سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترین همدم، دانش است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

عذاب اهل اسلام در وبلاگ «پیامبر امید»

گروه وبلاگ: «برخى اظهار نظر کرده‌اند که وعده عذاب، در قرآن مجید فقط برای کفار است و براى اهل اسلام در آخرت عذابى نیست ولى این سخن بر خلاف آیات قرآن مجید است»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «پیامبر امید» از شهریور 85 فعالیت خود را در سرویس دهنده‌ی بلاگفا آغاز کرده‌است.

این وبلاگ با موضوعاتی چون پیامبر (ص)، امام زمان (عج)، عکس، روزانه، صوتی و تصویری، معصومین، حدیث، امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام سجاد(ع)، امام حسین(ع)، امام باقر (ع)، امام صادق(ع)، نرم‌افزار اسلامی، موبایل اسلامی، داستان‌های حجاب، تخیل و فکرهای من و... به‌روز می‌شود.

این بلاگر در پست اخیر خود به این نکته اشاره دارد که حتی اهل اسلام و مسلمین هم در صورت گناهکار بودن عذاب خواهندشد و صرف اینکه اشهدین را به زبان آوردند دلیلی بر نجات آنان از عذاب نیست.

وی سپس می‌نویسد: «برخى اظهار نظر کرده‌اند که وعده عذاب، در قرآن مجید فقط راى کفار است و براى اهل اسلام و اهل : (لا اله الا الله و محمد رسول الله - صلى الله علیه و آله -) در آخرت عذابى نیست. ولى این سخن بر خلاف آیات قرآن مجید است.»

سپس به آیات قرآن اشاره می کند : «اینک به چند مورد از آیات شریفه اشاره مى نماییم :وَمَن یَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِیهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِینٌ؛ هر کس که خدا و رسول را نافرمانى کند و از حدود خدا تجاوز نماید، خداوند او را به آتشى داخل مى‌کند که در آن مخلد خواهدبود و براى اوست عذابى خوارکننده.»

در ادامه آیه دیگری را می آورد: «وَلَیْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ حَتَّى إِذَا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ إِنِّی تُبْتُ الآنَ وَلاَ الَّذِینَ یَمُوتُونَ وَهُمْ کُفَّارٌ أُوْلَئِکَ أَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا؛ آنان که مرتب و مکرر گناه مى‌کنند، از جانب خداوند براى آنان توبه‌اى نیست. و چون مرگ یکى فرا مى‌رسد مى‌گوید: الان توبه کردم. و نیز از جانب خدا تویه و مغفرت نیست براى کسانى که در حال کفر مى‌میرند. براى آنها عذابى دردناک آماده کردیم. از مقابله کفار، معلوم مى‌شود که مصداق (یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ) اهل اسلام هستند. و (عَذَابًا أَلِیمًا) شامل هر دو گروه است.


ادامه این مطالب را اینجا ببینید!

منبع:www.ikna.ir

 






::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 8:46 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
تروریسم از منظر قرآن و اسلام

گروه وبلاگ: «خداوند در ده فرمانی که به عنوان «جوامع الکلم» بر قلب پیامبر(صلَّی اللّه علیه و آله و سلَّم) نازل فرموده تحریم کشتن انسان را یکی از آن ده فرمان مؤکد قرار داده‌است.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا )، وبلاگ حجت‌الاسلام بجستانی که در سرویس‌دهنده بلاگفا به‌روز می‌شود یکی از وبلاگ‌هایی است که در حوزه دین فعالیت می‌کند.

بلاگر این وبلاگ که طلبه‌ای است از حوزه علمیه قم، آخرین پست خود را به مسئله تروریسم از دیدگاه قرآن و دین اسلام اختصاص داده‌است.

بلاگر می‌نویسد: «از مسائل مسلّم در تمام شرائع سماوی، حرمت نفس انسانی، و کرامت اوست، و قرآن مجید از کرامت انسان در تورات و قرآن با این جمله یاد می‏کند: «هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان‏ها را کشته‌است.»

در ادامه می‌آورد: «خداوند در ده فرمانی که به عنوان «جوامع الکلم» بر قلب پیامبر(صلَّی اللّه علیه و آله و سلَّم) نازل فرموده تحریم کشتن انسان را یکی از آن ده فرمان مؤکد قرار داده و می‏فرماید: «ولا تَقتُلوا النَّفْس الّتی حَرّم اللّه إِلاّ بالحَقّ» «انسانی را که خداوند محترم شمرده، مکشید مگر به حق و از روی استحقاق».
ادامه پست را اینجا بخوانید!

درباره تطبیق این دستور الهی با تمدن امروز بشر و عدم دارا بودن از هر گونه منافات با یکدیگر می‌نویسد: «سخن درباره‌ی حرمت انسانی از نظر شرایع آسمانی فزون‏تر از این است که در این مختصر بازگو شود، هدف از این گفتار، تذکر نکته‏ای است و آن این که همه‌ی جوامع غربی و شرقی بر حرمت انسانی تأکید دارند و منشور حقوق بشر را امضا کرده و شعار همگی مبارزه با تروریسم است، این سخن در حدّ شعار، بسیار شایع و گسترده است، ولی در مقام عمل، آنچه امروز احترام ندارد، خون انسان‏های بی‏گناهی است که به وسیله افرادی که آلت دست دولت‏ها و یا گروه‏های منحرف قرار گرفته‏اند، به ناحق ریخته می‏شود.»

 

منبع:www.ikna.ir






::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 8:42 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
راه‌اندازی وبلاگ عکس قرآنی توسط یک دانش‌آموز

گروه وبلاگ:«محمد مظفری» دانش آموز سال دوم رشته الکترونیک در ابتکاری جالب با راه‌اندازی وبلاگ، بانک عکس‌های قرآنی را ارائه داده‌است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، بلاگر وبلاگ«بانک عکس قرآنی» تصاویر ساخته شده و یا عکس‌های مرتبط با قرآن را در این بانک جای داده‌است.

راه‌اندازی بانک عکس قرآنی به وسیله‌ی یک دانش‌آموز

تصاویر ارائه‌شده در این بانک عکس قرآنی با فرمت‌های فلش،‌jpg و gif است.

این بلاگر در توضیحی در رابطه با هدف خود از راه‌اندازی این وبلاگ عکاسی می‌نویسد: «خدا را شاکرم که به من توفیق عنایت کرد تا با راه اندازی بانک عکس قرآنی گامی کوچک در راه ترویج فرهنگ نورانی قرآن بردارم.»

این وبلاگ در سیستم خدمات دهنده‌وبلاگ فارسی«بلاگفا» بروز می‌شود.

ذکر نشدن عکاس و یا طراحان این مجموع نکته منفی این بانک عکس قرآنی محسوب می‌شود که بلاگر باید بدان توجه کند.


بانک عکس قرآنی را اینجا کلیک‌ کنید!






::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 8:40 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
ساده زیستى در سیره نبوى(ص)

گروه وبلاگ: «پیامبر صلى الله علیه وآله مى‏فرمود: خدایا! مرا مسکین و فقیر زنده نگاه‏دار، فقیر بمیران و در زمره فقیران محشورم نما.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، وبلاگ «عصر ایمان» که در سرویس‌دهنده پارسی‌بلاگ با موضوعاتی چون سیمای محمد(ص)، سال پیامبر اعظم سال تمام خوبی‌ها و پیامبر اعظم(ص) در کلام رهبر به‌روز می‌شود.

این بلاگر در پست اخیر خود به بیان توضیحاتی در مورد ساده‌زیستی در سیره نبوی اشاره دارد و در این راستا سخنانی از امام محمد باقر(ع) و چند تن دیگر را نیز عنوان می‌کند. وی مطالب خود را با سخنی از پیامبر اعظم (ص) آغاز می کند: «پیامبر صلى الله علیه وآله مى‏فرمود: خدایا! مرا مسکین و فقیر زنده نگاه‏دار، فقیر بمیران و در زمره فقیران محشورم نما.»

در ادامه می آورد: «به راستى این خواست و پیام رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم سیره عملى وى در زندگى با برکت و پر رحمتش بود که تجلى آن در تمام سال‏ها، ماه‏ها، روزها، و... در وجود آن خورشید دو عالَم همچنان روشن ماند و مى‏توان جلوه این اخلاق حضرت را با یک بررسى مختصر در تمامى شئون زندگانى آن حضرت نظاره کرد. قرآن نیز در تبیین جایگاه واقعى و تکوینى رسول گرامى مى‏آورد:«اى پیامبر! وجود تو براى تمام عالم هستى، رحمت است.»

سپس با اشاره به سخن امام محمد باقر(ع) در مورد یکی از نخستین اصول اقتصادی در زندگی می‌نویسد: «امام باقر علیه السلام در بیان نخستین اصلِ اقتصاد در زندگى مى‏فرماید: در بررسى وضعیت اقتصادى خویش ملاک و الگوى خود را آن کس که بیش از تو مال دارد، قرار نده؛ به گونه‏اى که آرزوى داشتن آنچه را او دارد، بنمایى و بر آنچه خود دارى، خشنود نباشى!»

وی در مورد زندگی ساده و فقیرانه حضرت محمد(ص) که تا پایان عمر با برکت آن حضرت ادامه داشت می‌نویسد: «پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله و سلم نه تنها در زندگى، مسکین گونه زیست؛ بلکه در هنگامه وفات هم فقیرانه به دیدار معبود شتافت. چنانچه ابن‌عباس مى‏گوید: حضرت هنگام وفات زره مبارک را در برابر 30 پیمانه (‏4) جو(که براى برآوردن نیازهاى تغذیه‏اى خانواده، قرض گرفته‌بود) نزد مرد یهودى در گرو نهاده‌بود.»

وی در بخشی از مطالب خود با اشاره خواست قلبی و عملی پیامبر برای ساده زیستن می‌نویسد: «پیامبر گرامى به ما مى‏فهماند که این گونه زیستن، بر اساس نداشتن و محرومیت نیست، بلکه تفکر و خواست قلبى و عملى خاتم پیامبران این چنین بوده‌است. حضرت در کلامى فرمود: نزدیکى به پروردگار، با عشق ورزیدن و نزدیک شدن به مسکینان به دست مى‏آید.»


ادامه این مطالب را اینجا ببینید!






::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 8:37 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
تقوا؛ تنها راه‌رسیدن به کمال انسانی

گروه وبلاگ: «تنها راه رسیدن به صراط مستقیم، بهره‌مندی از تعالیم آسمانی و معارف قرآنی، پیمودن مسیر تقوا است.»

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، اهمیت تقوا عنوان آخرین پست وبلاگ «یا فاطمه» است.

بلاگر فوائد و اهمیت تقوا را بر اساس آیات قرآنی این گونه می‌نویسد: «و اگر بخواهد نزد پروردگار از کرامت و احترام بیشتری‏ برخوردار شود، معیار و زیربنای آن، تقوای برتر است، که إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ، و اگربخواهد اعمال خویش را از بیهودگی و بی‏حاصلی درآورد و به مرحله قبول‏ برساند، طریق آن تقواست و در نهایت اگر بخواهد در درگاه خدا محبوب و عزیز باشد و عاقبتش ختم به خیر شود، ریشه‏اش‏ تقواست.»

او علت تقدم تقوا بر هر عمل دیگر و اهتمام انسان سالک در این راستا را چنین بیان می‌کند: «بنابراین در عمل، تقوا و پرهیز از گناه، اجتناب و دوری از محرمات، اساس هر خیر و زیربنای هر سعادتی است و به همین دلیل، بر هر عملی مقدم است‏ و انسان سالک پیش از آن که در انجام اعمال کوشش کند باید بر دوری از گناه ‏اهتمام ورزد.»

در همین رابطه حدیثی از حضرت رسول نقل می‌کند: «رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به ابوذر-علیه الرحمة-می‏فرماید: ای‌ابوذر! باید کوششی که در مراعات تقوا اعمال می‏کنی از کوششی که در انجام سایر اعمال به خرج می‏دهی ‏بیشتر باشد.»
برای خواندن مطلب اینجا کلیک کنید!

وبلاگ «یا فاطمه» در سرویس‌دهنده بلاگفا به‌روز می‌شود، در ادامه مطالب خود راه‌هایی را برای اینکه در صف انسان‌های متقی باشیم معرفی کرده‌است.






::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 8:34 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
نظرات شما: نظر
بلاگر وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان»:
تولید هدفدار محتوای فارسی قرآنی مهم‌ترین وظیفه‌ی بلاگران قرآنی است

گروه وبلاگ: مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کاری که یک بلاگر قرآنی باید آنرا برای پیشرفت و تثبیت جایگاه وبلاگ‌های قرآنی در فضای مجازی و همچنین بین مخاطبان انجام دهد تولید هدفدار محتوای فارسی از مفاهیم و آیات قرآنی است.

«حامد طالبی» بلاگر وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان»

روند پیشرفت وبلاگ‌های قرآنی ضعیف است

«حامد طالبی» بلاگر وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، روند پیشرفت وبلاگ‌های قرآنی را نسبت به وبلاگ‌های تخصصی دیگر که در زمینه‌هایی چون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... ضعیف خواند و گفت: وبلاگ‌های قرآنی آن‌گونه که انتظار می‌رود نتوانسته‌اند در فضای مجازی هم‌پای وبلاگ‌های تخصصی در زمینه‌های دیگر فعالیت و پیشرفت کنند.

بلاگر وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان» ادامه داد: فعالیت وبلاگ‌های قرآنی تاکنون «مداوم و پی‌گیرانه» نبوده و وبلاگ‌هایی که رویکرد اصلی آنها تأکید مستقیم بر مفاهیم قرآنی است، به صورت تخصصی به این کار نگاه نکرده‌اند و در واقع می‌توان گفت وبلاگ‌هایی که در زمینه‌ی قرآنی فعالیت می‌کنند محدود بوده و تعداد انگشت‌شماری را به خود اختصاص داده‌اند.

 آسیب ورود افراد غیرمتخصص
وارد شدن افرادی که نمی‌توانند در زمینه‌ی مسائل قرآنی به‌صورت تخصصی فعالیت کنند ممکن است آسیبی جدی به وبلاگ‌های قرآنی وارد کند.

اجتماعی منسجم با عنوان «وبلاگ‌های تخصصی قرآنی» تشکیل شود

«طالبی» با اشاره به مطالب فوق بیان کرد: برای تأثیرگذاری وبلاگ‌های قرآنی نیاز است که یک سلسله وبلاگ‌ها راه‌اندازی شوند و به صورت منسجم و یکپارچه تحت عنوان «وبلاگ‌های تخصصی قرآنی» شروع به فعالیت کنند و تاکنون در فضای مجازی در موضوعات قرآنی شاهد این اجتماعات نبوده‌ایم به همین دلیل وبلاگ‌های قرآنی چون پیشرفت چندانی در وبلاگستان نکرده و چنین اجتماعاتی به وجود نیامده، طبیعی بوده که هنوز به مرحله تأثیرگذاری نیز نرسیده‌است.

این بلاگر خبرنگار با تأکید به اینکه بلاگرانی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به موضوعات قرآنی به صورت جدی نگاه نکرده‌اند یادآور شد: بلاگران قرآنی باید به موضوع قرآنی جدی‌تر نگاه کنند زیرا قرآن در بسیاری از زمینه‌ها و موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و . . . جاری است و می‌توان در این زمینه‌ها و مسائل و مشکلاتی که وابسته به آنها به‌وجود می‌آید راه‌حل و پاسخ ارائه دهد و بلاگران قرآنی باید با تطبیق دادن این مسائل با مفاهیم قرآنی، قرآن را در فضای مجازی در تمامی عرصه‌ها بکار ببرند تا از این طریق وبلاگ‌های قرآنی جایگاه خود را در فضای مجازی تثبیت کنند.

 وظیفه‌ی سازمان‌ها
در درجه‌ی اول سازمان‌ها باید دانش‌پژوهان خود را تشویق کنند که تخصصی‌تر به وبلاگ‌نویسی قرآنی نگاه کنند.

به ‍ژانر وبلاگ‌های قرآنی در وبلاگستان نیاز داریم

وی ایجاد وبلاگ‌های قرآنی در وبلاگستان و اختصاص دادن یک ژانر خاص از وبلاگ‌نویسی با موضوعات قرآنی را نیاز فضای مجازی دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه وبلاگ‌ها به فضایی تبدیل شده‌اند که به سمت تخصصی‌تر شدن پیش می‌روند در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم وبلاگ‌های تخصصی تعریف کنیم و قرآن نیز یکی از موضوعاتی بوده که با توجه به گستردگی آن و نیز ارتباطش با بیشتر موضوعات دیگر باید یک ژانر برای خود داشته‌باشد.

«طالبی» درباره‌ی مسائل و مشکلاتی که جایگاه وبلاگ‌های قرآنی را تهدید می‌کند تصریح کرد: وارد شدن افرادی که نمی‌توانند در زمینه‌ی مسائل قرآنی به‌صورت تخصصی فعالیت کنند و نظر دادن و تئوری‌پردازی این افراد درباره‌ی قرآن ممکن است که مسیر وبلاگ‌های قرآنی را به‌سمت انحراف بکشاند و آسیبی جدی را به وبلاگ‌های قرآنی وارد کند.

 بلاگران قرآنی جزئی‌تر بشوند
بلاگرانی که در حال حاضر در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به‌صورت جزئی وارد مسائل قرآنی نشدند.

وبلاگ‌های قرآنی خود را در برخورد با مسائل اجتماع تعریف کنند

این بلاگر قرآنی ادامه داد: با توجه به اینکه قرآن چارچوب و قواعد مشخص خود را دارد و یک موضوع بکر و دست نخورده بوده و از هر نوع تحریف به‌دور است نباید در معنا و مفومش دچار تغییر و تحریف شود و افراد متخصص باید با ورود خود به فضای مجازی و نشر و ترویج مفاهیم قرآنی با شیوه‌ای درست راه را برای ورود افراد غیر متخصص ببندند.

بلاگر وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان» با اشاره به یکی دیگر از آسیب‌هایی که در وبلاگ‌های قرآنی وجود دارد اظهار کرد: بلاگرانی که در حال حاضر در فضای مجازی فعالیت می‌کنند به‌صورت جزئی وارد مسائل قرآنی نشدند و در حقیقت وبلاگ‌هایی که تخصصی کار می‌کنند در برخورد با مسائل اجتماع تعریف می‌شوند اما این امر در وبلاگ‌های قرآنی کمتر دیده شده‌است.

وی با بیان این نکته که هیچ تفاوتی میان بلاگران قرآنی و دیگر بلاگران وجود ندارد یادآور شد: بلاگران قرآنی برای بسط و گسترش مفاهیم قرآنی باید این مفاهیم را با مسائل روزمره اجتماع و علوم رایج تطبیق دهند و خود را از مسائل روزمره مردم و جامعه جدا نکنند تا از این طریق وبلاگ‌های قرآنی از سوی مخاطبان با استقبال مواجه شود.

 حضور کم‌رنگ نهادها در وبلاگستان
گستره‌ی فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند هنوز به وبلاگستان کشیده نشده‌است.

وبلاگ‌های قرآنی باید در تبلیغ یکدیگر فعال باشند

«طالبی» عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغ درست وبلاگ‌های قرآنی را یکی دیگر از ضعف‌های موجود در این عرصه برشمرد و بیان داشت: وبلاگ‌های قرآنی باید به‌صورت زنجیره‌وار و با هم فعالیت کنند و هر وبلاگ باید عرصه‌ای برای تبلیغ دیگر وبلاگ‌های فعال قرآنی باشد و همچنین سایت‌های خبری و رسانه‌هایی که مورد اقبال مخاطبان است نز می‌تواند به شناساندن وبلاگ‌های فعال قرآنی کمک کند.

این بلاگر خبرنگار فعالیت سازمان‌هایی را که عهده‌دار گسترش مفاهیم قرآنی در کشور هستند را قابل توجه قلمداد نکرد و گفت: معمولاً سازمان‌ها و نهادهایی که در عرصه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند وارد فضای مجازی نشده‌اند و گستره‌ی فعالیت‌هایشان به وبلاگستان کشیده نشده‌است و این در حالی بوده که انتظار می‌رود که چنین سازمان‌هایی بیشتر از سایر سازمان‌ها در فضای مجازی فعال باشند.

وی در ادامه افزود: در درجه‌ی اول سازمان‌ها باید دانش‌پژوهان خود را تشویق کنند که تخصصی‌تر به وبلاگ‌نویسی قرآنی نگاه کنند و نیز از سازمان‌هایی که اقدام به آموزش دادن وبلاگ‌نویسی قرآنی و یا هر فعالیت قرآنی در فضای مجازی کرده‌اند حمایت و پشتیبانی کنند و زمینه‌ای را فراهم کنند تا اینکه دانش‌پژوهان بتوانند آموخته‌های خود را به‌صورت جذاب در فضای مجازی و در قالب وبلاگ‌های قرآنی ارائه دهند.


وبلاگ «یادداشت‌های یک خبرنگار مسلمان» را اینجا کلیک کنید!

 

منبع : www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 1:42 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    با سلام و ادب به تمام دوستان عزیز


    در ابتدا از تمام دوستان به دلیل عدم حضورم درچند روز اخیر معذرت خواسته و از تمام دوستانی که به طرق مختلف ابراز محبت نمودند و ما را در رسیدن به اهدافمان دلگرم تر نمودند، تشکر می کنم


    در این پست به یکی از سوالات مطرح شده توسط شما می‌پردازم؛ امید است مورد قبول واقع شود.


     


    سوال آیا ارتداد به معناى بازگشت از اسلام است ؟ اگر چنین است ، آیا حکم ارتداد که در اسلام تشریع شده ، مخالف آزادى عقیده و تفکر نیست ؟ (خصوصاً در جایى که شخصى بر اثر تبلیغات دشمنان و عدم برخوردارى از پشتوانه فکرى مرتد مى شود)


     


    پاسخ ارتداد در لغت ، به معناى بازگشتن است و در اصطلاح ، به معناى خروج فرد مسلمان از دین اسلام و برگشتن از ایمان به کفر است . این اصطلاح ، در آیاتى از قرآن به کار رفته است ; از جمله ، آیه 54 سوره مائده که مى فرماید : «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ مَنْ یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِى اللَّهُ بِقَوْم یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ... ; اى کسانى که ایمان آورده اید ، هر کس از شما از آیین خود باز گردد (به خدا زیانى نمى رساند) خداوند جمعیتى را مى آورد که آن ها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند.. .» .


    و نیز در آیه 217 سوره بقره مى فرماید : «وَمَن یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُوْلَـئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَـلُهُمْ فِى الدُّنْیَا وَالاَْخِرَةِ وَأُولَـئِکَ أَصْحَـبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَـلِدُونَ ; یعنى کسى که از آیینش برگردد و در حال کفر بمیرد ، تمام اعمال نیک (گذشته ) او در دنیا و آخرت ، بر باد مى رود ، و آنان اهل دوزخند و همیشه در آن خواهند بود» .


    اسلام در مورد کسانى که ایمان آوردند و سپس عدول مى کنند و به سوى کفر روى مى آورند ، بسیار سختگیر است ; چرا که این عمل ، موجب تزلزل جامعه اسلامى مى گردد و نوعى قیام بر ضدّ حکومت اسلامى محسوب مى شود و غالباً دلیل بر سوء نیّت است .


    حکم سیاسى مرتد براى آن ها که از محتواى آن آگاه نیستند ، ممکن است یک نوع خشونت و تحمیل عقیده و سلب آزادى اندیشه تلقى گردد ; ولى اگر به این واقعیت توجه کنیم که این احکام مربوط به کسى نیست که اعتقادى در درون دارد و در تمام اظهار آن بر نیامده ، بلکه تنها کسى را شامل مى شود که به اظهار یا تبلیغ بپردازد و ارتداد او ناشى از شبهات نباشد ، روشن مى شود که این خشونت بى دلیل نیست و با مسئله آزادى اندیشه نیز منافات ندارد  البته ناگفته نماند که هر فرد ، قبل از پذیرفتن دین اسلام آزاد است ، فکر کند و بر اساس آن اقدام نماید و اگر کسى نخواهد به دین اسلام بگراید ، به هیچ وجه مورد ستم و جبر قرار نمى گیرد ; ولى اگر به آیین اسلام گروید ، آن گاه حکم مذکور گریبان گیر او خواهد بود . این شیوه برخورد در جامعه نیز ملموس است ; مثلاً تا شخصى عضو سازمانى نشده ، کسى متعرض او نیست ، ولى وقتى در سازمانى عضویت پیدا کرد ، در برابر قوانین آن مقید شده است و همان طور که از امکانات آن استفاده مى کند ، باید تاوان اعراض را نیز بپردازد ; بنابراین قانون اسلام درباره مرتد ، کاملاً عقلایى و متین است و بشر نیز در امور اجتماعى خود به گونه هاى مختلف از این نوع برخوردها دارد .





  • کلمات کلیدی :

  • ::: یکشنبه 85/11/29 ::: ساعت 1:33 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   11   12   13   14   15