سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پروردگارا! دستآورد روزه چیست؟ خداوند فرمود : روزه حکمت می آورد و حکمت، شناخت و شناخت، یقین . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در شب معراج ـ]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

تفسیر قرآن مقام معظم رهبری (4)/ ایمان به وحی
 

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در جلسه نهم تفسیر قرآن خود به تبیین مباحث اعتقاد مادی‌گرا پیرامون غیب عالم، خصوصیت ایمان به وحی، چگونگی تحقق اطاعت از خدا پرداختند

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جلسات تفسیر قرآن به تبیین واژه‌های بنیانی کلام‌الله‌مجید می‌پردازند . خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) بر آن شد، تا به صورت سلسله‌وار نظرات معظم‌له را در موضوعات و واژه‌های مختلف قرآنی به مخاطبین خود ارائه دهد.

متن ذیل نظرات و توضیحات معظم‌له پیرامون اعتقاد مادی‌گرا پیرامون غیب عالم، خصوصیت ایمان به وحی و چگونگی تحقق اطاعت از خدا می‌باشد.

اعتقاد مادی‌گرا پیرامون غیب عالم

یک تذکر کوتاهی پیرامون اعتقاد مادی‌گرا و غیب عالم عرض می‌کنم: و آن اینست که گفتیم اشتباه مادی‌گرا که به غیب عالم اعتقادی ندارند. در این است که، آنچه را باید بگوید نمی‌دانم نفی می‌کند نه اینکه دلیلی برای دوطرفش ندارد، بلکه دلیلی برای اثبات آن دارد. یعنی مثلاً مصداق اتم غیب عالم وجود خداست که غیب‌الغیوب است و بدیهی است که برای اثبات وجود خدا براهین آشکار و روشنی مثل آفتاب هست که اگر کسی، اصل وجود غیب را در نفس خودش قبول کرده باشد، خیلی راحت می‌تواند این استدلال را پیدا کند، تا چه برسد به اینکه دیگری پیدا کرده باشد و او نپذیرد.

  اشتباه مادی‌گرا
اشتباه مادی‌گرا که به غیب عالم اعتقادی ندارند. در این است که، آنچه را باید بگوید نمی‌دانم نفی می‌کند نه اینکه دلیلی برای دوطرفش ندارد، بلکه دلیلی برای اثبات آن دارد. یعنی مثلاً مصداق اتم غیب عالم وجود خداست که غیب‌الغیوب است و بدیهی است که برای اثبات وجود خدا براهین آشکار و روشنی مثل آفتاب هست که اگر کسی، اصل وجود غیب را در نفس خودش قبول کرده باشد، خیلی راحت می‌تواند این استدلال را پیدا کند، تا چه برسد به اینکه دیگری پیدا کرده باشد و او نپذیرد.

بنابراین: نمی‌شود گفت طرفینش را نمی‌تواند اثبات یا نفی کند. بله اثبات می‌تواند بکند، اما نفی نمی‌تواند بکند، لذا اگر بپرسند شما به چه دلیلی می‌گوئید خدا نیست؟ هیچ دلیلی ندارد و جوابش لاادری، یعنی نمی‌دانم است. او با ابزار و آلات و وسایل کشف مادی، یعنی همین آزمایشگاه و چاقوی جراحی و میکروسکوپ و تلسکوپ و با این وسائل در دایره‌ی محدود ماده نتوانسته است خدا را بشناسد و چیزی پیدا کند که به او بشود گفت خدا، ولذا نمی‌تواند بگوید خدا وجود ندارد، بلکه می‌تواند بگوید من نمی‌دانم و این هم می‌شود شک. این آتیتیسم (بی‌خدائی) کشورهای مارکسیستی که حتی شوروی موزه‌ای بنام آتیتیسم داشت، می‌خواست از طریق موزه نفی خدا را ثابت کند! که خیلی حرف بی‌منطق و بی‌استدلالی است.

شما نهایت چیزی را که می‌توانید بگوئید این است که در وجود خدا شک داشته باشید و بگوئید برهان وجود خدا برای من خدا را ثابت نکرده: و همانطور که قرآن می‌گوید: ان‌هم الایظنون و ان‌هم الایخرصون اینها فقط شک دارند و نمی‌توانند در نفی خدا ادعای علم بکنند که این را گفتیم و در مورد انفاق هم که گفتیم اثر یقینی و اثر مشکوک، نباید ما آن اثر مشکوک را کم جلوه بدهیم. همه‌ی این خیریه‌های دنیا و همه‌ی این کارهایی که مردم پول انفاق می‌کنند و حجمش هم حجم عظیمی است، وصیت می‌کنند، ارث می‌گذارند برای فقرا، که در همه‌ی دنیا معمول است و از مسلمان و مسیحی و سایر ادیان حجم عظیمی برای انفاق انجام می‌دهند همه‌ی اینها بخاطر آن اثری است که ما می‌گوئیم مشکوک است و این اثر را نباید دست‌کم گرفت، منتها ما بالاتر از این، می‌خواهیم بگوئیم علاوه بر این اثر مشکوکی که شما حالا بالاخره پول را داخل صندوق می‌ریزی، خوت که نمی‌بینی به جایش رسیده یا نه، یا اگر به دست فقیر می‌دهی نمی‌دانی در رفع نیاز واقعی‌اش مصرف کرد یا نه که تو را خوشحال یا متأثر کرده باشد. اما در قبال این: یک اثری بالاتر و قطعی‌تر و فوری‌تر وجود دارد، و آن، اثری است که در نفس تو می‌گذرد، یعنی دل می‌کنی از این چیزی که داری آن را انفاق می‌کنی، و این گذشتن یک سود بزرگی است که به تو می‌رسد جیبت خالی می‌شود، اما چیزی بر وجود تو افزوده می‌شودکه آن چیز، گذشت است و قدرت بر گذشت یک چیز عظیمی است که همه کس این قدرت را ندارند و بعضی هم کمی از آن را دارند. این کسانی که قدرت در آنها به حدی می‌رسد که جان خودشان را حاضرند در راه خدا قربانی کنند، یعنی شهداء، اینها پرواز می‌کنند. یک جوان شانزده هفده ساله‌ی مجاهد فی‌سبیل‌الله در آن سال‌های استثنائی جنگ واقعاً یک برقی بود که در تاریخ زد و تمام شد و آن آثار عظیمی داشت. یک جوان می‌نشست یک وصیت می‌نوشت که وقتی من این وصیت‌نامه‌ها را می‌دیدم مثل اینکه یک عارف بزرگ آنرا نوشته، گاهی که ما این کتابها و این نوشته‌های بزرگ عرفا را نگاه می‌کردیم رنگ و بوی سخن این شهداء رنگ و بوی سخن آن عرفای واصل را داشت، در حالی که من یقین دارم اینها اسم آن کتابها را هم نشنیده‌اند و آن مطالب را از زبان هیچکس نشنیدند، بلکه جوشش درون خود اوست و شکوفایی آن گل وجود بنی‌آدم و آن حقیقت انسانیت است که با ایثار تحقق پیدا می‌کند.

 شک در وجود خدا
شما نهایت چیزی را که می‌توانید بگوئید این است که در وجود خدا شک داشته باشید و بگوئید برهان وجود خدا برای من خدا را ثابت نکرده: و همانطور که قرآن می‌گوید: ان‌هم الایظنون و ان‌هم الایخرصون اینها فقط شک دارند و نمی‌توانند در نفی خدا ادعای علم بکنند که این را گفتیم و در مورد انفاق هم که گفتیم اثر یقینی و اثر مشکوک، نباید ما آن اثر مشکوک را کم جلوه بدهیم.

من وقتی به این خاطرات نگاه می‌کردم، می‌دیدم از روزی که مثلاً از تهران رفته و شروع به نوشتن خاطرات کرده، اول یک آدم عادی است، منتها احساسات او را کشیده به طرف جبهه و از خاطره‌اش می‌شود فهمید 10، 20 روز به شب عملیات مانده ناگهان عوض شده و اصلاً در لحن کلام، و نوشتن یک نوری و یک طپشی وجود دارد که این همان ایثار است.یعنی خودش را آماده کرده ودارد می‌رودجلو ومی‌درخشد. بهمین اندازه هم شما آن پولی را که از جیب خودتان در می‌آورید،یا آن لباس وتن‌پوش خودتان را به یکی می‌دهید،و به هر حال آن چیزی که متعلق به شماست و آن تعلق و پیوندرا از خودتان می‌برید اثر فوق‌العاده‌ای دارد.و اما آیه بعد:والذین یؤمنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک ترجمه‌اش را قبلاً گفتیم: و آنان که به هر آنچه بر تو فرو فرستاده شده‌است ایمان می‌آورند و به هر آنچه پیش از تو.

خصوصیت ایمان به وحی

در اینجا هم دوخصوصیت دیگر هست. اولاً: ایمان به وحی در هر دو جمله مورد توجه قرار گرفته و این دو جمله در این معنا با هم مشترکند. یعنی یکی از نشانه‌ها یا از عناصر و ارکان تشکیل دهنده‌ی آن تقوایی که مایه هدایت و مایه‌ی نورانیت انسانی است، همین است که ایمان می‌آورند به وحی و وحی را قبول می‌کند، منتها اینکه این وحی مطلق است به پیغمبر اسلام یا پیغمبرهای دیگر.

 اطاعت از خدا و پیامبر
ممکن است کسی بخدا ایمان داشته باشد، لکن به وحی ایمان نداشته باشد، این کافی نیست، لذا در قرآن در مورد عدیده اطاعت پیغمبر پس از اطاعت خدا ذکر شده: اطیعوالله و اطیعو الرسول خدا را اطاعت کن و پیامبر را اطاعت کنید. در حالی که شما پیرو پیغمبر هستید می‌کوئید: معلوم است من وقتی خدا را اطاعت کردم پیغمبر را هم اطاعت کرده‌ام. بله شما این‌جور هستید، چون به پیغمبر (یعنی به وحی) اعتقاد دارید، اما اگر کسی به وحی اعتقاد نداشته باشد آنوقت دیگر اطاعت از پیغمبر وجود ندارد.

پس خصوصیت اولی که در این دو فقره و این دو عبارت وجود دارد، اصل ایمان به وحی است که این هم، در تشکیل شخصیت تقوا در انسان یک عنصر لازمی است! ممکن است کسی بخدا ایمان داشته باشد، لکن به وحی ایمان نداشته باشد، این کافی نیست، لذا در قرآن در مورد عدیده اطاعت پیغمبر پس از اطاعت خدا ذکر شده: اطیعوالله و اطیعو الرسول خدا را اطاعت کن و پیامبر را اطاعت کنید. در حالی که شما پیرو پیغمبر هستید می‌کوئید: معلوم است من وقتی خدا را اطاعت کردم پیغمبر را هم اطاعت کرده‌ام. بله شما این‌جور هستید، چون به پیغمبر (یعنی به وحی) اعتقاد دارید، اما اگر کسی به وحی اعتقاد نداشته باشد آنوقت دیگر اطاعت از پیغمبر وجود ندارد.

چگونگی تحقق اطاعت از خدا

در اینکه چگونه اطاعت از خدا تحقق پیدا خواهد کرد؟ جای صدگونه گمان و تصور باطل هست اگرکسی به خدا معتقد بود، یعنی عقلش او را در مقابل حقیقت وجود خدا خاضع کرد، دیگر نمی‌تواند منکر شود. آیا آفرینش را و این ماشین عجیب و پیچیده کائنات را مهندس و سازنده‌ای نیست؟ حالا اگر خدا را قبول کرد، اما وحی را و اینکه خداوند میان خودش و میان انسانها رابطه‌ای ایجاد خواهد کرد اگر قبول نکرد، آنوقت هرچه را به ذهن خود او رسید او را وحی الهی خواهد پنداشت، وحکم الهی خواهد دانست؟! در حالی که همیشه‌ اینطور نیست که عقل انسان به راه ثواب برود، بلکه در موارد بسیاری هم خطا خواهد کرد. عقل احتیاج به مرشد و کسی او را ارشاد کند و به او تعلیم بدهد دارد تا چگونه فهمیدن و چگونه دیدن و تشخیص حقیقت را از باطل بدهد.

بسیاری از چیزهای باطل در چشم انسانهای عاقل حقیقت جلوه می‌کند، دلیلش هم این است که شما می‌بینید انسانهای گوناگونی بر سر مسائل گوناگونی با هم اختلاف تشخیص دارند. ولذا اگر درباره‌ی مسائل اساسی زندگی انسان و تکلیف اساسی، عقل‌ها با هم تصادم پیدا کردند که حتماً می‌کنند، راه ارشاد عقل به جز وحی خدا چیست؟

ادامه دارد..

منبع:www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: یکشنبه 85/12/13 ::: ساعت 8:19 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    آیت‌الله مکارم ‌شیرازی: امروز دعوت به تقریب مذاهب، وظیفه همه مدافعان قرآن است

    گروه سیاسی: امروز دعوت به تقریب مذاهب اسلامی و زدودن زنگار نفرت و بدبینی، وظیفه همه مدافعان اسلام و قرآن است و تنها از این راه است که می‌توان صف واحدی در مقابل دشمنان ایجاد کرد.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) گردهمایی « وحدت و یاری مسجدالاقصی» با پیام آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید در سالن اجتماعات مدرسه علمیه امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

    آیت‌الله مکارم شیرازی دراین پیام بیان کرده‌ است: درطول تاریخ اسلام کمتر زمانی به حساسیت امروز می‌توان یافت، چون ظهور و بالندگی اسلام در دنیا بی‌سابقه است و هر سال گروه زیادی به اسلام مشرف می‌شوند.

     این مرجع تقلید:
    دشمنان اسلام با تکیه بر قدرت رسانه‌ای خود، تا می‌توانند بر ضداسلام سمپاشی و با نشر انواع اکاذیب، مردم دنیا را به اسلام بدبین می‌کنند.

    در این پیام آمده است: دشمنان اسلام با تکیه بر قدرت رسانه‌ای خود، تا می‌توانند بر ضد اسلام سمپاشی و با نشر انواع اکاذیب، مردم دنیا را به اسلام بدبین می‌کنند.

    آیت‌الله مکارم شیرازی درادامه پیام آورده است: دشمنان از طرق مختلف برای ایجاد نفاق در میان مسلمانان اقدام می‌کنند و جنگ داخلی به راه می‌اندازند و متاسفانه در مواردی نیز موفق شده‌اند.

    در این پیام تاکید شده است: دانشمندان و نخبگان جهان اسلام از فرقه‌های مختلف کنار هم بنشینند و بر اصول مشترک مسلمانان تکیه کنند و ناآگاهان را آگاه سازند و اختلاف نظرهایی که غالبا از سوء‌تفاهم ناشی می‌شود را برطرف نمایند.

    وی در این پیام خاطرنشان ساخته است: امروز دعوت به تقریب مذاهب اسلامی و زدودن زنگار نفرت و بدبینی، وظیفه همه مدافعان اسلام و قرآن است و تنها از این راه است که می‌توان صف واحدی در مقابل دشمنان ایجاد کرد.

    درادامه، پیام دبیرکل حزب‌الله لبنان قرائت شد.

     آیت‌الله مکارم شیرازی:
    امروز دعوت به تقریب مذاهب اسلامی و زدودن زنگار نفرت و بدبینی، وظیفه همه مدافعان اسلام و قرآن است و تنها از این راه است که می‌توان صف واحدی در مقابل دشمنان ایجاد کرد.

    در این پیام بر وحدت میان مسلمانان تاکید و از همه گروه‌های اسلامی ‌خواسته شد از انجام هر امری که به وحدت مسلمانان خدشه وارد می‌کند، حذر نمایند.

    دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیام خود ضمن تاکید بر وحدت میان سنی و شیعه آورده است: هدف دشمنان اسلام از بین بردن عزت مسلمانان، چیره شدن بر آنها و به یغما بردن ثروت آنان می‌باشد.

    آیت‌الله محمدعلی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این گردهمایی، ترویج اندیشه جدایی دین از سیاست و جلوگیری از دستیابی مسلمانان به پیشرفت‌های علمی و فناوری‌های نوین را از سیاست‌های استکبار جهانی نام برد.

    آیت‌الله تسخیری نشر و تقویت اندیشه طالبانی در افغانستان، ایجاد فرقه‌های تکفیری در کشورهای عربی و القا این نکته در میان مسلمانان که شیعه و سنی دشمن یکدیگر هستند را از دیگر برنامه‌های دشمنان ‌اسلام دانست.

     دبیرکل حزب‌الله:
    هدف دشمنان اسلام از بین بردن عزت مسلمانان، چیره شدن بر آنها و به یغما بردن ثروت آنان می‌باشد.

    در ادامه، حجت‌الاسلام دکتر علیرضا اعرافی رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی ضمن دعوت مسلمانان به وحدت، از اندیشمندان اسلام خواست تا بر روی نقاط مشترک میان مذاهب اسلامی تاکید کنند.

    حجت‌الاسلام اعرافی گفت: مدارس و مراکز حوزوی آمادگی دارند تا برای تحقق وحدت میان مسلمانان، نشست‌های علمی دوستانه‌ای در نقاط مختلف برگزار کنند.

    درادامه این گردهمایی، آیت‌الله محسن اراکی و آیت‌الله عباس کعبی از استادان حوزه علمیه قم نیز بر ضرورت حفظ وحدت میان مذاهب مختلف اسلامی تاکید کردند و از علما و دانشمندان اسلامی خواستند با تکیه بر روی نقاط مشترک، توطئه‌های تفرقه‌افکن دشمنان را خنثی نمایند.

     در این بیانیه آ‌مده:
    وجوب شرعی و مسئولیت تاریخی نهاده شده بر دوش عالمان حکم می‌کند، اندیشمندان امت اسلامی به جنبش درآمده و اهداف طرح آمریکایی صهیونیستی را در منطقه ناکام سازند

    این همایش با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

    در این بیانیه آمده است: این دست‌های آلوده رژیم صهیونیستی است که‌ به سوی مسجدالاقصی و قبله نخست مسلمانان دراز شده و آشکارا امت اسلامی را تحقیر و تهدید می‌کند.

    در بخش دیگری ازاین بیانیه آمده است: وجوب شرعی و مسئولیت تاریخی نهاده شده بر دوش عالمان حکم می‌کند، اندیشمندان امت اسلامی به جنبش درآمده و اهداف طرح آمریکایی صهیونیستی را در منطقه ناکام سازند.

    منبع:www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: یکشنبه 85/12/13 ::: ساعت 8:16 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    یک بلاگر و کارشناس قرآنی:
    مسؤولان نگاهشان را نسبت به فعالیت‌های مجازی قرآنی تغییر دهند

    گروه وبلاگ: «فهم آیات و به‌کار گیری آن در زندگی روزمره از جمله اهدافی‌است که تاکنون در برنامه‌های مجازی قرآنی خیلی کم مورد توجه واقع شده‌است.»

    «هانی چیت‌چیان»، کارشناس قرآن، بلاگر و عضو گروه مؤسسان مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) درباره‌ی وظایفی که سازمان‌های متولی امر قرآن بر عهده دارند، گفت:

    برنامه‌ریزان کلان نگاه‌شان را تغییر دهند و رویکرد جدیدی برای برنامه‌ریزی‌ قرآنی در فضای مجازی داشته‌باشند، چون در این صورت وبلاگ‌نویس درمی‌یابد می‌توان جور دیگری هم به این نوع فعالیت‌ها نگاه کرد. تاکنون فعالیت‌های گسترده‌ای که مطمئناً در فضای مجازی هم مؤثر است، انجام شده و در جای خود بسیار ارزنده و خوب است اما این، همه رسالتی نیست که ما در مورد قرآن برعهده داریم.

    فضای مجازی(وبلاگ) به‌صورت شاخه‌ای است و این نگاه نیز مبتنی بر فطرت انسان است، اگر مورد توجه واقع شود، اطلاعات به‌طور خودجوش منتقل خواهدشد و به یک جریان سازنده تبدیل می شود. پیامبر اسلام نیز برای اشاعه فرهنگ اسلام که هم‌اکنون تمام جهان را فراگرفته‌است در ابتدا از تبلیغ نفر به نفر آغاز به کار کردند.

     وبلاگ‌نویسی قرآنی
    وبلاگ‌نویسی قرآنی، باید با هدف نزول قرآن که همانا درک و فهم قرآن برای به‌کارگیری در زندگی است، صورت پذیرد.

    ‌چیت‌چیان با اشاره به تفاوت بین وبلاگ‌نویسی قرآنی و کارهای قرآنی دیگر که در فضای مجازی انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به دارا بودن تقسیم‌بندی‌های مختلف فضای مجازی اگر بخواهیم وبلاگ‌نویسی قرآنی را تعریف کنیم باید آن را از تعریف اخبار قرآنی، تفسیرها و کارهای دیگری در زمینه قرآن که در گونه‌های جداگانه صورت می‌گیرد، مجزا در نظر بگیریم.

    این کارشناس قرآنی درتعریف وبلاگ‌نویسی قرآنی گفت: وبلاگ‌نویسی قرآنی در فضای مجازی، ژانری است که مفاهیم قرآنی (مفاهیمی که در قلب قرآن جا دارد) را به صورت پویا و کاربردی‌، اما با بیانی ساده طوری که برای مخاطب فضای مجازی قابل درک باشد، ارائه کند. حالا در هر قالبی که این امکان وجود داشته‌باشد. وبلاگ‌نویسی قرآنی، باید با هدف نزول قرآن که همانا درک و فهم قرآن برای به‌کارگیری در زندگی است، صورت پذیرد.

    بلاگر وبلاگ «آب و گل» ضمن تأیید وجود نوعی وبلاگ‌نویسی خاص قرآنی در اینترنت افزود: کار قرآنی، که هدفش بیان خود قرآن و برگردان آن به زبان امروز باشد را می‌توان نوع خاص وبلاگ‌نویسی قرآنی نامید. اما هر نوع عرضه‌ای در اینترنت لزوماً در ژانر قرآنی قرار نمی‌گیرد.
    وبلاگ «آب وگل» را اینجا ببینید!

    هم اکنون تعدادی از وبلاگ‌ها هستند که در این زمینه فعالند، اما چون غالب وبلاگ‌های قرآنی، وبلاگ‌های خبر قرآنی یا متن‌های قرآنی هستند و نیز آن دسته از وبلاگ‌ها هم که کارخاص قرآنی انجام می‌دهند، از کمیت کافی برخوردار نیستند، هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم. اگر چه با توجه به حرکت مثبت وبلاگ‌نویسان در وبلاگستان شاهد ظهور یک ژانر و گونه‌ای به نام قرآن هستیم.

     تعداد وبلاگ‌های خاص قرآنی کم است!
    بدلیل غالب بودن وبلاگ‌های قرآنی در حوزه خبر ومتن‌های قرآنی، آن دسته از وبلاگها هم که کارخاص قرآنی انجام می‌دهند، فقط به دلیل برخوردار نبودن از کمیت کافی در زمره ژانر قرآنی قرار نمی‌گیرند.

    عدم آموزش مهمترین آفت در وبلاگ‌نویسی قرآنی

    وی همچنین علت اصلی صورت نگرفتن کار خاص قرآنی در فضای مجازی را «عدم آگاهی» دانسته و اظهار داشت: عدم آموزش یکی از مهم‌ترین آفات حرکت به سمت نگاه کاربردی به قرآن است. عدم آموزش باعث می‌شود که فرد خیلی دیرتر به این نتیجه برسد که می‌توانست استفاده‌های بیشتر و بهینه‌تری از کتاب آسمانی داشته‌باشد. با این تعریف ما فقط «فرصت» را از دست می‌دهیم، ولی در هر صورت این مسیری است که چون حق و مبتنی بر آیات قرآن است خودش آسیب‌هایش را درمان خواهدکرد.

    تاثیرگذاری وبلاگ‌نویسی قرآنی

    چیت‌چیان در مورد تأثیرگذاری وبلاگ‌نویسی قرآنی گفت:در عرصه وبلاگ‌‌نویسی قرآنی تمام اتفاقاتی که افتاده و برنامه‌هایی که برگزار شده بی‌تأثیر نیست.

    وی در ادامه افزود: در هر گوشه‌ای از دنیا هر شخص، گروه یا سازمانی هر کاری هر قدر کوچک در این مقوله انجام دهد، مطمئناً تأثیرگذار خواهدبود. تأثیر موجودیت این وبلاگ‌ها در فضای وبلاگستان و حرکت‌های صورت گرفته باعث تکثیر تعداد وبلاگ‌های جدید با پست‌های قرآنی و مذهبی و همچنین بیشتر شدن میزان به‌روز رساندن وبلاگ‌های قبلی است که مطمئناً از ایجاد انگیزه و علاقه برای بلاگر نشأت می‌گیرد.

    منبع:www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : یادداشتهای قرآنی

  • ::: شنبه 85/12/12 ::: ساعت 8:36 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    راه‌اندازی مجدد ویژه‌نامه اینترنتی «انتظار یار»

    گروه وبلاگ: ویژه‌نامه اینترنتی «انتظار یار» بخشی با مقالات و مباحث مهدویت مجدداً در سایت تبیان راه‌اندازی شد.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، راه‌اندازی مجدد و به‌روز رسانی بخشی از سایت تبیان با عنوان انتظار یار انجام شد.

    این بخش که مجموعه‌ای در مورد مهدویت است و درصد بیشتری از مطالب آن از مقالات تخصصی مهدوی تشکیل شده است.

    مطالب این سایت توسط گروه دین و اندیشه این سایت روز جمعه هر هفته به مناسبت روز امام زمان (عج) منتشر می‌شود.

    بخش شعر و مناجات این قسمت نیز در حال راه‌اندازی است.

    در آخرین به‌روز رسانی مطالبی با عناوین تشرف سید حمود خدمت امام عصر، کارکردهای تربیتی اعتقاد به مهدویت، مکاشفه ملامحمد تقى مجلسى(ره) و سخنرانی حضرت استاد علی دوانی را می‌توان مشاهده کرد.
    «درانتظاریار» را در اینجا ببینید!

    منبع:www.ikna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 85/12/12 ::: ساعت 8:34 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    قرآن سفره الهی است

    گروه‌ وبلاگ: «قرآن سفره الهی است. هیچ کس از کنار این سفره با دست خالی و تهی برنمی‌خیزد. آن کس که مصحف را گشوده و نوشته‌اش را زیارت کرده‌است، به همین اندازه از این سفره الهی لقمه‌ای برداشته‌است.»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ«من عرف نفسه فقد عرف ربه» وبلاگی‌است که از سوی شاگردان «حجت‌الاسلام صمدی آملی» بروز می‌شود و به شرح درس این استاد حوزه می‌پردازد.

    قرآن سفره الهی است

    وی یکی از شاگردان برجسته و نیز شارح کتاب‌های علامه ذوالفنون حسن زاده آملی محسوب می‌شود.

    این استاد حوزه در آخرین پست خود به بحث انسان و قران پرداخته است.

    وی در این پست می‌نویسد:«آن کس که قرآن قرائت کرد، لقمه بهتر از آن برداشته‌است، و آن کس که به ترجمه تحت‌اللفظی آن آگاهی پیدا کرد، لقمه بهتر برمی‌دارد و بهره بیشتر می‌برد، و آن کس که می‌تواند آیات را با یکدیگر تلفیق کند و ترتیب و انسجام بدهد تا نتایجی حاصل کند، او بهره‌های بهتر می‌برد»

    وی در ادامه به ذکر روایتی از حضرت علی(ع) می‌پردازد و می‌نویسد:«کسی که به آداب قرآن انسان‌ساز متأدب نباشد، انسان نیست، هر چند، عامه هر حیوان مستوی القامه را انسان می‌پندارند. قرآن را مأدبة الله شناخته‌ایم به هر دو معنای مأدبه: یکی اینکه سفره پرنعمت و برکت الهی است، و دیگر اینکه ادب آموز و ادب کننده است . قرآن معراج معارف است. هر کس از این دستور استوار الهی، از این منطق وحی، از این مأدبة الله به هر اندازه بهره برده‌است و درجات قرآن شده‌است به همان اندازه انسان است و به همان اندازه بهشتی بلکه بهشت است. در روز قیامت به او می‌گویند إقرا وارق»
    ادامه پست را اینجا بخوانید!






    ::: شنبه 85/12/12 ::: ساعت 8:31 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    باران در قرآن

    گروه وبلاگ: :«آیا ندیدى که خداوند ابرهایى را به آرامى مى‏راند، سپس میان آنها پیوند مى‏دهد، و بعد آن را متراکم مى‏سازد؟! در این حال، دانه‏هاى باران را مى‏بینى که از لابه‏لاى آن خارج مى‏شود و از آسمان از کوه‏هایى که در آن است دانه‏هاى تگرگ نازل مى‏کند»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «آفتاب قم» که به بررسی مباحث دینی می‌پردازد آخرین پست خود را با اعجاز علمی قرآن به‌روز کرده‌است. بلاگر سعی کرده با تطبیق آیات قرآن و مباحث و دلایل علمی موجود، اعجاز قرآن را ثابت نماید.

    وی در ابتدا آیه‌ای از سوره مبارکه نور به این مضمون می‌آورد:«آیا ندیدى که خداوند ابرهایى را به آرامى مى‏راند، سپس میان آنها پیوند مى‏دهد، و بعد آن را متراکم مى‏سازد؟! در این حال، دانه‏هاى باران را مى‏بینى که از لابه‏لاى آن خارج مى‏شود و از آسمان از کوه‏هایى که در آن است (ابرهایى که همچون کوه‏ها انباشته شده‏اند) دانه‏هاى تگرگ نازل مى‏کند، و هر کس را بخواهد بوسیله آن زیان مى‏رساند، و از هر کس بخواهد این زیان را برطرف مى‏کند; نزدیک است درخشندگى برق آن (ابرها) چشمها را ببرد!»

    سپس مراحل ایجاد و ریزش باران را طبق مطالعات و تحقیقات پژوهشگران با صرف زمان و هزینه فراوان همان‌گونه که سالها قبل در کتاب آسمانی ما آمده است، این‌گونه می‌نویسد:«هواشناسان طی مطالعاتشان به این نتیجه رسیده‌اند که ابر کومولونیمبوس طی مراحل زیر موجب ریزش باران می‌گردد:

    «ابرها با نیروی باد به حرکت در می آیند، قطعه های پراکنده و کوچک که کومولوس نام دارند با نیروی باد به یکدیگر فشرده شده و در یک منطقه تجمع می‌یابند و ابرهای کومولونیموس را می‌سازند، در مرحله بعد ابرهای کوچکتر به یکدیگر متصل و ابرهای بزرگتر را تشکیل می‌دهند که در آنها حرکت و رشد عمودی به سمت بالا انجام می‌شود.

    این پدیده در مرکز ابرها بیشتر از لبه ها و کناره‌های آن رخ می‌دهد و بعد از این رشد رو به بالا موجب کشیده شدن توده ابر به بالا و رسیدن به ناحیه سردتر اتمسفر (جو) که محل تشکیل قطره‌های آب و تگرگ است می‌شود. و قطره‌های آب و تگرگ، بزرگتر و سنگین‌تر شده و حرکت رو به بالای آنها متوقف می‌شود و به صورت قطره‌های باران و تگرگ فرود می‌آیند.

    در مورد برف‌ها نیز همه ابرها ذرات آب یا کریستال یخ را با خود حمل می‌کنند، اما این ذرات بسیار کوچکتر از آن هستند که به زمین ببارند. اگر ارتفاع ابرها بیشتر شود، هوای سردتر، باعث فشرده‌تر‌شدن بخار آب می‌شود و این ممکن است برای شکل دادن باران، تگرگ یا برف مناسب باشد.»
    مطالب وبلاگ را در اینجا ببینید!

    منبع:www.ikna.ir






    ::: پنج شنبه 85/12/10 ::: ساعت 9:32 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    «گردآوری»، وبلاگی با مقالات بزرگان دینی

    گروه وبلاگ:بلاگر وبلاگ«گردآوری» در ابتکار جالب هر پست وبلاگ خود را به متن مقاله‌ی یکی از بزرگان قرآنی و دینی اختصاص داده‌است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «احسان خوش‌خرام» بلاگر وبلاگ«گردآوری» تا کنون 133 مقاله در قالب پستی در وبلاگ خود جمع‌آوری و ارائه کرده‌است.

    «آزادی در اندیشه اسلامی»، «آموزش و معنویت در روسیه»، «آن روز که یک مسیحی عاشق علی شد»، «اجتهاد»، «احیاى اسلام در روسیه»، «اخلاق وعرفان اسلامی»، «امنیت و حوزه های آن در قرآن کریم» و «دموکراسى و حاکمیت اسلامى‏» از عناوین مهم مقالات ارائه شده‌دراین وبلاگ است.

    این وبلاگ در سیستم خدمات دهنده وبلاگ بلاگفا بروز می شود و قالب امام علی(ع) این سیستم را برای وبلاگ خود برگزیده‌است.

    هرچند ایجاد اینگونه بانک‌های اطلاعاتی در فضای اینترنت موجب جهت دهی مخاطب به سمت دین و قران می‌شود ولی در چهارچوب معمول فضای وبلاگستان نمی‌کنجد و بهتر است که این پتانسیل‌ها در ایجاد وب سایت‌ها استفاده شود.


    برای استفاده از مقالات ارائه شده در وبلاگ«گردآوری» اینجا را کلیک کنید!

    منبع:www.ikna.ir






    ::: پنج شنبه 85/12/10 ::: ساعت 9:30 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    در گفتگو با یک بلاگر قرآنی عنوان شد:
    «سطحی‌نگری»؛ بزرگترین آفت وبلاگستان قرآنی است

    گروه وبلاگ: پرداخت سطحی به مسائل قرآن، عدم استفاده از تفسیرهای مطمئن، برداشت‌های شخصی از قرآن و انتشار آن‌ها در اینترنت از جمله‌ آفت‌های مهم فضای وبلاگستان قرآنی است.

    «سید جعفر فاطمی نوش‌آبادی» بلاگر معلم وبلاگ «رسول ‌رحمت» و رتبه نخست جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص)

    «سید جعفر فاطمی‌نوش‌آبادی» معلم وبلاگ‌نویس و رتبه نخست جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) با وبلاگ «رسول ‌رحمت»، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ قرآنی ‌ایران(ایکنا)گفت:ایجاد واحد درسی وبلاگ‌نویسی در دانشگاه‌ها و رشته‌های مرتبط و نیز ایجاد یک پورتال قرآنی که معرف سایت‌ها و وبلاگ‌های با محتوای قرآنی باشد ضروری به نظر می‌رسد.
    وبلاگ «رسول رحمت» را اینجا کلیک کنید!

    وی می‌افزاید: وظیفه هر مسلمانی که با اینترنت آشنا است انتقال مفاهیم دینی و قرآنی از راه وبلاگ و اینترنت است.

    همه‌ی افراد مجاز به وبلاگ‌نویسی قرآنی نیستند

    فاطمی‌نوش‌آبادی با تأکید به این که زبان وبلاگ‌ها زبانی ساده و خودمانی است گفت: با استفاده از این زبان می‌توان مفاهیم با ارزش از جمله مفاهیم دینی و قرآنی را انتقال داد.

     واحد درسی وبلاگ‌نویسی
    ایجاد واحد درسی وبلاگ‌نویسی در دانشگاه‌ها ضروری به نظر می‌رسد

    این وبلاگ‌نویس معلم با اشاره به شرایط یک وبلاگ‌نویس قرآنی گفت: قرآن کتاب مقدس الهی است و تفسیر و پرداختن به آن کار هر شخصی نیست؛ لذا هر کسی مجاز به وبلاگ‌نویسی قرآنی نیست.

    برگزاری مسابقات گسترش وبلاگستان قرآنی کمک می‌کند

    بلاگر وبلاگ «رسول‌رحمت» همچنین عدم حمایت از وبلاگ‌های قرآنی را باعث دلسردی بلاگرها دانست و گفت: برگزاری مسابقات منظم درزمینه قرآنی می‌تواند به گسترش و قدرت وبلاگستان قرآنی کمک‌کند.

    وی ادامه‌داد: برگزاری مسابقات داستان، قطعه‌های ادبی، نمایشنامه، عکس و مسابقاتی از این دست مرتبط با قرآن در فضای مجازی و قراردادن آنها در یک وب‌سایت می‌تواند محتوای قرآنی را زیادتر و جذابتر کند.

     مسابقات و گسترش وبلاگستان قرآنی
    برگزاری مسابقات منظم درزمینه قرآنی می‌تواند به گسترش و قدرت وبلاگستان قرآنی کمک‌کند

    جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) تحول در فضای وبلاگستان ایجادکرد

    برگزیده‌ی جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقات وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص)گفت: برگزاری این جشنواره در طراحی قالب‌های قرآنی و مفاهیم قرآنی تحول بسیار خوبی را ایجاد کرده‌است.

    بلاگر افزود: این تأثیر حتی موجب آن شد که سرویس پرشین‌بلاگ گروهی با نام «وبلاگ‌های قرآنی» را به فهرست گروه‌های خود اضافه کند.

    وی ادامه داد: در طول مدت برگزاری این مسابقه توجه بسیار خوبی به مسائل قرآنی در فضای وبلاگستان ایجاد شده‌بود ولی متاسفانه پس از مسابقه بیشتر وبلاگ‌ها این روند را کند کرده و یا متوقف کرده‌اند.

    وب سایت‌هایی با نام‌های قرآنی به فعالان اهداشود

    نوش‌آبادی با اشاره به حمایت‌های شکل‌گرفته از وبلاگ‌نویسان قرآنی گفت: حمایت از وبلاگ‌نویسان قرآنی و ارتقای آنها به وب‌سایت، حمایت سازمان‌های فرهنگی و مذهبی می‌تواند این جریان را تشدید کند.

    وی در همین زمینه ابراز داشت: ثبت وب‌سایت‌هایی با نام‌های قرآنی توسط ارگان‌های مذهبی و استفاده از آنها بعنوان هدایای مسابقات می‌تواند درجریان سازی در فضای وبلاگستان قرآنی ودینی نقش ایفاکند.

     تأثیر کلاس‌های وبلاگ‌نویسی
    ایجاد کلاس‌های وبلاگ‌نویسی نقش مهمی در تولید و اشاعه محتوای دینی در اینترنت دارد

    وبلاگ‌نویس برگزیده‌ی جشنواره وبلاگ‌نویسی پیامبراعظم(ص) در پایان با پیشنهاد تشکیل کلاس‌های وبلاگ‌نویسی گفت:ایجاد کلاس‌های وبلاگ‌نویسی در مکان‌های فرهنگی همچون سازمان‌های فرهنگی هنری شهرداری، مساجد، کانون‌های فرهنگی، مدارس می‌تواند نقش مهمی در تولید و اشاعه محتوای دینی در اینترنت باشد.


    نقد وتحلیل ایکنا ازوبلاگ«رسول‌رحمت» را اینجا کلیک کنید!

    منبع:www.ikna.ir






    ::: پنج شنبه 85/12/10 ::: ساعت 9:30 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    شکرگزاری از دیدگاه قرآن

    گروه وبلاگ: «تنها کاری که در مقام شکرگزاری از ما برمی آید این است که لحظه ای از یاد خدا و اطاعت او غافل نباشیم و این ذکر و اطاعت نیز بدون اخلاص جایگاهی نخواهدداشت.»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا ) ، مبحث شکر یکی از پست‌های اخیر وبلاگ کانون تخصصی قرآن کریم است که در سرویس‌دهنده بلاگفا به‌روز می‌شود.

    شکر از جمله موضوعاتی است که در آیات متعدد قرآن کریم به آن اشاره شده‌است، بلاگر در این پست سعی می‌کند به ماهیت شکر حقیقی و به جا آوردن کمال شکر با توجه به آیات بپردازد:

    "فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ" پس مرا به یاد بیاورید تا به یاد شما باشم و شکر مرا به جای آورید و ناسپاسی نکنید"

    "وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ"و (به یاد بیاورید) هنگامی که پروردگار شما اعلام کرد اگر شکرگزاری کنید بر شما خواهم‌افزود و اگر ناسپاسی کنید قطعاً عذاب من سخت است.»

    بلاگر در ادامه و در توضیح آیات این‌گونه آورده: «در آیات فوق خداوند امر فرموده‌است تا شکر او را به جای آوریم و در مقابل به شکرگزاران وعده پاداش داده‌است. ما اگر بخواهیم در برابر نعمت کسی از او تشکر کنیم، می‌توانیم این کار را به صورت زبانی، قلبی یا عملی انجام دهیم. اما نهایت شکرگزاری این است که تمام نعمتی که به فرد داده شده‌است یا حتی بیشتر از آن را به او بازگرداند.»

    «ما توانایی بازگرداندن تمام آنچه به ما عطا شده را نداریم چه اینکه چیزی بیشتر از آن را برگردانیم؛ زیرا هرآنچه در اختیار ماست نعمات اوست. بنابراین تنها کاری که در مقام شکرگزاری از ما بر می‌آید این است که نعمت‌هایش را در جایی که او از ما انتظار دارد استفاده کنیم نه در جای دیگر و این در صورتی محقق خواهد شد که لحظه‌ای از یاد خدا و اطاعت او غافل نباشیم و این ذکر و اطاعت نیز بدون اخلاص جایگاهی نخواهد داشت.»

    شکرگزاری از وظایف بندگان

    بلاگر با اشاره به پاسخ خداوند در مورد شکرگزاری بندگانش در ادامه برداشت متفاوتی از یکی آیات قرآن ارائه کرده و می‌نویسد: «هنگامی که پروردگار شما اعلام کرد اگر شکرگزاری کنید بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید قطعا عذاب من سخت است اکثر مفسران پنداشتند مقصود از آیه این است که : اگر شکر نعمات خدا را به جای آورید، خداوند بر نعمت‌های شما می‌افزاید.»

     افزایش ظرفیت وجودی پاداش انسانها
    خداوند با تاکید، به انسان‌ها وعده می‌دهد که در قبال شکرگزاری، بر ظرفیت وجودی آنها بیافزاید و این موجب مهیاشدن زمینه برای ارتقاء به درجه بالاتر می‌شود.

    «اما نکته قابل توجهی که از دید مفسران به دور مانده است اینکه خداوند نفرموده: لازیدن نعمتکم (نعمت های شما را می‌افزایم) بلکه فرمود: " لَأَزیدَنَّکُمْ"خود شما را افزایش می‌دهم" یعنی ظرف وجودی شما را افزایش می‌دهم.»

    «بنابراین آیه، خداوند با تأکید، به انسان‌ها وعده می‌دهد که در قبال شکرگزاری، بر ظرفیت وجودی آنها بیافزاید و این موجب مهیا شدن زمینه برای ارتقاء به درجه بالاتر می‌شود زیرا با افزایش ظرفیت وجودی، برخی به همان درجه قانع می‌شوند و در همان مرحله باقی می‌مانند اما گروهی نیز با شکرگزاری‌های بعدی و عمل کردن‌های متناسب با ظرفیت جدید، به مراحل بالاتر دست می‌یابند.»
    مطلب وبلاگ«کانون تخصصی قرآن کریم» را اینجا کلیک کنید!

    منبع:www.ikna.ir






    ::: پنج شنبه 85/12/10 ::: ساعت 9:29 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    فضائل امام حسین(ع ) در وبلاگ «عاشقان حسین»

    گروه وبلاگ: «امام حسین(ع) نمونه‌ی کامل یک انسان برجسته و متشخص بود و نام حسین(ع) در اذهان، همراه با شجاعت و ظلم‌ستیزی و جوش و خروش بر ضد هرگونه ستم و تبعیض است.»

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، وبلاگ «عاشقان حسین» در سرویس‌دهنده‌ی بلاگفا به‌روز می‌شود در پست اخیر خود نگاهی اجمالی به 56 سال زندگی سراسر خداخواهی و خداجویی حسین (ع)، داشته است.

    بلاگر درباره‌ی فضائل امام حسین(ع) می‌نویسد: «همواره وقت او به پاکدامنی و بندگی و نشر رسالت احمدی و مفاهیم عمیقی والاتر از درک و دید ما گذشته، جنابش به نماز و نیایش با پروردگار و خواندن قرآن و دعا و استغفار علاقه بسیاری و حتی در ‌آخرین شب داشت و گاهی در شبانه روز صدها رکعت نماز می‌خواند، در زندگی دست از نیاز و دعا بر نداشت و از دشمنان مهلت خواست تا بتواند باخدای خویش به خلوت بنشیند و همچنین آن حضرت بارها پیاده به خانه کعبه شتافت و مراسم حج را برگزار کرد.»

    وی با تأکید بر سخنی از «ابن‌ثیر» بیان می‌کند: «حسین(ع) بسیار روزه می‌گرفت و نماز می‌گذارد و به حج می‌رفت و صدقه می‌داد و همه کارهای پسندیده را انجام می‌داد، شخصیت حسین‌بن‌علی(ع) آنچنان بلند و دورتر از دسترس و پرشکوه بود که وقتی با برادرش امام مجتبی(ع) پیاده به کعبه می‌رفتند، همه بزرگان و شخصیتهای اسلامی به احترامشان از مرکب پیاده شده، همراه آنان راه می‌پیمودند.»

    این وبلاگ توسط عاشقان حسین هنرستان شهید صیاد شیرازی از استان تهران منطقه(14) با رویکردی مذهبی و عشق به اهل بیت (ع) ثبت شده‌است.
    وبلاگ «عاشقان حسین»را اینجا کلیک کنید!

    منبع: www.ikna.ir






    ::: چهارشنبه 85/12/9 ::: ساعت 1:36 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   11   12   13   14   15      >