سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یاری دهنده ترین چیز بر رشد خرد آموزش است . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

وبلاگ های قرآنی Quranic Weblogs

مدیرعامل یاسین‌رایانه:
ایجاد مؤسسه‌ای مرکزی برای نظارت بر متون قرآنی دیجیتال ضروری است

گروه وبلاگ: دولت باید با ایجاد مؤسسه‌ای، به‌صورت متمرکز متون تصحیح‌شده‌ی قرآنی را در اختیار محققان قراردهد، تا از این طریق ضریب خطای متون قرآنی در فضای دیجیتال کاهش‌یابد.

‌تکنولوژی تولیدکننده‌ی نوعی ساختار اجتماعی است که به بازسازی کل جهان اجتماعی می‌پردازد. توسعه ICT موجب‌شده که انسان‌ها در هر موقعیت جغرافیایی با مفاهیم جدید آشناشوند، از جمله معانی دینی متکثر. یکی از مصادیق تکنولوژی نرم‌افزارهایی است که با محوریت موضوعی قرآن تولید می‌شوند. اما آیا این نرم‌افزارها قابلیت ترویج و آموزش فرهنگ دینی را دارند؟

مؤسسه «یاسین رایانه» از معدود مؤسساتی است که در زمینه‌ی تولید نرم‌افزارهای قرآنی به‌ویژه برای کودکان پیشرو بوده و تولید نرم‌افزارهایی که مکمل کتب دینی و قرآنی کودکان و نوجوانان باشد با در نظر گرفتن نیاز گروه سنی مختلف، از وجوه مثبت تولیدات نرم‌افزاری این مؤسسه است.
لیست نرم افزارهای یاسین رایانه را اینجا ببینید!

نبود نظارت دولتی و ایجاد خطای سهوی در متن قرآن دیجیتال

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدعلی شبیری»، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی «یاسین رایانه»، در گفت‌و‌‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) گفت: بحث نرم‌افزار‌های قرآنی در دو بعد تولید این نرم‌افزارها و عرضه‌ی آنها قابل بحث است. در بحث تولید نرم‌افزار‌های قرآنی وقتی مخاطب ما عموم هستند نیاز به پنج گروه کاری احساس می‌شود، چون از طرفی کار قرآنی بوده و نیاز به کارشناسان قرآنی و همچنین در حیطه نرم‌افزار نیاز به مهندسان فنی و در بخش هنری نیز نیاز به یک طراح و گرافیست داریم، در کل چون کار به صورت پروژه است نیاز به مدیر قوی پروژه برای تولید این نرم‌افزار‌های قرآنی است، بعد از مرحله تولید و انجام این چرخه به صورت کامل، درنهایت نرم‌افزار باید با عرضه‌ی مناسب به دست مخاطب برسد.

 خطای دیجیتال
سخت گیری‌هایی که در زمینه انتشار قرآن مکتوب وجود دارد زمینه نرم‌افزار وجود ندارد.

وی درباره‌ی امکان ایجاد خطای غیرعمد در متن قرآنی در فضای دیجیتال بیان کرد: خطای غیرعمد در فضای دیجیتال همان‌گونه که ضریب خطای بالایی دارد می‌تواند ضریب‌ دقت را هم بالا ببرد، به این صورت که امکان بازگشت به متن و رفع اشکال آن با سرعت بیشتر فراهم می‌شود، اما منشأ اصلی خطای سهوی در فضای دیجیتال سرعت در نشر اطلاعات است. مسئله دیگر عدم نظارت و کنترل دولتی بوده که متأسفانه سخت‌گیری‌هایی که در زمینه مکتوب و برای انتشار قرآن وجود دارد، در زمینه‌ی نرم‌افزار وجود ندارد در نتیجه هرکس که می‌خواهد می‌تواند قرآن را تایپ کند بدون اینکه نظارتی بر این مسئله وجود داشته‌باشد.

حجت‌الاسلام «شبیری» حل این مشکل را نیازمند یک عزم ملی و حتی فراملی دانست و تأکید کرد: وظیفه‌ی دولت اسلامی است که مؤسسه‌ای مادر ایجاد کند تا این مؤسسه از تحقیقات قرآنی حمایت‌کند، همچنین این مؤسسه می‌تواند متون تصحیح‌شده و کارشناسی‌شده‌ی قرآنی را آماده‌کند تا در اختیار محققان قراردهد، اگر جایگاهی وجود داشته‌باشد که رسم‌الخط قران را به‌صورت رایگان در اختیار پژوهشگران قراردهد ضریب خطا هم بسیار پایین خواهد‌آمد.

این کارشناس نرم‌افزار وجود یک دبیرخانه‌ی فعال قرآنی را که به استانداردسازی متون دینی از جمله نرم‌افزارهای قرآنی بپردازد، ضروری برشمرد و اظهار کرد: همه‌جای دنیا محصولات خود را درجه‌بندی و کار‌های خوب و بد را از هم جدا می‌کنند، و هم‌اکنون در بحث نرم‌افزار‌های قرآنی مخاطبان ما به کجا می‌توانند مراجعه کنند تا از کیفیت نرم‌افزار‌های قرآنی و بهترین آنها آگاه شوند.

وی ادامه داد: ما باید تبلیغات نرم‌افزارهای قرآنی را به‌حدی برسانیم که مخاطب در استفاده از نرم‌افزار قرآنی این حساسیت را داشته‌باشد که آیا متن آن درست بوده یا دچار خطای سهوی است و به‌طور کلی قبل از خرید به ارزیابی کیفیت آن بپردازد.

رعایت نکردن کپی رایت یکی از دلایل عدم خلاقیت نرم‌افزار قرآنی

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی «یاسین رایانه» درباره‌ی محتوای تکراری و بدون خلاقیت نرم‌افزارهای ‌قرآنی تصریح کرد: اگر ما تحلیلی از مثلاً 30 نرم‌افزار داشته‌باشیم شاهد خواهیم بود که 25 نرم‌افزار بدون خلاقیت عرضه شده‌اند، اما این به این معنا نیست که به‌طور کل در این عرصه خلاقیت کم بوده و یا خوب کار نشده‌است.

وی در ادامه یادآور شد: می‌توان گفت منشاء اصلی این عدم خلاقیت هزینه‌بر بودن چرخه‌ی تولید نرم‌افزار قرآنی است و مؤسساتی که خصوصی‌اند به دنبال برگشت اقتصادی هزینه هم هستند لذا هزینه‌ی کمی صرف تولید این نرم افزارها می‌شود.

 درجه بندی
نیاز به یک دبیرخانه فعال قرآنی که کیفیت نرم افزارهای قرآنی راارزیابی کند داریم.

حجت‌الاسلام «شبیری» عنوان کرد: در بازار امروز نرم‌افزار‌ها، اقداماتی چون رعایت‌نکردن حق کپی‌رایت و عدم اطلاع‌رسانی شفاف به‌معنای عام تبلیغ و وجود استفاده از رانت در سیستم دولتی، عرضه نرم‌افزار‌های قرآنی را دچار مشکل کرده‌است.

وی ادامه داد: با رعایت‌نکردن بحث کپی‌رایت مؤسسات به‌صورت غیر مجاز مطالب را از جاهای مختلف کپی و محصول خود را به اسم نرم‌افزار قرآنی وارد بازار می‌کنند که این موضوع یکی از علت‌های تکراری‌بودن محتوا است، البته باتوجه به امکانات پایین و حمایت کمی که از مؤسسات تولید نرم‌افزار‌ می‌شود در زمینه علوم قرآنی نسبت به سایر رشته‌ها وضعیت مطلوبی در زمینه تولید نرم‌افزار وجود دارد، از آنجا که در ایران جایگاه ثابت و روشنی در سیستم دولت برای نرم‌افزار‌های قرآنی وجودندارد مثلاً؛ گاهی ارشاد و گاهی وزارت صنایع و حتی گاهی وزارت بازرگانی متولی این امر می‌شود، لازم است حمایت هدفمند و منسجمی در این زمینه صورت‌گیرد.

لزوم نظارت دولت بر بودجه هایی که قرار است صرف طرح قرآنی شود

حجت‌الاسلام «شبیری» حمایت دولتی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم نام‌برد و خاطرنشان کرد: کمک‌های مستقیم می‌تواند به‌شکل کمک‌های بلا‌عوض به مؤسسات تولیدکننده و یا تسهیل وام و یا مشارکت در تولید نرم‌افزارها صورت‌گیرد، در حمایت غیرمستقیم هم با حل مشکلاتی چون مسئله کپی‌رایت دولت می‌تواند حمایت خود را انجام‌دهد، این حمایت باید شفاف‌باشد و مسئله‌ی رانت باید در این زمینه حل‌شود، در زمینه‌ی حمایت باید نظارت و پیگیری در بودجه‌هایی که صرف طرح‌های قرآنی می‌شود هم وجود‌ داشته‌باشد.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی «یاسین رایانه» با بیان این مطلب که ما به‌عنوان یک دولت اسلامی باید بستر فرهنگی را برای آموزش معارف قرآنی آماده کنیم، بودجه اختصاص داده‌شده برای این کار را بسیار کم ارزیابی کرد و گفت: البته در دولت جدید میزان حمایت‌ها از نظر عددی و رقمی بیشتر شده ولی هنوز ساماندهی این بودجه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد.

هنوز نیاز به تبلیغ از جانب تولیدکننده دولتی احساس نشده‌است

وی در پاسخ به‌علت ضعف در تبلیغات نرم‌افزارهای قرآنی بیان کرد: ضعف تبلیغات نرم‌افزار‌ها تاحدی به نبود میزان حمایت کافی از جانب دولت و برگشت هزینه به تولیدکننده‌ها مربوط می‌شود و هنوز فضای مجازی در ایران فضای تعریف شده‌ای نیست و بسیاری از آمار‌های بازدید از سایت‌ها هم به ارائه‌ی تبلیغ به آنها نادرست است، تولیدکننده‌های دولتی هم نیاز به تبلیغ را احساس نمی‌کنند و در این بین بحث فرهنگ‌سازی است که از جانب آنها فدا می‌شود.

این کارشناس نرم‌افزار با‌عنوان مثال گرانتر بودن غرفه‌های نرم‌افزار از غرفه‌های کتاب در نمایشگاه گفت: این کار نه‌تنها عدم حمایت دولتی است بلکه یک‌نوع ضد حمایت هم هست، در بحث تبلیغ ابتدا باید نیاز مخاطب شناخته‌شود و سپس به‌صورت فنی تبلیغ ارائه شود.

 مخاطب هدف
باید نقطه عطف این جذابیت ها را متناسب با نیاز هر گروه از مخاطبان بیابیم

حجت‌الاسلام «شبیری» با بیان این مطلب که قرآن، مفاهیم و جذابیت‌های فطری عالی دارد و از طرفی مخاطب‌های قرآنی نیز ظرفیت‌های متفاوتی دارند بیان کرد: اگر بتوانیم نقطه‌ی عطف این جذابیت‌ها را متناسب با نیاز هر گروه از مخاطبان بیابیم به اوج کار خود دست پیدا می‌کنیم، اولین گام نیازسنجی مفاهیم قرآنی و مسائل قرآنی متناسب با مخاطبان کودک، بزگسال، مرد یا زن است. البته به‌طور مشخص نمی‌توان این نیاز را تعریف‌کرد چون به‌عنوان مثال؛ ظرفیت یک کودک 5 ساله با یک کودک 7 ساله متفاوت بوده اما به‌طور کلی هرچه سن مخاطب پایین‌تر باشد باید جذابیت‌های گرافیکی را بالا برد اما برای سنین بالاتر محتوا باید تخصصی‌تر باشد.

این کارشناس نرم‌افزار ادامه داد: برای مثال؛ مؤسسه فرهنگی «یاسین» برای تولید نرم‌افزارهای «صبای کودک» و یا دائرةالمعارف کودک به‌طور جداگانه از مشاوره روانشناسان کودک استفاده کرده‌است.

وی با انتقاد به نبود تخصص کافی در زمینه‌ی تولید نرم‌افزار قرآنی از جانب برخی تولیدکنندها تأکید و اظهار کرد: تولید نرم‌افزار قرآنی سیستم نظارت و کنترل کیفی خوبی ندارد و از این لحاظ باید دانش تولیدکنندگان نرم‌افزارها را بالا ببریم، متأسفانه در زمینه‌ی قرآن و تولیدات نرم‌افزاری آن همه صاحب نظراند در صورتیکه خیلی‌ها تخصص ندارند و نرم‌افزارهای قرآنی نیاز به حمایت جدی از سمت دولت و تخصص از جانب تولیدکننده‌ها دارند و باید برای تعریف موضوع نرم‌افزار وقت کافی گذاشته‌شود تا کارهای تکراری صورت نگیرد.

حجت الاسلام «شبیری» درباره‌ی نرم‌افزارهای درحال عرضه‌ی مؤسسه «یاسین رایانه» گفت: مؤسسه «یاسین رایانه» در دو سه ماه آینده نرم‌افزار «امام جواد(ع)» و عصر زندگی ایشان را با همکاری مؤسسه‌ای فرهنگی در یزد عرضه خواهدکرد همچنین نرم‌افزار «مقلب خانواده» و نرم‌افزاری درباره‌ی نام‌ها و احکامی که پدر و مادر کودک از لحظه انعقاد نطفه تا 7 روزه شدن کودک و نام‌گذاری کودک باید بدانند از تولیدات مؤسسه است که تا چند ماه آینده عرضه خواهدشد.

منبع: www.iqna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: چهارشنبه 86/2/26 ::: ساعت 7:32 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر

    وحدت





  • کلمات کلیدی : تصاویر قرآنی

  • ::: دوشنبه 86/2/24 ::: ساعت 10:5 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    «دانشنامه اینترنتی جهان اسلام»؛ گامی مهم در ایجاد امر دینی در فضای مجازی

    گروه وبلاگ: 9 جلد از دانشنامه جهان اسلام با هدف دسترسی آسان مخاطبان، روی پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی قرار گرفته‌است.

    فضای مجازی ما هنوز با واقعی شدن (virtual Reality) فاصله دارد «واقعیت مجازی» آمده‌است تا همه "واقعیت" را به صورت مجازی خلق کند. زمانی واقعیت مجازی‌ خلق می‌شود که ابعاد حس، لمس، رنگ، طعم و حتی عطر و فضای حسی واقعیت به مجاز منتقل شود. هدف آن این است که با قابلیت دیجیتال و استفاده صنعت واقعی مجازی مرز واقعیت و مجاز را بردارد. امر دینی را می‌توان در این فضا ایجاد کرد که استفاده‌های فراگیرتری داشته‌باشد.

    حوزه و بخش دینی ایران نسبت به سازمان های دیگر از جمله دانشگاه در تولید نرم‌افزاری و دیجیتالی کردن متون دینی خیلی جلو بوده‌است. «کتابخانه الکترونیکی» در بحث دینی در ایران خیلی قوی است اما وقتی با قابلیت‌های فضای مجازی مقایسه کنیم می‌بینیم خیلی کارها باید صورت گیرد و از خیلی قابلیت‌ها باید استفاده شود.(دکتر عاملی در مصاحبه با ایکنا)

    نسخه الکترونیکی دانشنامه جهان اسلام به آدرس WWW.DANESHNAME.COM و WWW.ENCYCLOPAEDIAISLAMICA.COM، برای کاربران قابل دسترسی است.

    در این پایگاه سه زبانه علاقه‌مندان می‌توانند از طریق حروف الفبا و نیز از طریق جستجو در موضوعات دوازده‌گانه دانشنامه به مقالات مورد نظر خویش دسترسی پیدا کنند.

    از ویژگی‌های مهم این پایگاه که تمام مقالات آن به زبان فارسی در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد، ارائه فهرستی از همه مدخل‌هایی است که برای تألیف مورد تصویب قرار گرفته‌اند. بنابراین می‌توان گفت نقشه کلی کار تدوین دانشنامه در قلمرو جهان اسلام و با تأکید بر ایران به عنوان خاستگاه نشر این دانشنامه، تا پایان کار یعنی سال 1400 شمسی اینک مشخص است.

    دانشنامه جهان اسلام دایرة‌المعارفی است درباره آموزه‌های دین اسلام و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان از آغاز پیدایش اسلام تا زمان حاضر. مقالات این دانشنامه که به ترتیب الفبایی تنظیم و فعلاً از حرف "ب" شروع شده‌است حوزه وسیعی از علوم و معارف اسلامی را در بر می‌گیرد و طی آن کوشش شده‌است اطلاعات دستِ اول در ابعاد گوناگون به شکل نظام‌مند در اختیار خواننده قرار گیرد. تاریخ، جغرافیا، اصطلاحات علوم قرآنی و حدیث، فقه، کلام، عرفان و فلسفه اسلامی، ادبیات و هنر، سیره انبیا و اولیا و ائمه (علیهم السلام)، شرح حال و آرای بسیاری از مفسران، فقها، متکلمان، فیلسوفان، عارفان، مورخان و هنرمندان عالم اسلام از جمله مطالبی است که در این دانشنامه قابل دسترسی است.

    کاربران برای اطلاع از فهرست تفصیلی دانشنامه می‌توانند از طریق فهرست مدخل یا از طریق جستجو در موضوعات صفحه اول این پایگاه اطلاع رسانی به مطالب دلخواه خود دسترسی پیدا کنند.

    آغاز تدوین دانشنامه جهان اسلام به نخستین سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باز می‌گردد. هرچند در قرن اخیر مؤسسات دانشگاهی و خاورشناسان کوشش‌های مستمر و گسترده ای برای تألیف دایرةالمعارف‌هایی درباره اسلام صورت داده‌اند، اما نگارش دایرةالمعارف‌هایی به سبک جدید، که از آغاز به خواست و ابتکار مسلمانان و هدایت و درایت خود آنها و به زبان‌های رایج جهان اسلام تدوین و تاًلیف شده باشد اقدامی ضروری است.

    بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در سال 1362 تاًسیس شد و تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام را با نگرشی اسلامی و روشی علمی، درباره مباحث مختلف دین اسلام و تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، خاصه ایران و زبان فارسی، وجهه همت خود قرار داد.

    برخلاف دانشنامه ایران و اسلام و دایرةالمعارف‌های عربی و ترکی و اردو که ملتزم به ترجمه از یک منبع یعنی دایرةالمعارف اسلام بوده‌اند، دانشنامه جهان اسلام بدون چنان التزامی با تحقیق و کاوش در دایرةالمعارف‌های مختلف، مقاله‌های محققانه‌تر و مناسبت‌تر را ترجمه کرده و در دانشنامه جهان اسلام آورده‌است. گاه نیز از تلفیق دو یا چند مقاله معتبر مقاله‌ای جامع‌تر با ساختاری مناسب‌تر پرداخته‌است.

    بخشی از مقالات این دانشامه، بخصوص آنچه درباره اسلام و ایران و ادب فارسی است، اختصاصاً برای دانشنامه تألیف شده‌است که هم مؤلفان ایرانی و هم محققان مسلمان کشورهای دیگر در آنها مشارکت داشته‌اند.
    دانشنامه جهان اسلام را اینجا کلیک کنید!

    بخشی دیگر از مقالات، خاصه حوزه‌هایی که در ایران متخصص ندارد، ترجمه از منابع و مراجع مختلف است.

    به تازگی جلد دهم دانشنامه جهان اسلام نیز چاپ و منتشر شده‌است.

    منبع: www.iqna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: شنبه 86/2/15 ::: ساعت 1:24 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    پایگاه اینترنتی اطلا‌ع‌رسانی امام خمینی(قدس‌ره)

    گروه وبلاگ: پایگاه اینترنتی امام خمینی(قدس‌ره) مکانی برای دسترسی تمام کاربران علاقه‌مند به اطلاعات‌ کامل درباره شخصیت امام خمینی(ره) است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، سایت اطلاع‌رسانی امام خمینی‌(قدس‌‌‌‌ره) زیر نظر بنیاد اندیشه اسلامی به‌روزرسانی می‌شود. بنیاد اندیشه اسلامی مؤسسه‌ای فرهنگی و مطبوعاتی است که از سال 1362 فعالیت خود را آغاز کرده‌‌‌‌است.

    پایگاه اینترنتی اطلا‌ع‌رسانی امام خمینی (قدس‌ره)

    این سایت از قسمت‌‌هایی مانند؛ زندگی‌نامه، خاطرات ، مقالات ،امام از نگاه جهان،امام به روایت تصویر، امام از نگاه جهانیان، دیدگاه‌ها، وصیتنامه امام، آثار و اشعار امام، دیوان امام، توضیح‌المسائل و بخشی برای جستجو تشکیل شده‌است.

    زندگی‌نامه امام رحمةالله در سایت به بخش‌های از ولادت تا رحلت، روز شمار تبعید حضرت امام خمینى، زندگى امام به روایت امام، سفرى به تاریخ و مبارزه تاریخى امام و پیروزى انقلاب اسلامى تقسیم شده، که با تصویری از شناسنامه امام مزین شده‌است.

    بخش صوتی این سایت با عنوان صدای یار است که در آن سخنرانی‌های امام برای کاربران قابل دسترسی است. سخنرانی‌های امام در موارد روز قدس، آمریکا، قرآن کریم، ماه رمضان، خطاب به نمایندگان مجلس، نماز جماعت، آزمایش خدا، اهمیت کار برای خدا، بیداری ملت در مقابل دشمنان، حفظ اسلام ، در بهشت زهرا و ... است.

    توضیح‌المسائل حضرت امام خمینی رحمةالله علیه به‌صورت کامل از دیگر امکانات این پایگاه است، که در اختیار کاربران قرار گرفته‌است.


    پایگاه اینترنتی اطلا‌ع‌رسانی امام خمینی (قدس‌ره) را در اینجا ببینید!

    منبع: www.iqna.ir






    ::: سه شنبه 86/2/4 ::: ساعت 6:9 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    خلوت با خدا در سایت «کلوب»

    گروه وبلاگ: «خلوت با خدا» عنوان یکی از گروه‌های اینترنتی شکل گرفته در سایت کلوب است که با تجمع هم‌باوران اقدام به طرح بحث‌ها و دغدغه‌های دینی کاربران در این سایت کرده است.

    گروه اینترنتی «خلوت با خدا» 1864 عضو دارد و از تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1382 در سایت کلوب تأسیس شده و در قسمت دین و مذهب این سایت قرار دارد.

    شبکه اینترنت همانند یک محل مجازی ملاقات عمومی شهروندان جهان است، یک نقطه تلاقی عمومی است که در آن میلیون‌ها نفر از بالغ بر ۱۵۵ کشور جهان با هم در رابطه قرار می‌گیرند و سازمان عظیمی را تشکیل می‌دهند. اینترنت به افراد اجازه می‌دهد طیف وسیعی از کارها را انجام دهند و افراد با استفاده از پست الکترونیک یا چت، با افراد دیگری که در نقاط دوردست قرار دارند ارتباط برقرار کنند و این امکان را پیدا می‌کنند تا روزانه دیدار مجدد داشته باشند. (تکنولوژی اینترنت، پایگاه علوم ارتباطات ایران)

    یکی از موج‌های اصلی ارتباطات دینی موج اجتماع‌محوری است که به خلق یک اجتماع مجازی اختصاص دارد که ارتباط دو سویه با افراد را در اولویت اهمیت قرار می‌دهد. موج اجتماعی در صدد آن است که در روح افراد احساس تعلق خاطری را ایجاد کند تا رجوع به یک سایت خاص در فضای سایبر به عنوان یک نیاز روزانه برای آنان تلقی شود.(حسام الدین آشنا ،1385)

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، «خلوت با خدا» به نشانی www.cloob.com/club.php?id=7280 یکی از گروه‌های دوستی اینترنتی در سایت کلوب است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا با جمع کثیری از دوستان خود در فضای مجازی در زمینه‌ی مفاهیم دینی و مذهبی و همچنین مسائل مربوط به اعتقادات خود با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و به بحث و گفت‌و‌گو خارج از محدودیت‌های مکان و زمان بپردازند.

    گروه اینترنتی «خلوت با خدا» 1864 عضو دارد و از تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1382 در سایت کلوب تأسیس شده و در قسمت دین و مذهب این سایت قرار دارد.

    در این گروه دوستی اینترنتی از زمان تأسیس تاکنون 150 موضوع برای هم‌اندیشی در بین اعضا به بحث گذاشته شده که می‌توان از آن جمله به موضوعاتی چون «توصیف خدا در یک کلمه»، «آیا از مرگ میترسید؟»، «نامه به خدا»، «موقع تحویل سال جدید از خدا چی طلب می‌کنید؟» و ... اشاره کرد.

    همچنین مدیر و معاون گروه اینترنتی «خلوت با خدا» در بخش مقالات 11 مقاله با عناوینی چون «نیایش(ارسالی از لاله صبوری)»، «حرف‌هایی با خدا(ارسالی از سادات حسینی)»، «سخنان بزرگان و دانشمندان(ارسالی ازمحمدرضا استکی)» و ... در بخش آلبوم تصاویر 9 تصویر مذهبی و در لینکستان، لینک وبلاگ‌های «پله پله تا ملاقات خدا» و «آخرین برگ» و سایت‌های « سلام هم‌وطن»، «قرآن‌کریم باترجمه » و «سایت شهید آوینی همراه با انواع لینک و خدمات دیگر اعتقادی مذهبی» را قرار داده‌اند.

    منبع: www.iqna.ir






    ::: سه شنبه 86/2/4 ::: ساعت 6:6 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    سایت مذهبی «خیمه‌گاه» با ایجاد وبلاگ به‌روز شد

    گروه وبلاگ: سایت انجمن فرهنگی مذهبی خیمه‌گاه محبان ائمه متوسلین به حضرت‌زهرا (س) با نام «خیمه‌گاه» به‌روز شده‌است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، انجمن فرهنگی مذهبی خیمه گاه محبان الائمه متوسلین به حضرت زهرا (س) که پیش از این اقدام به راه‌اندازی سایت «خیمه گاه» کرده بود، اقدام به راه‌اندازی وبلاگ سایت کرده‌است.

    از تغییرات دیگر این به‌روزرسانی قراردادن قسمت جدیدی از فعالیت‌های خود در لینک صهبای رضوان است. همچنین بخش هیئت سایت هم اطلاعات مربوط به برگزاری جشن‌های ویژه به مناسبت ولادت ائمه اطهار را در سایت منتشر خواهدکرد.


    سایت «خیمه گاه» را در اینجا ببینید!

    منبع: www.iqna.ir






    ::: سه شنبه 86/2/4 ::: ساعت 6:6 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    «مجمع ذخائر اسلامی»؛ پایگاه اینترنتی برای اطلاع‌رسانی حوزه متون خطی

    گروه وبلاگ: سایت ذخائر با هدف اطلاع‌رسانی حوزه متون خطی و ارتباط با کتابخانه‌ها و مؤسسات اسلامی فرهنگی در سال 1380 آغاز به‌کار کرده‌است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، پایگاه اینترنتی ذخائر، برای معرفی آثار پـژوهشی ـ تولیدی و انتشاراتی مؤسسه مجمع ذخائر اسلامی فعالیت می‌کند.

    سایت «مجمع ذخائر اسلامی»

    این پایگاه با هدف حفظ نسخ خطی قدیمی قرآنی و اسلامی در حال نابودی، مدعی است که بزرگترین مرجع کتب خطی و نسخ قرآنی به صورت دیجیتال را ارائه داده و این نسخ قرآنی دیجیتالی شده از سراسر جهان جمع آوری شده‌است.

    در صفحه اصلی این سایت بخش جستجوی نسخ خطی، با موضوعات؛ کتاب‌هاى خطى، کتاب‌هاى عکسى و کتاب‌هاى سنگى قابل دسترسی است و شماره کتاب، عنوان کتاب، موضوع، زبان، نام مؤلف، کتابشناسى، نوع خط، کاتب، کتابخانه منبع و محل کتابخانه از مواردی‌است که می‌تواند جستجو بر اساس آن صورت گیرد.

    عرضه دیجیتالی مخطوطات، اسناد و متون کهن‌اسلامی و قرآن‌های خطی و عکسبرداری از مخطوطات کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی که این نسخ قرآنی را نگه‌داری می‌کنند، عمده‌ترین فعالیت‌های این مجمع در راستای دیجیتالی‌شدن متون قرآنی و دینی است.

    یکی دیگر از فعالیت‌های مطرح شده در سایت تولید نرم‌افزاری قرآنی و دینی و اسلامی ‌است که بیشتر برای قشر پژوهشگر و محقق تولید می‌شود.

    مشاوره در امر تولید نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای به‌صورت تخصصی از فعالیت‌های دیگر این پایگاه در فضای مجازی است.

    جستجو، اخبار، فروش و مبادله، لیست کتب مجمع به همراه توضیحاتی در مورد کتاب و عکس آن و ... از امکانات موجود در سایت است.
    «مجمع ذخائر اسلامی» را در اینجا ببینید!

    منبع: www.iqna.ir






    ::: سه شنبه 86/2/4 ::: ساعت 6:4 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    افتتاح بانک اطلاعات اینترنتی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

    گروه وبلاگ:بانک اطلاعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ساختمان جدید این مرکز با ارائه خدمات ویژه راه‌اندازی شد.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، به نقل از پایگاه اینترنی این مرکز در این بانک اطلاعاتی علاوه بر دسترسی به اینترنت برای محققان، پژوهشگران و طلاب علوم دینی، خدمات ویژه در خصوص دسترسی به منابع خارجی و اشتراک در کتابخانه‌های دیجیتالی و بانک‌های اطلاعاتی دنیا نیز ارائه می‌شود.

    کتاب‌ها، مجلات، ژورنال‌ها و مقالات سایت‌های کوئستیا، آکسفورد و جی استور از جمله منابعی است که در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گرفته‌است.

    همچنین خدمات استفاده از بانک اطلاعات مجلات تخصصی علوم انسانی و اسلامی و راهنمایی جهت استفاده از بانک‌های مذکور از دیگر بخش‌های بانک‌های اطلاعاتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.


    پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را اینجا کلیک کنید!

    منبع: www.iqna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: سه شنبه 86/2/4 ::: ساعت 6:2 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    نگاهی به پایگاه اینترنتی مؤسسه جهانی «سبطین علیهما‌السلام»

    گروه وبلاگ: پایگاه اینترنتی «مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام» یک مرکز بزرگ ارائه علوم و معارف‌اسلامی به خصوص برای شیعیان در فضای مجازی است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، پایگاه «سبطین» علیهم‌‌السلام یکی از پایگاه‌های دینی و قرآنی است که به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی کار خود را آغاز کرده‌‌است.

    بر اساس اطلاعات بدست‌آمده از جستجوگر الکسا با توجه به چند زبانی بودن این پایگاه تعداد بازدید‌های خارج از کشور بیش از 40درصد کل بازدیدهای انجام شده این پایگاه را به خود اختصاص داده‌است.

    پایگاه مؤسسه جهانی سبطین علیهما‌السلام

    در این پایگاه مطالب جامعی پیرامون قرآن، اهل بیت علیهم‌السلام، زندگی‌نامه، فضائل و مناقب آنها ارائه و به معرفی اصحاب و یارانشان و سیره آن‌ها نیز پرداخته شده‌است.

    همچنین در مورد اصول دین اسلام مباحثی مطرح شده‌است که امکان پرسش و پاسخ نیز در هر یک از موارد فوق فراهم است. به علاوه کاربران می‌توانند مطالب زیادی پیرامون اخلاق اسلامی، نظام خانواده در اسلام، قصص قرآنی و انبیاء الهی، زندگینامه علمای اسلام، مهدویت و ... مطالعه نمایند.

     وجود زبان‌ غیرفارسی مؤثر بر تعداد بازدیدکننده
    بر اساس اطلاعات بدست‌آمده از جستجوگر الکسا با توجه به چند زبانی بودن این پایگاه تعداد بازدید‌های خارج از کشور بیش از 40درصد کل بازدیدهای انجام شده این پایگاه را به خود اختصاص داده‌است.

    در این پایگاه به طور خاص به بحث تشیع پرداخته شده و مقالاتی در جهت بررسی اختلافات بین شیعه و سنی ارائه شده همچنین در این رابطه داستان شیعه شدن تنی چند از بزرگان آورده شده‌است.

    در صفحه نخست سایت قسمت مجزائی برای جوانان در نظر گرفته شده که فقدان معنویت و فرار دختران، حکایان جوانان - چهل داستان خواندنى، تکنولوژی موفقیت، راهکارهای ایجاد زمینه جلب اعتماد دیگران، جوانى و پاکدامنى، جوانی و جوانان و مسجد و جوانان از جمله عناوینی‌است که در این بخش پایگاه ارائه شده‌است.

    امکانات جانبی دیگری نیز در این پایگاه فراهم شده که می توان به جمع آوری ادعیه روزانه و تعدادی از دعاهای مشهور دیگر، امکان استفاده شنیداری از قرآن، ادعیه، مولودی، مداحی و ... اشاره کرد.


    پایگاه مؤسسه جهانی سبطین علیهم‌‌السلام را در اینجا ببینید!

    منبع: www.ikna.ir






    ::: یکشنبه 86/2/2 ::: ساعت 9:15 صبح :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    فروش کتب قرآنی و اسلامی به صورت آن‌لاین در ikitab

    گروه وبلاگ: خرید و عرضه کتب اسلامی و قرآنی به صورت آن‌لاین در سایت دینی انگلیسی‌زبان ikitab راه‌اندازی شده‌است.

    به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، سایت ikitab یکی دیگر از سایت‌های اسلامی است که به فروش کتب اسلامی از طریق اینترنت می‌پردازد و انواع کتب اسلامی را در طبقه‌بندی‌های گوناگون در خود جای داده‌است.

    متون قرآنی، تفسیرقرآنی، فرهنگ لغات قرآنی، تاریخ اسلامی، مطالعات اسلامی از جمله موضوعات قرآنی‌است که کتب مربوط به آن در این سایت موجود است.

    از جمله موضوعات اسلامی دیگری که درباره آن می‌توان در این سایت کتابی در مورد آن یافت: بیوگرافی مسلمانان، بیوگرافی پیامبران، اقتصاد، فرهنگی خانوادگی، آموزشی خانوادگی، روزه و رمضان، حدیث و سنت، حج و عمره و ... را می‌توان اشاره کرد.

    این سایت از امکان جستجو بر اساس نام ناشر و نام کتاب را دارا است و قسمتی هم برای راهنمایی کاربران از طریقه خرید و استفاده از سایت دارد.

    علاوه بر کتاب‌های موجود این سایت از مجلات، نرم‌افزارها، مواردی که در دست تولید هست و بخشی هم برای هدیه به دوستان، اعضای خانواده، همسر و غیره به تفکیک افراد گذاشته شده که در آن کارت‌ پستال‌های قرآنی، کتاب و دفترچه تلفن و یادداشت با مضامین و تزیینات قرآنی در اختیار کاربران قرار داده شده‌است.

    این پایگاه در آمریکا تأسیس شده و قیمت محصولاتی را که ارائه می‌دهد بر اساس دلار است.


    سایت ikitab را در اینجا ببینید!

    منبع: http://www.iqna.ir





  • کلمات کلیدی : اخبار قرآنی

  • ::: جمعه 86/1/31 ::: ساعت 11:17 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر
    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >