادآور می‌شود: «ادامه زندگی خانوادگی و زناشویی از دیگر موهبت‏های الهی است که بشر برای آن تلاش می‏کند، و می‏خواهد آن‌گاه که پیوند ایجاد شد، به سادگی بحث جدایی مطرح نشود. در این راه دو رکن اساسی خانواده (زن و شوهر) موظفند از آنچه سبب جدایی می‏شود، پرهیز کنند بلکه در راه استحکام پیوند زناشویی سعی مضاعف داشته‌باشند.»


    برای خواندن کامل مطلب اینجا کلیک کنید!

    منبع: www.ikna.ir






    ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:36 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    جمال حضرت محمد(ص) در نگاه قرآن

    گروه وبلاگ: «ترسیم قرآن از جمال حضرت محمد(ص) از یک‌سو زیبا و دلرباست و از سوی دیگر در اوج عظمت و شکوه به‌گونه‌ای بوده که انسان را خیره کرده و سپس او را به خضوع فرا می‌خواند.»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «پیامبر اعظم» در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا به‌روز می‌شود در آخرین پست خود به بیان ترسیم قرآن از جمال حضرت محمد(ص) می‌پردازد.

    بلاگر با اشاره به این نکته که ترسیم چهره‌ی پیامبر در قران ترسیمی حکیمانه و از سر صدق است می‌نویسد: «چون «قرآن» کتابی حکیم و استور است ترسیمی جاودانه و مصون از هر نوع تحریف و تغییر از آینه‌ی جمال پروردگار که چنین گوهر تابناکی را آفرید و بدون واسطه او را پروراند دارد.»

    وی با استفاده از اندیشه‌های فرزانگان و نکته‌پردازی‌های حکیمان و مفسران قرآن در این زمینه بهره گرفته و می‌افزاید: «برخی از آیات و روایات در تفسیر جمال حضرت محمد(ص) وجود دارد که می‌توان از آن جمله به کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه خطبه 147 «فتجلی سبحانه فی کتاب»، سوره «الواقعه» آیه 77، سوره «شعراء» آیه 194 و سوره «انبیاء» آیه 107 اشاره کرد.»

    وبلاگ «پیامبر اعظم» توسط «محمد رسولی امین» به‌روز می‌شود و این بلاگر برای وبلاگ خود قالب «یاعلی مدد» را انتخاب کرده‌است.
    وبلاگ «پیامبر اعظم» را اینجا کلیک کنید!

    منبع: www.ikna.ir






    ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:35 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    مروری بر وبلاگ برگزیده جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبر اعظم(ص)
    پست‌هایی با زبان غیروبلاگی در وبلاگ برگزیده‌ی «رسول رحمت»

    گروه وبلاگ:وبلاگ «رسول رحمت» برگزیده‌ی جشنواره وبلاگ نویسی پیامبراعظم(ص)پست‌های خود را با زبان علمی و غیروبلاگی به‌روز می‌کند.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی‌ایران(ایکنا)، این وبلاگ با استفاده از قالب اختصاصی، طراحی فلش و کدجاوا سعی در جذب مخاطب کرده‌است.

    وبلاگ «رسول رحمت» برگزیده‌ی جشنواره وبلاگ نویسی پیامبراعظم(ص)

    هچنین تعداد کم نظرات مخاطبان در این وبلاگ نشان از عدم بازخورد مطالب این وبلاگ است که هئیت داوران جشنواره باید بدان توجه می‌کردند.

    البته قراردادن لینک باکس کتابخانه الکترونیکی پیامبراعظم(ص) و لینک باکس وب‌سایت‌های مهدویت از خدمات قابل توجه ارائه شده توسط این بلاگر است.

    نظرخواهی درمورد کیفیت وبلاگ، عضویت و آمار بازدید کنندگان از امکانات متداول ارائه شده‌ در این وبلاگ است.

    با توجه به انچه گفته شد به نظر می‌رسد رأی هیأت داوران جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم بیشتر به مطالب مستند و قوی علمی این وبلاگ بوده‌است و به پارامترهای فنی نوشتار در فضای وبلاگستان کمتر توجه شده‌است.


    وبلاگ «رسول رحمت» را اینجا کلیک کنید!

    منبع: www.ikna.ir






    ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:32 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    تصریف آیات قرآن

    گروه وبلاگ: «در روایتی آمده است که همه قرآن در سوره «فاتحه‌الکتاب» و همه «فاتحه» در آیه‌ی «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» و همه آن در بسم‌الله (بسمله) و همه آن در «بای» بسمله و بای آن هم در نقطه آن خلاصه شده که چیزی جز نقطه توحید نیست که محور پرگار وجود است و هر چه نام و نشان از وجود برد از آن وجود بی‌مثال و یگانه برد.»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «سماموس» در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا به‌روز می‌شود و «منصور خلیلی» بلاگر وبلاگ با رویکرد مسائل اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و ادبی مطلب می‌نویسد، در پست اخیر خود به بررسی تصریف آیات قرآن پرداخته‌است.

    بلاگر در ابتدا در توضیح معنای «تصریف» می‌نویسد: «وقتی از تصریف سخن می‌گوییم به یاد صرف‌کردن غذا و یا صرف افعال در زبان عربی می‌افتیم که به معنای گرداندن و چرخاندن است. ضرب که مصدر است را در ماضی به چهارده صیغه آن صرف می‌کنیم و در مضارع و امر هم این‌گونه عمل می‌کنیم و بعد از آن به باب‌های مزید و مشتقات می‌بریم و صدها کلمه با معنای مختلف و گاه متضاد می‌سازیم و این‌گونه است که یک اصل واحد به تصریف ما به صدها کلمه تبدیل می‌شود و معانی مختلف از آن می‌فهمیم و به دیگران منتقل می‌کنیم.»

     معنای تصریف
    به وسیله‌ی تصریف یک اصل واحد را به صدها کلمه تبدیل کرده و معانی مختلف از آن می‌فهمیم و به دیگران منتقل می‌کنیم.

    وی درباره‌ی آیات که به معنای نشانه است یادآور می‌شود: «آیات که به معنای نشانه است به این معناست که همه هستی نشانه‌ای از همان یگانه نقطه وجود دارد حال چه این آیات و نشانه‌ها تکوینی باشد و یا غیر آن، مانند نشانه‌ها و آیات قرآنی که خود وجود کتبی حقیقت خارجی موجودات و وجودات است و آن وجود خارجی هم نشانه‌ای از حقیقت برتر است.»

    بلاگر با تأکید بر اینکه انسان دارای سلایق مختلف و متنوعی است خاطرنشان کرد: «از این رو برای هریک از سلایق و روحیات می‌بایست که یک آیه‌ای باشد تا او را به حق برساند. هستند کسانی که با نگاه به پشه‌ای به همه اهداف خداوند از بیان می‌رسند چنانکه برخی دیر باورتر و از نظر بصیرت دارای چشمانی نافذ نیستند و باید با تنوع آیات به حق برسند. این جاست که لازم شد تا تصریف آیات در قرآن شود چنان که تصریف آیات در خلقت بیرونی شده‌است.»

     تغییر مفاهیم آیات با تغییر مخاطب
    هر آیه‌ای برای هر کسی در هر زمان و حالی از احوال مفهومی دارد که پیش از آن نداشته و بعد از آن نیز نخواهد داشت.

    وی دادامه داد: «هر آیه‌ای برای هر کسی در هر زمان و حالی از احوال مفهومی دارد که پیش از آن نداشته و بعد از آن نیز نخواهد داشت مانند مزه میوه‌ها و غذاها که در شرایط متنوع و مختلف مزاجی مزه‌هایش فرق دارد و متفاوت است، در هر خواندن هر آیه‌ای در هر زمانی ما مزه و طعمی را احساس می‌کنیم که شاید در عمرمان تکرار نشود چون شرایط روحی و روانی ما متغیر است.»

    بلاگر در پایان می‌افزاید: «این‌گونه است که همه این آیات و نشانه‌ها یک چیز را به انسان می‌خواهد بفهماند که حق یکی است و یگانه بوده و این تنوع و اختلاف برای شرایط و مقتضیات است. این‌گونه است که برای یک کسی آیه «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» اسم اعظم است که تا قاب قوسین او ادنی با آن بالا می‌رود و یکی دیگر با همه آیات و نشانه‌های تکوینی و کتبی به جایی نمی‌رسد جز گم شدن در نشانه‌ها و به این ترتیب هر آیه‌ای برای مومن می‌شود ترقی و کمال و برای هر کافری می‌شود عامل گمراهی و ضلالت چنان که قرآن در سوره بقره به آن تصریج دارد.»


    وبلاگ «سماموس» را اینجا کلیک کنید!

    منبع: www.ikna.ir






    ::: دوشنبه 85/12/7 ::: ساعت 9:31 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    مرزبندی‌های مجهول در وبلاگ‌های قرآنی

    گروه گزارش: نمایش اندیشه‌ها به روی صفحات وب، از جمله عوامل تأثیرگذار بر فرهنگ یک جامعه است؛ به همین دلیل برخی از فعالان عرصه علوم قرآنی با استفاده از این فناوری به دنبال ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی هستند.

    وبلاگستان زبان فارسی نیز به خاطر روحیه و باور دینی بیشتر کاربران آن همیشه پر است از مطالب به‌روزشده‌ای که در آن، اشاراتی به عقاید دینی و قرآنی می‌شود.

    نگارش روزنوشته و دل‌نوشته‌هایی که نماینگر علائق قلبی بلاگر است و تنها از ذهن او خارج می‌شود بدون اینکه قصد تحریف یا سمت و سو دادن به تفکری را داشته باشد، اولین نشانه و نماد یک وبلاگ دینی است.

    برای بررسی چند و چون وضعیت حاکم بر تعامل دنیای مجازی با معارف دینی و بالاخص قرآنی، به سراغ برخی از کارشناسان و مسئولان ذیربط می‌روم و با آنها در این باره به گفت‌وگو می‌نشینم.

    آنچه در پی می‌آید، حاصل این گفت‌وگوهاست.

    نادیده شدن پتانسیل فضای مجازی برای ترویج فرهنگ قرآنی

    «مرجان سهرابی» وبلاگ‌نویس و کارشناس ارشد فقه اسلامی، اولین شخصی است که نزد او می روم.

     سهرابی، بلاگر:
    اکثر وبلاگ‌های قرآنی کاملاً تخصصی می‌نویسند و زمینه‌ای هم که کاملاً تخصصی کار شود، مخاطب ویژه و خاص خودش را جذب می‌کند، یعنی کسی که حول آن موضوع کار می‌کند سراغ این مقوله می‌رود ولی مخاطب عامی که طرف اصلی قضیه است و بیشترین انرژی باید صرف او شود، زیاد به آن راه پیدا نمی‌کند

    «سهرابی» می‌گوید: «فضای مجازی مثل باقی رسانه‌ها که روی فرهنگ قرآنی تأثیرگذار هستند و مخاطب جذب کرده‌اند، تأثیرگذار هستند و بیشتر استفاده کنندگان از فرهنگ قرآنی در فضای واقعی، راغب و علاقه‌مند به مطالب متشر شده با موضوع قرآنی در اینترنت هستند. باید با انجام کارهای بیشتر، فضای مجازی در ترویج فرهنگ قرآنی مؤثرتر باشد.

    از این بلاگر می‌پرسم؛ آیا فضای مجازی به خصوص وبلاگ، در ترویج معارف قرآنی موفق بوده است؟

    بدون تأمل در پاسخ به این سؤالم می‌گوید: «نه، چراکه اکثر وبلاگ‌های قرآنی کاملاً تخصصی می‌نویسند و زمینه‌ای هم که کاملاً تخصصی کار شود، مخاطب ویژه و خاص خودش را جذب می‌کند، یعنی کسی که حول آن موضوع کار می‌کند سراغ این مقوله می‌رود ولی مخاطب عامی که طرف اصلی قضیه است و بیشترین انرژی باید صرف او شود، زیاد به آن راه پیدا نمی‌کند.»

    وی می‌افزاید: «فضای اینترنت باید عامی‌تر باشد. امروز برای اینکه بتوانیم فرهنگ قرآنی را با توجه به قابلیت‌های فضای مجازی گسترش بدهیم و از این حالتی که در آن قرار گرفته‌است، خارج شود، باید آن را در تعامل با عموم قرار دهیم تا بتواند در جامعه افراد مجازی نفوذ کند. همیشه بهترین شکل ایجاد ارتباط و فرهنگ در هر دوره و در هر قشری به کار گرفتن ابزار خاص مورد اقبال عمومی افراد آن دوره است که در کنارش مورد علاقه آن قشر هم باشد. به نظرمن، می‌شود از محملی که امروز اینترنت فراهم کرده به عنوان یک راه‌کار مناسب یاد کرد زیرا قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص و قابل توجهی دارد و افرای که در این زمینه کار می‌کنند، می‌توانند به راحتی آنها را به‌کار بگیرند.»

    این وبلاگ نویس فعال در حوزه دینی در ادامه تصریح می‌کند: «از طرفی دیگر، یکی از خصوصیاتی که فضای مجازی در باره ترویج اندیشه‌های دینی دارد، این است که مورد اقبال ویژه قشر جوان و نوجوان قرار گرفته و از طرف دیگر سهم قابل توجهی از آن توسط سرویس وبلاگ‌های داخلی به‌صورت رایگان و عادلانه در اختیار طیف وسیعی از این قشر قرار داده شده که خودش زمینه فعالیت‌های بیشتر را برای جوانان عصر حاضر فراهم کرده است. با همین دو ویژگی محدود که بخواهیم به این فضا نگاه کنیم، خیلی راحت می‌توانیم گام‌های بزرگی برای ترویج فرهنگی قرآنی با استفاده از فضای مجازی برداریم.»

    وی در ادامه تأکید می‌کند: « اگر در این زمینه متخصصان و حتی مدعیان تخصص در حوزه کلام و یا فرهنگ قرآنی و حتی علاقه‌مندان نوپای این عرصه از این فضای رسمی که حاکم بر شیوه‌های تبادل و تعامل فرهنگ قرآنی است، خارج شوند. مثل کتاب‌ها، مقالات، مجلات و حتی کنگره‌های تخصصی و سخنرانی‌هایی که امروز رایج است و مسلماً این شیوه‌ها مخاطبان همیشگی خودشان را جذب می‌کنند.»

     سهرابی، بلاگر:
    فعالان مذهبی و قرآنی از این فضا ــ ترویج دین به سبک‌های همیشگی ــ خارج شوند و وارد عرصه مجازی شوند تا بتواند نسل امروز را جذب کنند چرا که نسل امروز، هر چند که تشنه معرفت هستند ولی نسل پند واندرز و سرزنش و وعظ و خطابه نیست

    «سهرابی» ادامه می‌دهد: «فعالان مذهبی و قرآنی از این فضا ــ ترویج دین به سبک‌های همیشگی ــ خارج شوند و وارد عرصه مجازی شوند تا بتواند نسل امروز را جذب کنند چرا که نسل امروز، هر چند که تشنه معرفت هستند ولی نسل پند واندرز و سرزنش و وعظ و خطابه نیست. ما باید با توجه به قابلیت‌های این فضا به ترویج فرهنگ قرآنی بپردازیم. حالا با توجه به نحوه به‌کارگیری قابلیت‌هایی که این عرصه دارد و با توجه به کثرت آرا و عقایدی ‌که در این زمینه هست، می‌تواند راه‌کارها و پیشنهادهای متفاوتی باشد.»

    «مرجان سهرابی» به راه‌کار پیشنهادی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید متخصصان را دعوت کنیم به راه‌اندازی سایت‌ها و وبلاگ‌های غیرتخصصی. این متخصصان با ایجاد چنین فضایی در گام اول بتوانند با طرح موضوعات و مباحث مختلف و متعدد با ساکنان این دهکده مجازی ارتباط برقرار کنند و بعد از آنکه موقعیت خودشان را بین بلاگرها و وب‌گردها و عموم جامعه تثبیت کردند در جریان تعامل تدریجی با مخاطب، معارف قرآنی و فرهنگ ناب آن را به آرامی در این فضا تزریق کنند و به ترویج آن بپردازند. این روش خوبی است که از گردش در انحصار افراد خاص خارج شود و تأثیر هم بگذارد. علتی که من قائل هستم برای این تأثیر به این دلیل است که؛ اولاً فضای سایبر ــ CYBER ــ امروز دارای این قابلیت است که به شیوه گفت و شنود کار می‌کند و با مخاطب به تبادل نظر می‌پردازد و این برای هر دو طرف مفید است.»

    وی ادامه می‌دهد: «از طرف دیگر، این خودش باعث می‌شود که فرد اگر در ظاهر تحت تأثیر قرار نگیرد، ناخودآگاهش وقتی به این بحث مشغول می‌شود، به مرور زمان تأثیراتش مشاهده می‌شود. اگر تأثیر آنی هم نداشته باشد، ویژگی دومی که این طرح می‌تواند داشته باشد، این است که تزریق این گزاره‌ها از بالا به پایین به شیوه عام نیست. از سوی فردی یا از سوی افرادی از متعدد افرادی که در عرض هم قرار گرفته‌اند و در عرض هم ساکنین این فضای اینترنت را تشکیل می‌دهند، مطرح می‌شود که جایگاه تأثیر سخن از این زاویه قبلاً اثبات شده و این دو ویژگی است که در برنامه‌های سخنرانی مقاله و کتاب، کنگره و از این مقوله قابل وصول نیست.»

    این کارشناس ارشد فقه اسلامی که تجربه سال‌ها فعالیت اینترنتی دارد، در پایان سخنان خود اظهار می‌کند: «من خودم اگر قرار باشد که باوری از باورهای قرآنی و یا در مقوله فرهنگ قرآنی، مسأله‌ای را مطرح کنم، در لابه‌لای روز نوشته‌ها و به زبان خودم مطرح می‌کنم. به نظر خودم خیلی راحت‌تر می‌توانم با فرد مقابل و کسی که این مطالب را می‌خواند، به تعامل برسم و حتی بر روی او تأثیر بگذارم.»

    آگاهی لازمه ترویج قرآن توسط فضای مجازی است

    «محمدهادی فضل‌الله‌نژاد» مدیر آموزش دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی، از جمله افرادی است که به‌واسطه مسئولیت کاری خویش، مطالعاتی پیرامون این جریان دارد.

     فضل‌الله‌نژاد، مدیر آموزش دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی:
    وبلاگ‌های قرآنی جزء تخصصی‌ترین گروه‌های وبلاگی محسوب می‌شوند. دلیل این مطلب هم محتوای این وبلاگ‌هاست که به یک موضوع مشخص و خاص و مهم مربوط می شود و هم نوع بیان و ارائه این مطالب در قالب وبلاگ که با توجه به حساسیت واهمیت موضوع و خصوصیات وبلاگ، باعث پیچیدگی و دشواری این نوع از وبلاگ نویسی می‌شود

    وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا نیاز به تعریف نوع وبلاگ قرآنی دروبلاگستان وجود دارد یا نه، می‌گوید: « به نظر من، وبلاگ‌های قرآنی جزء تخصصی‌ترین گروه‌های وبلاگی محسوب می‌شوند. دلیل این مطلب هم محتوای این وبلاگ‌هاست که به یک موضوع مشخص و خاص و مهم مربوط می شود و هم نوع بیان و ارائه این مطالب در قالب وبلاگ که با توجه به حساسیت واهمیت موضوع و خصوصیات وبلاگ، باعث پیچیدگی و دشواری این نوع از وبلاگ نویسی می‌شود.»

    وی ادامه می‌دهد: «وبلاگ‌نویس قرآنی با محتوایی بسیار متعالی و مقدس سر و کار دارد که بسیار علمی هم هست و نوشتن درمورد آن، نیاز به دانش کارشناسانه دارد و در عین حال برای اینکه یک نوشته وبلاگی موفق و مخاطب پسند داشته باشد، باید روش‌های گوناگونی را به‌کار بگیرد.

    البته در یک فضای تخصصی، وبلاگ‌هایی هم می‌توانند وجود داشته باشند که صرفاً به بیان مطالب علمی بدون همراه بودن با ادبیات عامه‌پسند بپردازند و اتفاقاً این شیوه از نوشتن برای مراجعه اهل فن آن رشته، مناسب‌تر هم است. بنابراین، وبلاگ قرآنی هم از جهت محتوا و هم از جهت روش، دریک نوع و دسته خاص و تخصصی وبلاگی شمرده می‌شود.»

    «فضل‌الله‌نژاد» ادامه می‌دهد: « با توجه به تعریف بسیاری از کارشناسان فضای مجازی از وبلاگ دینی ــ که به ارائه محتوای دینی در قالب های گوناگون می پردازد ــ وبلاگ قرآنی یکی از انواع وبلاگ های دینی محسوب می‌شود و در واقع نوع شاخصی از مجموعه وبلاگ‌های دینی است. اگر در یک گروه بودن؛ به این معنی است، پس هم گروه هستند. در واقع وبلاگ قرآنی زیر مجموعه وبلاگ دینی است و درعرض هم نیستند. مثلاً وبلاگ های مهدویت را می توان هم عرض وبلاگ قرآنی محسوب کرد که هر دو زیر مجموعه وبلاگ های دینی هستند.»

    وی در ادامه در باره جایگاه وبلاگ‌های قرآنی اظهار می‌کند: « به نظر می رسد از نظر تعداد و همین‌طور حجم فعالیت، حضور و گسترش خوبی در وبلاگ‌های قرآنی وجود دارد و در حال حاضر تعداد زیادی از افراد چه به صورت فردی و چه گروهی و نوشتار عمومی و تخصصی، به این مهم پرداخته‌اند اما به خاطر همان اهمیت و حساسیت ویژه‌ای که محتوای این وبلاگ‌ها یعنی قرآن و علوم قرآنی دارند و روشمندی خاصی را می طلبند، تعداد کسانی که در این امر موفق باشند، چندان زیاد نیست. مخاطب امروز، به‌خصوص خواننده وبلاگ ، نیاز و انتظار دارد که محتواهای مختلف دینی را به صورت تازه و جذاب‌تری دریافت کند. اما وبلاگ‌نویسان قرآنی، عموماً یا این نکته را در نیافته‌اند و یا نتوانسته‌اند به آن عمل کنند. به نظر می رسد تلاش برای ارتباط بیشتر با فضای وبلاگستان و درک زبان و ادبیات وبلاگ نویسان در بهبود شیوه ارائه مطالب توسط وبلاگ نویسان قرآنی مفید باشد.»

     فضل‌الله‌نژاد، مدیر آموزش دفتر توسعه وبلاگ‌های دینی:
    وبلاگ‌های قرآنی اگر بتوانند یک ارتباط درون گروهی قوی داشته باشند، مسلماً در موارد گوناگون مثل مناسبت ها یا شبهات و هجمه علیه قرآن، نقش مؤثری را در میان مخاطبان وبلاگ‌ها و حتی بیرون از دنیای مجازی ایفا کنند

    این کارشناس در پایان با اشاره به توانایی جریان‌سازی وبلاگ‌های قرآنی می‌گوید: « وبلاگ‌های دینی با این عنوان و تعریف یاد شده از آن، گستره وسیعی از وبلاگ‌ها را شامل می‌شوند. اگر چه صرف حضور این وبلاگ‌ها با این تعداد و حجم فعالیت، خود یک جریان در میان وبلاگ‌ها ــ که در ابتدا تصور نوع خاصی از نوشتار شحصی یا سیاسی درمورد آن وجود داشت ــ محسوب می‌شود؛ اما اگر منظور از جریان، یک حرکت خاص در فضای مجازی باشد، باید در میان زیر مجموعه‌های کوچک‌تری از وبلاگ‌های دینی به دنبال آن گشت. مثلاً وبلاگ‌های قرآنی اگر بتوانند یک ارتباط درون گروهی قوی داشته باشند، مسلماً در موارد گوناگون مثل مناسبت ها یا شبهات و هجمه علیه قرآن، نقش مؤثری را در میان مخاطبان وبلاگ‌ها و حتی بیرون از دنیای مجازی ایفا کنند. بنابراین توانایی وبلاگ‌های دینی در ایجاد جریانات مختلف، محرز و قطعی است. اما این اتفاقا توسط گروه‌های خاص و در شرایط مقتضی خواهد افتاد.»

    وبلاگ قرآنی تعریف خارجی ندارد

    این بحث‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که «سیدمحمدرضا فخری» کارشناس مسایل فضای مجازی، مدیر پارسی بلاگ و مدیر دفتر توسعه وبلاگ دینی، معتقد به وجود نوع وبلاگ قرآنی نیست.

    وی می‌گوید: «اگر بخواهیم تعریف مستقلی برای وبلاگ‌های قرآنی ارائه بدهیم، یعنی هم از حیث اینکه در چارچوب و قالبی آن را تعریف کنیم و هم اینکه چه گروهی از وبلاگ‌ها شامل آن می‌شوند، باید عنوان کنم که وبلاگ‌های علوم قرآنی در زیرشاخه وبلاگ‌های دینی قرار می‌گیرند.»

    «فخری» ادامه می‌دهد: «در این مورد که وبلاگ‌های قرآنی در فضایی مجازی و وبلاگستان توانسته‌اند جایگاهی برای خود ایجاد کنند یا نه،‌ باید بگویم که؛ تعریف وبلاگ‌های قرآنی برای من مبهم است. یعنی می‌شود به یک معنا 60% کل وبلاگ‌های موجود را وبلاگ‌های قرآنی دانست و می‌شود یک اقلیت خیلی کمی را به عنوان وبلاگ قرآنی معرفی کرد چون مفاهیم دینی همه از قرآن و روایات است پس ناچاریم اگر بخواهیم تعریف وبلاگ بکنیم، باید بگوییم: وبلاگی که به شکل واضح و روشن و با تصریح در فلان موضوع و زمینه‌های علوم و معارف قرآنی فعالیت‌ می‌کند.»

     فخری، مدیر دفتر توسعه وبلاگ دینی:
    چارچوب وبلاگ یک چارچوب و یک سبک‌های خاص و از حیث فنی و شکلی هم مسایل خاصی را می‌طلبد و از حیث محتوایی هم همینطور. علاوه بر اینکه موضوع قرآنی است بالاخره باید سبک وبلاگی حفظ شود وگرنه در طبقه بندی مقالات قرآنی قرار می‌گیرد

    وی در ادامه می‌گوید: «علوم قرآنی خودش یک بحث مجزا و مفصل است. معارف قرآنی هم همینطور. خوب معارف دینی، نوعاً همه معارف قرآنی است. با این دید وبلاگ‌های قابل توجهی که همه ویژگی‌های وبلاگی را رعایت کند، یعنی زبان و سبک وبلاگ و هم اینکه موضوع خاص قرآنی باشد را بنده ندیده‌ام یا خیلی کم دیده‌ام. چارچوب وبلاگ یک چارچوب و یک سبک‌های خاص و از حیث فنی و شکلی هم مسایل خاصی را می‌طلبد و از حیث محتوایی هم همینطور. علاوه بر اینکه موضوع قرآنی است بالاخره باید سبک وبلاگی حفظ شود وگرنه در طبقه بندی مقالات قرآنی قرار می‌گیرد.»

    مدیر دفتر توسعه وبلاگ دینی اظهار می‌کند: «ما اگر منظورمان از وبلاگ قرآنی، مقالات قرآنی است و نکات قرآنی که به شکل علمی در سایت‌ها مطرح می‌شود، یک بحث است ولیکن اگر می‌خواهیم گونه وبلاگ قرآنی را یک گونه مستقل و مجزا تعریف کنیم که بشود روی آن مستقل صحبت کرد، می گویم این گروه از این وبلاگ‌ها در عین اینکه مفهوم وبلاگ‌ها را کلاً دارند یعنی روزنوشت و کوتاه هستند، از آرایه‌های هنری به نحو احسن استفاده می‌کنند، دارای قالب هستند ــ و باقی مسایلی که درباره یک وبلاگ خوب باید رعایت شود ــ رعایت می‌کنند و هم در عین حال به خوبی در روی موضوعات قرآنی کار می‌کنند که خوب این خیلی کم است. یعنی ما وبلاگ‌هایی که در حیطه علوم قرآنی کار می‌کنند، می‌بینیم که حالت مقالات قرآنی و گفتارهای قرآنی را دارند و این متفاوت است با وبلاگ قرآنی.»

    وی ادامه می‌دهد: «وبلاگ باید چارچوب قالب خودش را داشته باشد. اگر با یک نگاه دقیق بخواهیم به این موضوع بنگریم، تعداد این وبلاگ‌ها خیلی کم هستند.»

    پس از گذشت حدود یک دهه از تأثیر حضور اینترنت بر رفتار جامعه و گذشت سالیانی چند از فراگیر شدن این رسانه نوین، دیگر نقش دنیای مجازی بر هیچکس پوشیده نیست.

    در اختیار گرفتن و هدایت آن به رشد و آگاهی و تلاش برای سالم‌سازی فرهنگ خواهد انجامید اما بدون شک؛ زیان‌های غافل ماندن از این عرصه نوپا و فراگیر، تا حدی زیادی جبران ناپذیر خواهد بود به نحوی که باید تلاش چند برابر فزون‌تر از حال حاضر باید صرف هدایت فضای مجازی در ذهن مردم شود.

    به همین دلیل است که کارشناسان امر تشکیل جلسات کارشناسی و کارگروه‌های علمی را برای تعیین چگونگی و چرایی استفاده از فضای مجازی، امری لازم عنوان می‌کنند.

    منبع: www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 85/12/5 ::: ساعت 10:6 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   11   12   13   14   15      >