سفارش تبلیغ
صبا ویژن
فروتنی، زیور دانش است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

معنای انزال چیست؟

 

تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: نکته‌ای در معنای انزال

 در معنای انزال یک نکته‌ی کوتاهی را عرض می‌کنم: انزال یعنی (نازل شدن) از بالا به پائین فرو فرستادن در زبان عربی که می‌گویند نزول باران، چون باران از بالا می‌آید پائین، ( در بالا و پائین مادی و محسوس ) در یک مواردی پائین آمدن محسوس نیست و بالا و پائینی، بالا و پائینی‌ی مادی نیست. در اعتبارت عربی گفته می‌شود که مثلاً: پیام فلان شخص امیر را از محل او نازل کردند (فرو فرستادن) ممکن است آن جایی که امیر در آن ساکن هست یک زیرزمینی باشد، اما نمی‌گویند پیام امیر از زیر زمین بالا آمد اینجا پائین و بالائی مادی مورد نظر نیست، بلکه چون مقام امیر را مقام والایی فرض کرده، می‌گوید: پیام او بر رعیتش که از او پائین‌تر بود نازل شد. (این تعبیر، عربی است) پس نزول قرآن ونزول وحی الهی به این خاطر تعبیر به نزول می‌شود که از ساحت‌الوهیت و از پیشگاه خداوند متعال که یک ساحت والا و بالایی است،‌به سمت انسان که در مرتبه‌ی پائین و نازلی است فرود می‌آید. این یک اعتبار است و به یک اعتبار دیگر که دقیق‌تر است، از اعتبار اول: مفاهیم کلی در کلیت خودشان در حالی که به شکل حقیقت خودشان هستند در یک سطح دست نیافتنی‌اند و اگر بخواهند به مغزهای انسانها منتقل بشوند بایستی به سطح کلمات تنزل کنند سطح حقیقت از سطح کلمات والاتر و بالاتر است. مثلاً: مسئله‌ی وجود خدا، یا وحدانیت خدا که در قرآن مکرر ذکر شده یک حقیقت والایی است، اگر این حقیقت بخواهد به ذهن انسانها منتقل بشوند، محتاج این است که در غالب کلمات قرار بگیرد، یعنی تنزل کند به شکل کلمات و به شکل امواج صوتی که متکی بر دهان و زبان و حنجره‌ی انسانهاست در بیابید و این را می‌گویند نزول.

 معارف الهی از سطح الوهیت و ربوبیت خود که در حد نفس معارف و اصل معارف است، تنزل می‌کند به شکل الفاظ و کلمات در می‌آید و از دل پیغمبر بر زبان پیغمبر جاری می‌شود و از زبان پیغمبر در فضا پخش می‌شود و مستمعین آنرا می‌شنوند و قبل از آنکه به ذهن پیغمبر (ص) بیاید، چون پیغمبر(ص) در مرحله‌ی مادی است و یک بشر است برای اینکه به سطح پیغمبر برسد، باز از سطح ربوبی تنزل پیدامی‌کند (این هم خودش یک تنزل است) و از ساحت پروردگار این معرفت قرآنی فرود می‌آید تا می‌رسد به قلب پیغمبر، یعنی بر پیغمبر نازل می‌شود. پس وقتی معرفت قرآنی به شکل انسان فهم در‌می‌آید این تنزلی است که آن معرفت از جایگاه خود پیدا کرده تا رسیده به سطح قابل دسترسی انسان، و به فرض محال اگر فرض می‌کردیم: بنابود این معرفت را به شکلی در بیاورند که حیوانات هم بفهمند، باز یک تنزل بیشتری لازم داشت، که البته چنین فرضی واقعیت خارجی ندارد، اما چون مرتبه‌ی حیوان پائین‌تر از مرتبه‌ی انسان است، اگر قرار بود این آیات به حیوان هم برسد باز باید از این سطحی که برای انسان قابل فهم و دسترسی هست بیشتر تنزل پیدا می‌کرد، و اگر فرض کنیم که به جمادات هم برسد باز تنزل بیشتری لازم داشت که به این در قرآن اشاره شده می‌فرماید: لوانزلنا هذا لقرآن لرایته خاشعاً متصدعاً من خشیه‌الله (12- حشر)

 اگر ما این قرآن را برکوهی (که یک جماد است) نازل می‌کردیم آنوقت می‌دیدی که کوه در مقابل خدا خاضع می‌‌شد و از خشیت الهی متلاشی می‌گشت، که البته این آیه جزو آن آیات قابل تدبیر قرآن است که خودش هم بلافاصله می‌فرماید: وتلک الامثال نضربها للناس لعلهم یتفکرون: این مثل‌ها را برای انسانها می‌زنیم تا قدری فکر کنند، که متأسفانه فکر و تدبر در آیات قرآن بین مردم ما معمول نیست، ولذا خوب است پیرامون همین آیاتی که الان ما معنی می‌کنیم قدری تأمل کنید و فکر کنید. پس اینکه آیه شریفه می‌فرماید: کسانی که ایمان می‌آورند به آن وحی که بر تو فرستاده شده و همچنین به آنچه پیش از تو فرو فرستاده شده است، این هم یک خصوصیت است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری



  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: سه شنبه 86/10/4 ::: ساعت 12:46 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    بنام خدا
    ((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))


    مدیر محترم وبلاگ عصمت infallibility
    در تاریخ شنبه 1 دی 1386نوشته (استغفار پیامبر (ص)) شما به فهرست متون برگزیده در صفحه اصلی پارسی بلاگ افزوده شده است. موفق باشید.

    رونوشت :

    خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
    روزنامه جام جم
    روزنامه اعتماد ملی
    مجله انتظار نوجوان
    مجله پرسمان
    خبرگزاری شبستان
    ماهنامه امتداد
    مجله سروش هفتگی
    خبرگزاری فارس
    نشریه وب
    روزنامه کارگزاران
    روزنامه ایران
    چهار قل
    خبرگزاری آینده روشن
     
    با تشکر        
    مدیریت پارسی بلاگ

    ((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))





    ::: شنبه 86/10/1 ::: ساعت 3:3 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

    تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: تعلیم ویژه و هدایت ویژه الهی در قالب وحی

     

     

    پس اعتقاد به وحی، و ایمان به اصل وحی، یک شرط اصلی و یک عنصر اصلی است. اما اینکه وحی چگونه چیزی است؟ آن موکول به بحث‌های معارف است که معلوم می‌کند وحی و جوهر وحی و حقیقت وحی چیست؟ لذا این را ما اینجا بحث نمی‌کنیم. اما بطور خلاصه: وحی عبارت است از: تعلیم ویژه الهی و هدایت ویژه الهی به بنده‌ی برگزیده‌اش پیغمبر، که او هم این هدایت و این تعلیم را در اختیار انسانهای دیگر می‌گذارد. پس مسأله‌ی اول مسأله‌ی وحی است که درفقره‌ی اول می‌گوید: والذین یؤمنون بما انزل الیک: به آنچه بر تو نازل شده و بسوی تو فرستاده شده است ایمان می‌آورند، که منظور از آنچه فرو فرستاده شده، معارف اسلام و احکام اسلام، یعنی همین چیزهایی است که اسلام برای ساختن انسان در مرحله‌ی عقل و ذهن، و در مرحله‌ی اخلاق، و در مرحله‌ی عمل به انسان تعلیم داده چون مجموعه‌ی برنامه‌های دین، و از جمله برنامه‌های اسلام سه منطقه‌ی اساسی از وجود انسان را بایستی فرا بگیرد و پوشش بدهد. یک منطقه، منطقه‌ی عقل انسان است که عقل را از گمراهی‌ها نجات بدهد، ولذا افکار و تصورات و فهم درست از حقایق عالم در این منطقه قرار می‌گیرد. تفسیرات مربوط به زندگی انسان، مربو به آخرت، مربوط به شناخت انسان، مربوط به شناخت آفرینش و آنچه در اصطلاح به آن جهان‌بینی می‌گویند، اینها در منطقه‌ی عقل قرار دارند. و وحی در مجموعه‌ی خودش، این منطقه را فرامی‌گیرد، یعنی انسان را در زمینه‌ی عقلیات و ذهنیات هدایت می‌کند. همین افکار گوناگون فلسفی‌ای که انسانها از قرنهای متمادی تا امروز بر سر او بحث‌ها کردند و مکاتب گوناگونی را بوجود آورند، در زمینه‌های اصلی‌ی زندگی انسان اشارات روشنی وحی دارد، که فلسفه‌ی اسلامی هم از این وحی سرچشمه می‌گیرد. پس یک منطقه منطقه ذهن و عقل است.

     

    منطقه‌ی دوم: منطقه‌ی روح انسانی است که به آن اخلاق می‌گوئیم. روان انسان دچار آلودگیها و تیرگی‌ها و زشتی‌ها و کج‌رویهایی می‌شود که از خصوصیات وجود انسان و زندگی‌ی او سرچشمه می‌گیرد. فرضاً انسانها ممکن است دچار بخل بشوند و این بخل سعادت انسان را مختل می‌کند. اگر انسانها بخیل باشند، یعنی حاضر نباشند به یکدیگر خیر برسانند، این، زندگی انسان را تحت تأثیر قرار خواهد داد، یا اگر انسانها دچار حرص بشوند، یعنی میل به افزون طلبی‌ی خارج از حد هدایت شده و کنترل شده در فرآورده‌های زندگی و مال دنیا، و این قبیل چیزها پیدا کنند، یا انسانهای مبتلای به (جبن) ترس افراطی و بی‌اندازه بشوند و از ورود در میدانهای زندگی که غالباً با خطر همراه است بترسند و پرهیز کنند، یا انسانها نسبت به یکدیگر دچار کینه بشوند، یا نسبت به مسائل زندگی دیگران یا مسائل زندگی حیات دچار سهل‌انگاری بشوند، یا دچار فریب یا ریاکاری بشوند، و از این قبیل رزائل اخلاقی که اینها پستی‌ها و دنائت‌ها و تیرگی‌ها در روح انسان است، هدایت وحی شامل اینها هم می‌شود به عنوان منطقه‌ی دوم که هدایت وحی و برنامه‌ی الهی و آسمانی ادیان سعی می‌کند اینها را برطرف بکند.

     

    منطقه‌ی سوم: منطقه‌ی عمل و منطقه‌ی‌کارکرد آنها در زندگی است، یعنی چه کاری را بکنیم و چه کاری را نکنیم؟ که این منطقه‌ی سوم، بلاشک ارتباط مستحکمی با آن دو منطقه‌ی قبلی دارد، یعنی عقلیات و ذهنیات در چگونگی عملکرد تأثیر می‌گذارند همچنانکه روحیات و خصلت‌ها هم در چگونگی عملکرد تأثیر می‌گذارند و این سه منطقه مجموعه‌ی وحی الهی را شامل می‌شود. یعنی برنامه‌ی آسمانی ادیان و دین پیغمبرخاتم(ص) شامل هر سه اینهاست که باید به این سه ایمان آورد و آنچه نازل شده قرآن است که شامل این سه منطقه است.





  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: سه شنبه 86/9/27 ::: ساعت 12:46 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

     

    نام نرم افزار: ترجمه بحار الانوار 

    موسسه تولید کننده: گنجینه معرفت

    معرفی نرم افزار: ارائه30 جلد از مجلدات بحار الانوار به صورت عربی

    و ترجمه فارسی آنها - علوم قرآن : وجود بحث امامت و ولایت و ائمه در این مجلدات

     موضوعات : علوم قرآن






    ::: سه شنبه 86/9/27 ::: ساعت 12:24 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

     

     

    نام فارسی: ام الکتاب

    نشانی : http://www.shariat.org/Farsi

    زبان: فارسی

    مرکز پشتیبانی کننده: 

      معرفی اجمالی پایگاه : این پایگاه به بیش از ده زبان در دسترس کاربران است. برخی از گزینه های اصلی آن عبارتند از :مقدمه، فراخوان، مرکز آیات*،مرکز مقالات، مرکز پایگاه‌ها، اطلس‌ها*، چند رسانه‌ها*، کار در خانه، خط تازیخ*، مرکز آمار*، کتابخانه*، تفریح*، ترجمه*، فرهنگ لغات*، اعضا، زمانبندی، وضعیت کنونی، آرشیو، جستجو، تالار گفتگو و مقاله

    محتوای قرآنی پایگاه : آشنایی با سوره ها و مقالات قرآنی بخشی از محتوای قرآنی این پایگاه است

    موضوعات مرتبط : علوم قرآن->تفسیر قرآن

     





  • کلمات کلیدی : پایگاه پرسمان قرآنی

  • ::: سه شنبه 86/9/27 ::: ساعت 12:20 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    مقام معظم رهبری

    تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: چگونگی تحقق اطاعت از خدا

     

    در اینکه چگونه اطاعت از خدا تحقق پیدا خواهد کرد؟ جای صدگونه گمان و تصور باطل هست اگرکسی به خدا معتقد بود، یعنی عقلش او را در مقابل حقیقت وجود خدا خاضع کرد، دیگر نمی‌تواند منکر شود. آیا آفرینش را و این ماشین عجیب و پیچیده کائنات را مهندس و سازنده‌ای نیست؟ حالا اگر خدا را قبول کرد، اما وحی را و اینکه خداوند میان خودش و میان انسانها رابطه‌ای ایجاد خواهد کرد اگر قبول نکرد، آنوقت هرچه را به ذهن خود او رسید او را وحی الهی خواهد پنداشت، وحکم الهی خواهد دانست؟! در حالی که همیشه‌ اینطور نیست که عقل انسان به راه ثواب برود، بلکه در موارد بسیاری هم خطا خواهد کرد. عقل احتیاج به مرشد و کسی او را ارشاد کند و به او تعلیم بدهد دارد تا چگونه فهمیدن و چگونه دیدن و تشخیص حقیقت را از باطل بدهد.

     

    بسیاری از چیزهای باطل در چشم انسانهای عاقل حقیقت جلوه می‌کند، دلیلش هم این است که شما می‌بینید انسانهای گوناگونی بر سر مسائل گوناگونی با هم اختلاف تشخیص دارند. ولذا اگر درباره‌ی مسائل اساسی زندگی انسان و تکلیف اساسی، عقل‌ها با هم تصادم پیدا کردند که حتماً می‌کنند، راه ارشاد عقل به جز وحی خدا چیست؟





  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: جمعه 86/9/23 ::: ساعت 12:4 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    نسخه ارتقاء یافته نرم‌افزار قرآنی «نداء فارسی» در بازار عرضه شده‌است.

     

    به گزارش قرآن بلاگ ،این نرم‌افزار که توسط مؤسسه یاسین رایانه تهیه و تولید شده در اقدامی امکانات جدیدی به این نرم‌افزار برای دسترسی آسان‌تر کاربران اضافه شده‌است.

     

    این نرم‌افزار شامل حدود چهارده ساعت قرائت قرآن و تواشیح(78 مورد از تلاوت‌های زیبا و جذاب قاریان مشهور جهان و 14 تواشیح) و چندین مقاله با موضوعات مرتبط را در خود جای داده‌است.

    نرم‌افزار قرآنی «نداء فارسی» ارتقا یافت

    برای دست‌یابی آسان به تلاوت آیات مورد‌نظر، مجموعه آن‌ها در دو گروه جداگانه سوره و قاری دسته‌بندی شده‌است. کاربر می‌تواند با هر یک از این دو روش به تلاوت دلخواه خود برسد.

     

    برنامه نداء دارای چهار بخش است که هر بخش عنوان ویژه‌ای دارد. بخش قاریان نام پانزده تن از قاریان نامدار جهان از جمله مصطفی اسماعیل، محمد صدیق منشاوی، عبدالباسط محمد عبدالصمد و … را معرفی کرده‌است.

     

    سوره‌ها نام سوره‌هایی که قاریان تلاوت کرده‌اند از جمله فاتحه، حشر، تکویر و … و تواشیح، «نداء فارسی» مشتمل بر چهارده مورد تواشیح است که توسط گروه‌های مختلف اجرا شده است.

     

    تواشیح‌هایی که در این بخش برای کاربران ارائه شده می‌توان به اسماء الله، بسم الله النور، بمدیحک و ... اشاره کرد.

    سایت مؤسسه نرم‌افزاری یاسین‌رایانه را دراینجا ببینید!

    منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: چهارشنبه 86/9/21 ::: ساعت 5:44 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    پایگاه اینترنتی قرآنی «حسنا» برای گروه سنی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با دو زبان فارسی و عربی قابل دسترسی است.

     

    به گزارش قرآن بلاگ  این پایگاه که از سایت‌های زیر نظر دفتر آیت‌الله سیستانی به مرکزیت پایگاه اطلاع‌رسانی آل‌البیت است، مفاهیم دینی و قرآنی را برای گروه سنی چهار تا چهارده سال به دو زبان فارسی و عربی ارائه کرده‌است.

     

    صفحه اصلی سایت شش بخش چهارده معصوم، داستان، گالری عکس، دین‌ و زندگی، بازی و مجلات را در خود گنجانده‌است.

    پایگاه اینترنتی قرآنی «حسنا»

    بخش «چهارده معصوم»، زندگی‌نامه معصومان، داستان‌هایی از معصومان را به همراه معرفی کتاب ارائه داده که زندگی‌نامه معصومان به تفکیک چهارده معصوم را به صورت جداگانه به همراه حدیثی از هر کدام از ایشان منتشر شده‌است.

     

    تعداد ده داستان از معصومان مختلف با نام‌های اگر این دعا را بخواند، ثروتمندی که در یک شب فقیر شد، علی معلم جبرئیل، علی و گنج زمین، معجزه حضرت زهرا، آن سینی نزد ماست، بزرگواری امام حسن علیه‌السلام، امام حسن(ع) در سن هفت سالگی، خشک شدن دست ظالم و حمایت شیر از امام حسین در سایت «حسنا» موجود است.

     

    همچنین این سایت در بخش دیگری تعالیم اسلامی را برای کودکان و نوجوانان به صورت آموزشی ارائه داده و کودک این امکان را دارد که آموزش نماز، وضو و تیمم را از ابتدا به صورت متن و تصویر به همراه کارهایی که این اعمال را باطل می‌کند مشاهد کند.

     

    در این سایت تیمم برای این گروه سنی این‌گونه توضیح داده شده: «تیمم عملی است که به جای وضو در هفت مورد واجب می‌شود، اگر آب نباشد، اگر آب برای بدن ضرر داشته باشد، وقت وضو گرفتن نباشد، آب فقط به اندازه خوردن باشد، به صورتی که آب خوردن هم ضروری باشد، واجب است انسان تیمم کند».

     

    یکی از نقاط ضعف این سایت قدیمی بودن این نسخه از طراحی سایت است. به نظر می‌رسد طراحان و مدیران سایت «حسنا» از زمان طراحی هیچ تغییر دیگر را در سایت اعمال نکرده‌اند. با توجه به رشد روزافزون طراحان از امکانات فضای مجازی برای استفاده از جذابیت‌های بصری به ویژه برای این گروه سنی یکی از نقاط ضعف این سایت به شمار می‌رود.

     

    همچنین بخش مجلات این سایت که مجلات مذهبی، ورزشی، فرهنگی، اجتماعی و ... معرفی شده از فروردین ماه سال هشتاد و دو تا کنون به‌روز رسانی نشده‌است. درست است که پیاده سازی اینگونه طرح‌ها در فضای سایبر و راه‌اندازی پایگاه‌های این‌چنینی کار پسندیده‌ای است اما نباید فراموش کنیم که تکمیل و به‌روز شدن سایت‌های اینترنتی از ایجاد و تأسیس این سایت‌ها امری مهم‌تر خواهد بود.

    پایگاه اینترنتی قرآنی «حسنا» را در اینجا کلیک کنید!  

    منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)






    ::: چهارشنبه 86/9/21 ::: ساعت 5:34 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    مقام معظم رهبری

    تفسیر قرآن مقام معظم رهبری: خصوصیت ایمان به وحی

     

    در اینجا هم دوخصوصیت دیگر هست. اولاً: ایمان به وحی در هر دو جمله مورد توجه قرار گرفته و این دو جمله در این معنا با هم مشترکند. یعنی یکی از نشانه‌ها یا از عناصر و ارکان تشکیل دهنده‌ی آن تقوایی که مایه هدایت و مایه‌ی نورانیت انسانی است، همین است که ایمان می‌آورند به وحی و وحی را قبول می‌کند، منتها اینکه این وحی مطلق است به پیغمبر اسلام یا پیغمبرهای دیگر.

     

    پس خصوصیت اولی که در این دو فقره و این دو عبارت وجود دارد، اصل ایمان به وحی است که این هم، در تشکیل شخصیت تقوا در انسان یک عنصر لازمی است! ممکن است کسی بخدا ایمان داشته باشد، لکن به وحی ایمان نداشته باشد، این کافی نیست، لذا در قرآن در مورد عدیده اطاعت پیغمبر پس از اطاعت خدا ذکر شده: اطیعوالله و اطیعو الرسول خدا را اطاعت کن و پیامبر را اطاعت کنید. در حالی که شما پیرو پیغمبر هستید می‌کوئید: معلوم است من وقتی خدا را اطاعت کردم پیغمبر را هم اطاعت کرده‌ام. بله شما این‌جور هستید، چون به پیغمبر (یعنی به وحی) اعتقاد دارید، اما اگر کسی به وحی اعتقاد نداشته باشد آنوقت دیگر اطاعت از پیغمبر وجود ندارد.





  • کلمات کلیدی : تفسیر قرآن

  • ::: سه شنبه 86/9/20 ::: ساعت 2:29 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    درسهایی از قرآن

    - نام نرم افزار: درسهایی از قرآن

     

    - موسسه تولید کننده: موسسه فرهنگی تبیان

    - معرفی نرم افزار: - سخنرانی قرآنی : مجموعه مباحث برنامه تلویزیونی درسهایی از قرآن سال 1382

    - متن کامل قرآن : شامل متن کامل همراه با فیلم

    - پایگاههای قرآنی : ارتباط با شبکه محلی تبیان ، برقراری ارتباط با سایت تخصصی قرآن کریم ،امکان جستجو در عناوین دروس و دسترسی به اطلاعات متنی و فیلم ، جستجوی موضوعی و لفظی

    موضوعات : علوم قرآن->تفسیر قرآن

    منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرکز فرهنگ و معارف قرآن






    ::: سه شنبه 86/9/20 ::: ساعت 9:31 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >